handdator

Visa fullständig version : Få bort underhudsfett & "kurvor" snabbt?


Testarozza
2011-05-26, 19:08
Hej, har börjat gymma nu ( är 14 bast, fyller 15 i juli ) och tycker det är riktigt roligt, har gymmat i tre veckor hittills, hehe.

Vill dock få bort underhudsfett så magrutorna syns, är stark i magen tycker jag, hård när jag spänner och kör på ungefär 35 kilo på bröstet när jag kör situps. (15 reps)

är 177 lång och väger drygt 66 kilo.

Tips på vad man kan göra? Vet det vanliga "GÖr av med mer kalorier än du tar in" men hur funkar det egentligen?
Har lite frågor:

1: Ska jag sluta äta onyttigt HELT? bullar, kakor, godis, läsk, pizza, kebab osv.

2: Kan detta ske utan att jag motionerar eller joggar?

3: Hur isånnafall?

4: Sitter rätt mycket vid datorn men är dock ute en hel del också, gymmar 3 gånger i veckan, hela kroppen, men om ung. 1-2 månader ska jag börja gymma runt 5 gånger i veckan.

5: Underlättar det med en bild, så ni vet hur jag ser ut? :)




Tack så hemskt mycket på förhand och uppskattar och hoppas på mogna svar från detta underbara forum.

Bjern
2011-05-26, 19:14
1. Ja det är väl optimalt, eller så har du ätardagar, 1-2 dagar i veckan då du äter i princip vad du vill
2. Gymma räcker gott om du uppnår kaloriunderskott
3. Äter mindre än vad du gör av med
4. Jaha
5. Släng upp en bild! :)

Ajwersson
2011-05-26, 19:16
1: sluta äta onyttigheter(men du kan ju unna dig något ibland och fortfarande ligga inom din kaloribudget)

2: ja men är ju fördelaktigt med tex powerwalks

3: träna hårt, ät rätt =)

Edit: sry för dubbelsvar ^^

Testarozza
2011-05-26, 19:56
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4ddea24b6bfa7_pinsamkropp.JPG

Bild på min kropp .. :( Förvänta er inget, bara som sagt tränat 3 veckor! :D

Testarozza
2011-05-26, 19:57
1. Ja det är väl optimalt, eller så har du ätardagar, 1-2 dagar i veckan då du äter i princip vad du vill
2. Gymma räcker gott om du uppnår kaloriunderskott
3. Äter mindre än vad du gör av med
4. Jaha
5. Släng upp en bild! :)


http://data.fuskbugg.se/skalman02/4ddea24b6bfa7_pinsamkropp.JPG

Bjern
2011-05-26, 19:59
Skulle jag vara du skulle jag siktat på beach 2012 istället, ät mer och träna på, går du ner nu tror jag inte det skulle finnas mycket kvar av dig.

Testarozza
2011-05-26, 20:02
Ok men hur försvinner kurvorna då, med tiden på gymmet eller?
och vad menar du med ät mer? Bara större portioner? :P

Bjern
2011-05-26, 20:09
Ok men hur försvinner kurvorna då, med tiden på gymmet eller?

Tvärtom, i början kommer du nog lägga på dig. Men det är helt normalt, du går upp i vätska och fett samtidigt som du lägger på dig muskelmassa.

Testarozza
2011-05-26, 20:10
Tvärtom, i början kommer du nog lägga på dig. Men det är helt normalt, du går upp i vätska och fett samtidigt som du lägger på dig muskelmassa.


Ska jag deffa efter jag gymmat nåt halvår / år menar du?

Bjern
2011-05-26, 20:11
och vad menar du med ät mer? Bara större portioner? :P

Precis, käka mycket mat!

Lyssna inte på folk som säger att du ska grisbulka med läsk och godis eller annat skräp för att få kaloriöverskott, det ger dig inte mycket mer än onödigt mycket fett att göra dig av med.

Testarozza
2011-05-26, 20:13
Okej, kör på det då, fortsätter att gymma, äter mycket, skippar godis å skit! Win eller? :D

Bjern
2011-05-26, 20:14
Okej, kör på det då, fortsätter att gymma, äter mycket, skippar godis å skit! Win eller? :D

Win.

Men var inte rädd att unna dig något, man måste få leva också! Spara godis osv. till helgen!

Testarozza
2011-05-26, 20:18
Win.

Men var inte rädd att unna dig något, man måste få leva också! Spara godis osv. till helgen!


Okej, ska ha onyttig-dagar på helgerna, dock inte överdrivna mängder.

