handdator

Visa fullständig version : Magproblem - IBSish


MilkmaN
2011-05-31, 18:11
En tjejkompis har under sin uppväxt (sedan 3-årsåldern) haft ständiga problem med sin mage. Varit hos otal läkare, ingen har löst det eller sagt något vettigt. Jag tjatar på henne att få det helt utrett, men tänkte att jag kunde kika mer er som ändå har stor kunskap.

Problematiken yttrar sig genom förstoppning, ibland i flera veckor. Uppsvälld mage, så att hon ser ut att vara gravid i 6:e månaden. Stora mängder fett skapar löshet i magen. Vispgrädde går ej att laga mat med. I övrigt svårt att säga vad som utlöser uppsvälldhet respektive förstoppning. Mycket sömn och goda rutiner verkar mildra problemen.

Efter googlande stämmer det i viss mån in på IBS.

Vad finns det för möjliga orsaker? Vad finns det för kostrekommendationer? Hur skall hon bete sig för att minimera besvären?

salmiak
2011-05-31, 18:43
IBS kan man i princip utesluta med labprover och jag är övertygad om att hon kan övertyga någon läkare om ett sådant test (kalprotektin).

grimfish
2011-05-31, 19:58
Först och främst vill jag påpeka att din kompis måste ha en egen vilja att få saken utredd. Även om jag förstår att du bara vill väl så måste det vara upp till henne om hon vill gå till en läkare eller inte.

Du skriver att hon har varit hos läkare tidigare och att hon där inte har fått några vettiga svar. Jag är dock ganska övertygad om att hon säkert har fått några värdefulla råd att ta med sig.

Utifrån den knappa beskrivningen och utan att ha undersökt din kompis går det inte att ställa en diagnos.

Om hon vill bli ytterligare utredd kan hon vända sig till någon av de läkare som hon tidigare varit i kontakt med och som hon känner förtroende för, eller vända sig till en vårdcentral.

grimfish
2011-05-31, 20:04
IBS kan man i princip utesluta med labprover och jag är övertygad om att hon kan övertyga någon läkare om ett sådant test (kalprotektin).

Detta gäller enbart om man med IBS lite slarvigt syftar på ulcerös kolit och Crohns sjukdom.

z_bumbi
2011-05-31, 20:17
Jag tror provet syftar på IBD och inte IBS och tyvärr så visar det ju också bara en aktiv IBD.

En ny kontakt med läkare verkar oavsett en bra idé.

salmiak
2011-05-31, 20:47
Detta gäller enbart om man med IBS lite slarvigt syftar på ulcerös kolit och Crohns sjukdom.

Jag drar inga skarpa gränser i mina uttalande när TS pratar om "IBSish", därför skrev jag "i princip".
Min poäng var i alla fall att det finns sätt att utreda de sjukdomar hon oroade sig för.

Lillleif
2011-05-31, 21:19
Jag trodde IBS mer eller mindre var ett samlingsnamn för "magproblem som vi inte riktigt vet vad de beror på". Finns väl ingenting som man kan mäta då?

SSRI-preparat och hypnos är effektiva behandlingsformer för IBS.

MilkmaN
2011-05-31, 22:13
IBS kan man i princip utesluta med labprover och jag är övertygad om att hon kan övertyga någon läkare om ett sådant test (kalprotektin).

Jo, men jag tänkte att hon kan få mer kött på benen inför besöket istället för att vara ungefär lika vag som jag i trådstarten. Vet man ungefär åt vartåt det barkar brukar hjälpen bli bättre i vården.

Först och främst vill jag påpeka att din kompis måste ha en egen vilja att få saken utredd. Även om jag förstår att du bara vill väl så måste det vara upp till henne om hon vill gå till en läkare eller inte.

Du skriver att hon har varit hos läkare tidigare och att hon där inte har fått några vettiga svar. Jag är dock ganska övertygad om att hon säkert har fått några värdefulla råd att ta med sig.

Utifrån den knappa beskrivningen och utan att ha undersökt din kompis går det inte att ställa en diagnos.

Om hon vill bli ytterligare utredd kan hon vända sig till någon av de läkare som hon tidigare varit i kontakt med och som hon känner förtroende för, eller vända sig till en vårdcentral.

Ingen har gett henne något råd om vad hon skall äta, tyvärr. Jag är på henne, men hon har haft det i hela sitt liv och "ska gå till en läkare". Ett läkarbesök skall dock bli av. Det vill även hon, även om hon har svårt att få tummen ur, dels pga alla tidigare misslyckanden.

Jag tror provet syftar på IBD och inte IBS och tyvärr så visar det ju också bara en aktiv IBD.

En ny kontakt med läkare verkar oavsett en bra idé.

Skall göras.

Jag trodde IBS mer eller mindre var ett samlingsnamn för "magproblem som vi inte riktigt vet vad de beror på". Finns väl ingenting som man kan mäta då?

SSRI-preparat och hypnos är effektiva behandlingsformer för IBS.

Det låter som helt bisarra behandlingar, hur hjälper det mot gaser i magen?

Lillleif
2011-06-01, 15:11
Det låter som helt bisarra behandlingar, hur hjälper det mot gaser i magen?

Mikael: http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda22865.pdf

Men man bör nog utesluta allt annat först.

MilkmaN
2011-06-01, 17:59
Tack för länken.

Om man vänder på frågan, symptomen visar efter vidare efterforskning helt klart på IBS. Vad är det då för kost man borde äta?

mn8eii
2011-06-01, 18:14
Tack för länken.

Om man vänder på frågan, symptomen visar efter vidare efterforskning helt klart på IBS. Vad är det då för kost man borde äta?

Det som inte gör din mage illa!

Är olika från person till person hur magen reagerar och det enda man kan göra är att pröva sig fram. Vissa blir hjälpta av en fiberrik kost, andra är fibrer rena döden för. Vissa klarar av fett, andra får diareé och uppsvälld mage som på posten.

maximuscle
2011-06-01, 18:25
jag har ibs mage, fast jag blir tvärtom. Inolaxol e guld värt för mig... lycka till

3eo
2011-06-01, 21:31
IBS är som någon annan svarade i tråden ett samlingsnamn på magproblem / känslig tarm.
Jag har med problem med förstopping/uppsvälld mage etc. Och det har kommit på senare år när jag försökte äta extremt "nyttigt". Fettsnålt, mycket fiber etc. Nu har det blivit lite bättre men om jag äter för mycket eller något som är för surt/fett eller för mycket fibrer så är det samma visa som alltid. Snäll mat som ris, kokta grönsaker etc brukar gå bra.
IBS C (IBS Constipation) är beteckningen tror jag. Vanligaste formen av IBS kalla IBS D. Jag har varit hos ett antal olika läkare för jag gillar inte beteckningen IBS. Det känns som de slänger ut sig den termen när de inte kan hitta orsaken till problemet.

z_bumbi
2011-06-02, 11:41
Fast du har ju själv redan identifierat vad du tror det beror på och om läkarna tror det samma finns det kanske inte så mycket mer att säga?

"Och det har kommit på senare år när jag försökte äta extremt "nyttigt". Fettsnålt, mycket fiber etc."

Det finns självklart andra saker som kan ge liknande problem och som går att undersöka men märker man att man blir bättre av att gå från en extrem kost till en något mer magvänlig sådan så antar jag att läkarna tycker det räcker.

Tom Warrior
2011-06-02, 21:53
Har hon provat att äta en kost baserad på uteslutande olika former av djur och grönsaker? Inga mejeriprodukter heller, dvs.