handdator

Visa fullständig version : Knäböj stimulerar testosteron-produktion


Andreas Ki
2011-05-28, 21:40
Hej!

Jag läste nydligen i en bok (Bodybuilding for the drug-free and genetically typical av Stuart McRobert) att knäböj skulle stimulera koppens produktion av testosteron. Författaren beskriver övningen som ett måste för alla bodybuilders.

Är detta sant? Frågan är särskilt intressant för mig då jag enbart tränar överkroppen.

Att jag bara tränar överkroppen, vad kan det få för konsekvenser? Jag är i början av min karriär och än så länge så är jag inte särskilt oproportionell.

Rampage2011
2011-05-28, 21:42
Konsekvenserna av att bara träna överkroppen är att man slutar om en oproportionell discogymmare och ser löjlig ut. Vad är anledningen till att du inte vill träna ben?

King Grub
2011-05-28, 21:43
Alla övningar som involverar många muskelgrupper och där du kan använda tunga vikter stimulerar hormonfrisättning mer än små isolerande övningar.

Den akuta muskeluppbyggnaden efter passet är inte hormonberoende.

Använder du tunga basövningar i överkroppsträningen kommer det antagligen inte att vara begränsande för överkroppsutvecklingen att du inte tränar knäböj. Men dina ben kommer att förbli tunna även när (om) överkroppen blir större, och många anser att en sådan obalans ser löjlig ut.

Crocker
2011-05-28, 21:43
Knäböj stimulerar typ allt.

Andreas Ki
2011-05-28, 21:52
Konsekvenserna av att bara träna överkroppen är att man slutar om en oproportionell discogymmare och ser löjlig ut. Vad är anledningen till att du inte vill träna ben?

Jag tycker inte ben-träning är lika roligt. Jag spar mycket tid och energi. Dessutom tycker jag överkroppen är mycket vackrare.

Jag är 1,85 lång och väger 82kg (varken smal eller fet). Än så länge så tror jag inte att det otränade ögat märker att jag inte tränar benen. När tror ni det börjar se tokigt ut?

King Grub
2011-05-28, 21:53
Det går inte att säga. Dina mått säger inget om hur du ser ut, egentligen. Träna som du trivs med.

Rikard Jansson
2011-05-28, 21:55
det går inte att säga. Dina mått säger inget om hur du ser ut, egentligen. Träna som du trivs med.

+1

Hodik
2011-05-28, 23:41
det blir inga brudar utan grova ben!

krappen
2011-05-29, 01:46
Du måste ha hockeyarsle och rejäla lår för att charma en dam

lirberr
2011-05-29, 04:22
det blir inga brudar utan grova ben!

Aldrig sett så mycket skit inbakat i bara sju(!!) ord.

ATJL
2011-05-29, 05:46
Aldrig sett så mycket skit inbakat i bara sju(!!) ord.

Då ska jag bräcka det med bara 6 st:

Dansband, IKEA, Lugna favoriter, aftonbladet, dokusåpa! ;)

Tokruska
2011-05-29, 08:55
klart du ska träna ben, skönaste som finns med benpress & knäböj! :C

mgamhov
2011-05-29, 12:49
+1, när du väl kommer in i det och ser skillnaden på benen kommer du tycka att det istort sätt är det roligaste att träna, var så för mig i alla fall, hade INGA ben-muskler alls då jag aldrig spelat fotboll eller liknande.