handdator

Visa fullständig version : Rätt "kombination"


Provrörsbarn
2011-05-29, 15:22
Tja!

Jag är en nybörjare när det kommer till styrketräning, men hade tänkt på att börja gymma och få lite muskler då all kondtionsträning börjar göra mig väldigt "spinkig"

Några gånger i veckan hade jag tänkt börja gymma, 1 eller 2 kroppsdelar/muskelgrupper per gång.

Men jag har hört att det kan vara bra att tänka på vilka muskelgrupper man tränar om man ska träna 2 st på samma dag om ni förstår vad jag menar...

till exempel :

Mage + ben (?)
Tricepts + bröst (?)
Axlar + rygg (?)

vilka "kombinationer" är bra att köra? Några tips?

Tacksam för svar! :)

Jonithan
2011-05-29, 15:24
Personligen tycker jag den här kombinationen är skönast:

Bröst-Biceps
Ben-Mage
Rygg-Axlar-Triceps

Kanske är psykiskt men känns som om man får maximal utdelning på muskelgrupperna då (inte minst biceps och triceps). Men beror ju på vad man är ute efter.

Brukar dessutom köra i den ordningen också så Biceps är utvilade tills man kör ryggpasset! Den här tråden kommer väcka stor debatt tror jag.

Provrörsbarn
2011-05-29, 15:37
Jag ska faktiskt säga att jag redan har testat några kombinationer, fast är ju fortfarande nybörjare.

Mage + ben känner jag passar bra ihop.
Även mage och rygg faktiskt, fast så tänkte jag att det kanske är bra om magen inte är helt slutkörd då man kör rygg eftersom magen håller upp en hel del stabilitet så man inte skadar ryggen.
Fast kanske bara jag som tänker så? xD

henrikl
2011-05-29, 15:43
Du kan köra nästan precis som du vill så länge musklerna får den vila de behöver.

BengtBurk
2011-05-29, 15:49
Jag ska faktiskt säga att jag redan har testat några kombinationer, fast är ju fortfarande nybörjare.

Mage + ben känner jag passar bra ihop.
Även mage och rygg faktiskt, fast så tänkte jag att det kanske är bra om magen inte är helt slutkörd då man kör rygg eftersom magen håller upp en hel del stabilitet så man inte skadar ryggen.
Fast kanske bara jag som tänker så? xD

Kör ryggen innan magen då.

Ponitus
2011-05-29, 16:01
Kör en 3-split.
Pull, push, ben - repeat.

Provrörsbarn
2011-05-29, 16:02
Sant!

Fast jag är en sån som gillar att köra i omgångar, alltså jag kör slut på magen, sedan ryggen, sen magen igen, osv...tills jag inte orkar mer!

Provrörsbarn
2011-05-29, 16:04
Kör en 3-split.
Pull, push, ben - repeat.

Sorry men det säger mig ingenting, jag är väldigt mycket nybörjare.
OM du har lust så får du gärna berätta vad du menar om det nu inte är väldigt invecklat och svårt att få ner "via text" :)

Zorban
2011-05-29, 16:15
Sorry men det säger mig ingenting, jag är väldigt mycket nybörjare.
OM du har lust så får du gärna berätta vad du menar om det nu inte är väldigt invecklat och svårt att få ner "via text" :)
Push är pressövningar för framsida (bröst/axlar/triceps), Pull är dragövningar för rygg/baksida axlar/biceps (typ roddar, chins, kanske marklyft), ben är dom du går med.

Inge Enveten
2011-05-29, 16:26
Något som är intressant för mig personligen är hur jag vant mig vid vad jag kört. Bröst ensamt har funkat bra. Bröst med armar har också funkat bra. Bröst mage likaså. Bröst rygg helt ok det också (dock inga marklyft).

Jag tror att man vänjer sig. Kör på det du tycker är bra.

Kaerra
2011-05-29, 16:31
Rygg&Mage Axlar&Biceps Bröst&Triceps Ben&Vader kan slänga in under-armar vart jag vill när jag känner för det:D

Sniggel
2011-05-29, 16:38
Spelar nog rätt liten roll egentligen. Man kan lägga upp det på olika sätt och hitta fördelar och nackdelar med alla sätten. Ta det upplägget där man själv tror att man har störst nytta av de fördelarna som kommer med det.

Provrörsbarn
2011-05-29, 16:52
Okey, låter som om man kan köra på lite som man vill, eller så som det passar en. Trodde det fanns några kombinationer som var bättre/sämre....men men, då är det bara att köra på som det passar en själv! :)
Tack för alla svaren föresten!

Rampage2011
2011-05-29, 16:55
Jag kör:
Pass 1: Armar
Pass 2: Axlar, Trapz
Pass 3: Ben
Pass 4: Bröst, Rygg
Avslutar varje pass utom ben med lite mage.

Prova dig fram till det schema som du känner passar dig bäst.

Snuffe
2011-05-29, 17:24
Håller mig för tillfället till

Dag1: Rygg/biceps/mage (biceps som komplement på slutet, olika tunga statiska magövningar)
Marklyft, chins, stångrodd huvudövningar
Dag2: Bröst/axlar/triceps (fokus på bröst/axlar, triceps enbart som komplement)
Bänk, militärpress, dips huvudövningar
Dag3: Ben
Knäböj huvudövning

En dags vila mellan dag 3 och dag 1.

Kör på så länge upplägget känns motiverande :)

Snuffe
2011-05-29, 17:25
Håller mig för tillfället till

Dag1: Rygg/biceps/mage (biceps som komplement på slutet, olika tunga statiska magövningar)
Marklyft, chins, stångrodd huvudövningar
Dag2: Bröst/axlar/triceps (fokus på bröst/axlar, triceps enbart som komplement)
Bänk, militärpress, dips huvudövningar
Dag3: Ben
Knäböj huvudövning

En dags vila mellan dag 3 och dag 1.

Kör på så länge upplägget känns motiverande :)