handdator

Visa fullständig version : Betablockerare minskar proteinsyntesen efter träning


King Grub
2011-05-27, 12:02
β-adrenergic receptor (β-AR) signaling is a regulator of skeletal muscle protein synthesis and mitochondrial biogenesis in mice. We hypothesized that β-AR blockade blunts post-exercise skeletal muscle mitochondrial protein synthesis rates in adult humans. Six healthy males (age: 26±6 y, maximal oxygen uptake (VO(2peak)): 39.9±4.9 ml*kg(-1)*min(-1), body mass index 26.7±2.0 kg*m(-2) (mean ± SD)) performed one-hour of stationary cycle ergometer exercise (60% VO(2peak)) on two separate occasions: 1) during β-AR blockade (intravenous propranolol), and, 2) during administration of saline (control). Skeletal muscle mitochondrial, myofibrillar and sarcoplasmic protein synthesis rates were assessed using (2)H(5)-phenylalanine incorporation into skeletal muscle proteins post-exercise. The mRNA content of signals for mitochondrial biogenesis was determined using real-time polymerase chain reaction (rtPCR). β-AR blockade decreased mitochondrial protein synthesis rates (0.217±0.076 vs. 0.135±0.031 %*hr(-1), p<0.05), but not myofibrillar or sarcoplasmic protein synthesis rates. Peroxisome proliferator-activated receptor-gamma coactivator 1α (PGC-1α) mRNA was increased ~2.5 fold (p<0.05) at five hours compared to one hour post-exercise, but not influenced by β-AR blockade. We conclude that decreased β-AR signaling during cycling can blunt the post-exercise increase in mitochondrial protein synthesis rates without effecting mRNA content.

Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2011 May 25. {beta}-adrenergic receptor blockade blunts post-exercise skeletal muscle mitochondrial protein synthesis rates in humans.

JacobHeitmann
2011-05-27, 13:30
Finns det några andra (naturliga?) källor på betablockerare än dessa (http://sv.wikipedia.org/wiki/Betablockerare)?

Ola Wallengren
2011-05-27, 13:38
Bananer

Crocker
2011-05-27, 13:58
bananer

:d :d :d :d :d :d

hidden
2011-05-27, 16:04
:d

BigBoy
2014-06-26, 11:09
Bumpar med en fråga.
Vad innebär detta med syntes i mitokondrierna?
Är det svårare att få kondition med betablockerare medan själva muskeluppbyggandet är detsamma som utan?

Zababa
2014-09-09, 21:43
Bump

Kan någon tolka siffrorna åt mig? Till vilken grad påverkar Beta blockerare proteinsyntesen. Är det så pass mycket att det blir lönlöst att träna efter intag av en beta blockerare eller är det marginella, dock mätbara, skillnader som påvisats?

Lyckas prestera utan problem på beta blockerare. Det är massan jag är rädd att man går miste om?

King Grub
2014-09-09, 21:46
Det är mitokondrier det handlar om.

Zababa
2014-09-09, 21:54
En snabb googling och Mitokondrier verkar ägna sig åt förbränning av socker och fett. Tolkar det som att det främst då handlar om prestation.

Så jag behöver inte oroa mig för att muskelbygget hämmas allt för mycket annat än att det blir svårare för kroppen att omvandla ämnen till energi?

Zababa
2014-09-09, 22:50
Vore väldigt tacksamt om du vill utveckla King Grub!

Sheogorath
2014-09-10, 05:40
"Oroa" dig behöver du bara göra om det är ett alternativ för dig att inte ta beta-blockerare. Behöver du dem så behöver du dem och då får du ju ta konsekvenserna av bruket. Du tänker väl inte försätta dig i en situation där du undviker att ta ett läkemedel du behöver för att du oroar dig för eventuella gains? Och hur bra din prestation/muskelutveckling/vad-du-nu-mäter utvecklas låter ju tiden utvisa. Precis som för alla får det ju ta den tid det tar att nå dina mål.

Så tänker jag kring läkemedel överlag.

Cerberus
2014-09-10, 14:14
jag tar mina betablockerare när ja känner att ångesten ökar min puls för mycket eller om jag ska göra nåt som verkligen framkallar mina jobbiga panikattacker.

Zababa
2014-09-11, 21:02
Tar dom också för att undvika panik attacker i olika situationer, blir relativt regelbundet och ganska ofta.

Alla på Kolo vet ju att Gains är lösningen på alla problem i världen så jag vill verkligen inte slita röven av mig på gymmet tre gånger i veckan och det enda jag får ut av det är tidsbrist i vardagen..

Tolkia
2014-09-11, 21:09
Sannolikt är väl det som beskrivs i artikeln en följd av betablockerarnas effekt på "stressystemet"; det är ju väl känt att det är svårare att prestera max på betablockad (om inte annat brukar folk prestera sämre för att de känner sig tröttare; det spelar också roll).

Jag skulle säga att ångest är MYCKET sämre för "gainsen" än vad betablockerarna är.

Zababa
2014-09-11, 21:24
Jag skulle säga att ångest är MYCKET sämre för "gainsen" än vad betablockerarna är.

True that!

Rikard Jansson
2014-09-11, 21:29
Skulle man kunna säga att de...... blockerar gainsen? *glasögon på*