handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni för att hålla bra form året runt?


Becky
2011-05-27, 17:40
Ja, frågan är alltså: ni som inte kör bulk/deff-periodisering utan i stället satsar på en godtycklig form året runt, hur gör ni? Räknar ni kcal, balans, energi in/ut eller tränar ni helt enkelt bara mycket, äter bra kost och justerar efter tiden? Jag är ointresserad av att hålla på att bulka/deffa fram och tillbaka utan vill stället hålla god form året runt, men vet att det är svårt med intaget så fort jag inte räknar kcal och är nitisk med träning. Samtidigt vill jag inte leva superstrikt hela livet heller... Så frågan är alltså:

HUR FASEN HÅLLER MAN FORMEN ÅRET RUNT? :confused: :D

ceejay
2011-05-27, 17:41
Kaloribalans funkar helt okej att hålla en hygglig form med året runt.

Morrris
2011-05-27, 17:42
Beror väl lite på hur du definierar bra form, men om jag kvalificerar så är det helt klart det senare som gäller. Man lär känna sin kropp och vad den behöver i stort sett.

Becky
2011-05-27, 17:42
Kaloribalans funkar helt okej att hålla en hygglig form med året runt.

Räknar du kcal då eller går du på känn?

PRound
2011-05-27, 17:42
Periodisk fasta, inte överäta, kontinuerlig träning.

Becky
2011-05-27, 17:43
Beror väl lite på hur du definierar bra form, men om jag kvalificerar så är det helt klart det senare som gäller. Man lär känna sin kropp och vad den behöver i stort sett.

Med bra form menar jag en stark vältränad kropp med relativt lågt kroppsfett.

ceejay
2011-05-27, 17:44
Räknar du kcal då eller går du på känn?

har aldrig räknat kalorier :) Går efter vågen och känn

eternallord
2011-05-27, 17:44
Jag har fått intrycket av ett en vanlig approach är att vara "ganska nitisk" alltid, och slänga in smådeffar så fort BF% blir för högt.

Joe Hardgainer
2011-05-27, 17:48
Äter som jag brukar, och ursäktar aldrig kontinuerligt överätande med " det är ju faktiskt bulkperiod".

Becky
2011-05-27, 17:51
Jag har fått intrycket av ett en vanlig approach är att vara "ganska nitisk" alltid, och slänga in smådeffar så fort BF% blir för högt.

Jag är nog lite av den typen som kommer slänga in lite smådeffar om det börjar gå uppåt med vikten. Tror jag...

Äter som jag brukar, och ursäktar aldrig kontinuerligt överätande med " det är ju faktiskt bulkperiod".

Hur ofta äter du onyttigt/dricker onyttigt osv?

Frantic
2011-05-27, 17:52
Äter normalt helt enkelt. Känner jag för att käka godis så gör jag det men då drar jag ner på något annat. Jag tränar dessutom alltid väldigt mycket och har förmånen att få träna på arbetstid vilket är bra eftersom jag äter godis 3-4 ggr i veckan. Mmmmmm choklad.......

Jag har synliga magrutor i princip året om.

Becky
2011-05-27, 17:54
Äter normalt helt enkelt. Känner jag för att käka godis så gör jag det men då drar jag ner på något annat. Jag tränar dessutom alltid väldigt mycket och har förmånen att få träna på arbetstid vilket är bra eftersom jag äter godis 3-4 ggr i veckan. Mmmmmm choklad.......

Jag har synliga magrutor i princip året om.

Fan, jag måste springa några varv runt kontoret varje dag. Jag vill också äta choklad och ha synliga magrutor. *cry*

Loke
2011-05-27, 18:13
Man väger sig varje morgon, knappar in vikten i excel och fixar så att graf ritas upp med punkter baserade på 3 dagar medelvärde. När grafen pekar för högt äter man mindre än man gjort sista tiden, när grafen pekar för lågt så äter man mer.

Jag fattar faktiskt inte på vilket sätt kaloriräkning skulle göra detta enklare?

Becky
2011-05-27, 18:16
Man väger sig varje morgon, knappar in vikten i excel och fixar så att graf ritas upp med punkter baserade på 3 dagar medelvärde. När grafen pekar för högt äter man mindre än man gjort sista tiden, när grafen pekar för lågt så äter man mer.

Jag fattar faktiskt inte på vilket sätt kaloriräkning skulle göra detta enklare?

*slap*

Inte nitisk sa jag. Och kanske inte ironisk heller.

hejhopp79
2011-05-27, 18:23
Kör ofta hyffsat strikt veckodagar och tar ut svängarna lite mer helger.

