handdator

Visa fullständig version : Gällande sociala samspelet


Potatiskillen
2011-05-31, 21:30
Det var en tanke som slog mig häromdan.

Jag har märkt att somliga på facebook verkligen vill marknadsföra sig hur bra som helst och visar alla roligheter och hela livet framför ens ansikte.

Det är rätt soft livstil vi har som kan sms:a en kompis/flickvän när du kommer hem utan att behöva ringa, du kan chatta med dina vänner och undvika liksom att ringa eller öga för öga prata med varandra.

Samtidigt så är det lättare i dagens samhälle att hitta varandra och binda kontakter, det är ingen utmaning alls att finna en Brigdeklubb i Växjö som det var på 80-talet.

Jag måste medge att jag skulle gärna ha velat ögonvittnat 80-talet alt 90-talets början där man åtminstone pratade med varandra, men det skulle säkert ha varit svårare för de som var blyga att komma fram.

Vart är vi påväg tror ni? Hur kommer ungdomarna som är födda 2000-2010 att umgås då det är i tonåren?

limenka
2011-05-31, 21:34
Jag tog bort min Ansiktsbok just för att alla skylta. Sen störde jag mig på "Dricker", "FEST HOS XXXX", "HAHA FACERAPE", "Ska duscha sen äta sen sova sen vakna sen åka buss till skolan sen sen sen sen".

Det är lite roligt att ingen är sig själv på FB. Alla gör sig till någon dem egentligen inte är (dem jag hade på min i alla fall). Förstår ni?

Yes
2011-05-31, 21:34
Jag minns 90-talets början. Det var lätt att skaffa nya vänner då. Bara att knata över, ringa på dörren och fråga; "Tja! Ska vi lajja?"(jo, det hette så på den tiden... iaf om man var cool).

kettlebellGuden
2011-05-31, 21:36
Jag minns 90-talets början. Det var lätt att skaffa nya vänner då. Bara att knata över, ringa på dörren och fråga; "Tja! Ska vi lajja?"(jo, det hette så på den tiden... iaf om man var cool).

Det är iofs exakt så barnen här utanför gör med.

Vi gjorde även så i början på 80-talet.

Yes
2011-05-31, 21:39
Du menar att det fortfarande funkar? Härligt! Jag kommer få massor med nya kompisar nu!

kettlebellGuden
2011-05-31, 21:47
Du menar att det fortfarande funkar? Härligt! Jag kommer få massor med nya kompisar nu!

Jag tror det beror lite på vilken ålder du är i. Kanske blir lite konstigt om du springer runt till alla 10-åringar till grannar å frågar :)

Eddie Vedder
2011-05-31, 21:55
Du menar att det fortfarande funkar?

Här i Uppsalas studentghetton är det så än idag. Att folk i en korridor ens frågar, och inte bara kliver in, är ju lyx bara det. :D

Mental
2011-05-31, 21:56
Du menar att det fortfarande funkar? Härligt! Jag kommer få massor med nya kompisar nu!

Testa? Om en granne plingade på och vill hälsa och bjuda på en kopp kaffe så skulle jag då inte tacka nej, vem vet, kanske träffar man en ny vän?

Crocker
2011-05-31, 21:59
Jag tog bort min Ansiktsbok just för att alla skylta. Sen störde jag mig på "Dricker", "FEST HOS XXXX", "HAHA FACERAPE", "Ska duscha sen äta sen sova sen vakna sen åka buss till skolan sen sen sen sen".

