handdator

Visa fullständig version : Fotboll - Andra andningen


Gosti123
2011-05-30, 18:40
Tänkte höra med er som spelar fotboll om en sak. Värmer ni upp tills ni kommer in i andra andningen eller endast tills leder och muskler har mjuknat?

REDaction
2011-05-30, 19:14
Spelar inte längre men när jag gjorde det försökte jag alltid komma upp i andning innan match. Innan träning var det mest för att mjuka upp kroppen och undvika skador. Däremot kan jag inte komma ihåg att det kändes särskilt annorlunda efter en tuff uppvärmning jämfört med en lugnare innan match. Viktigast tror jag är att mjuka upp kroppen för att undvika sträckningar och känna sig snabb i benen :)

lanzal
2011-05-30, 19:28
Jag brukar känna mig rätt seg innan matchen börjar men så fort den börjar så vaknar man helt enkelt till, värmer i ca 30 min och så men kroppen piggnar inte till förens start.

perak
2011-05-30, 19:38
Jag har inte spelat mer än i ungdomslag och som högst i skåneserien men vi värmde alltid upp så vi kom in i andra andningen. Den största fördelen som jag kan se med det är om det kommer några snabba situationer direkt vid matchens start så är man med direkt och hamnar inte efter på grund av att man inte är riktigt igång.

Jonithan
2011-05-30, 20:37
Måste väl gå emot dem andra lite grand faktiskt. Har spelat på A-lagsnivå i Division 4 och rekommenderar inte att komma in i andra andningen innan match. Om det är den riktiga "andra andningen" som du menar. Det håller inte längden och man bli extremt seg i benen efter 60 min på plan (beroende på hur intensiv matchen är). Detta är förutsatt att du är tänkt att spela hela matchen. Har ni dock tillgång till oändligt många byten kan det vara en ganska smart idé med andra andningen innan då, som de andra sa, man är väldigt alert i början av matchen.

Annars, ingen bra idé!

Eddie Vedder
2011-05-30, 21:00
Måste väl gå emot dem andra lite grand faktiskt. Har spelat på A-lagsnivå i Division 4 och rekommenderar inte att komma in i andra andningen innan match. Om det är den riktiga "andra andningen" som du menar. Det håller inte längden och man bli extremt seg i benen efter 60 min på plan (beroende på hur intensiv matchen är). Detta är förutsatt att du är tänkt att spela hela matchen. Har ni dock tillgång till oändligt många byten kan det vara en ganska smart idé med andra andningen innan då, som de andra sa, man är väldigt alert i början av matchen.

Annars, ingen bra idé!

+1

Rent fysiskt tror jag fotbollsspelare värmer upp onödigt mycket för vad som krävs om man vill komma igång. Det handlar ju lika mycket om att bli vän med bollen, får upp snacket och, matchkänslan, värma upp målvakterna etc.

Absolut inte oviktigt men rent fysiskt kan man nog dra ner mycket på det och ha mer energi till själva matchen.

Lillvego
2011-05-31, 08:05
Som Vedder nämner är mycket psykist vad gällande uppvärmning inför en fotbollsmatch. I en någorlunda hög nivå kommer spelet igång direkt matchen börjar och det kan därför vara bra att ha "rullat boll" en stund före och verkligen börjat tänka fotboll.

Samma gäller omklädningsrummet. En avslappnad stämmning är väl bra men att man fokuserar på matchen och inte "flamsar" runt är enligt mig viktigt.

Fysiskt skulle jag tro att det är väldigt individuellt. Jag har spelat med många killar som behöver många löpmeter innan match för att få igång kroppen, samtidigt som andra leker lite med bollen och tar ett par snabba steg innan matchsignal. Känn dig fram och testa olika alternativ så ser du vad som är bäst. Givetvis bör du kanske testa det på en träningsmatch :)

Gosti123
2011-06-02, 15:50
Måste väl gå emot dem andra lite grand faktiskt. Har spelat på A-lagsnivå i Division 4 och rekommenderar inte att komma in i andra andningen innan match. Om det är den riktiga "andra andningen" som du menar. Det håller inte längden och man bli extremt seg i benen efter 60 min på plan (beroende på hur intensiv matchen är). Detta är förutsatt att du är tänkt att spela hela matchen. Har ni dock tillgång till oändligt många byten kan det vara en ganska smart idé med andra andningen innan då, som de andra sa, man är väldigt alert i början av matchen.

