handdator

Visa fullständig version : Spara ägg över natten.


ttoobbee
2011-05-30, 13:35
Jag jobbar från 7 till halv 5 varje dag vilket gör att jag inte alltid hinner/orkar käka och laga frukost. Jag undrar om jag kan koka ägg på kvällen ochj lägga in dem i kylen under natten kan jag äta dem morgonen efter då eller kommer dem vara förstörda ??

vicarious
2011-05-30, 13:37
Det går utmärkt.

bulletin
2011-05-30, 13:44
Jag brukar koka ungefär 12 ägg och sedan låta de ligga i kylen för att ätas vid behov.

King Grub
2011-05-30, 13:46
Hårdkokta ägg kan du förvara i kylskåp i runt en vecka om du lämnar skalen kvar, 2-3 dagar om du skalar dom.

Spridis
2011-05-30, 13:57
Jag kokar alltid hela veckans äggbehov på helgen. Ännu lever jag!

Nitrometan
2011-05-30, 14:17
Jag kokar alltid hela veckans äggbehov på helgen. Ännu lever jag!

Och det bevisar vad?

Fugly
2011-05-30, 14:43
Och det bevisar vad?

Att han inte dött av att äta kokta ägg som inte var kokta samma dag.

BengtBurk
2011-05-30, 15:19
Att han inte dött av att äta kokta ägg som inte var kokta samma dag.

Jo, och att Spridis inte dött av det gör det helt säkert! ;)

Nitrometan
2011-05-30, 15:32
Att han inte dött av att äta kokta ägg som inte var kokta samma dag.

Möjligen, men det är bara en undersökt person. Empiri med bara en person har inte särskilt högt bevisvärde.

Eddie Vedder
2011-05-30, 16:48
Jo, och att Spridis inte dött av det gör det helt säkert! ;)

Möjligen, men det är bara en undersökt person. Empiri med bara en person har inte särskilt högt bevisvärde.

Ironin dog efter 90-talet va? :D

OneManArmy
2011-05-30, 18:24
kort sagt.. ÄGG ÄR AWSOME! ;)

Nitrometan
2011-05-30, 18:30
Ironin dog efter 90-talet va? :D

90? Jag är född på 70-talet! :)

Eddie Vedder
2011-05-30, 18:35
90? Jag är född på 70-talet! :)

Ja men ironin florerade under 90-talet.

Och utifrån er tolkning av inlägget verkar den ha dött dörefter. ;)

Spridis
2011-05-30, 20:05
Jag postar, alltså lever jag.

Tänk om orsaken till att jag lever är mina ägg som är kokta för 1 vecka sedan? Dom bara ligger där i kylskåpet och utstrålar någon sorts livsenergi som jag på nått mystiskt sätt tar åt mej. Troligen är detta ett fenomen som endast påverkar oss som är födda på -70 talet.
P.s. Jag skrev ju inte att jag äter dom, bara att jag kokar en hel veckas äggbehov på helgen. Ironin flödar!!!


Men helt allvarligt. Om jag ätit ägg som blivit kokta för 1 vecka sedan under en oöverskådlig tid utan att vare sej fått rännsketa eller sjuk mage, är det helt förkastligt bara för att man inte kan läsa det på pubmed?

ATJL
2011-05-30, 20:37
Tja, vill man inte höra svar baserat på folks egna erfarenheter, så kanske ett internetforum inte är det bästa stället att vända sig till... :-)

Skämt åsido: Instämmer med ovanstående, inga problem att äta dina ägg!

Eddie V: Din info var ny för mig, har fått påstått tidigare att det är tvärt om, alltså att skalade ägg (i tätslutande burk) håller sig längre. Men så är alltså inte fallet?

MVH

vicarious
2011-05-30, 20:39
Men helt allvarligt. Om jag ätit ägg som blivit kokta för 1 vecka sedan under en oöverskådlig tid utan att vare sej fått rännsketa eller sjuk mage, är det helt förkastligt bara för att man inte kan läsa det på pubmed?

Nej men bara för att du klarat dig betyder inte att det inte finns en risk att bli dålig av det. Och varför chansa om man kan undvika den risken?

Eddie Vedder
2011-05-30, 20:58
Eddie V: Din info var ny för mig, har fått påstått tidigare att det är tvärt om, alltså att skalade ägg (i tätslutande burk) håller sig längre. Men så är alltså inte fallet?

Min info? Jag har ju inte ens uttalat mig. :confused:

Sverker
2011-05-31, 05:51
Ni måste inventera riskerna med ägg. Vad kan hända ?


Inte speciellt mycket. Ägg är duktiga på att hålla tillbaka, men inte döda, bakterier. Bakterierna sitter fast i äggvitan och väntar på att något ska hända.
Kokar vi äggen så att äggvitan stelnar så dödar vi de bakterier som finns där.

Genom att efteråt kylförvara äggen så hindrar vi de bakterier som överlevt kokningen att växa till i antal. Vilket ger kokta ägg någon veckas hållbarhet.

Skulle vi skala äggen tillför vi nya bakterier som måste förhindras att växa till. Hållbarheten är inte lika lång längre. Ungefär som King Grub skrev, några dagar.

Ponitus
2011-05-31, 06:04
Så man behöver alltså inte stå och koka ägg varje morgon när man vaknat, utan man kan koka dom nån dag innan och sen bara skala och äta? Inget protein eller något viktigt som går förlorat?
Vad skönt. Ska börja göra det nu. Slippa koka ägg varje morgon, woho :)

Nitrometan
2011-05-31, 07:05
Slippa koka ägg varje morgon, woho :)
Visst är det praktiskt?

ATJL
2011-05-31, 07:21
Att Eddie: Nä, det har du ju faktiskt inte! Det var ju King Grub, my bad! Vet inte hur jag lyckades med det där, "Guru confusion syndrome" antar jag... :-)

Samma fråga till KB istället då?

//MVH