Det är lite roligt att ingen är sig själv på FB. Alla gör sig till någon dem egentligen inte är (dem jag hade på min i alla fall). Förstår ni?
Är inte helt oskyldig, mina 3 statusar idag handlar om hur god min mat var. *cupid* Tog bort den får några veckor sedan, men skaffade igen. Djävulens satskap.

sp123ltd1
2011-05-31, 22:06
Är inte helt oskyldig, mina 3 statusar idag handlar om hur god min mat var. *cupid* Tog bort den får några veckor sedan, men skaffade igen. Djävulens satskap.
Tog också bort facebook fär ett tag sen men skaffade efter typ 1 vecka igen för jag insåg att man kunde missa massa händelser!:(

kettlebellGuden
2011-05-31, 22:14
Här i Uppsalas studentghetton är det så än idag. Att folk i en korridor ens frågar, och inte bara kliver in, är ju lyx bara det. :D

Intressant. Jag soffsurfade på någon korridor i Sthlm förra året (eller var det förra igen?). Där var en full Uppsalastudent på besök och han gick in i första bästa lilla studentlya och la sig och sov utan att knacka eller fråga. Tydligen blev tjejen som bodde där både överraskad och sur. Lite kulturkrocka kanske.

kettlebellGuden
2011-05-31, 22:15
Jag tror det är rätt mycket något konstig myt att vi inte möts och pratar öga mot öga lika ofta nu som förr.

Yes
2011-05-31, 22:20
Testa? Om en granne plingade på och vill hälsa och bjuda på en kopp kaffe så skulle jag då inte tacka nej, vem vet, kanske träffar man en ny vän?
Jag lovar mig själv att testa nästa gång jag blir granne med någon snygg tjej. Alternativt granne med Mental, men det känns inte så sannolikt.

Jag tror det är rätt mycket något konstig myt att vi inte möts och pratar öga mot öga lika ofta nu som förr
Det tror jag också. Nog för att folk säkert blivit bekvämare när det gäller vissa saker, men man interagerar med otroligt många fler människor också. Nuförtiden är det inte heller ovanligt att man träffar dessa öga mot öga.

Ademius
2011-05-31, 22:40
Det är vad man gör det till, det blir lättare att kommunicera bara. Tror inte folk umgås mer sällan för det. Det sociala samspelet lär dock ha ändrats rejält på grund av ny teknik. Känns som att folk i allmänhet måste haft mer fantasi förut? Det är mycket enklare att underhålla sig med hjälp av tekniken idag. Internet, mobiltelefoner, spelkonsoler och liknande har nog förändrat en hel del. Folk i allmänhet tittar ju av någon sjuk anledning fortfarande på TV-sändningar dock, så där har nog inte mycket förändrats på bra många år.

Skulle nog säga att det för med sig mer fördelar, du kan "hålla koll på" fler samtidigt och kan istället för att fråga alla vad de gjort relatera till vad de gjort och får plötsligt mer att prata om. Sen är ju frågan vad det spelar för roll? I min mening är facebook-kontakter mest bestående av bekanta. Det är fortfarande lika svårt att upprätthålla nära kontakt och umgänge med ett större antal vänner.

Tack vare smartphones med Internetuppkoppling slipper vi numera för det mesta rena faktadiskussioner, vilket ändrat något vad som diskuteras.

Min uppfattning är att tekniken kan lyfta person-personkommunikationen till en högre nivå. Istället för att ta reda på vad någon gillar kan man redan utgå från vad de gillar (om det t.ex. står på facebook) och diskutera därifrån. Tekniken har medfört att det blivit enklare att kommunicera, men också att vi kan ta reda på saker själva. Varpå vi kan kommunicera mera och på en högre nivå än tidigare samtidigt.

Omöjligt att förutsäga framtiden, men min gissning är att tekniken kommer få allt större betydelse vartefter den blir snabbare, mer precis och effektivare. Jag tänker i banorna av snabbare och större täckning på mobila uppkopplingar, snabbare smartphones, samt bättre interface och teknik kopplat till augmented reality.

stevebc
2011-05-31, 22:49
Visst har Average Joes självhävdelsebehov. Varje dag ser man ju folk ladda upp bilder på en mysig måltid eller en pryl de har köpt. Jag bryr mig inte fem öre om en bekant till mig lyxar till det med musslor och dricker ett fint vin. Ska jag sitta och njuta åt honom/henne på distans? Det är ju så oerhört ointressant.

