handdator

Visa fullständig version : Rätt "kombination"


Provrörsbarn
2011-05-29, 15:22
Tja!

Jag är en nybörjare när det kommer till styrketräning, men hade tänkt på att börja gymma och få lite muskler då all kondtionsträning börjar göra mig väldigt "spinkig"

Några gånger i veckan hade jag tänkt börja gymma, 1 eller 2 kroppsdelar/muskelgrupper per gång.

Men jag har hört att det kan vara bra att tänka på vilka muskelgrupper man tränar om man ska träna 2 st på samma dag om ni förstår vad jag menar...

till exempel :

Mage + ben (?)
Tricepts + bröst (?)
Axlar + rygg (?)

vilka "kombinationer" är bra att köra? Några tips?

Tacksam för svar! :)

Jonithan
2011-05-29, 15:24
Personligen tycker jag den här kombinationen är skönast:

Bröst-Biceps
Ben-Mage
Rygg-Axlar-Triceps

Kanske är psykiskt men känns som om man får maximal utdelning på muskelgrupperna då (inte minst biceps och triceps). Men beror ju på vad man är ute efter.

Brukar dessutom köra i den ordningen också så Biceps är utvilade tills man kör ryggpasset! Den här tråden kommer väcka stor debatt tror jag.

Provrörsbarn
2011-05-29, 15:37
Jag ska faktiskt säga att jag redan har testat några kombinationer, fast är ju fortfarande nybörjare.

Mage + ben känner jag passar bra ihop.
Även mage och rygg faktiskt, fast så tänkte jag att det kanske är bra om magen inte är helt slutkörd då man kör rygg eftersom magen håller upp en hel del stabilitet så man inte skadar ryggen.
Fast kanske bara jag som tänker så? xD

henrikl
2011-05-29, 15:43
Du kan köra nästan precis som du vill så länge musklerna får den vila de behöver.

BengtBurk
2011-05-29, 15:49
Jag ska faktiskt säga att jag redan har testat några kombinationer, fast är ju fortfarande nybörjare.

Mage + ben känner jag passar bra ihop.
Även mage och rygg faktiskt, fast så tänkte jag att det kanske är bra om magen inte är helt slutkörd då man kör rygg eftersom magen håller upp en hel del stabilitet så man inte skadar ryggen.
Fast kanske bara jag som tänker så? xD