Annars, ingen bra idé!

Det är cup på 7-manna plan, 4+ matcher ifall vi går vidare 8x2 minuter.

När ni börjar spela en match, brukar ni ta det lite lugnt i början för att komma in i andra andningen? Jag började köra på rätt hårt direkt och var helt slut efter några minuter :), efter det tog jag det rätt lugnt hela matchen.

mikeni
2011-06-02, 16:47
Som Vedder nämner är mycket psykist vad gällande uppvärmning inför en fotbollsmatch. I en någorlunda hög nivå kommer spelet igång direkt matchen börjar och det kan därför vara bra att ha "rullat boll" en stund före och verkligen börjat tänka fotboll.

Samma gäller omklädningsrummet. En avslappnad stämmning är väl bra men att man fokuserar på matchen och inte "flamsar" runt är enligt mig viktigt.

Fysiskt skulle jag tro att det är väldigt individuellt. Jag har spelat med många killar som behöver många löpmeter innan match för att få igång kroppen, samtidigt som andra leker lite med bollen och tar ett par snabba steg innan matchsignal. Känn dig fram och testa olika alternativ så ser du vad som är bäst. Givetvis bör du kanske testa det på en träningsmatch :)

Jo men taggningen inför match bör väl inte heller komma för tidigt. Att ha en avslappnad inställning i början av samlingen där man får snacka av sig, för att sedan trappa upp seriositeten och mer och mer fokusera på matchen är nog bättre för att spara all psykisk men även fysisk energi till matchen.

emi23j
2011-06-02, 16:48
+1

Rent fysiskt tror jag fotbollsspelare värmer upp onödigt mycket för vad som krävs om man vill komma igång. Det handlar ju lika mycket om att bli vän med bollen, får upp snacket och, matchkänslan, värma upp målvakterna etc.

Absolut inte oviktigt men rent fysiskt kan man nog dra ner mycket på det och ha mer energi till själva matchen.


Nu vet jag inte direkt om fotboll men i basket är det samma sak enligt min mening. väldigt intressant faktiskt...

Har länge varit oerhört irriterad över hur man värmer upp i basket.

Är det någon annan boll-idrott som det är likadant i? Alltså nu bortser vi från den absoluta världseliten för där är det lite annorlunda. Men om vi ser till svensk elitnivå.
Hade varit intressant att kanske göra ett upplägg.

Lillvego
2011-06-02, 17:47
Jo men taggningen inför match bör väl inte heller komma för tidigt. Att ha en avslappnad inställning i början av samlingen där man får snacka av sig, för att sedan trappa upp seriositeten och mer och mer fokusera på matchen är nog bättre för att spara all psykisk men även fysisk energi till matchen.

Jo, jag kanske förklarade dåligt men jag skrev att en avslappnad stämning är positivt men att en "hönsgård" i omklädningsrummet enligt mig försämrar koncentrationen. Sen behöver man inte bara prata fotboll och fokusera så att det rinner blod ur öronen.

Gosti123
2011-06-08, 07:29
Det var ett rent helvete att spela match utan att ha kommit in i andra andningen. Efter alla ruscher jag gjorde blev jag svintrött. Det var först i tredje matchen (cup) som jag kom in i den, då gick det galant.

En fråga: Förbättras även "första" andningen ifall man förbättrar sin kondition?

Nästa gång skall jag springa innan så jag kommer in i andra andningen precis innan matchstart.

Eddie Vedder
2011-06-08, 10:22
Nu vet jag inte direkt om fotboll men i basket är det samma sak enligt min mening. väldigt intressant faktiskt...

Har länge varit oerhört irriterad över hur man värmer upp i basket.

Är det någon annan boll-idrott som det är likadant i? Alltså nu bortser vi från den absoluta världseliten för där är det lite annorlunda. Men om vi ser till svensk elitnivå.
Hade varit intressant att kanske göra ett upplägg.

Jag har inte erfarenhet från mer än fotboll. I den här studien testade man en standarduppvärmning för velodromcykling, alltså en sådan uppvärmning som är vanligt upplägg enligt de som tränar och tävlar i sporten, jämfört med en nedkortad variant. Att värma upp "som vi alltid gjort" innebar att de var tröttare vid själva loppet än efter den kortare uppvärmningen.

