handdator

Visa fullständig version : Vem behandlar stressfraktur i foten?


Ladylo
2011-05-29, 17:49
Sjukgymnast, kiropraktiker, läkare eller var kan kan man får att få hjälp med att behandla och ta reda på varför jag fått fotskadan? Jag tror att jag idag har en stressfraktur i ena foten efter en tids smygande besvär.

Är 52 år och överviktig med ca 15 kg och deltar just nu i ett viktminskningsprogram och har börjat promenera mycket dagligen den sista tiden. Sedan några veckor tillbaka haft smärta i ena foten på en fotens ovansida, särskilt när jag kniper/sträcker med tårna och mycket öm vid tryck. Misstänkt fel skor och varierat detta utan hjälp. Även misstänkt att mina små fötter en fina skelett är belastat av övervikten. Nu imorse även smärtande häl ej under utan på fotens baksida. Efter 30 min lugn promenad mycket värre och provade då dumt nog att stretcha häl och vad, vilket gjorde foten mycket sämre och nu kan jag inte gå och sätta ner foten för det gör fruktansvärt ont. Hur ska jag kunna fortsatta min viktminskning nu om jag inte kan gå. Grrr...

Någon här som har ett råd till mig och som kanske varit med om samma sorts fotbesvär? En sak till: Hur ska man kunna ta reda på vilken skomodell som passar en bäst egentligen för vanliga promenader i träningssko-djungeln? Känns ju så himla viktigt. *gah!*

grimfish
2011-05-29, 18:23
Det är svårt att enbart av din beskrivning avgöra om det är en stressfraktur. Jag rekommenderar att du söker läkare för att få skadan undersökt.

Tolkia
2011-05-29, 18:33
Jag skulle söka läkare. Om det är en stressfraktur så kan du eventuellt behöva en skena/ett gips, och det sköts av ortoped. Du behöver dessutom antagligen först röntga foten, och för det behöver du remiss från läkare. Det är inte säkert att det är en stressfraktur, dock och om det inte är det kan det bli aktuellt att gå sjukgymnastrundan för att få tips på rehabövningar och hur du stärker upp fötterna (det behöver du kanske i vilket fall som helst, men åker du på ett gips blir det ju inte fråga om fotträning ännu på ett tag).

Jag gissar att du har kört igång lite för hårt lite för fort; även promenader är belastning på fötterna om du inte är van att promenera annars. Försök ha skor med hård sula för att inte belasta foten mer än nödvändigt i böjt läge, och stå inte så mycket (när man går hjälper vadmusklerna till att hålla uppe foten, men när man står stilla hänger man mycket mer i senor och ligament, vilket helt enkelt är jobbigare för foten). Vad i foten är det som blir sämre av att stretcha vaden, är det hälen eller framfoten? Du kan försöka stretcha vader försiktigt/utan belastning genom att ligga på rygg och sträcka benet mot taket med dorsalflekterad (uppåtböjd) fot.

Är det en stressfraktur kommer du antagligen fortfarande att kunna cykla i skor med hård sula, och även om du skulle bli tvungen att avlasta helt under en tid, så är det för en begränsad tid och du kommer inte att vara "dömd att misslyckas med din viktminskning" eller något.

Edit: Grimfish skriver med fem ord vad jag skriver med hundrafem. :Virro

Ladylo
2011-05-29, 19:11
Tack snälla för ett snabbt och utförligt svar. Jag ska ringa vårdcentralen imorgon direkt och få en tid. Talade just med min kloka gamla mamma och hon säger detsamma som du. Hon har haft en liknade svår smärta i ovandelen av foten en gång och detta var en seninflammation, så visst det är inte alls säkert att det är en stressfaktur. Det som är säkert däremot är att jag börjat långpromenera sista veckorna och gått ut för hårt som du säger. Detta har jag ju gjort för att jag måste gå ner i vikt.

Jag vet inte om det gör mest ont i häl eller på ovansidan i mellanfoten när jag strechar vaden för det gör så fruktansvärt ont just nu när jag rör foten eller tårna överhuvudtaget.

Ja, jag tror också på en träningssko med hård sula. Men jag har gått en hel del i sådana där skor som ska stärka vad- och stjärtmusklerna, vad de nu kallas. Kanske kan det vara dessa skor som inte mina fötter mår så bra av.

Tusen tack för svaret, än en gång! Det var till både hjälp och tröst.

Tolkia
2011-05-29, 19:16
Jag gissar att du pratar om Reeboks EasyTone. De är, tycker jag, väldigt instabila och kanske inte en sko jag skulle välja för långpromenader om jag inte redan var van vid den. Om man gillar skon så fine with me, men om man inte gör det så skall man veta att effekten på rumpan är FETT (pun intended) överdriven i marknadsföringen.

Ladylo
2011-05-29, 20:07
Ha-ha, jag det är exakt den skon och det är klart att man inte får en hård minirumpa som i reklamen. Jag köpte dessa för att jag blev rekommenderad av en som tyckte att hennes ryggonda förvann av dessa skor. Jag sitter mycket i jobbet så ryggen har jag ont i ibland.

Tänkte på det där med att foten belastas mer när man står... Jag har stått mycket inomhus sista dagarna. Vad för sko ska man då ha? Jag har höga fotvalv.

Tolkia
2011-05-30, 07:30
Jag kan inte ge något bättre råd än "ett par skor som funkar"; jag har muppiga fötter själv, och det är ett helt projekt att hitta nya skor varje gång de gamla är utslitna. Sorry.

Jag vill inte dissa Reebokskorna, eftersom det ju finns många som gillar dem; däremot tror jag att man kan behöva fasa in dem långsamt när man börjar använda dem, särskilt om man är typen som lätt får ont (det är ju också olika). Angående att få ont i ryggen när man sitter på jobbet, så skulle jag säga att det bästa tipset är att försöka att inte sitta så långa stunder åt gången. Inte som i att man skall ut och gå långa promenader, men som i att man kliver upp och går fram och tillbaka i korridoren ett varv eller två, går på toaletten som ligger i våningen under, hellre går en extra gång till skrivaren och hämtar papper än en gång mindre osv.

Ladylo
2011-05-30, 08:04
Jag kan inte ge något bättre råd än "ett par skor som funkar"; jag har muppiga fötter själv, och det är ett helt projekt att hitta nya skor varje gång de gamla är utslitna. Sorry.

Jag vill inte dissa Reebokskorna, eftersom det ju finns många som gillar dem; däremot tror jag att man kan behöva fasa in dem långsamt när man börjar använda dem, särskilt om man är typen som lätt får ont (det är ju också olika). Angående att få ont i ryggen när man sitter på jobbet, så skulle jag säga att det bästa tipset är att försöka att inte sitta så långa stunder åt gången. Inte som i att man skall ut och gå långa promenader, men som i att man kliver upp och går fram och tillbaka i korridoren ett varv eller två, går på toaletten som ligger i våningen under, hellre går en extra gång till skrivaren och hämtar papper än en gång mindre osv.

Håller med! :thumbup: