handdator

Visa fullständig version : Varför går jag ner i vikt?


rainbow87
2011-05-28, 21:09
Har en tid tränat löpning stenhårt med mycket intervaller då jag ska göra fysen till polishögskolan. Känns som att jag blir mindre men jag har inte förlorat någon muskelmassa vad jag kan se. Kan jag äta för lite eller är detta bara naturligt och att det är kroppsfettet som minskat? Jag tränar mycket på gym också, så jag bibehåller min muskelmassa.

Tack på förhand :)

Edit: jag känner mig inte mindre på så sätt, men sedan jag började med fotbollen också igen så är en del byxor för stora som jag kunde ha i höstas. Kanske är jag mer fit! :)

sp123ltd1
2011-05-28, 21:11
Om du äter som du gjorde innan du började springa så beror det på att du har ökat din energiförbrukning.

rainbow87
2011-05-28, 21:14
Om du äter som du gjorde innan du började springa så beror det på att du har ökat din energiförbrukning.

Okej. Betyder det att jag ska äta mer alt. dricka mer proteindrinkar?

aijou
2011-05-28, 21:42
Okej. Betyder det att jag ska äta mer alt. dricka mer proteindrinkar?

Japp! :)

rainbow87
2011-05-28, 21:45
Japp! :)

Oh mon deu! Räcker proteindrinkar tror du? Äter ca 230 gr nötfärs vid lunch och middag :)

aijou
2011-05-28, 21:52
Oh mon deu! Räcker proteindrinkar tror du? Äter ca 230 gr nötfärs vid lunch och middag :)

Omöjligt för mig att säga hur mycket mer du behöver äta för att inte gå ner i vikt. Bara att testa sig fram eller räkna ut hur mycket kalorier du stoppar i dig/gör av med och hitta din kaloribalans. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara proteindrinkar heller. Det är ju upp till dig.

Madonna
2011-05-28, 22:21
Jag gick ned sjukt mycket i vikt när jag sprang som mest. Har ingen jättestor aptit naturligt, så när jag började löpa låg jag ibland på 1500 kcal underskott per dag flera dagar i veckan. Glömde helt bort att man måste käka mer och märkte inte själv att jag gick ned i vikt.

Jag vägde 68,6 kg när jag slutade med löpningen. Väger idag, 8 veckor senare, runt 75 kg. Köp en pulsklocka så har du koll på ungefär hur mycket du gör av med eller så kan du räkna med att du gör av med 700-800 kcal/timme löpning.

Go nuts och ät ihjäl dig =)

Springer
2011-05-28, 22:24
F-n vad avis jag är, springer 5-7 mi/vecka och går ändå inte ner... :-(

mikaelj
2011-05-28, 22:37
F-n vad avis jag är, springer 5-7 mi/vecka och går ändå inte ner... :-(

Då äter du för mycket, och troligtvis för dåligt som i sin tur gör att du äter för mycket.

Vad äter du om dagarna?

rainbow87
2011-05-28, 23:57
Vad ska man äta mer av då? Mer kött? Mer kollisar?

1684_
2011-05-29, 04:53
Jag hade nog satsar mer å kolhydrater om man sätter igång med mkt konditionsträning, såklart hållt ett högt protein intag också (SPECIELLT om man vill bygga muskler å e på gymmet också). Jag själv borde lugna ner mina löpvändor då jag kör hård tyngdlyftningsträning å vill bygga, men jag har valt å öka energiintaget för å rädda min vikt ... Tänker inte sluta ränna!

aijou
2011-05-29, 08:03
Lite extra pasta och ris skulle nog ge dej bra energi för löpning. Tycker du att det är jobbigt att äta så mycket så kan du ju ta en Gainer-shake efter varje löppass så kanske du kommer upp i tillräckligt med kalorier. se också till att få i dig tillräckligt med protein. Vet inte exakt vad som stämmer men vissa säger 2g protein per kg kropsvikt, om man styrketränar. Men det viktigaste för att du inte ska gå ner i vikt är, som sagt att du ökar ditt kaloriintag. Med vad du ökar det är mindre viktigt sålänge du får "tillräckligt" av allt kroppen behöver.

rainbow87
2011-05-29, 09:10
Jag äter tillräckligt med protein, mer än vad jag behöver nästan, om man går efter 2g per kg kroppsvikt. Då räknar jag nötfärs och proteindrinkar bara utspritt under dagen. Men jag är snål med kolhydrater, tar typ en näve, kanske två, vid en måltid. Pasta dvs. Ligger ligger på 165 g protein under en dag (nötfärs och proteindrinkar). Är 180 och väger ca 74 kg. Och då ska det tilläggas att min fettprocent minskat en hel del, men inte förlust av musklerna, tycker jag ;)

Sniggel
2011-05-29, 09:36
Om du inte vill gå ner i vikt ska du ju självklart äta mer.
Om det är ok eller om du vill sluta gå ner i vikt så kanske du bör äta mer ändå. Tycker gott du kan äta mer kolhydrater om du vill prestera bättre fysiskt, det är ju trots allt mycket sånt bränsle som går åt vid löpning (i normalfallet, inga lchf-kommentarer please :D). Tänk dock på att en lägre vikt ju självklart innebär att det blir lättare att springa, men att det finns risk för att du blir svagare och inte prestera lika bra i de fysiska moment där man behöver lite styrka.

Springer
2011-05-29, 10:05
Då äter du för mycket,

och troligtvis för dåligt som i sin tur gör att du äter för mycket.

Vad äter du om dagarna?

Och jag springer för långsamt för att jag tränar för lite och för dåligt.

Goddag yxskaft!

rainbow87
2011-05-29, 10:36
Om du inte vill gå ner i vikt ska du ju självklart äta mer.
Om det är ok eller om du vill sluta gå ner i vikt så kanske du bör äta mer ändå. Tycker gott du kan äta mer kolhydrater om du vill prestera bättre fysiskt, det är ju trots allt mycket sånt bränsle som går åt vid löpning (i normalfallet, inga lchf-kommentarer please :D). Tänk dock på att en lägre vikt ju självklart innebär att det blir lättare att springa, men att det finns risk för att du blir svagare och inte prestera lika bra i de fysiska moment där man behöver lite styrka.

Jo, det är förstås :) men jag känner inte att jag blir svagare direkt, tvärtom så ökar jag i vikter på gymmet kontinuerligt :) men kolhydrater ska nog ätas mer. Bör man göra det även dagarna man inte springer eller är det samma dag som gäller? :)

Sniggel
2011-05-29, 17:03
Jo, det är förstås :) men jag känner inte att jag blir svagare direkt, tvärtom så ökar jag i vikter på gymmet kontinuerligt :) men kolhydrater ska nog ätas mer. Bör man göra det även dagarna man inte springer eller är det samma dag som gäller? :)

I teorin så är det viktigast direkt efter träning, då sparas de som bäst i musklerna och håller sig kvar där tills att du anstränger dig igen, enkelt förklarat.

rainbow87
2011-05-29, 18:27
I teorin så är det viktigast direkt efter träning, då sparas de som bäst i musklerna och håller sig kvar där tills att du anstränger dig igen, enkelt förklarat.

Okej :) men det är bra att fylla på med mycket innan löpningen också? :)

Sushipinne
2011-05-29, 22:06
asså...kan inte jag få din kropp eller? Jag vill också kunna gå ner i vikt sådääär!