handdator

Visa fullständig version : Ljudkort som inte hittas av le compüter


pbiddy
2011-05-29, 19:51
Tjena!

Har lite problem med mitt ljudkort. För nån vecka sen så la det integrerade ljudkortet av i min dator. Med att lägga av menar jag att det började brusa som satan och kontakten emellanåt inte fungerade. Provade både till datorhögtalarna och hemmabiot.

Nån som har haft liknande problem och lyckats lösa det?

Efter ett par dagars svärande så köpte jag ett nytt, Terratec Aureon 5.1, som jag satte in i rätt plats i datorn. Grejen är att datorn inte hittar ljudkortet. Enligt instruktionen så ska det bara vara att sätta i kortet och sen starta datorn så ska det hittas. Det gör det inte. Det går heller inte att installera varken de drivrutiner som följde med eller de senaste från tillverkarens hemsida p.g.a. att "det inte finns någon kompatibel enhet".

Nån som har haft liknande problem här? Är mitt moderkort helt från vettet eller har jag massa otur? Kan ett USB-ljudkort vara lösningen?

Tacksam för svar! Roidar snart loss här hemma.

tossefar
2011-05-29, 22:57
Har du testat att böka runt kortet till olika pci(-express?)-platser? Att det interna ljudkortet lägger av är inte helt ovanligt på lite billigare moderkort. PCI-controllern sitter (nästan alltid) i samma chip som det interna ljudkortet, så om du har otur kan hela grejen vara trasig.

pbiddy
2011-05-30, 07:41
Tanken har slagit mig men alla andra PCI-platser tas upp av grafikkortet så jag har bara en tillgänglig..
Satan! Förvisso är ett billigt moderkort inte mycket dyrare än ett ljudkort men det blir ändå ett jäkla meck. Ska prova USB-ljudkort först annars slänger jag skiten åt helvete.

Tack för hjälpen.

Vinter
2011-05-30, 08:02
Har du testat att uppdatera drivrutinerna till gamla moderkortet och det integrerade kortet?

Men ett nytt moderkort kan ju vara en ide annars.

pbiddy
2011-05-30, 11:43
Har du testat att uppdatera drivrutinerna till gamla moderkortet och det integrerade kortet?

Men ett nytt moderkort kan ju vara en ide annars.

Jepp, testat det också tyvärr.. Låter mer och mer som att det är moderkortet som har pensionerat sig.

Mental
2011-05-30, 11:56
Jepp, testat det också tyvärr.. Låter mer och mer som att det är moderkortet som har pensionerat sig.

Jag skulle tro att det är någon snabbstartsfunktion i bios som gör att du inte hittar kortet, testa reseta bios innifrån bios så den måste räkna om checksums mm.

pbiddy
2011-05-30, 14:26
Var inne och härjade lite i bios och hittade att PCI slot BIOSmaster (nåt sånt iaf) var satt till disable, så den ändrade jag. Fast det funkade inte ändå så jag lämnade tillbaks kortet och köpte ett USB-kort istället. Det funkar :)