Loke
2011-05-27, 18:28
*slap*

Inte nitisk sa jag. Och kanske inte ironisk heller.

Vad menar du, att man är nitisk om man väger sig på morgonen? För mig är det ingen uppoffring alls, man gör det innan man fattar vad man håller på med, i samma veva som man sätter på kaffet, typ. Sen kan man ju äta precis som man känner för, så länge grafen pekar åt rätt håll. Gör den inte det så äter man mer eller mindre av det man känner för. Noll tankeverksamhet krävs. Så upplever jag det i alla fall.

Meeen, samtidigt ska inte jag ge råd om att hålla bra form året om, jag gillar att bulka.

Becky
2011-05-27, 18:30
Vad menar du, att man är nitisk om man väger sig på morgonen? För mig är det ingen uppoffring alls, man gör det innan man fattar vad man håller på med, i samma veva som man sätter på kaffet, typ. Sen kan man ju äta precis som man känner för, så länge grafen pekar åt rätt håll. Gör den inte det så äter man mer eller mindre av det man känner för. Noll tankeverksamhet krävs. Så upplever jag det i alla fall.

Nja, var väl mer grafen jag tänkte på, när jag läste det först trodde jag du var ironisk. När jag postat det insåg jag att du inte var det, my bad. Men det är väl lite så egentligen, göra småjusteringar om man märker att det börjar gå åt fel håll i stället för att stå där fem kg senare och undra vad som hände...

Sarwien
2011-05-27, 18:39
Man väger sig varje morgon, knappar in vikten i excel och fixar så att graf ritas upp med punkter baserade på 3 dagar medelvärde. När grafen pekar för högt äter man mindre än man gjort sista tiden, när grafen pekar för lågt så äter man mer.

Jag fattar faktiskt inte på vilket sätt kaloriräkning skulle göra detta enklare?

Mycket smidigt och smart, kanske är något man ska börja med... *jorgen*

Hanken
2014-02-03, 19:34
Har du någon bra mall för grafen?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

R Scarpa27
2014-02-03, 20:18
varierad mat, inga ätardagar utan sprider ut och äter allt alla dagar,tränar, vilar & försöker få tid över till annat =/ hehe.

Spettet
2014-02-03, 20:29
1. Trust yourself
2. Break some rules
3. Don’t be afraid to fail
4. Ignore the naysayers
5. Work like hell
6. Give something back

BelowAverage
2014-02-03, 20:59
1. Ät äggulan
2. Träna inte för hårt
3. Sätt mål
4. Ät äggulan
5. Misslyckas med att nå målen
6. Sätt andra mål

Ungefär så ser min cykel ut. Funkar någotsånär. Önskar jag åt mer äggula dock :(

Riddle
2014-02-03, 21:05
Har du någon bra mall för grafen?


skulle jag också vilja ha :D

Jeml
2014-02-03, 21:17
skulle jag också vilja ha :D

ladda ned appen Libra.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lando
2014-02-03, 21:37
Nån som vet något bra iphone-alternativ?

Sniggel
2014-02-03, 23:49
Det verkar som om jag "har hamnat" i detta tillstånd nu och det verkar vara multifaktoriellt:
* Mer vältränad -> tenderar förmodligen att förbruka mer energi, inkl NEAT.
* Mer fysiska vanor (väljer de fysiska transportalternativen om de är möjliga, för att jag föredrar det)
* "Matallergier" som sätter restriktion på vissa livsmedel. Vilket gör att kosten överlag blir mer mättande. Man kan även kalla det ändrade kostvanor, delvis frivilliga, delvis "påtvingade pga omständigheterna"
* Har inte viljan att bulka längre. Bulk är jobbigt det också och jag tycker det är viktigare att må bra än att bulka, helt enkelt. Därför bulkar jag inte längre. Iaf inte lika seriöst som tidigare. Jag mår ju bättre av att äta efter hunger eller t om att deffa. Vilket förskjuter mitt genomsnittskaloriintag neråt på sikt.

Överlag har jag en slappare inställning till kost och mer fokus på att må bra.

Kaelel
2014-02-04, 00:36
Räknar kalorier och håller formen året runt, eller mja, jag bulkar tills den tredje raden rutor börjar försvinna sen deffar jag.
Långsamma bulkar där jag satsar på +0.6-1 kg i månaden, något som hittills har gjort att jag kan bulka 8-10 månader följt av en 6-8 veckors deff.