handdator

Visa fullständig version : Hur mycket i kcal överskott för att bygga muskler utan att öka i fett?


Barbastark
2011-05-27, 17:53
Hejhej

Undrar ca hur mycket jag bör ligga på i kcal överskott per dag om jag vill bygga muskler optimalt utan att min fett-vikt ökar? Jag är 185 och väger 84 kg.

Har hört 500 kcal. Stämmer detta?

MVH

hejhopp79
2011-05-27, 17:55
Beror på flera faktorer; fett i kosten, insulinkänslighet, testosteron etc.

Testa dig fram med ett väldigt litet överskott till att börja med

Bwall
2011-05-27, 18:07
Du kommer förmodligen lägga på dig en del fett om du ligger på ett överskott på 500 kcal/dag.

SiSenior
2011-05-27, 18:09
Din "fettvikt" kommer att öka om du ligger på ett kaloriöverskott, oavsett dennes storlek. Sen vilken mängd kalorier som däremot är optimalt för att lägga på sig så lite "fettvikt" som möjligt är svårare att svara på.

Fugly
2011-05-27, 18:12
Går inte att ligga på överskott utan att lägga på sig fett. Är du rädd för fett så kan du alltid ligga på balans, dock så kommer du inte att bygga lika bra.

Barbastark
2011-05-27, 18:24
Går inte att ligga på överskott utan att lägga på sig fett. Är du rädd för fett så kan du alltid ligga på balans, dock så kommer du inte att bygga lika bra.

Stämmer verkligen detta?

Jag trodde att kroppen lade på sig fett om man ligger på överskott utan att tex träna eller om man ligger på FÖR mycket överskott så att kroppen inte kan använda allt byggmaterial. Men att om man tex styrketränar och ligger på lagom överskott att kroppen då använder detta till muskelbygge och där med inte har något behov av att "lägga energi på hög" i form av fettinlagring.

hejhopp79
2011-05-27, 18:24
För enkelhetens skull, försök pricka in 2-300 kcal över balans träningsdagar (kräver uppenbarligen en rätt stor exakthet, om du tror du fixar det). Och balans vilodagar, eller nåt.

Medusa
2011-05-27, 18:38
rekommendationen är 500 därför att man aldrig kan vara 100% säker på innehållet i vad man äter eller exakt hur mycket energi man gör av med, därför är det säkrast.. är inte säker på var jag läst det nu, tror det är ironaddicts.com men 200-300 kcal + är tillräckligt, därav 500..

Fugly
2011-05-27, 18:42
Stämmer verkligen detta?

Jag trodde att kroppen lade på sig fett om man ligger på överskott utan att tex träna eller om man ligger på FÖR mycket överskott så att kroppen inte kan använda allt byggmaterial. Men att om man tex styrketränar och ligger på lagom överskott att kroppen då använder detta till muskelbygge och där med inte har något behov av att "lägga energi på hög" i form av fettinlagring.

Överskott + träning = fett + muskler.

Överskott + ingen träning = fett.

Spridis
2011-05-27, 20:25
0 kcal

Anders The Peak
2011-05-28, 11:23
Den här intervjun är intressant att läsa för att få en liten inblick hur livet för en framgångsrik byggare kan gestalta sig. (http://www.power-bodybuilding.com/ronnie_coleman.html)

. Normally like pancakes or something like that. Grits or something like that, something real quick basically. Rest of the meals of the day are basically what I told you, McDonald’s, I go to just about every day. Jack-in-the-Box for sure is a given! I hit it when I’m off work and not in uniform, they freak! Black-Eyed Peas restaurant is another favorite.

I eat lots of hamburgers, I eat lots of cheeseburgers. A lot of pizza. Like I said, I live well in the off season, I eat whatever I want to eat. I like to eat! It’s the best time of my life! It don’t get no simpler than that. To know you can eat a nice juicy hamburger right before you go to bed sometimes. You don’t have to be worried about it.

Sniggel
2011-05-28, 15:14
Överskott + träning = fett + muskler.

Överskott + ingen träning = fett + muskler

Man får nästan alltid en kombination av båda vid överskott, även om man inte tränar. ;)

Alkro
2011-05-30, 16:04
Rent teoretiskt borde det väl vara så att man kan till och med ligga på kcalorieminus och öka i muskelmassa om man har stora fettreserver. Kroppen vore ju otroligt korkad om den bryter ner muskler när det finns fettdepåer att ta av. Sen beror det nog lite på hur pass vältränad man är.Har man precis börjat träna och är lite överviktig tror jag absolut att man kan gå ner i fett och öka i muskler.

