handdator

Visa fullständig version : Tappat hantlar på tån? (gymskada)


cherokee
2011-05-30, 23:44
Måste bara få gnälla av mig lite, för är så ledsen o arg just nu :-/

Första dagen på sommarlovet. Grymt glad över att ha allt inlämnat och äntligen massvis med tid till träningen beger jag mig till gymmet. När jag ska hämta hantlar som jag ska ha för att göra utfall råkar jag stöta till en 7 kg vikt (som ligger felplacerad, typ högst upp i hantelstället) så att den landar på min stortå. Några timmar senare inser jag att jag nog är tvungen att uppsöka läkare och får sedan diagnosen rejäl krosskada med läketid på upp till 2 månader.

Förutom att tån gör djävulskt ont är jag grymt ledsen, arg och allmänt frustrerad. Känns sjukt irriterande att en sådan liten skitgrej fick så stora konsekvenser.

Någon annan som skadat sig på gymmet? Hur lång tid tog det innan ni läkte?

ceejay
2011-05-30, 23:47
Åh fyfan va jobbigt. Inge böj på 2 månader? :(

cherokee
2011-05-30, 23:51
Åh fyfan va jobbigt. Inge böj på 2 månader? :(

Var lite diffust med rehabiliteringen. Tydligen borde själva tån läka ok på 2 veckor men kommer antagligen kännas skum i flera månader, nageln kommer ramla av ovs. Jag behöver ej avstå från någon typ av träning så länge det ej gör ont, men i nuläget gör det hur jävla ont som helst typ o inte en chans att fötterna går ner i ett par träningsskor.

Deceiver85
2011-05-31, 00:33
Gick under våren 2010 med på ett vad (no pun intended!) om att jag skulle träna vader hårt två gånger i veckan för att dem skulle börja växa. Hann träna vader 4-5 gånger innan jag en ödesdiger onsdag (den 19 maj) satte mig i benpressen och började pumpa på, 19 maj var för övrigt första riktiga sommardagen i Örebro, så det var kvavt nere på gymmet och fukt på golvet gjorde sulorna hala. Arbetade mig uppåt i vikt med 15-20 reps och på 180kg slant jag till med båda fötterna samtidigt och fotplattan kom att fångas upp av tårna, som bröts rakt bakåt av den häftiga belastningen. Släden for nere i bottenläget, men jag blev snabbt räddad av en annan tränande bredvid mig som fick upp släden.

Tog lite drygt tre månader att fullt återhämta sig, men var nere på gymmet en vecka efter olyckan och började träna igen. Träningen var första veckan begränsad till bänkpress och andra överkroppsövningar, men det var relativt snabbt som jag började dra marklyft igen, och sen kunde man plocka på övning för övning. Tränade för övrigt med gipsade stortår och fötterna i sandaler.

G_lund
2011-05-31, 05:05
Såg en brukare på gymmet som medvetet släppte en 6-7kg hantel på sin hjälpares fot.
Verkade inte vara uppskattat då han skrek till rätt ordentligt:D

Onigiri
2011-05-31, 06:32
Men fyfan Deceiver! Det gör ont i tårna av att bara läsa :D

Minns när jag själv var nära att bryta varenda tå. Skulle hänga tillbaka en 25-kaka och alla ställ var upptagna utom ett i ansiktshöjd, jag visste att det skulle göra ont i ryggen eller axlarna om jag hängde upp den där (lyft rakt ut snett upp/cp vinkel) men jag svingar lite med kroppen och klarar det smärtfritt, men då när jag skulle hänga in den så släppte jag innan den hängts på viktstället (aldrig någonsin gjort tidigare) och den flyger rakt ner i golvet från ca 1.80m mot min högerfot som lyckligtvis stod precis intill fötterna på viktstället så viktkakan dunkar i viktställets fot och for ut på golvet. Alltså jag börjar nästan grina bara jag tänker tillbaka på det här :D Kunde seriöst ha plattat till varenda tå eller amputerat dem på direkten.

I övrigt är det enda jag skadat axeln vid en maxning i bänkpress när jag skulle leka styrkelyftare aug 2010. Den har ej läkt än och kommer förhoppningsvis aldrig göra.

Herr Oberst
2011-05-31, 06:32
Gick under våren 2010 med på ett vad (no pun intended!) om att jag skulle träna vader hårt två gånger i veckan för att dem skulle börja växa. Hann träna vader 4-5 gånger innan jag en ödesdiger onsdag (den 19 maj) satte mig i benpressen och började pumpa på, 19 maj var för övrigt första riktiga sommardagen i Örebro, så det var kvavt nere på gymmet och fukt på golvet gjorde sulorna hala. Arbetade mig uppåt i vikt med 15-20 reps och på 180kg slant jag till med båda fötterna samtidigt och fotplattan kom att fångas upp av tårna, som bröts rakt bakåt av den häftiga belastningen. Släden for nere i bottenläget, men jag blev snabbt räddad av en annan tränande bredvid mig som fick upp släden.

Tog lite drygt tre månader att fullt återhämta sig, men var nere på gymmet en vecka efter olyckan och började träna igen. Träningen var första veckan begränsad till bänkpress och andra överkroppsövningar, men det var relativt snabbt som jag började dra marklyft igen, och sen kunde man plocka på övning för övning. Tränade för övrigt med gipsade stortår och fötterna i sandaler.

NAAAAAAAAAJJJJ
Fan detta har alltid varit min mardröm. Men har alltid intalat mig själv att sådana olyckor aldrig hänt på riktigt utan bara lever som en sjuk fantasi i mitt huvud

cherokee
2011-05-31, 09:17
Tränade för övrigt med gipsade stortår och fötterna i sandaler.

Aj aj stackars dig :-/ Hoppas på att jag också kan träna snart igen dock... håller tummarna...

creperiet
2011-05-31, 09:20
Jag har tappat en 5kg-vikt på stortån (barfota). Skelettet klarade sig men nageln fick avlägsnas.

fiskebulle
2011-05-31, 09:32
Ett klantarsel som jag är så har jag lyckats mosa fingrar/tår alldeles för många gånger för att jag ens vill minnas. Jag kan bara säga, att det värsta smärtan brukar komma utav det enormt höga trycket under nageln. Gå till sjukan och be dom punktera skiten(med bedövning, det gör kukont annars). Annars är det bara att bita ihop och vara glad att det inte var din hand.

mattilainen
2011-05-31, 09:32
jag står alltid jättebredbent när jag hänger upp skivor då jag varit nära att släppa rakt på foten ett antal gånger. 25 kg precis framfår tårna är inte trevligt :p

Lider med dig. Hoppas det går över snabbt!

hidden
2011-05-31, 09:39
Blev rädd för gymmet nu när jag läste era inlägg. Får dra dit idag och köra knäböj med hjälm, boxningshandskar och såndärna kängor med stål i som skyddar tårna...

cherokee
2011-05-31, 11:09
Gå till sjukan och be dom punktera skiten(med bedövning, det gör kukont annars). Annars är det bara att bita ihop och vara glad att det inte var din hand.

Redan varit på sjukan o något sådant verkade inte behöva göras! Där emot fick jag ett megastort bandage runt hela tån, haha...

cherokee
2011-05-31, 11:09
Blev rädd för gymmet nu när jag läste era inlägg. Får dra dit idag och köra knäböj med hjälm, boxningshandskar och såndärna kängor med stål i som skyddar tårna...