Tack för alla svaren Bjern, uppskattas mycket :)

Bjern
2011-05-27, 05:29
Låter bra, Lycka till med träningen! :)

karlingen
2011-05-27, 15:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11033

Sushipinne
2011-05-27, 16:25
Skulle jag varit dig, eftersom du redan ser ganska smal ut. Så skulle jag börjat äta rätt MAT. För maten är otroligt viktig, godis och sånt får du ju slopa om du äter jätte mycket utav det, kör bara på fredagar så äter du lite godis, dock ej överdriva. Och sen köra på stenhårt på gymmet. Och komihåg! Magmuskeln är precis som vilken annan muskel som helst, kör med vikter på bröstet som du gör, men låt den vila! Kör inte varje dag, då hinner den inte bygga musklerna! :)

Big Sleazy
2011-05-27, 16:37
Skulle jag varit dig, eftersom du redan ser ganska smal ut. Så skulle jag börjat äta rätt MAT. För maten är otroligt viktig, godis och sånt får du ju slopa om du äter jätte mycket utav det, kör bara på fredagar så äter du lite godis, dock ej överdriva. Och sen köra på stenhårt på gymmet. Och komihåg! Magmuskeln är precis som vilken annan muskel som helst, kör med vikter på bröstet som du gör, men låt den vila! Kör inte varje dag, då hinner den inte bygga musklerna! :)

Jaså? Borde inte vissa elitidrottare som tränar samma muskel varje dag utan någon vila i flera månader/år inte ha några muskler alls?

willtjam
2011-05-27, 16:42
Jaså? Borde inte vissa elitidrottare som tränar samma muskel varje dag utan någon vila i flera månader/år inte ha några muskler alls?

Jag tvivlar på att dom deffar medans.

hidden
2011-05-28, 00:50
Jaså? Borde inte vissa elitidrottare som tränar samma muskel varje dag utan någon vila i flera månader/år inte ha några muskler alls?

Skillnad på vanlig person och en elitidrottare?

Zoidy
2011-05-28, 01:06
Precis, käka mycket mat!

Lyssna inte på folk som säger att du ska grisbulka med läsk och godis eller annat skräp för att få kaloriöverskott, det ger dig inte mycket mer än onödigt mycket fett att göra dig av med.

Varför får man en större andel fett på kroppen för att man äter godis, om man ser till att få i sig tillräckligt med protein?

Det har enbart att göra med hur stort kcal överskott du ligger på. Tror knappast det spelar nån roll om du skapar ditt kcal överskott med pasta eller godis, förutsatt att det skapar exakt samma överskott. Däremot kan du äta mycket mindre godis än pasta, om du vill få i dig samma mängd kcal. Men det är en helt annan sak.

Big Sleazy
2011-05-28, 01:25
Skillnad på vanlig person och en elitidrottare?

Varför skulle det skilja här? Tycker det är märkligt att säga att man måste vila för att musklerna ska växa när det finns levande bevis på att det inte stämmer.

barbafant
2011-05-28, 07:52
Frågan är väl om de elitidrottarna tränar tung styrka (tung relativt till deras max) varje dag? Kan man inte anta att mkt av den varje-dagsträning de gör är teknikträning? Sen så är man på elitnivå så kanske man optimerar det mesta i sitt liv för att få optimal återhämtning, den graden av optimering bör vanliga dödliga nog inte hålla på med om man vill ha nåt liv alls. Ovanpå det så består eliten av en liten del av alla de som har försökt att bli elit. De andra lyckades inte, kanske just för att deras genetiska förutsättningar för bl a återhämtning inte var lika bra som de som blev elit.

hidden
2011-05-28, 08:13
Varför skulle det skilja här? Tycker det är märkligt att säga att man måste vila för att musklerna ska växa när det finns levande bevis på att det inte stämmer.

För att en elitidrottare lever oftast för sin träning? Han blir antagligen sponsrad så han slipper jobba, han kan vila när han vill och hur länge han vill, han får antagligen hjälp med kosten osv. Sen om jag minns rätt så får man en snabbare återhämtning ju längre man har tränat. Jämför med en som tränat endast 1 år och en annan 20 år.

Sen beror det på hur eliten tränar. Tror inte han kör 8 set tunga knäböj på måndag, sen tisdag 8 set till sedan samma sak på onsdag. Jag klarar i alla fall inte av att köra tunga marklyft en dag sen knäböj dagen efter, det går verkligen inte lika bra som om jag hade lagt 2 dagars vila emellan.

Big Sleazy
2011-05-28, 11:28
Tror inte han kör 8 set tunga knäböj på måndag, sen tisdag 8 set till sedan samma sak på onsdag. Jag klarar i alla fall inte av att köra tunga marklyft en dag sen knäböj dagen efter, det går verkligen inte lika bra som om jag hade lagt 2 dagars vila emellan.

