handdator

Visa fullständig version : Höften faller ut vid enbenssquat.


debbe
2011-05-30, 17:06
Min höft faller ut vid övningen pistolen eller vad man nu valt att kalla den. Jag kan gissa att det är något som flaskhalsar, men exakt vad och hur kan jag ordna till det? Är det gluteus som halkat efter?

Jag har dragit av korsbandet i ena benet men problemet gäller båda benen. Höften faller ut likt höft-movesen tjejer har på catwalken. mayday!

ATJL
2011-05-30, 17:38
Förstod inte exakt vad du menar... Åt vilket håll "faller den ut"?

Ett klassiskt fel vid pistols är att man lutar sig frammåt och lägger vikten på trampdynan istället för hälen. Jämför med en korrekt tvåbens- squat där du istället för att luta dig fram istället sätter dig med höften bakåt/nedåt, ungefär som om du försöker sätt dig på en låg stol bakom dig.

Prova det här: Gör först en-två djupa och strikta benböj med smal fotställning, föreställ dig att du sätter dig på en stol som står bakom dig i knähöjd. Behåll "känslan" av korrekt teknik och gör direkt en djup enbensbenböj på samma sätt. Funkade för mig då jag hade problem.

Återkom gärna med resultat, lycka till!!

ATJL
2011-05-30, 17:39
Förstod inte exakt vad du menar... Åt vilket håll "faller den ut"?

Ett klassiskt fel vid pistols är att man lutar sig frammåt och lägger vikten på trampdynan istället för hälen. Jämför med en korrekt tvåbens- squat där du istället för att luta dig fram istället sätter dig med höften bakåt/nedåt, ungefär som om du försöker sätt dig på en låg stol bakom dig.

Prova det här: Gör först en-två djupa och strikta benböj med smal fotställning, föreställ dig att du sätter dig på en stol som står bakom dig i knähöjd. Behåll "känslan" av korrekt teknik och gör direkt en djup enbensbenböj på samma sätt. Funkade för mig då jag hade problem.

Återkom gärna med resultat, lycka till!! *flex*

debbe
2011-05-30, 17:44
Tänk dig en tjej på catwalken, se vart hennes höfter går UT åt sidorna. Precis så faller min höft ut. Jag kan gå långsamt ner på ett ben med vikten på hälen hela vägen och sedan sitta i bottenläget och sedan gå upp. Det är inga problem. Problemet är som sagt höften som inte är på rätt ställe, något flaskhalsar men jag vet inte hur jag ska stärka upp det.

Jag har försök att hålla i mig och köra enbensböjar strikt och långsamt med höften fixerad i rätt läge men det går inget vidare på den vägen. Måste finnas bättre sätt att komma åt problemet tycker jag.

fothermucker
2011-05-30, 19:00
Låter som att du skulle ha nytta av att stärka upp gluteerna. Kanske att utfall är en mindre påfrestande övning som hjälper dig att komma tillrätta med problemet.

ATJL
2011-05-30, 20:18
Nu kanske jag är helt borta, men SKA inte höften gå utåt något på det sätt du beskriver? Min höft går något utåt vid övningen, så även på de målbildsfilmer som tex CF mainsite och Ross Einemat lagt upp. Eller pratar vi att det drabbar dig på ett onaturligt och obehagligt/smärtsamt sätt?

Har du möjlighet att lägga upp video på utförande?

debbe
2011-05-30, 20:31
Jag ska försöker fixa en filmsnutt med skaplig bild imorgon så kan i reda ut det =]

Tack för svar!

Återkommer.

z_bumbi
2011-05-31, 06:52
Nu kanske jag är helt borta, men SKA inte höften gå utåt något på det sätt du beskriver? Min höft går något utåt vid övningen, så även på de målbildsfilmer som tex CF mainsite och Ross Einemat lagt upp. Eller pratar vi att det drabbar dig på ett onaturligt och obehagligt/smärtsamt sätt?

Har du möjlighet att lägga upp video på utförande?

Lite rörelse är inget konstigt men om det rör sig långt så skulle jag inte köra övningen innan jag blivit tillräckligt stark. Sen beror det också på hur den åker ut, typ sticker den direkt eller går i en kontrollerad rörelse?

Det måste inte vara röven som är svag/inaktiverad utan det kan också härröra från bålen även om det från vad jag har läst brukar hänga ihop (obs jag är ej sjukgymnast).