Jag är verkligen inte bättre själv, dock.

Lellan
2011-05-31, 23:07
Visst har Average Joes självhävdelsebehov. Varje dag ser man ju folk ladda upp bilder på en mysig måltid eller en pryl de har köpt. Jag bryr mig inte fem öre om en bekant till mig lyxar till det med musslor och dricker ett fint vin. Ska jag sitta och njuta åt honom/henne på distans? Det är ju så oerhört ointressant.

Jag är verkligen inte bättre själv, dock.

Fast vadå, är det så himla skitnödigt då? Det ÄR ju så, man gläds åt andra. Särskilt ibland, när man har backgroundstyrn liksom.. om en kompis är sjukskriven, fattig, med snoriga ungar och sedan skriver att hon fått presentkort på massage inkl lunch el whatever - hur kan man INTE bli glad? Eller han som alltid postar fredagsmysmiddan, gör han det inte så undrar man ju i sitt stilla sinne om allt är bra, kanske slänger man iväg ett "hur är läget?" om han är online.

Jag började som en hater, nu är jag en "gillare". Jag gillar att känna att folk har det gott, ge virituella kramar när man inte kan ge irl, va fan - spela roll, ibland är det små små saker som betyder jävligt mkt. Trivs med att känna saker med/mot/för folk - om det så är provokation el skryt el fiske efter komplimanger. Alla behöver bli sedda, det är väl utmärkt att man kan göra sig sedd och den som vill/orkar kan ge respons.

Det ersätter inte kontakt, tycker jag, utan det ger en vidare bild av ngn. So what om det är vad den vill förmedla, jamen skitbra, då vet man vad den vill bli uppmärksammad för där och då - men oftast är det nog bara "tänka högt".

Har själv tänkt tankar som lite jantelagigt "jaha, skiterväljai?" men det är ju inte "in your face" utan på ens egen "wall", så man måste inte. Men om man vill kikar man förbi, noterar, gillar, el kommeterar el glider vidare. Asocialt socialt beteende, gött för oss som inte orkar så mkt irl. :D

Big Sleazy
2011-05-31, 23:09
Fast att "gilla" sin egen status måste ju vara så mycket självmål man kan göra. Garvar alltid lika mycket när någon "gillar" sin egen status.

stevebc
2011-05-31, 23:23
Fast vadå, är det så himla skitnödigt då? Det ÄR ju så, man gläds åt andra. Särskilt ibland, när man har backgroundstyrn liksom.. om en kompis är sjukskriven, fattig, med snoriga ungar och sedan skriver att hon fått presentkort på massage inkl lunch el whatever - hur kan man INTE bli glad? Eller han som alltid postar fredagsmysmiddan, gör han det inte så undrar man ju i sitt stilla sinne om allt är bra, kanske slänger man iväg ett "hur är läget?" om han är online.

Jag började som en hater, nu är jag en "gillare". Jag gillar att känna att folk har det gott, ge virituella kramar när man inte kan ge irl, va fan - spela roll, ibland är det små små saker som betyder jävligt mkt. Trivs med att känna saker med/mot/för folk - om det så är provokation el skryt el fiske efter komplimanger. Alla behöver bli sedda, det är väl utmärkt att man kan göra sig sedd och den som vill/orkar kan ge respons.

Det ersätter inte kontakt, tycker jag, utan det ger en vidare bild av ngn. So what om det är vad den vill förmedla, jamen skitbra, då vet man vad den vill bli uppmärksammad för där och då - men oftast är det nog bara "tänka högt".

Har själv tänkt tankar som lite jantelagigt "jaha, skiterväljai?" men det är ju inte "in your face" utan på ens egen "wall", så man måste inte. Men om man vill kikar man förbi, noterar, gillar, el kommeterar el glider vidare. Asocialt socialt beteende, gött för oss som inte orkar så mkt irl. :DDu har helt rätt, Lellan. Jag håller med dig till 100%.

