handdator

Visa fullständig version : Fråga angående marklyft och skor


Sommartjockis
2011-05-27, 20:52
Hej, köpte ett par riktiga skor för ett tag sedan, Adidas ironworks 3 tror jag att de hette. Främst för att jag körde med gamla kampsportsskor med lös sula och de började skada fötterna.

I vilket fall, kört marklyft utan skor ett tag och det har varit helt okej, men idag testade jag att köra med skorna och förvånande nog gick det bättre än utan. Så frågan är, är det farligt att köra med denna typ av skor när man markar eller är det okej?

creperiet
2011-05-27, 22:01
Det blir lite andra vinklar, men om du är starkare så, varför inte?

toymonster
2011-05-28, 17:03
alla tyngdlyftare har ju skor med klack och det funkar ju bra för dom. det är sällan man ser styrkelyftare dra mark i dom skorna men. känns det bra för dig så är det ju rätt

Sommartjockis
2011-05-29, 09:24
Jo, men tänkte mer om den satte kroppen i fel vinkel och på så sätt skulle vara skadligt för ländryggen eller något.

Dessa var det jag hade, adidas power perfect http://www.profitness-supplies.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/d/adidas_power_perfect_ii.jpg

Joe Hardgainer
2011-05-29, 10:13
Funkar det så kör på . Jag har uppfattat det som att skor med upphöjd häl, t.ex löparskor gör att tyngdpunkten flyttas fram en bit, vilket kan vara lite onödigt ifall stången skall dras längs med kroppen. Avståndet mellan stången och kroppen påverkar ju belastningen på kotpelaren som du säkert vet.

epicgymtime
2011-06-15, 18:23
Är väl onödigt att köra marklyft med höjd häl? Som sagt flyttas tyngdpunkten framåt..
Själv kör jag utan och tycker det är riktigt skönt.

Sommartjockis
2011-09-03, 17:18
Är väl onödigt att köra marklyft med höjd häl? Som sagt flyttas tyngdpunkten framåt..
Själv kör jag utan och tycker det är riktigt skönt.

Jo, men det konstiga är ju att det gick/går bättre att köra med skorna är utan.

zelmanclock
2011-09-22, 14:04
Det kanske har att göra med att du är stel i vanligt fal i fotleden(som mig) med förhöjd häl så kmr jag längre ner och får en bättre vinkel, om jag lyfter mer vet jag inte för jag har ej testat köra tungt på det sättet.
Men i böjjen har jag haft väldiga problem med djup pga stel fotled, och med förhöjd häl är det en dans på rosor, kmr under 90grader utan probs.
Dem skorna du talar om är några jag har tittat väldigt mycket på, och så fort ekonomin tillåter ska jag inhandla dem.
Nästa vecka ska jag köra ett markpass med förhöjd häl, kmr testa köra ganska tungt, kan även där återkomma om det går bättre för mig med.

Mvh

Mjölkprotein
2011-10-03, 13:03
Snor tråden lite, är det tvång på skor när man tävlar i SL (alt klassisk)? Marklyft alltså.

Om det är det, måste man ha såna där förbannat dyra lyftarskor då? :P

Anton Fräs
2011-10-03, 13:05
Nej du behöver inte ha skor. Men du får inte vara barfota/i strumpor, Du kan köpa marktofflor eller sociplast, det som är vanligast att marka i. :)

Mjölkprotein
2011-10-03, 13:08
Nej du behöver inte ha skor. Men du får inte vara barfota/i strumpor, Du kan köpa marktofflor eller sociplast, det som är vanligast att marka i. :)

Äh, fan *grr* Älskar ju att marka i strumpor!

Får väl ha såna där marktofflor då :laugh:

tobblo
2019-04-29, 11:49
någon som har en aning om sabo kommer släppa någon ny sko inom snart framtiden för den senaste är väll från 2017. är intresserad att köpa en marklyftsko men kanske väntar på någon ny modell.
https://sabosports.com/component/virtuemart/view/productdetails/virtuemart_product_id/81/virtuemart_category_id/16.html

Jeneric
2019-05-27, 08:59
någon som har en aning om sabo kommer släppa någon ny sko inom snart framtiden för den senaste är väll från 2017. är intresserad att köpa en marklyftsko men kanske väntar på någon ny modell.
https://sabosports.com/component/virtuemart/view/productdetails/virtuemart_product_id/81/virtuemart_category_id/16.html

Det är inget speciellt med Sabo deadlift, i princip en halvbra brottarsko med extra kardborrband över foten. Skulle köpa den som du hittar billigast på Ebay.