handdator

Visa fullständig version : Muskel och styrkebyggande hypnos?


Basics
2011-05-31, 19:25
Hej. Jag har på senaste läst en del om "The power of the mind", alltså hur man kan öka hjärnans och kroppens kapacitet genom meditation och hypnos. Jag läste här: http://www.wendi.com/html/body_building.html att en studie hade utförts där en grupp fick träna nån fingermuskel medans en annan grupp fick visualisera att de tränade muskeln. De som endast visualiserade sig att de tränade fick en muskel- och styrkeökning på 16%. Är detta bara skitsnack eller tror ni att det går att styra kroppen med hjälp av det undermedvetna?

emi23j
2011-05-31, 19:36
Hej. Jag har på senaste läst en del om "The power of the mind", alltså hur man kan öka hjärnans och kroppens kapacitet genom meditation och hypnos. Jag läste här: http://www.wendi.com/html/body_building.html att en studie hade utförts där en grupp fick träna nån fingermuskel medans en annan grupp fick visualisera att de tränade muskeln. De som endast visualiserade sig att de tränade fick en muskel- och styrkeökning på 16%. Är detta bara skitsnack eller tror ni att det går att styra kroppen med hjälp av det undermedvetna?


Att styra (eller i af delvis styra) fysiologiska responser är fullt möjligt.

EDIT: Med styra menar jag t ex minska graden av aktivering, för att få mindre stresspåslag i vissa situationer. Eftersom detta går att "styra" så borde väl andra neurologiska processer och endokrina axlar gå att "styra".

Bigorexia
2011-05-31, 20:08
Proteinsyntesen triggas av fysisk anstränging, alltså inget du kan "tänka" igång.

kettlebellGuden
2011-05-31, 20:13
Nu har jag inte läst länken men att det kan ge styrkeökning med visualisering är väl inget konstigt. Styrka är en del intra- och intermuskulär synkronisering osv. Det är en färdighet du tränar upp, och för ditt nervsystem är det ingen skillnad om du visualiserar något eller verkligen utför handlingen. Bäst är ju att göra både och.. knappast ont om toppatleter som sysslat med visualisering.