Jag baserade mitt inlägg på ett litet urval wall photos o dyl uppladdade av s k "stekare" som får mig att undra om det verkligen handlar om självhävdelsebehov eller statusjakt. När någon, som jag vet är väldigt rik, laddar upp sin N:te bild på musslor och skumpa, så börjar jag undra vad syftet egentligen är. Då glömmer jag helt bort att de har vänner som står nära dom som kanske är nyfikna och genuint intresserade av sådana grejer. Men man är egocentrisk :)

Lando
2011-05-31, 23:35
+1 på Lellan. Tristaste tycker jag är folk som inte vågar eller vill visa upp sina liv utan bara är ironiska eller drar dåliga vitsar, det om något är ointressant för mig.

Lellan
2011-05-31, 23:36
Fast att "gilla" sin egen status måste ju vara så mycket självmål man kan göra. Garvar alltid lika mycket när någon "gillar" sin egen status.


Men vadå.. om ngn skriver "pb i bänk!!!!" och sen gillar, de är väl gött? Eller ska man typ "gjorde visst en pb, ingen big deal.." och en axelryckning? Härligare med "all in" tycker ja! :)

Du har helt rätt, Lellan. Jag håller med dig till 100%.

Jag baserade mitt inlägg på ett litet urval wall photos o dyl uppladdade av s k "stekare" som får mig att undra om det verkligen handlar om självhävdelsebehov eller statusjakt. När någon, som jag vet är väldigt rik, laddar upp sin N:te bild på musslor och skumpa, så börjar jag undra vad syftet egentligen är. Då glömmer jag helt bort att de har vänner som står nära dom som kanske är nyfikna och genuint intresserade av sådana grejer. Men man är egocentrisk :)

100% - inte illa!

Ah, jag har nog för få stekare som vänner.. helt enkelt. Känner en (han som alltid postar sitt fredagsgott; typ udda döda djur och sås, fint vin till) och ingen gillar så jag brukar tycka lite synd om honom och gilla.. (eller så har jag en dold agenda och hoppas på att få en doggiebag från den rikes bord, ego är vi alla! ;))

mysteak
2011-06-01, 00:20
+1 på Lellan. Tristaste tycker jag är folk som inte vågar eller vill visa upp sina liv utan bara är ironiska eller drar dåliga vitsar, det om något är ointressant för mig.

Inse bara att alla kanske inte ser nöjet i att dela med sig av sitt liv. Vad är grejen liksom med att man ska hålla på att uppdatera vad man gör hela tiden. Om jag fullständigt skiter i vad annat folk pysslar med så tänker jag inte heller själv hålla på att lalla runt med en massa löjliga statusuppdateringar och meningslösa bilder när jag gör diverse saker som ingen kunde bry sig mindre om.

Gör det mig det till trist so be it. Jag är grymt glad i alla fall att jag inte spenderar timmar i veckan på någon skitsak som inte ger mig ett piss.

babidi
2011-06-01, 00:36
Men vadå.. om ngn skriver "pb i bänk!!!!" och sen gillar, de är väl gött? Eller ska man typ "gjorde visst en pb, ingen big deal.." och en axelryckning? Härligare med "all in" tycker ja! :)



Gilla sin egen status är WT. Skriver du "pb i bänk!!!" Så förstår vi att du gillar ditt pb i bänk. Annars skulle du inte skriva det på facebook så alla kan se. Är inte det självklart?

hidden
2011-06-01, 00:43
Jag lägger upp bilder på pizzor jag äter osv. Även fast inte så många gillar eller kommenterar bilderna vet jag att folk lurkar runt och kollar på dem och är avundsjuka.

Ska till Japan i sommar, kommer definitivt lägga upp en shitload med bilder. Detta kommer visa respekt till dom jag bott hos och folk kan se hur roligt jag haft och hur olika kulturer ser ut närmare osv. Även här kommer folk lurka runt och kolla på bilderna utan att yttra sig! Ser inte vad problemet är liksom!

