handdator

Visa fullständig version : Träning vid kronisk sömnbrist


Slartibartfast
2011-05-27, 08:07
Jag går genom ett livsskede just nu när jag sover typ hälften av vad jag borde göra, vilket gör att träningen blir lidande ganska mycket (inget allvarligt, jag har bara en benägenhet till sömnproblem under perioder när det händer mycket positivt/negativt i livet)

Hur lägger jag bäst upp träningen för att undvika att jag förlorar allt jag byggt upp, medan jag ordnar upp min livssituation så att jag kan börja sova ordentligt igen?

Borde jag hålla styrketräningen till ett minimum?

flipp
2011-05-27, 08:52
Att träna mindre lär väl vara en nackdel snarare än en fördel?

Reticulum
2011-05-27, 09:12
Att träna mindre lär väl vara en nackdel snarare än en fördel?

Hur menar du nu? Om han tränar hårt nog att hålla sig relativt nära sin maxgräns när han sover kanske 8h per natt så lär det definitivt bli förmycket om han sover hälften av den tiden.

Slartibartfast
2011-05-27, 09:28
Att träna mindre lär väl vara en nackdel snarare än en fördel?

Som jag ser det gäller det att träna så att musklerna behålls, utan att stressa kroppen mer än nödvändigt, när den ändå är sliten av sömnbristen. Att ånga på som vanligt kommer bara göra att jag går in i väggen.

Att bygga i detta tillstånd är inte att tänka på. Strategin är 100% inställd på att skadan ska ha blivit så liten som möjligt när jag sedan kommer tillbaka i sunda sovrutiner.

Yardbird
2011-05-27, 09:38
Jag kan bara tala för mig själv givetvis. Hamnar själv ofta i perioder med för lite sömn och jag brukar helt enkelt gå på känsla och inte pusha mig själv för hårt. Lyssna på kroppen så gott det går. Det brukar visa sig när man kommer till gymet tycker jag. Känns det förjävligt och alldeles för tungt så brukar jag avbryta då risken för att man istället bryts ner känns större. Dessutom är det lätt att dra på sig sjukdomar om man tränar hårt och sover dåligt har jag märkt.

Vissa gånger kan det dock bli precis tvärt om när man kommer till gymet. Att man får en boost och piggnar till.

Men ta det chill i alla fall och var rädd om dig. Tror skaderisken är något större när kroppen inte får chans till normal återhämtning och vila.

filmjölk
2011-05-27, 10:01
Tvärtom. Träna mer. Gissar att du är stressad och har en jobbig situation. Fysisk aktivitet kommer få dig att både må bättre och kanske även sova bättre.

Unna dig saker med, en god kaka till fikat, dessert etc. det är bra för din själ. Och mindre farligt för din kropp om du tränar mer.

Mats J
2011-05-27, 12:43
Skärp dig, jag har liksom du problem med sömnbrist och jag kör alltid på som vanligt oavsätt om jag är i en period när jag sover ganska ok eller en när jag max får 1-4 timmars sömn per natt. Och ska jag vara ärlig har jag aldrig märkt någon skillnad resultatmässigt.

Du blir nog bara mer stressad över att tänka på det här sättet.

emi23j
2011-05-27, 12:58
Om du har problem att sova så kan du ju försöka lägga så mycket aktiviteter som möjligt utomhus, kanske ta en promenad mitt på dagen? springa istället för gymmet? Vad du än gör, så se till att du är ute så ofta som det går... (i dagsljus skall tilläggas).

Personligen så gillar jag att köra mer kondition när jag känner mig stressad. Känner att jag presterar mycket bättre då, och mot slutet av passet känner jag mig oftast även lugnare.

Slartibartfast
2011-06-01, 07:30
Skärp dig, jag har liksom du problem med sömnbrist och jag kör alltid på som vanligt oavsätt om jag är i en period när jag sover ganska ok eller en när jag max får 1-4 timmars sömn per natt. Och ska jag vara ärlig har jag aldrig märkt någon skillnad resultatmässigt.

Du blir nog bara mer stressad över att tänka på det här sättet.

Men sen är du en riktig hårding också.

Alla andra kan nog enas om att tillräcklig och regelbunden sömn är en av grundförutsättningarna för att kunna prestera i allmänhet och på gymmet i synnerhet.

larander
2011-06-01, 08:14
Jag går genom ett livsskede just nu när jag sover typ hälften av vad jag borde göra, vilket gör att träningen blir lidande ganska mycket (inget allvarligt, jag har bara en benägenhet till sömnproblem under perioder när det händer mycket positivt/negativt i livet)

Hur lägger jag bäst upp träningen för att undvika att jag förlorar allt jag byggt upp, medan jag ordnar upp min livssituation så att jag kan börja sova ordentligt igen?

Borde jag hålla styrketräningen till ett minimum?

SQUATA MERA! ;-)

Har samma problem mycket pga ADHD går från ca 8tim till 3-4tim/natten.
Vet inte hur allvarligt ditt problem är ett alternativ är att gå till din läkare och försöka få melatonin utskrivet. Detta kan köpas lagligt i tex USA.
Dock inte lagligt att föra in i Sverige.
Melatonin är ett sömnhormon och har vad jag vet få biverkningar.
Sömnen blir även BRA och man får inte konstiga saker för sig.

När jag får mina problem med sömnen så drar jag ner på träningen.
Försöker dock träna regelbundet men kör lättare och kortare pass.
Jag äter också mera, känner mig mindre sliten då.
Försöker vara sträng med rutiner kring läggdags att verkligen lägga mig i tid och släcka ljuset. Oavsett om vad. Lyssnar då gärna på ljudböcker eller lugn musik i mörkret.

