handdator

Visa fullständig version : nån som vet/tror/anar?


Diana
2003-12-08, 18:14
nån som vet va de e för gi på sånndär barilla pasta(gnocci/penne mfl) ska kokas 13 min kollade i paulun listan men de verkade inte finnas nåra sånna me,fanns ju iförsej gnocci men de hade 97 har svårt att tro att de e samma som menas eftersom de e så lång koktid på dom jag menar..

har koktiden nått att göra me gi? ja tycker de verkar logiska att dom som har längre koktid har lägre gi..men de kanske bara e nått ja fått för mej.

såg oxå att havregrynsgröt har högre gi(76) än vad banan har(gul me gröna fläckar 60) tycker man allti hör att havregrynsgröt ska va långsamma..

nej ja har inte drabbats av nån form av plötslig gi mani nu:D e bara väldigt nyfiken på just detta..hmmm jaja hoppas nån vet iaf eller har nån kommentar?

King Grub
2003-12-08, 18:53
Paulun har inte kollat vilken Gnocchi det är frågan om. Det är inte den vanliga svenska som kallas Gnocchi, utan den fettuciniliknande, ägggnocchin som har 97.

Havregrynsgröt kan ha ett GI på allt från 70 om du kokar gröten på grova, tjocka gryn i kastrull, till ett GI på över 110 om du micrar fina gryn.

Mogen banan har 84, övermogen (brun) 74, gulgrön 60 och omogen 43.

Diana
2003-12-08, 19:24
ok ja tänkte nästan att de inte va samma pasta..skulle du kunna gissa ungefäär var en pasta me koktid 10-13 min ligger på för gi..?
de där me gröten förvånade mej eftersom den allti höjjs till skyarna av matvetare? men de e väl för den e så nyttig på alla andra sätt o vis.tack för svaret!

King Grub
2003-12-08, 19:27
Originally posted by Diana
ok ja tänkte nästan att de inte va samma pasta..skulle du kunna gissa ungefäär var en pasta me koktid 10-13 min ligger på för gi..?
de där me gröten förvånade mej eftersom den allti höjjs till skyarna av matvetare? men de e väl för den e så nyttig på alla andra sätt o vis.tack för svaret!

60-70 på pasta med lång koktid.

Kokar du gröten i kastrull hamnar du runt 70, och får dessutom alla havrets näringsmässiga fördelar.

Diana
2003-12-08, 19:28
dankedanke!

King Grub
2003-12-08, 19:39
Äter du gröttallriken med mjölk och tar en flerkornsmacka med makrill i tomat på till det hamnar GI:t för hela måltiden på runt 50. En nävre loppfrön till det och du är nere på 30.

Crystal
2003-12-08, 19:41
Grub, jag har förstått själva grunden i "GI", fast vad spelar det egentligen för roll om jag äter en måltid som består av t ex pulvermos eller om jag äter med pasta till?

King Grub
2003-12-08, 19:50
Kolhydrater med högt GI , "snabba" höjer ditt blodsocker snabbt, vilket tvingar bukspottkörtlarna att producera insulin för att sänka det till normala nivåer, eftersom det är skadligt för kroppen att ha för höga blodsockernivåer. Ofta sjunker blodsockret under den tidigare nivån, och du känner dig trött och däst och slapp. Baserar du kosten på långsamma kolhydrater håller sig blodsockret mer på en jämn och fin nivå, och du slipper därmed toppar och dalar i energinivån. Dessutom är insulin ett kraftigt fettinlagrande hormon till på köpet, så det är lättare att hålla formen med långsamma kolhydrater som bas i kosten.

Crystal
2003-12-08, 19:52
k tackar :thumbup:

EDIT : (nu förstår jag) ;)

King Grub
2003-12-08, 19:55
Men det är ett hjälpmedel, inget att stirra sig blind på. Och värdena är uppmätta om man bara äter just det livsmedlet, utan något annat till. Så fort du äter något annat till sjunker GI:t. Vitt bröd för sig har ett GI på 100 - tar du smör och ost på brödet och äter en tallrik yoghurt mjölk till hamnar det på runt 55.