U hate me kolo?

C.E.J.
2011-06-01, 00:53
U mad kolo?

Fix'd.

On topic tycker jag den här tråden liknar en annan du skrev förut. Vad folk menar med sina bilduppladdningar är det ju du som tolkar, egentligen har du ingen aning om varför de lägger upp dem. Överanalysera inte, titta och njut eller inte njut, bara.

Tolkia
2011-06-01, 06:57
Slutsatsen av det som skrivits i tråden blir att folk är olika när det gäller Facebookpreferenser. Otippat ...

Kwon
2011-06-01, 07:18
Vill folk verkligen se och är de verkligen intresserade av vad jag käkar så visst, kan lägga upp.

Jag är dock inte den personen som uppdaterar FB-status med "åt si und så" och ser inte charmen med det hela heller.

fiskebulle
2011-06-01, 07:38
LOL @ bittra tolkia. Tidig morgon?

Ignatius72
2011-06-01, 12:28
Det jag retar mig mest på när det gäller statusar är när någon skriver typ "ledsen", "fy fan vad jag är förbannad", "falska människor är det värsta jag vet" etc etc. NÄr någon sedan frågar, vad har hänt, hur är det? Får svaret, det vill jag inte säga, berätta. Då undrar jag varför i helvete man ska kläcka ur sig det överhuvudtaget!
Så det var mitt i-landsproblem. Tror jag ska skriva "arg" på statusen nu.

stevebc
2011-06-01, 12:44
Det jag retar mig mest på när det gäller statusar är när någon skriver typ "ledsen", "fy fan vad jag är förbannad", "falska människor är det värsta jag vet" etc etc. NÄr någon sedan frågar, vad har hänt, hur är det? Får svaret, det vill jag inte säga, berätta. Då undrar jag varför i helvete man ska kläcka ur sig det överhuvudtaget!
Så det var mitt i-landsproblem. Tror jag ska skriva "arg" på statusen nu.Hahaha. Det där ser man varje dag.

Jag är så glad å Osten80:s vägnar att han inte har skaffat facebook. Oj vad han hade rageat.

spoon
2011-06-01, 12:51
Hahaha. Det där ser man varje dag.

Jag är så glad å Osten80:s vägnar att han inte har skaffat facebook. Oj vad han hade rageat.

:laugh:

spoon
2011-06-01, 12:55
Visst kan jag romantiskt se tillbaka på den tiden innan jag hade mobiltelefon och bara brände iväg på min räcer-bmx till grannen och ringde på men jag trivs rätt bra med att ha det sociala nätvärket tillgängligt hela tiden med.

shadowfire
2011-06-01, 13:44
Jag har fått en ny dimension till socialt liv. När det är öken på nätet så ökar ensamheten, t.ex. runt jul osv. Då är få folk inloggade och då plötsligt saknas något i det sociala livet/behovet.

Weird shit.

Oljeblixten
2011-06-01, 13:50
Smidigt på ett sätt att kunna publicera bilder debattera osv, men för min del tycker jag det dragit iväg lite väl med att folk sitter och pillar med sina telefoner 24/7, Det känns lite "Ursäkta att jag är så jävla tråkig då" ifall man umgås med någon som smsar nonstop.

Nu är jag inte anti på det sättet utan jag tycker det är jättebra att sociala nätverk, telefoner osv gör kommunikation lättare. Men jag tycker att många ersätter det gamla hederliga "IRL" med att sitta vid datorn, och på så sätt blir mer eller mindre socialt inkompetenta. (Ja, att vistas med folk är olika svårt för alla, men det är även en träningssak) Sen att någon kan sitta och gnälla fyra timmar i streck för att batteriet i telefonen är slut är också ganska irriterande. Då är man helt klart lite för beroende av tekniken enligt mig.

