handdator

Visa fullständig version : Svullna lymfkörtlar under hakan?!


jaaaaag
2011-05-31, 21:49
Har märkt att jag under den här veckan dragit på mig mer vätska, mest i ansiktet och märkte nu när jag borstade tänderna att jag verkligen svullnat till i ansiktet.

Har under ca 3 månader märkt att mina lymfkörtlar under hakan blivit mer och mer synliga (svullna). Jag har dock inte ens reflekterat över detta då jag trott att det hela berott på dieten och att jag bara ser ut såhär och att de liksom "kommit fram mer" då jag förlorat fett kring käkbenen.

Nu de senaste två dagarna har jag dock tyckt att mina lymfkörtlar (om det nu är det? Det är vad jag kom fram till via google) under hakan är väldigt svullna, ser ut som två stora kulor, speciellt när jag böjer bak huvudet.

Jag är EXTREMT nojig just nu och sitter i telefonkö till sjukvårdsupplysningen... googlade snabbt om vad fan det hela kan bero på och fick bara upp en massa om cancer.

Min bästa vän insjuknade i hodgkins i våras och cellgiftsbehandlas just nu och det bidrar ännu mer till att jag är skitorolig just nu. Allt hennes började med att hon fann två svullna lymfkörtlar.

Någon som har en aning om vad den jävla svullnaden kan bero på? Vanlig inflammation? vad som förutom cancer? Ick... snacka om att ej kunna sova.

jaaaaag
2011-05-31, 21:53
"Om man får en infektion orsakad av bakterier eller virus reagerar lymfkörtlarna med att börja producera antikroppar, öka i storlek och göra lite ont. Lymfkörtlarna svullnar nära det område på kroppen som är infekterat. Om man till exempel har en infektion i luftvägarna eller i halsen svullnar i första hand lymfkörtlarna under hakan och på halsen och man kan känna dem som avlånga, lätt ömmande knölar under huden.

När infektionen har gått över kan det dröja upp till en månad eller längre innan lymfkörtlarna återfår sin vanliga storlek. Ibland går lymfkörtlarna inte helt tillbaka i storlek fast infektionen har gått över."

Jag antar att det kan vara precis vad fan som... bara vänta och räkna timmarna tills jag kan dra till vårdcentralen och sitta där och vänta. Det är bara konstigt för jag är fullt frisk i övrigt och de ömmar inte det minsta.

Vinter
2011-06-01, 06:06
Gå till vårdcentralen och låt dom svabba lite tester, så går de automatiskt vidare när de får odlings svaret. Annars är det bara att stå på sig tills du får ett bra svar. Vill inte spekulera i ett symptom. Men jag tror du gör det värre för dig själv genom att spekulera/tänka på din kompis symptom.

jaaaaag
2011-06-01, 06:43
Ja, klart att jag gör det värre genom att göra det. Oundvikligt dock.

Ska snart ringa dom, kommer vara typ tio pers i kön före mig oavsett om jag ringer dem exakt 08:00.. ^^

Funderade lite under natten på om det inte kan bero på infektionen som jag har i båda öronen och haft väldigt länge, att lymfarna under hakan svullnat.

Aja, jag får se.

Tolkia
2011-06-01, 06:54
Funderade lite under natten på om det inte kan bero på infektionen som jag har i båda öronen och haft väldigt länge, att lymfarna under hakan svullnat.
Skrev du inte nyss att du var fullt frisk?

Lymfkörtlar växer så fort de engageras av något, d.v.s. förstorade lymfkörtlar under käken kan vara allt från en tandinfektion via en vanlig snuva till cancer. Hos många vuxna är de kroniskt är lite förstorade p.g.a. att man hinner ha så många luftvägsinfektioner under ett liv. Det är typ omöjligt för oss att säga något om vad det är för fel på just dig (se min första kommentar för ett exempel på hur information liksom "tappas bort på vägen), så om du är orolig så är det vårdcentralen som gäller. Googla inte alltför mycket; överhuvudtaget tenderar sjukdomsgoogling på ospecifika symptom att ge mer ångest än det tar bort.

Kwon
2011-06-01, 07:13
Hoppas du får en tid asap Linn och att det inte är någonting allvarligt.

Jag tänkte först säga "Keep that chin up", men det kanske är opassande just nu.

jaaaaag
2011-06-01, 07:20
Skrev du inte nyss att du var fullt frisk?

Lymfkörtlar växer så fort de engageras av något, d.v.s. förstorade lymfkörtlar under käken kan vara allt från en tandinfektion via en vanlig snuva till cancer. Hos många vuxna är de kroniskt är lite förstorade p.g.a. att man hinner ha så många luftvägsinfektioner under ett liv. Det är typ omöjligt för oss att säga något om vad det är för fel på just dig (se min första kommentar för ett exempel på hur information liksom "tappas bort på vägen), så om du är orolig så är det vårdcentralen som gäller. Googla inte alltför mycket; överhuvudtaget tenderar sjukdomsgoogling på ospecifika symptom att ge mer ångest än det tar bort.

Jo, det är lätt hänt, lärt mig leva med öronen så jag tänker inte själv på dom så mycket. Sist jag hade det så här med öronen gick jag till vårdcentralen och fick några speciella droppar... borde jag gjort för längesedan.

Lymfkörtlarna har varit svullna ungefär lika länge som jag har haft infektionen i öronen och blivit värre nu tillsammans med öronen nu, så jag hoppas på att det bara beror på det.

However, inte lönt att jag spekulerar med även om det är skönt att tänka på att det skulle vara öronen det handlar om. Jag har fått tid kl. 10 på vårdcentralen idag.

Hoppas du får en tid asap Linn och att det inte är någonting allvarligt.

Jag tänkte först säga "Keep that chin up", men det kanske är opassande just nu.

Det här kanske är någon slags reaktion på alla Crixus-bilder du postat? Kan jag kanske skylla allt det här på dig.

Kl 10 ska jag dit!

Kwon
2011-06-01, 07:24
Det här kanske är någon slags reaktion på alla Crixus-bilder du postat? Kan jag kanske skylla allt det här på dig.

Kl 10 ska jag dit!

Du menar att det är "The Hormones"? :D

Hoppas inte, nej skyll inte på mig för bövelen.

Lycka till kl 10 Linny! Vi håller tummarna!

hallar
2011-06-01, 07:41
Lymfkortlar kan svullna upp i samband med infektion. Detta kan sitta kvar ett tag efter infektionen. Om de sen inte forsvinner, blir storre, onormalt harda eller liknande far man ta och titta efter vad de bestar av. Da punkterar men dem med en nal och skickar det pa mickroskapisk analys.

Att svabba halsen som nagon namnde are inte riktigt ratt i detta laget.

Lycka till hos Vc

(Ursakta for mina bokstaver, ar pa konferans i Prag)

dr L

lirberr
2011-06-01, 07:46
Är dom rörliga?
Är dom hårda eller elastiska?