Crystal
2003-12-08, 19:56
Förstår, skall inte stirra mig blind på sånt. :love:

Crystal
2003-12-08, 20:01
Men nu tycker jag vi ber om ursäkt för att vi körde upp en "chatt" i Dianas tråd.

Förlåt oss :bow:

King Grub
2003-12-08, 20:09
Originally posted by zPHERE
Men nu tycker jag vi ber om ursäkt för att vi körde upp en "chatt" i Dianas tråd.

Förlåt oss :bow:

Det är helt okej att en diskussion fortsätter, om den håller sig till ämnet.

Dessutom: lågt GI är inte automatiskt samma sak som nyttigt! Sockerkaka, t ex, har ett GI på 66, men är totalt värdelöst i alla fall.

kharon
2003-12-08, 20:12
Originally posted by Diana

har koktiden nått att göra me gi? ja tycker de verkar logiska att dom som har längre koktid har lägre gi..men de kanske bara e nått ja fått för mej.


Koktiden påverkar. Ju längre tid man kokar t.ex pasta, ris desto högre GI får dom.

King Grub
2003-12-08, 20:17
Originally posted by kharon


Koktiden påverkar. Ju längre tid man kokar t.ex pasta, ris desto högre GI får dom.

Inte om pastan är "konstruerad" så att den är al dente vid lång koktid. Det gäller om man överkokar pasta med normal koktid. Pasta med lång koktid har ofta lägre GI än normalpasta, antagligen beroende på annan sorts durumvete och/eller pastans form.

Diana
2003-12-08, 20:43
loppfrön jajusste dom ska man ju inte underskatta!haha denna sockerkaka som alltid får va me i diverse diskussioner..

kharon
2003-12-08, 20:49
Originally posted by King Grub


Inte om pastan är "konstruerad" så att den är al dente vid lång koktid. Det gäller om man överkokar pasta med normal koktid. Pasta med lång koktid har ofta lägre GI än normalpasta, antagligen beroende på annan sorts durumvete och/eller pastans form.

Bra King Grub, Jag uttryckte mig lite vagt.

Om man kokar 5 minuters pasta i 15 minuter så kommer den att ha högre GI än om den kokats 5 minuter.
Om man kokar 15 minuters pasta i 15 minuter behöver den inte ha högre GI än 5 minuters pastan bara för att den kokat längre.

Öh, blev det ännu klurigare... Jag förstår nästan inte själv heller vad jag skriver och menar. :smash:

God natt!

potte
2003-12-08, 22:42
en fråga till Grubben eller nån annan som har stenkoll

blev lite fundersam över min frulle nu när jag såg det där med att micrad gröt har högre GI än om man kokar den... :(

vilket GI tror du denna frukost skulle hamna på
- micrad gröt på 1dl fiberberikade havregryn (AXA), 1dl rågflingor (AXA) samt 1,5msk krossade linfrön
- på gröten har jag en skivad kiwi, ett rivet äpple och 3dl mjölk
- en smörgås (pågens Guldkorn) med tre skinkskivor
- två kokta ägg med kaviar

vill bara veta på en höft då detta är vad jag äter varje morgon och man vill ju inte ha "dåliga" vanor. ;)

kommentera gärna om frukosten är ok i övrigt.

King Grub
2003-12-09, 11:42
Originally posted by potte
en fråga till Grubben eller nån annan som har stenkoll

blev lite fundersam över min frulle nu när jag såg det där med att micrad gröt har högre GI än om man kokar den... :(

vilket GI tror du denna frukost skulle hamna på
- micrad gröt på 1dl fiberberikade havregryn (AXA), 1dl rågflingor (AXA) samt 1,5msk krossade linfrön
- på gröten har jag en skivad kiwi, ett rivet äpple och 3dl mjölk
- en smörgås (pågens Guldkorn) med tre skinkskivor
- två kokta ägg med kaviar

vill bara veta på en höft då detta är vad jag äter varje morgon och man vill ju inte ha "dåliga" vanor. ;)

kommentera gärna om frukosten är ok i övrigt.

