handdator

Visa fullständig version : Gymschema(är det viktigt?


bulletin
2011-05-30, 14:03
Hej! Jag undrar om det verkligen är viktigt och ha ett strikt gymschema där det står 7kg 8x3 och sånt.
Jag körde så ett tag och kände olika varje gång jag drog dit. Ibland var 8 reps tungt och ibland skulle jag vilja köra 8 till.

Så hur viktigt är det egentligen?

Finns det något nackdel med att dra till gymmet och tänka biceps,rygg,korsrygg och sen köra massa chins tills man KÄNNER själv att man inte klarar mer och samma sak med skivstångscurl osv, tills man känner att man inte klarar mer.

Tack på förhand!:) Ser fram emot några vettiga svar.

Kaerra
2011-05-30, 14:53
Jag kör iaf inte efter nått speciellt schema, känner efter på morgonen typ vad kroppen vill köra kan man säga, sen kör jag bara, Allt från 6-30 reppare :) och jag växer fortf utav det så:)

Pjotor
2011-05-30, 15:06
Om man vill göra framsteg i något som träningen förbättrar (styrka, uthållighet, träningsmängd eller vad du vill) så är ett program ett bra hjälpmedel för att kontrollera om man kommer närmare sina mål. Det är också bra att ha om man är nybörjare och vill vara säker på att man tränar igenom de delar av kroppen som man vill träna, förutsatt att träningsprogrammet är någorlunda vettigt och anpassat efter ens mål. Det är ett alltså ett hjälpmedel och inte ett självändamål.

När jag har haft längre träningsuppehåll brukar jag under de första passen inte följa något särskilt program, utan bara göra lite olika basövningar. Så snart den värsta stelheten har lagt sig så följer jag däremot program ganska strikt, eftersom jag har uttalade träningsmål.

Huppi
2011-05-30, 15:07
Vet inte hur viktigt det är egentligen. Men för mig är det bra p.g.a.
1) Jag vet vilka övningar och hur mycket vikt jag ska använda = Slipper tänka ut det på gymmet
2) Jag har ett mål med träningen (att klara dom vikterna jag skrivit ner i boken)
3) Jag kan följa min utveckling

Sen att det står att jag ska göra 15kgx10 betyder ju inte att man måste sluta vid 10. Och klarar jag 10 reps lätt så ökar jag vikten till tex 17,5kg nästa gång. Klarar jag bara 9 reps så kör jag med samma vikt nästa gång.

Funkar för mig. :)

Oljeblixten
2011-05-30, 15:08
Jag har inget jättestrikt schema, men jag har vissa grejer som alltid är med.

Någon typ av knäböj.
Marklyft smal/sumo.
Någon typ av bröstpress.
Någon tung rodd.
chins/latsdrag.
Någon baksida lårövning rakmark/curl whatever.
Biceps/triceps valfri övning.
Det är grunden i mitt helkroppsschema. Sen anpassas övningar, vikter, antal set osv efter dagsformen. :) Jag tycker det är bra att ha vissa ständigt återkommande övningar så man ser att styrkan ökar/minskar så att man då kan börja analysera saken.

mangemani
2011-05-30, 15:50
nja,enligt mej så är det inte viktigt.
jag kan ha axlar,bröst triceps på schemat där jag sen har fokuserat mej under hela dagen på att köra bänk tex,kommer sen till gymmet och alla bänkar är upptagna,jahopp då kör man något annat istället och skippar bänken och jag har då inte fått nått negativt ut utav det,bara possetivt.
så det är bara att köra det du känner för.