handdator

Visa fullständig version : bra sett?


swiftin
2003-12-08, 10:20
Igår körde ja triceps, och körde lite pushdowns me rep.. körde först på 50 kilo så många reps ja kunde, sen sänkte jag till 40 kilo och gjorde så många ja kunde direkt efteråt.. sen höll ja på så tills jag låg och pinades på 15 kilo.. jag undrar om detta är ett bra sätt att träna på?

kharon
2003-12-08, 11:02
Kallas dropset och kan väl vara roligt att köra ibland, men bygger knappast lika bra som tunga set liggande triceps extension eller någon annan av basövningarna.

King Grub
2003-12-08, 13:13
Det känns som bra muskeluthållighets- och mjölksyreträning, men musklerna blir ju starkare och större av överbelastning, inte uttröttning.

Delta
2003-12-08, 13:26
Originally posted by King Grub
Det känns som bra muskeluthållighets- och mjölksyreträning, men musklerna blir ju starkare och större av överbelastning, inte uttröttning.

Vad är egentligen överbelastning? Att gå till failure eller att lassa på mer vikt än man är van vid?

King Grub
2003-12-08, 14:01
Originally posted by Delta


Vad är egentligen överbelastning? Att gå till failure eller att lassa på mer vikt än man är van vid?

Både och. Att tvinga muskeln att arbeta mot en belastning den inte varit belastad med förut och precis lyckas utföra den sista repetitionen eller misslyckas med den. Det är min definition i alla fall.

Karl_alfred
2003-12-08, 15:31
Originally posted by King Grub


Både och. Att tvinga muskeln att arbeta mot en belastning den inte varit belastad med förut och precis lyckas utföra den sista repetitionen eller misslyckas med den. Det är min definition i alla fall.

har det då inte skett någon överbelastning i t. ex bänkpress och knäböj, när jag avslutar setet utan att gå till failure? Gör alltid detta eftersom jag tränar själv. Tycker musklerna växer hyfsat ändå och blir starkare.

King Grub
2003-12-08, 15:41
Originally posted by Karl_alfred


har det då inte skett någon överbelastning i t. ex bänkpress och knäböj, när jag avslutar setet utan att gå till failure? Gör alltid detta eftersom jag tränar själv. Tycker musklerna växer hyfsat ändå och blir starkare.

Jovisst; "precis lyckas utföra" som sagt. Och du ökar väl belastningen kontinuerligt har jag för mig, så dina muskler utsätts ju därmed hela tiden för överbelastning, eftersom de måste hantera mer vikt hela tiden.

Karl_alfred
2003-12-08, 15:45
ok tänkte väll det:D

men i knäböjen kan man nog ibland ha 2 reps kvar men man vågar inte testa. Gjorde de förut och lära tippa stången för att jag fastnade i botten.