Det är helt klart en bra frukost, både näringsmässigt och GI-mässigt. Om den ger tillräckligt energi för en idrottsman vet jag dock inte, men om du är stillasittande utanför gymmet så räcker den nog. Det känner du ju bäst själv, men inte blir det en stor grötklick på 1 dl gryn. :)

potte
2003-12-09, 12:38
jag är stillasittande så när som på en boxningsträning och en inomhusfottbollsmatch i veckan så jag tror att det är chill.

och så blir det 2dl gryn (1dl havregryn + 1dl rågflingor)... faktiskt ;)

tackar för svaret, då kör jag på med samma koncept

King Grub
2003-12-09, 12:42
Originally posted by potte
och så blir det 2dl gryn (1dl havregryn + 1dl rågflingor)... faktiskt ;)

Där ser man... så rätt så. Nå, då är ju morgonen räddad. :eating:

a_p
2003-12-09, 20:47
Sockerkaka, t ex, har ett GI på 66, men är totalt värdelöst i alla fall.

Varför? Är det dom här tomma kcal igen? :)

King Grub
2003-12-09, 21:10
Originally posted by a_p


Varför? Är det dom här tomma kcal igen? :)

Varför? Vad tror du? Socker, margarin och vetemjöl? Hur mycket näring är det i det? Ja just det - något ägg också. Lågt GI kan ju inte göra socker och smör nyttigt.

Weedow
2003-12-09, 23:23
Om jag inte missminner mig beror det låga GI:t mestadels på fett% i sockerkakan eftersom fett (på sätt och vis) sänker GI:värdet. Även protein sänker GI:t vill jag minnas men inte alls lika mycket så det spelar inte så stor roll i detta fallet.


Att det är "tomma" kcal stämmer &så till stor del men tomma kcal betyder igentligen bara att maten inte fyller någon annan funktion än att vara energi.

Tex ett äpple är så mycket mer än bara energi. Det är fibrer, massor med vitaminer, antioxidanter, mineraler osv..(inte tomma kalorier)
Medans socker är ren "meningslös" energi. Det är så förädlat att alla andra ämnen försvunnit. (tomma kalorier)

FyllSkalle
2003-12-10, 11:18
Varför blir det olika GI beroende på om du kokar gröten i kastrull eller kör den i micro??:confused:

kan skillnaden vara så stor som 70 till 110

King Grub
2003-12-10, 11:32
Originally posted by FyllSkalle
Varför blir det olika GI beroende på om du kokar gröten i kastrull eller kör den i micro??:confused:

kan skillnaden vara så stor som 70 till 110

De vattenlösliga, GI-sänkande fibrerna tränger inte ut på samma sätt i micron som genom kastrullkokning.

FyllSkalle
2003-12-10, 12:19
ahaaa
ok då blir det att koka i kastrull lite oftare.
blandar i krossade linfrön och cashewnötter som sänker GI( om jag har fattat det hela rätt) och smakar gött.

tackar för infon Grub

gröt=godis

King Grub
2003-12-10, 12:25
Krossade linfrön innehåller ca 40% fiber, med utav dessa 40% är bara en tredjedel vattenlösliga, och det är de som har den GI-sänkande effekten. Och ät inte mer än 2-3 matskedar krossade linfrön per dag, eftersom de innehåller mycket vätecyanidproducerande glykosider, som kan ge förgiftning och nervskador i för stora doser.

Loppfrön är effektivare GI-sänkare, om det är det du är ute efter.

FyllSkalle
2003-12-10, 13:07
Brukar käka krossadelinfrön i gröten för att det smakar bra plus att det sänker GI.
Brukar max bli 2 matskedar per dag( 1 per portion )
skall testa loppfrön, man kan ju växla mellan loppfrön och linfrön.
Har hört att loppfrön inte smakar så mycket stämmer det?

Är det någon skillnad mellan ljusa och mörka loppfrön?
Har för mig att jag sett bägge sorterna.

King Grub
2003-12-10, 13:11
Har hört att loppfrön inte smakar så mycket stämmer det?

Det stämmer alldeles utmärkt.

Är det någon skillnad mellan ljusa och mörka loppfrön?
Har för mig att jag sett bägge sorterna.

Priset. De ljusa är mycket billigare. De mörka är också "renare", dvs helt fritt från skräp. Man kan hitta en och annan kvist eller sten i de ljusa, men inte så det stör eller motiverar ett mångdubbelt pris.

a_p
2003-12-10, 14:33
edited

Hade missuppfattat lite grejer...