Spridis
2011-06-01, 08:31
När jag gick i väggen sist så var träningen ett verktyg för att orka med vardagen. Ändrade om min träning till att bara ha en basövning som huvudmål vid varje träningspass. Om jag orkade så körde jag lite komplementövningar men hade det inte som ett måste. Passen kunde vara allt från 15 minuter till 2 timmar, helt beroende på humör och ork. Det enda som jag hade som rutin var att alltid träna 3 gånger i veckan!

luderlasse
2011-06-01, 08:54
Jag skulle kört på, träning lär ju vara bra för att sänka blodtryck och minska stresshormoner vilket är bra för att sova.

hejhopp79
2011-06-01, 09:35
Det sämsta man kan göra i peroder när man sover dåligt är nog att styrketräna vidare stenhårt, vilken i värsta fall gör att kroppen aldrig får återhämtning och sömnproblemen bara blir värre av all CNS-stress som träningen ytterligare tillför kroppen.

Jag hade nog kört två helkroppspass (rätt lugna) i en vecka, eller två veckor för att se om sömnproblemen reder ut sig.

Mats J
2011-06-01, 09:36
Men sen är du en riktig hårding också.

Alla andra kan nog enas om att tillräcklig och regelbunden sömn är en av grundförutsättningarna för att kunna prestera i allmänhet och på gymmet i synnerhet.


Inte det minsta hård, dock som sagt har jag alltid kunnat prestera hur bra som helst när jag tränar trots obefintlig sömn. Men det är endast under träning resten av tiden går jag runt som en zombie.

Är just nu i en period med bedrövlig sömn, och går knappt att jobba, sitter bara och stirrar rakt fram. Men när det är dax för träning går det lika bra som om jag hade sovigt bra, tack vare 2 koppar kaffe och adrenalin påslag.

Sen om det är opimalt eller inte är en annan sak.

Bluesparv
2011-06-01, 09:38
SQUATA MERA! ;-)


Melatonin är ett sömnhormon och har vad jag vet få biverkningar.
Sömnen blir även BRA och man får inte konstiga saker för sig.


När jag fick det utskrivet provade jag det 3 ggr, var inte människa på 2 dygn efter varje "försök". Kanske bara var jag som reagerade väldigt kraftigt, men jag mådde definitivt inte bättre av det. Fasta rutiner hjälpte mig.

Fredrik_S
2011-06-01, 09:41
Om träningen medför stress bör du träna mindre, ger träningen ett lugn bör du träna mer.
Skulle jag träna mindre skulle jag bli mer stressad och sova sämre.
Tränar du inte mer än 2-3 timmar per dag tror jag inte träningen är en orsak till sömnbrist hursomhelst och antagligen inget som behövs nedregleras.
Tränar du mindre än en timme per dag behöver du inte göra några förändringar utifrån ditt nuvarande upplägg och bara jobba på orsakerna till sömnbristen under de övriga 23 timmarna på dygnet.

Cerberus
2011-06-01, 11:16
ett underligt fenomen, mina absoluta bästa pass(skojar inte) har jag haft när jag av olika skäl inte kunnat sova alls. Nervsystemet som e i högvarv kanske? De är ju one time-deals förstås.

tränade i många år med kronisk sömnbrist, kassa resultat som delvis berodde på sömnen(efterbliven träning också). Enda tipset jag har är att försöka fixa det som stressar dig, muskler kan man snabbt få tillbaka om de skulle minska.

1 helkropps-pass i veckan kanske? Lägre träningsvolym/frekvens bör du nog köra(tror jag).

Mats J
2011-06-01, 11:36
Om träningen medför stress bör du träna mindre, ger träningen ett lugn bör du träna mer.
Skulle jag träna mindre skulle jag bli mer stressad och sova sämre.
Tränar du inte mer än 2-3 timmar per dag tror jag inte träningen är en orsak till sömnbrist hursomhelst och antagligen inget som behövs nedregleras.
Tränar du mindre än en timme per dag behöver du inte göra några förändringar utifrån ditt nuvarande upplägg och bara jobba på orsakerna till sömnbristen under de övriga 23 timmarna på dygnet.

Det där stämmer ju inte, är det ju en enorm skillnad på träning och träning. Jag hade en rejäl sömnstörning för många år sedan helt beroende på träning och jag körde då 1 timme 3 ggr i veckan, men helt stört hårt när jag väl träna så CNS tog rejält med styk.

Slartibartfast
2011-06-01, 12:04
ett underligt fenomen, mina absoluta bästa pass(skojar inte) har jag haft när jag av olika skäl inte kunnat sova alls. Nervsystemet som e i högvarv kanske? De är ju one time-deals förstås.


Jo, jag brukar också göra mina bästa pass efter t.ex. enstaka utekvällar, där jag inte druckit, men bara sovit nån timme.

Men kronisk sömnbrist är nåt annat.

stemag
2011-06-01, 14:45
Jag har också sömnstörningar i perioder.
Jag provade förut att köra på som vanligt, typ 3-split men köra lite lättare, då kändes det som att ingenting blev bra, varken sömnen eller träningen.

Nu har jag provat ett tag att hoppa över dom pass när jag känner mej som allra mest sliten, och kör istället som vanligt dom dagar jag inte är fullt lika sliten.
Då får kroppen vila på sega dagar, men jag får oftast till ett normalt pass på ok dagar. (hoppas du förstår hur jag menar)

Jag funkar bäst mentalt när jag vet att jag tränar ordentligt, så att dra ner på träningsintensiteten när jag sover dåligt gör det bara värre.
För mej funkar det bättre att köra ordentligt på dom pass som blir av.

Hoppas du får ordning på sömnen, det är för jävligt när man hamnar i en ond cirkel och ligger och snurrar halva natten. *gah!*