Nu var det dock mage vi pratade om. Jag har vänner som har hållit på med brottning både på amatör och elitnivå och de har tränat mage/bål i stort sett varje dag flera dagar i streck utan att vila i x antal år, det är definitivt inget fel på deras magmuskler.

willtjam
2011-05-28, 11:33
Ligger dom på kaloriminus då?

Big Sleazy
2011-05-28, 11:35
Ligger dom på kaloriminus då?

I perioder, inför invägningar ja. Beroende på viktklass osv.

beckman88
2011-05-28, 11:46
"Få bort underhudsfett & "kurvor" snabbt? "

- Kniv

spaffen
2011-05-28, 13:15
Nu var det dock mage vi pratade om. Jag har vänner som har hållit på med brottning både på amatör och elitnivå och de har tränat mage/bål i stort sett varje dag flera dagar i streck utan att vila i x antal år, det är definitivt inget fel på deras magmuskler.

Men de har väl minst en vilodag i veckan? Och vi kan ju inte veta om de hade haft starkare/större magmuskler om de tagit och vilat från magträningen då och då.

kalajset
2011-05-28, 13:33
Varför får man en större andel fett på kroppen för att man äter godis, om man ser till att få i sig tillräckligt med protein?

Det har enbart att göra med hur stort kcal överskott du ligger på. Tror knappast det spelar nån roll om du skapar ditt kcal överskott med pasta eller godis, förutsatt att det skapar exakt samma överskott. Däremot kan du äta mycket mindre godis än pasta, om du vill få i dig samma mängd kcal. Men det är en helt annan sak.

I mina ögon handlar det inte så mycket om någon eventuell större, mikroskopisk andel fett här och där jämfört med att ära mer vettiga livsmedel, utan främst om var fettet hamnar och de nackdelar "skräpmat" generellt ger. Framförallt om fruktos. Fruktos är bland det sämsta man kan få i sig i livsmedelsväg överhuvudtaget vid överätning och finns i alldeles för stor andel i just godis och läsk. Mycket bra att undvika dessa livsmedel så gott det bara går vid överätning.

Det tål att poängteras att det finns absolut ingen anledning till att vräka i sig onyttigheter vid överätning överhuvudtaget sett till hälsoaspekten av det hela. Vare sig det nu handlar om fruktos, industriellt tillverkade transfetter, eller vad det nu än kan tänkas finnas i godsakerna. Överätning är aldrig någonsin nyttigt om man inte är underviktig till att börja med. Att då minska de metabola nackdelarna bör vara i de flesta individers egna intresse och det bör man absolut uppmuntra till så inte fler så att säga går på myten om att "det är lika bra att äta vad som helst under bulk", för det är det helt enkelt inte. Även om det går att göra så.

hidden
2011-05-28, 14:01
Nu var det dock mage vi pratade om. Jag har vänner som har hållit på med brottning både på amatör och elitnivå och de har tränat mage/bål i stort sett varje dag flera dagar i streck utan att vila i x antal år, det är definitivt inget fel på deras magmuskler.

Oj förlåt... Var inte så insatt i just vilka muskler vi pratade om. Men ja, man kan träna magmusklerna varje dag om man pallar. Om jag inte minns fel så gör Fredrik S det och det gör han även på kcal minus.

StraightEdge
2011-05-28, 14:09
Oj förlåt... Var inte så insatt i just vilka muskler vi pratade om. Men ja, man kan träna magmusklerna varje dag om man pallar. Om jag inte minns fel så gör Fredrik S det och det gör han även på kcal minus.

Det är väl klart att det går, men frågan är om det hjälper mer än det stjälper?

Silencer
2011-05-28, 14:15
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4ddea24b6bfa7_pinsamkropp.JPG

Bild på min kropp .. :( Förvänta er inget, bara som sagt tränat 3 veckor! :D

Det bästa för dig är att äta mycket mat (speciellt protein!) och träna tung styrketräning. Du behöver inte tänka på att bli av med underhudsfett just nu. Eftersom du är mitt i tonåren så kan du förvandla din kropp ganska bra bara du äter ordentligt och tränar bra (träna inte för mycket dock).

Sushipinne
2011-05-28, 14:59
Skillnad på vanlig person och en elitidrottare?

bravo! :)

+1

Sushipinne
2011-05-28, 15:01
Jaså? Borde inte vissa elitidrottare som tränar samma muskel varje dag utan någon vila i flera månader/år inte ha några muskler alls?

Precis som någon sa nedan, det är skillnad på elitidrottare och de som tränar på fritiden. Sen dom som är elitdrottare, dom vilar. Det dom gör är ju så som någons profilbild här på forumet är.

1. De tränar
2. De äter PERFEKT mat.
3. De sover.

Sen sätter dom det på repeat. Tills de ska tävla, då vilar dom så innihelvete.