Weedow
2003-12-10, 14:48
Precis som att det finns bättre, ät dom istället :D

King Grub
2003-12-10, 15:01
Originally posted by a_p
Jag säger inte att man ska basera kolhydratintaget på sockerkaka, men nog måste det finnas sämre saker man kan äta...

Margarin, vetemjöl och strösocker - hur får man ett livsmedel att bli sämre? Det skulle vara om det hade högt GI också, kanske. ;)

a_p
2003-12-10, 15:05
Vad är det som inte finns i vetemjöl som finns i annat mjöl? Det är väl samma sorts kolhydrater? Jag trodde mest det var fibrer(oanvändbart för kroppen right?) som försvann vid framställningen men det kanske försvinner annat också?

King Grub
2003-12-10, 15:13
Originally posted by a_p
Vad är det som inte finns i vetemjöl som finns i annat mjöl? Det är väl samma sorts kolhydrater? Jag trodde mest det var fibrer(oanvändbart för kroppen right?) som försvann vid framställningen men det kanske försvinner annat också?

Vetemjöl är helt klart den nyttigaste deltagaren i den där trion! Men fibrer är långt ifrån oanvändbart (bara för att inte kroppen tar upp någon näring betyder inte det att den inte har nytta av fibrerna), och b-vitaminer och allehanda mineraler försvinner också. Varför man i och för sig berikar mjölet med samma saker som man sållat bort. :rolleyes: Men vetemjöl är helt klart det näringsfattigaste mjölet.

a_p
2003-12-10, 15:19
Originally posted by King Grub


Vetemjöl är helt klart den nyttigaste deltagaren i den där trion! Men fibrer är långt ifrån oanvändbart (bara för att inte kroppen tar upp någon näring betyder inte det att den inte har nytta av fibrerna), och b-vitaminer och allehanda mineraler försvinner också. Varför man i och för sig berikar mjölet med samma saker som man sållat bort. :rolleyes: Men vetemjöl är helt klart det näringsfattigaste mjölet.

Okej då är jag med. Jag trodde den enda skillnaden mellan olika mjöl var just GI men så var det ju tydligen inte.

btw, tack för att du svarar på mina dumma frågor. :D

King Grub
2003-12-10, 15:24
Originally posted by a_p


Okej då är jag med. Jag trodde den enda skillnaden mellan olika mjöl var just GI men så var det ju tydligen inte.

Nix. Vete i sig är ju en helt annan sak än t ex råg, korn eller havre, som också används till mjöl. Råg är mycket fiberrikare och innehåller t ex arabinoxylan, som är en fibersort som visar sig ganska effektivt motverka hjärtsjukdomar genom att sänka kolesterolhalten i blodet, och fytinsyra och andra antioxidanter som kan verka som skydd mot cancer.

Rågmjölsgröt och rågflingegröt är rejält smaskigt och ger fruktat tryck under träningspassen!

Crystal
2003-12-10, 16:37
Erm, förresten, sänker frukt vid måltiderna GI?

King Grub
2003-12-10, 19:20
Originally posted by zPHERE
Erm, förresten, sänker frukt vid måltiderna GI?

De allra flesta frukter har lågt GI och bidrar till att måltidens totala GI blir lägre, ja.

Jense
2003-12-14, 04:40
Originally posted by King Grub
Kolhydrater med högt GI , "snabba" höjer ditt blodsocker snabbt, vilket tvingar bukspottkörtlarna att producera insulin för att sänka det till normala nivåer, eftersom det är skadligt för kroppen att ha för höga blodsockernivåer. Ofta sjunker blodsockret under den tidigare nivån, och du känner dig trött och däst och slapp. Baserar du kosten på långsamma kolhydrater håller sig blodsockret mer på en jämn och fin nivå, och du slipper därmed toppar och dalar i energinivån. Dessutom är insulin ett kraftigt fettinlagrande hormon till på köpet, så det är lättare att hålla formen med långsamma kolhydrater som bas i kosten.

tack, tänkte precis fråga. eller, min fråga va "vad är GI" kom på sen att det va en förkortning, är det för att jag är trött jag inte förstod det.. ja det är en gåta. TACK iaf =)