C.E.J.
2011-06-01, 13:58
Det var bättre på den gamla goda tiden när man drog hem folk till vardagsrumssoffan och visade upp semesterbilder på projektionsduk.

dupper
2011-06-01, 15:09
Jag lurkar endast. Det är bättre så.

hejhopp79
2011-06-01, 17:24
Känns märkligt att det finns ungdomar idag, födda på 90-talet som växt upp med internet och mobiler.

Själv kom ju det där när man var ung, satt på 28-modem på högstadiet och en gammal risig macintosh. Ingen hade mobiler, någon hade personsökare. Man hade nummerpresentatörer till hemtelefonen och telefonsvarare var superviktigt.

Innan internet gjorde man ju definitivt mycket mer andra saker än att sitta vid en dator, that's for sure. Man lekte, hängde, läste serietidningar, lyssnade på musik osv.

tumme
2011-06-01, 19:00
Smidigt på ett sätt att kunna publicera bilder debattera osv, men för min del tycker jag det dragit iväg lite väl med att folk sitter och pillar med sina telefoner 24/7, Det känns lite "Ursäkta att jag är så jävla tråkig då" ifall man umgås med någon som smsar nonstop.


+1. Toppen av socialt misslyckande. Har flera kompisar som pillar med mobiler osv när man umgås. Säga ursäkta och skicka ett snabbt svar på ett sms är okey men inte mer än så om det inte är viktigt.

Hatar också, som andra varit inne på innan, när någon bara ber om uppmärksamhet genom att skriva typ: "sitter på akuten...". Jaha? Klart som fan folk kommer fråga vad som hänt, kan dom inte bara skriva vad dom gör där istället för att tigga om uppmärksamhet. Får känslan av att det inte är själva berättandet av det hela som är viktigt utan att någon faktiskt frågar. Dåligt exempel med akuten men det var senaste jag hade.

Brukade även ogilla onödiga uppdateringar om nån tjejs hundtävling (ja hon är inte snygg...) tills jag fick min första tränande på min friendlist. Var nog först när jag vaknade upp och fick några bilder på en blek finne i kalsong i news feed och blev glad över att hans deff gått bra jag fattade.

rajjan_dammit
2011-06-01, 21:46
+1. Toppen av socialt misslyckande. Har flera kompisar som pillar med mobiler osv när man umgås. Säga ursäkta och skicka ett snabbt svar på ett sms är okey men inte mer än så om det inte är viktigt.

Hatar också, som andra varit inne på innan, när någon bara ber om uppmärksamhet genom att skriva typ: "sitter på akuten...". Jaha? Klart som fan folk kommer fråga vad som hänt, kan dom inte bara skriva vad dom gör där istället för att tigga om uppmärksamhet. Får känslan av att det inte är själva berättandet av det hela som är viktigt utan att någon faktiskt frågar. Dåligt exempel med akuten men det var senaste jag hade.



"Packar..."
"Äntligen!"
"Åh nej!"
osv i all oändlighet, jävla AW-kärringar som bara måste få lite rampljus när någon svarar med ett "vad har hänt?" och sen inte ge någon mer information alls.

Ignatius72
2011-06-01, 22:13
Känns märkligt att det finns ungdomar idag, födda på 90-talet som växt upp med internet och mobiler.

Själv kom ju det där när man var ung, satt på 28-modem på högstadiet och en gammal risig macintosh. Ingen hade mobiler, någon hade personsökare. Man hade nummerpresentatörer till hemtelefonen och telefonsvarare var superviktigt.

Innan internet gjorde man ju definitivt mycket mer andra saker än att sitta vid en dator, that's for sure. Man lekte, hängde, läste serietidningar, lyssnade på musik osv.

Själv så var jag lycklig när jag uppdaterade till 14,4 modem.
Ont, jag älskar verkligen sms, mms, Facebook, kolo etc . Jag gillar att ha mycket kontakt med folk- men till 90% på distans.