handdator

Visa fullständig version : Helkropp vs uppdelat


Hiroki
2011-05-29, 16:24
Hejsan alla glada! Jag har en fråga till er proffs, är det stor skillnad på att köra helkroppspass mån,ons,fre än att köra uppdelat varje dag i veckan? Blir 48 timmar för lite vila för musklerna? Efter fredagen har de iof 72timmar på sig att vila till måndag. En stor anledning till att jag starta denna tråd var också att jag såg en tråd om att träna till fail eller inte. Har suttit och läst ett par timmar nu och kommit fram till att det är delade åsikter om saken.
Jag eftersträvar båda en snygg kropp och kunna maxa mycket i bänk,mark,böj. Jag kör ofta till failure på alla övningar. På övningarna kör jag 3set och 10-12 rep. Jag känner mig mycket piggare från fredag till måndag än vad jag gör från måndag till onsdag. Borde jag fortsätta köra som jag gör eller ändra på någonting? Övningar jag kör för tillfället är :Chins,bänkpress,stångrodd,armhävningar på pilatesboll,utfall,rygglyft,situps/crunches.

Sniggel
2011-05-29, 16:47
Musklerna behöver inte jättelång vila i sig om man ska vara petig. Men att köra stenhårt till fail kanske inte går hand i hand med att träna helkropp 3 ggr i veckan. Man kan träna musklerna ofta men man får begränsa t ex hur nära failure man går om man tänker träna ofta.
Exempelvis kan man lägga upp det så här:

Måndag (precis vad du klarar, precis nudda vid fail)
Övningar - 3 set 8 reps (på vad du klarar 3 set 8 reps)

Onsdag (tränar under din kapacitet, lite lättare)
Övningar - 3 set 8 reps (på vad du klarar 3 set 10 reps)

Fredag (utmanar din kapacitet, tar en tyngre vikt och kör till fail i alla set)
Övningar 3 set - så många reps som möjligt (på vad du normalt klarar 6 reps)

Obs obs! Endast exempel!

hugok
2011-05-29, 16:50
Kör du helkropp kör du inte slut på musklerna lika mycket så det klarar sej med mindre vila.

Rusk
2011-05-29, 16:54
Halvkropp kanske skulle vara något?
Och kör du så frekvent så bör du nog hålla dig till 1 rep från failure.

Hiroki
2011-05-29, 17:34
Musklerna behöver inte jättelång vila i sig om man ska vara petig. Men att köra stenhårt till fail kanske inte går hand i hand med att träna helkropp 3 ggr i veckan. Man kan träna musklerna ofta men man får begränsa t ex hur nära failure man går om man tänker träna ofta.
Exempelvis kan man lägga upp det så här:

Måndag (precis vad du klarar, precis nudda vid fail)
Övningar - 3 set 8 reps (på vad du klarar 3 set 8 reps)

Onsdag (tränar under din kapacitet, lite lättare)
Övningar - 3 set 8 reps (på vad du klarar 3 set 10 reps)

Fredag (utmanar din kapacitet, tar en tyngre vikt och kör till fail i alla set)
Övningar 3 set - så många reps som möjligt (på vad du normalt klarar 6 reps)

Obs obs! Endast exempel!

Fan, att jag inte tänkt på detta tidigare, TACK SOM FAN för detta. Ska lätt börja köra sådär! Vet att det bara var ett exempel, men ett MKT bra sådant!