The traditional track cyclists' WU results in significant fatigue which corresponds with impaired peak power output. A shorter and lower intensity WU permits a better performance.

http://jap.physiology.org/content/early/2011/04/28/japplphysiol.00253.2011.abstract

Att testa olika sanningar och gamla invanda mönster inom idrotter skulle nog kunna ge en hel del intressant.

REDaction
2011-06-08, 10:23
Kan tänka mig att det kändes tufft i början. På en 7-manna plan får man inte riktigt samma tid att återhämta sig som på en fullstor plan. Har upplevt samma sak när jag spelat inomhus på 5-manna plan. Det är mycket fram och tillbaka och många bollkontakter. Inte alltid lätt att bara hoppa in och köra på i full fart utan att vara igång en stund innan. Samtidigt får man ju inte överdriva så man är helt slut innan matchen börjar. Sen låter det vettigare att ni kör korta byten om ni har möjlighet istället för långa byten som ni verkar göra nu. Om ni ens göra några byten? ;)

Gosti123
2011-06-08, 11:20
Inga byten alls faktiskt.

Gosti123
2011-06-08, 15:59
En fråga: Förbättras även "första" andningen ifall man förbättrar sin kondition?





Bump

Gosti123
2011-07-21, 18:26
Lite jobbigt dock när man ibland inte ens kommer in i andra andan under en hel match, blev lite jobbigt att springa :)

Gosti123
2011-07-21, 19:29
En till grej jag undrar över.

Hur ska jag göra för att inte känna mig orkeslös/lealös vid en match? Jag ser till att ha ätit mycket kolhydrater dagen innan samt 3-4h innan match. Känns som att det är nervositeten som gör så att man känner sig på detta sätt, men jag vet inte riktigt.

StarkaUlf
2011-07-21, 19:57
En till grej jag undrar över.

Hur ska jag göra för att inte känna mig orkeslös/lealös vid en match? Jag ser till att ha ätit mycket kolhydrater dagen innan samt 3-4h innan match. Känns som att det är nervositeten som gör så att man känner sig på detta sätt, men jag vet inte riktigt.

Ät bara som normalt. Se även till att ha druckit en bra mängd vatten innan också, så att du inte är uttorkad när matchen drar igång.
Finns ingen mirakelkur :)

Gosti123
2011-07-21, 20:10
Undra hur det skulle vart och spela på Rage x2? :D, någon som har testat koffein före match?

Gosti123
2011-07-22, 01:37
Istället för att starta en ny tråd skriver jag frågan här:

Ifall man har dålig kondition och ska börja med fotboll, ska man då köra intervallträning


"arbete 30-40 s
vila minst 6 min
antal repetioner 3-6"


Eller ska jag ut och springa t.ex. 5 km i samma tempo i ett par månader x antal dagar i veckan?

Gosti123
2011-07-22, 12:50
Bump om någon vet

Lillvego
2011-07-22, 13:04
Istället för att starta en ny tråd skriver jag frågan här:

Ifall man har dålig kondition och ska börja med fotboll, ska man då köra intervallträning


"arbete 30-40 s
vila minst 6 min
antal repetioner 3-6"


Eller ska jag ut och springa t.ex. 5 km i samma tempo i ett par månader x antal dagar i veckan?

Generellt är alltid intervallträning att föredra. Om du springer 5km i samma tempo under en fotbollsmatch skulle jag inte tro att det är på någon högre nivå du spelar.

Vad du menar med 30-40s arbete och vila 6min förstår jag inte? Normala intervaller kan vara:
70-20, 70s löp 20s vila. Utför 5 till 10st.
15-15, 15s löp 15s vila. Här är det 100% som gäller och utför 5-10st.
1-1, 1km löp vila 1min. Tränar mer kondition. Kör så många km du klarar.
Backträning. Hitta en skidbacke eller annan lång backe. Spring upp och ta dig sakta ned. Utför så många du orkar.

Vill du springa 8km i ett sträck så skadar väl inte det. Men explosivitet är något väldigt många fotbollsspelare saknar.

Hur mycket vila du behöver mellan passen beror mycket på hur vältränad du är just idag.

Lycka till och se till att gör övningarna tills du inte orkar mer, sen gör du lite till! Det finns ingen fotbollsspelare som är pigg i benen efter en hård match! Träna inför det också!

//Martin

Gosti123
2011-07-22, 13:13
Tack så in i bomben!