handdator

Visa fullständig version : Kritik av mångårigt tränande människor önskas


Gaston Gas
2011-05-27, 02:38
Hej,

jag skulle vilja få kritik på följande upplägg:

PASS 1

Kabelrodd
Stående hantelpress
Pull up
Skiddrag (man fixerar armbågarna och har "repet" som man gör till rörelse likt stakning i längdskidåkning)
Tricepspulldown
Dips


PASS 2

Militärpress
Bänkpress
Liggande hantelpress med hantlarna mot varandra
Lutande hantelpress
Hantelrodd
Sittande kabelpress

PASS 3

Armbågen vilar på låret medans man tar upp hanteln - biceps.
Planka/Sidoplanka
Magövningar
Knäböj
Vadresningar

Tacksam för konstruktiv kritik!

mikaelj
2011-05-27, 04:56
Vad är dina mål? Har du provat upplägget tidigare?

I övrigt:
* marklyft saknas
* för mycket disco

Morty
2011-05-27, 07:32
Känns lite konstigt att köra press och drag i de båda första passen. Hantelrodden känns malplacerad, men fungerar det för dig så.

Knäböj vill jag dessutom börja mitt pass med. Skulle inte vilja köra planka först, det känns dumt att trycka slut på mag/ryggmuskler innan böjen.

Och marklyft, såklart.

Morrris
2011-05-27, 07:36
Träningsvolym? Intensitet? Progressionsmodell? Utgångsläge? Mål?

Ponitus
2011-05-27, 08:04
Lägg in mer ben. Du kommer ångra dig sen när överkroppen springer iväg och benen släpar efter.

edit: Och marklyft är ett måste.

Gaston Gas
2011-05-27, 17:57
Detta är de övningar jag kommit fram till att jag trivs och gillar. Jag har arrangerat dem efter min högst lekmanna aktiga kunskap om träning och muskler så om hantelrodden är felplacerad eller någon annan övning så skriv gärna i vilket pass de ska vara inordnade under.

Träningsvolym? Intensitet? Progressionsmodell? Utgångsläge? Mål?

Morris: Träningsvolym - 5 pass i veckan. Intensitet - hur menar du då? Progressionsmodell - det har jag ingen. Utgångsläge - är, vad ska man säga, vardagsmotionärstränad + lite till. Mål - stark men även få en snygg kropp.

Gaston Gas
2011-05-27, 17:59
Jag blev tillsagd av en instruktör för någon vecka sedan att jag gjorde marklyftet fel varpå jag har blivit rädd för att skada ryggen. Men jag antar att det inte finns några omvägar här.

Fredron
2011-05-27, 18:12
Jag blev tillsagd av en instruktör för någon vecka sedan att jag gjorde marklyftet fel varpå jag har blivit rädd för att skada ryggen. Men jag antar att det inte finns några omvägar här.

En instruktör går alltså fram till dig och säger att du gör fel men berättar inte hur man ska göra? schysst kille.

Zorban
2011-05-27, 18:13
Jag blev tillsagd av en instruktör för någon vecka sedan att jag gjorde marklyftet fel varpå jag har blivit rädd för att skada ryggen. Men jag antar att det inte finns några omvägar här.
Hur gjorde du fel? Då får du väl helt enkelt lära dig av det och köra med rätt teknik. Sen ska du inte lita blint på instruktörer, det finns bra och det finns dåliga.

klupknum
2011-05-27, 18:32
Jag blev tillsagd av en instruktör för någon vecka sedan att jag gjorde marklyftet fel varpå jag har blivit rädd för att skada ryggen. Men jag antar att det inte finns några omvägar här.

http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA
Gör om, gör rätt, strunta inte i övningen, den är väldigt viktig så studera tekniken i den här filmen, titta gärna på den ett par gånger och sedan försöker du igen. :)

Anders The Peak
2011-05-27, 20:17
http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA
Gör om, gör rätt, strunta inte i övningen, den är väldigt viktig så studera tekniken i den här filmen, titta gärna på den ett par gånger och sedan försöker du igen. :)
Jag tror inte på att den här filmen är så himla bra jag tycker att ni gör bättre och gå in i SL grabbarnas journaler och kika på när de markar. Hurril visar bra i sina lyft hur det går till i verkligheten.

Anders The Peak
2011-05-27, 20:22
Hej,

jag skulle vilja få kritik på följande upplägg:

PASS 1

Kabelrodd
Stående hantelpress
Pull up
Skiddrag (man fixerar armbågarna och har "repet" som man gör till rörelse likt stakning i längdskidåkning)
Tricepspulldown
Dips


PASS 2

Militärpress
Bänkpress
Liggande hantelpress med hantlarna mot varandra
Lutande hantelpress
Hantelrodd
Sittande kabelpress

PASS 3

Armbågen vilar på låret medans man tar upp hanteln - biceps.
Planka/Sidoplanka
Magövningar
Knäböj
Vadresningar

Tacksam för konstruktiv kritik!

Vad vill du åstadkomma med träningen?
Hur länge har du tränat?

Rusk
2011-05-27, 20:26
Mer ben, overall rätt konstigt upplägg.

Gaston Gas
2011-05-28, 00:45
Vad vill du åstadkomma med träningen?
Hur länge har du tränat?

Få bättre fysik helt enkelt.

Ca 8 månader.

luderlasse
2011-05-28, 08:29
Man ska i princip aldrig börja med koncentrationsövningar, börja med övningar som utmanande för hela kroppen (ex. militärpress, knäböj, bänk osv)

Jag har snickrat ihop en 3 splitt (3-1-3) jag själv kör som jag kan posta om intresse finns, så kan du ju modifiera den :)