handdator

Visa fullständig version : Fail eller inte fail?


Beware
2011-05-28, 22:51
Det är den stora frågan tycker jag. Vad tycker ni?

Många avråder att man går till fail, i alla fall ofta. Att man helst ska gå lite då och då till fail. Och att tex forced reps sliter nåt så fruktansvärt och bara ska användas ibland.


Samtidigt ser man många som lyckats bra som kör mycket fail och ofta forced reps. Så man blir ju sugen på att prova då man själv kört långt ifrån fail och tränat samma muskel flera gånger i veckan utan speciellt bra resultat.

Dom på mitt gym som är de grövsta och starkaste kör mycket fail och en hel del forced reps.. även många fitnessbloggar man följer.

Hur gör ni? Går ni ofta till fail? Vilken typ av fail? Vad tycker ni om fail? Tränar man muskeln bara en gång i veckan kanske det är ett måste?

Det sliter ju en hel del på CNS har jag för mig. Men då tänker jag direkt på att dessa individer som kör detta ofta tränar ner sin muskel helt och behöver återhämta sig en hel vecka innan dom kör den igen eller ta lite extra vila ibland.

Fail kanske är en typ av att träna ner sig?

Rikard Jansson
2011-05-28, 22:57
Som du säger är fail en typ av att träna ner sig.

En variant är att börja på låg intensitet (långt ifrån fail), sen progressivt höja intensiteten över en tidsperiod på 2-3 månader, tills man kört på fail i 2 veckor ungefär, sen ta en nästan hel vilovecka, utnyttja superkompensationen som följer och vara extra stark på en tävling

Baler Evans
2011-05-29, 00:11
Detta är väll mer en fråga om smak vad det gäller en träning. Hur bra återhämtning man personligan har spelar nog också stor roll, mental fokus lika så detta är så individuellt att du själv måste prova och evalluera resultatet och sen agera efter det du beslutar dig för.

Beware
2011-05-29, 14:18
Nej det är sant, man får prova sig fram vad som känns bäst :) Det jag tycker är bra med att inte gå till fail är att man återhämtar sig fortfare och kan träna oftare. Frågan är bara vad som bygger och är mest optimalt för mig.

Vad tycker ni om forced reps? Är inte det bättre än fail? För man failar ju aldrig riktigt. Jag kommer nog börja införa mycket mer fail i träningen hursomhelst, precis att jag klarar sista repetitionen med god teknik.

glennglennglenn
2011-05-29, 14:20
[QUOTEJag kommer nog börja införa mycket mer fail i träningen hursomhelst, precis att jag klarar sista repetitionen med god teknik.[/QUOTE]

Vilket iofs inte är fail.

Beware
2011-05-29, 14:23
[QUOTEJag kommer nog börja införa mycket mer fail i träningen hursomhelst, precis att jag klarar sista repetitionen med god teknik.

Vilket iofs inte är fail.[/QUOTE]

Men det är väl en typ av fail? Jag kommer i alla fall köra så jag klarar sista repetitionen precis och ibland att jag inte klarar den alls lite oftare :)

Vanish
2011-05-29, 15:53
Bara för att man inte kör till fail innebär inte det att man inte kan pressa sig nära fail... Att ligga "väldigt långt ifrån fail" är det nog inte så jättemånga som gör. Däremot så om man gymmar själv så lär man sig när man kan göra en repp till och när man inte kan, i stora drag iaf.

rajjan_dammit
2011-05-29, 16:08
Amen, inte nu igen. Fail är när man påbörjar repetitionen men misslyckas med att slutföra den. Kan man bara inte låta det sluta där utan att ha en diskussion om vad fail innebär? :)

Sniggel
2011-05-29, 16:55
Jag kryddor numera mina pass med fail snarare än att ha det som regel. Genom att vara försiktig med andelen av min träning som tas till failure, kan jag ha mycket mer volym. Kör jag allt till failure, måste jag köra lågvolymsträning (eller nästan, DC t ex).
Isolationsövningar är mer tacksamma att köra till failure än flerledsövningar så man kan ju t ex köra basövningar tungt med bra teknik och explosivitet och sen lägga till isolationsövningar som man tar till failure (i sista setet eller så), t ex...