handdator

Visa fullständig version : Glykogenförråd


Basics
2011-05-27, 15:11
Hur fungerar egentligen musklernas glykogenförråd? Jag kör periodisk fast med kaloriöverskott på träningsdagar och underskott på vilodagar. Tömms förråden efter några dagar utan träning? Jag tränade bröst i måndags. Dagen efter och dagen därpå kändes det som om bröstmusklerna var mer fylliga. Idag efter ryggpasset känns bröstmusklerna helt tomma, hur kommer det sig?

Man kan väl inte överföra glykogen från muskeln och in i blodet för att ge energi till en annan muskel? Jag har ju för mig att muskelglykogenet inte kan åka tillbaka in i blodet...

Tacksam för svar.

carrot
2011-05-27, 17:42
minns att det fanns nåt undantag i kroppen då glykogenet kan gå till blodomloppet... läste det i eddie vedders bok och hade/har lite problem emd att förstå det. Han kan nog svara exakt

Sverker
2011-05-27, 18:25
Muskelglykogen, som glukos, kan inte lämna musklerna. Musklerna saknar enzymet glukos-6-fosfat-fosfatas;)

Kommer det inte signaler via musklekontraktioner eller hormoner kommmer inte heller glykogenet att påverkas. Det lägger där det ligger. Musklerna är egoister och släpper inget de fått tag på.




Men glykogen kan förbrukas och bilda mjölksyra vid arbete. Mjölksyran lämnar muskeln och blir till glukos i levern.

carrot
2011-05-27, 18:36
Muskelglykogen, som glukos, kan inte lämna musklerna. Musklerna saknar enzymet glukos-6-fosfat-fosfatas;)

Kommer det inte signaler via musklekontraktioner eller hormoner kommmer inte heller glykogenet att påverkas. Det lägger där det ligger. Musklerna är egoister och släpper inget de fått tag på.




Men glykogen kan förbrukas och bilda mjölksyra vid arbete. Mjölksyran lämnar muskeln och blir till glukos i levern.

Ja nu kommer det tillbaks för min del iaf, tack

Anders The Peak
2011-05-27, 22:41
På lätt svenska (http://skolorientering.se/doc/larare_kroppens_paverkan.pdf)