Kängor i stål överväger jag med i framtiden.....

limenka
2011-05-31, 11:16
Tappade en 50kg kaka över högerfoten från typ 10 cm höjd. Det gjorde så ont så jag fick avbryta benpasset. Konstigt nog gick inget sönder :D

luderlasse
2011-05-31, 11:39
7 kg, fan va ghay, mitt rekord är 42 kg på stortån, var tvungen att jobba dan efter :(

Medusa
2011-05-31, 12:31
tappade 30 eller 40 kg hanteln på stortån och krossade den, tog väl 1 månad iallafall innan man kunde gå normalt.

Lövbiffen
2011-05-31, 14:18
För ett par år sedan så åkte en 42-kiloshantel ner från en bänk och landade självklart på högkant på min fot. Jag hade dock tur, ingenting bröts, dock så hade jag ont ett bra tag!

cherokee
2011-05-31, 15:26
7 kg, fan va ghay, mitt rekord är 42 kg på stortån, var tvungen att jobba dan efter :(

Men ush! Inser ju att 7 kg inte är mycket i jämförelse, men fan vad det gjorde ont!

cherokee
2011-05-31, 15:27
tappade 30 eller 40 kg hanteln på stortån och krossade den, tog väl 1 månad iallafall innan man kunde gå normalt.

Är väl bara att bita ihop och vänta, min är också krossad.. Ska på semester om en månad hoppas den läkt hyffsat tills dess... :-/

Medusa
2011-05-31, 15:44
haha, lustiga är att exakt en månad innan hanteln tappade jag ena änden av en rejäl stock från ett flak rakt på, taaada, stortån, krossades då med, så precis när den läkt färdigt så small det igen, läkaren trodde jag skämtade när jag kom in igen en månad senare :D

Sarwien
2011-05-31, 16:38
Fy fan, det här är min mardröm på gymmet, krossa tårna och det är bara att säga hej då till böjen...

cherokee
2011-06-01, 11:32
haha, lustiga är att exakt en månad innan hanteln tappade jag ena änden av en rejäl stock från ett flak rakt på, taaada, stortån, krossades då med, så precis när den läkt färdigt så small det igen, läkaren trodde jag skämtade när jag kom in igen en månad senare :D

Men ush... :-/

kohai
2011-06-01, 12:09
Bara bygga bikeps...

spoon
2011-06-01, 12:19
Tränade på jobbet och körde böj med en kollega. När jag skulle lasta av så fick jag i sann Samuelson-anda solen i ögonen och missade 10an som låg utanför 20an. Fick 10kg rakt ned på stortån från huvudhöjd. Tränade på och när jag tog av skon så var det mycket kladd :) Som tur var så var chefen på plats och sjukskrev mig en vecka direkt när han såg det :D

Blev en vecka i soffan och sen kunde jag börja köra lätt igen. Första veckan barfota.

Vinter
2011-06-01, 12:32
Knäckte till i ryggen vid ett marklyft i början av maj, kunde inte sova de första 24 timmarna. Klämde till ryggmärgen som blev inflammerad mm. Det var ett rent helvete att bara resa sig ur sängen första 7 dagarna. Så blev sjukskriven i 2 veckor. Kunde börja gå sakta efter 10 dagar. Känner fortfarande av skadan ibland och kan inte sitta långa stunder. Man kan väll säga att träningen blivit ganska lidande. Men man måste börja röra på sig så snart man kan och hitta de saker man kan gör utan att det gör allt för ont, då försvagas iaf inte kroppen

Kommer aldrig mer träna ryggen utan bälte iaf...

cherokee
2011-06-01, 14:57
Knäckte till i ryggen vid ett marklyft i början av maj, kunde inte sova de första 24 timmarna. Klämde till ryggmärgen som blev inflammerad mm. Det var ett rent helvete att bara resa sig ur sängen första 7 dagarna. Så blev sjukskriven i 2 veckor. Kunde börja gå sakta efter 10 dagar. Känner fortfarande av skadan ibland och kan inte sitta långa stunder. Man kan väll säga att träningen blivit ganska lidande. Men man måste börja röra på sig så snart man kan och hitta de saker man kan gör utan att det gör allt för ont, då försvagas iaf inte kroppen

Kommer aldrig mer träna ryggen utan bälte iaf...