Har ingen källa på detta men detta verkar rimligt om man tänker ur ett evulotionärt perspektiv.

MtotheM
2011-05-30, 16:18
Rent teoretiskt borde det väl vara så att man kan till och med ligga på kcalorieminus och öka i muskelmassa om man har stora fettreserver. Kroppen vore ju otroligt korkad om den bryter ner muskler när det finns fettdepåer att ta av. Sen beror det nog lite på hur pass vältränad man är.Har man precis börjat träna och är lite överviktig tror jag absolut att man kan gå ner i fett och öka i muskler.

Har ingen källa på detta men detta verkar rimligt om man tänker ur ett evulotionärt perspektiv.

Eller så behövs inte muskler under svält då dessa förbränner energi till och med vid vila, mer en fett. Genom att bryta ner musklerna så kan kroppen behålla mer energi och därmed kan personen klara sig längre utan mat. Evolutionärt fördelaktigt...

Däremot så går det att ligga på minus och lägga på sig muskelmassa, men det är inte lätt.

Om det är omöjligt att öka endast muskulärt under överskott vet jag inte men ser inte varför det skulle vara omöjligt. Om all energiöverskott går åt till att bilda muskler så skulle man inte öka i fettvikt. Förmodligen går detta dock inte/är näst intill omöjligt.

vicarious
2011-05-30, 17:48
Överskott + träning = fett + muskler.

Överskott + ingen träning = fett.

Fel.

Överätning utan träning resulterar fortfarande i muskeltillväxt, dock inte i samma utsträckning.

Just proteinsyntesen är inte beroende av kalorier, utan aminosyror. Dock bygger man i regel mer muskler desto större överskottet är, men då lägger man även på sig desto mer fett.

Sniggel
2011-05-31, 06:16
Rent teoretiskt borde det väl vara så att man kan till och med ligga på kcalorieminus och öka i muskelmassa om man har stora fettreserver. Kroppen vore ju otroligt korkad om den bryter ner muskler när det finns fettdepåer att ta av. Sen beror det nog lite på hur pass vältränad man är.Har man precis börjat träna och är lite överviktig tror jag absolut att man kan gå ner i fett och öka i muskler.

Har ingen källa på detta men detta verkar rimligt om man tänker ur ett evulotionärt perspektiv.

Det finns en vits med att bryta ner muskler under svält ja, men det finns också en vits med att behålla dem, speciellt om de "verkar vara viktiga" (den svältande styrketränar). Men ja det finns en möjlighet att vid viktnedgång lägga på sig muskler efter att viktnedgången är klar, om förutsättningarna varit de rätta.
King Grub har förklarat det några gånger och jag gör ett försök:

Kroppen skiftar mellan "anabola" och "katabola" tillstånd hela tiden (flera ggr under ett dygn pga matintag). Under anabola tillstånd byggs vävnad (t ex fett och muskler) upp och tvärtom vid katabola tillstånd.
För att muskelmassan ska öka under ett kaloriunderskott måste förstås signalen för muskeluppbyggnad vara rejält stark, helst både under uppbyggnad och under nedbrytning. Vid uppbyggnad byggs det då in mycket muskler och vid nedbrytning bryts det ner lite.

Säg att man lägger ihop alla anabola tillstånd under en månads viktnedgång och får följande påhittade siffror:

Total uppbyggnad av vävnad
Muskelmassa: +14 kg
Fett: +8 kg

Och gör samma med de katabola tillstånden

Total nedbrytning av vävnad
Muskelmassa: -13 kg
Fett: -12 kg

Då får man en nettoeffekt på:
Muskelmassa: + 1 kg
Fett: -4 kg
Viktförändring: -3 kg

Så det går om signalen för muskeluppbyggnad är stark nog. Några faktorer som påverkar detta är:
Styrketräning <- största faktorn
Bra gener för ändamålet
Nybörjarfaktorn
Högt proteinintag
Näringstiming
Och syntetiska hormoner kan ju också påverka förstås. (edit: ok detta kan iofs vara största faktorn men den hoppas jag man inte utnyttjar ;))