Men ush, stackars :-/ Ska försöka hitta sätt att röra mig ganska omgående. Överkroppen borde jag kunna köra på som vanligt och ben borde curl och spark gå bra... Dock saknar jag mina powerwalks något oerhört :-/

Crocker
2011-06-01, 14:59
Körde mark på 190 kg, tappade på ena tån, blir väl 85 kg tryck. Gjorde ganska ont, men inte så ont man kan tro.

tano
2011-06-01, 16:41
Hände mig något liknande för 1,5 år sedan.

Lyckades släppa skivstången utan vikter på foten från midjan. Hade kört mark och skulle köra rodd om jag minns rätt. Hursomhelst barfota och nedsänkning på sidorna vilket innebär att skivstången kapade min stortå. Balong fot och nästa dag tog jag mig till sjukan. Rakt av visade röntgen.

Tog ett antal veckor innan man kunde köra ben tungt igen, men det går snabbare än man tror. Dock får man utstå att vara lite retad. ;)

Vinter
2011-06-01, 16:51
Men ush, stackars :-/ Ska försöka hitta sätt att röra mig ganska omgående. Överkroppen borde jag kunna köra på som vanligt och ben borde curl och spark gå bra... Dock saknar jag mina powerwalks något oerhört :-/

Cykla eller simma är mitt tips, något som inte sätter press på det onda området. ;)

cherokee
2011-06-01, 19:19
Cykla eller simma är mitt tips, något som inte sätter press på det onda området. ;)

Åh, hoppas jag kan vara igång med spinning snart igen :D

DHT-
2011-06-01, 22:20
Tappade en 20kgs viktkaka från bänkpress-stång höjd på min stortå. Blev ganska kladdigt i strumpan då.. Skulle tippa att det tog cirka 4mån innan jag var helt återställd i den tån (dvs att nageln "funkade" som den ska osv).

Olegh
2011-06-01, 22:27
Klämt mig mellan ett par viktkakor. Passet blev förstört, men det tog inte mer än ett par dagar innan man var återställd.

Baan
2011-06-01, 22:30
Tappat en 15-kgs metallvikt ganska så rakt ner på tån en gång från en höjd på någonstans mellan en halv och en meter. Gick relativt bra. Tror jag träffade turligt i leden eller något sånt. Kändes inte som något var brutet och jag sökte aldrig hjälp. Blev bra efter ett tag.

Något år efter det körde jag raka mark med hantlar på 50 något kg (tror det var 56or men kanske överdriver) då jag fick kramp eller dylikt i baksida lår och fick panik och bara släppte hantlarna rakt ner. Vänstra träffade den tidigare misshandlade tån, dock inte rakt på då heller tror jag, och det gick som den första gången.

Kan ha fått sprickor eller dylikt antar jag men krossskador borde man ha märkt?

Enda skadan som KÄNTS under en lång tid och påverkat träningen är diskbråcket. Lite svårare bita ihop där och inte söka hjälp.

Gevol
2011-06-01, 23:33
Det är machostämning på gymmet, alla andra slänger vikter, skriker och dammar med kritan. Jag tänker "vilka jävla töntar" och sticker ut med mitt försiktiga sätt. Men i slutet av passat så har machostämningen såklart smittat av sig på mig och jag kastar en 15kg viktskiva i golvet, från midjehöjd, när jag lyfter av den från skivstången.

So far so good... Bara att när viktskivan landar så träffar den en gummikant, vilket får den att accelerera något helvetiskt i motsatt riktning, så jävla hög hastighet och fan rakt på min jävla fot.

Smärtan går inte att beskriva, jag ville vråla rätt ut men smärtan förblindade mig, det blev bara svart för ögonen. Blev helt stum och släpa in mig på en toalett där jag höll på att börja gråta...