Sushipinne
2011-05-28, 15:03
Nu var det dock mage vi pratade om. Jag har vänner som har hållit på med brottning både på amatör och elitnivå och de har tränat mage/bål i stort sett varje dag flera dagar i streck utan att vila i x antal år, det är definitivt inget fel på deras magmuskler.

"Nu var det dock mage vi pratade om" Det är la OCKSÅ en muskel eller?! Samma som lilla biceps, muskel som muskel....

Muskel = Muskel. Ingen skillnad.

Big Sleazy
2011-05-28, 15:48
"Nu var det dock mage vi pratade om" Det är la OCKSÅ en muskel eller?! Samma som lilla biceps, muskel som muskel....

Muskel = Muskel. Ingen skillnad.

Men är du trög eller? Du förstår väl att det är skillnad på att träna 8 set mark eller böj och 8 set mage varje dag?

Yeahvlen
2011-05-28, 15:57
Jag tror det den totala belastningen som är skillnaden. När folk säger att de tränar mage varje dag gör de ofta lite sit-ups i slutet av sitt träningspass, och det kanske inte kräver lika lång återhämtningstid som 8 set tung knäböj.

StraightEdge
2011-05-28, 16:00
"Nu var det dock mage vi pratade om" Det är la OCKSÅ en muskel eller?! Samma som lilla biceps, muskel som muskel....

Muskel = Muskel. Ingen skillnad.



Det här är ju helt fel? Olika muskler består av olika mängd av diverse fibrer.

Zoidy
2011-05-28, 16:46
I mina ögon handlar det inte så mycket om någon eventuell större, mikroskopisk andel fett här och där jämfört med att ära mer vettiga livsmedel, utan främst om var fettet hamnar och de nackdelar "skräpmat" generellt ger. Framförallt om fruktos. Fruktos är bland det sämsta man kan få i sig i livsmedelsväg överhuvudtaget vid överätning och finns i alldeles för stor andel i just godis och läsk. Mycket bra att undvika dessa livsmedel så gott det bara går vid överätning.

Det tål att poängteras att det finns absolut ingen anledning till att vräka i sig onyttigheter vid överätning överhuvudtaget sett till hälsoaspekten av det hela. Vare sig det nu handlar om fruktos, industriellt tillverkade transfetter, eller vad det nu än kan tänkas finnas i godsakerna. Överätning är aldrig någonsin nyttigt om man inte är underviktig till att börja med. Att då minska de metabola nackdelarna bör vara i de flesta individers egna intresse och det bör man absolut uppmuntra till så inte fler så att säga går på myten om att "det är lika bra att äta vad som helst under bulk", för det är det helt enkelt inte. Även om det går att göra så.

Du har helt rätt. Däremot undrar jag lite varför ni säger att man får mer fett av godis än att äta annat? Det beror väl på kcal-intaget mer än att det är just godis man äter?

Tycker dock inte man bör ha dåligt samvete för att man tycker om att äta godis. Det är inte så himla farligt att äta godis nån gång ibland enligt mig. Och har man svårt att gå upp i vikt så kan det definitivt vara värt att äta mer godis. Klarar man att gå upp i vikt utan problem utan så är det såklart att föredra

Bjern
2011-05-28, 17:21
Du har helt rätt. Däremot undrar jag lite varför ni säger att man får mer fett av godis än att äta annat? Det beror väl på kcal-intaget mer än att det är just godis man äter?

Tycker dock inte man bör ha dåligt samvete för att man tycker om att äta godis. Det är inte så himla farligt att äta godis nån gång ibland enligt mig. Och har man svårt att gå upp i vikt så kan det definitivt vara värt att äta mer godis. Klarar man att gå upp i vikt utan problem utan så är det såklart att föredra

Sa jag att det var farligt att äta godis? Jag sa att man måste få leva också, men att käka godis och dricka läsk för att uppnå ett överskott var dag tror jag något man kan undvika.

Dessutom så ville jag påpeka det eftersom jag tror att det kan bli ett överdrivet stort överskott om du inte räknar på kalorier om du väljer att lägga in läsk/godis i vardagliga kosten.

Silencer
2011-05-28, 17:33
"Nu var det dock mage vi pratade om" Det är la OCKSÅ en muskel eller?! Samma som lilla biceps, muskel som muskel....

Muskel = Muskel. Ingen skillnad.

Öh, nej.

Zoidy
2011-05-28, 18:17
Sa jag att det var farligt att äta godis? Jag sa att man måste få leva också, men att käka godis och dricka läsk för att uppnå ett överskott var dag tror jag något man kan undvika.

Dessutom så ville jag påpeka det eftersom jag tror att det kan bli ett överdrivet stort överskott om du inte räknar på kalorier om du väljer att lägga in läsk/godis i vardagliga kosten.

Sa jag att du sa att det var farligt att äta godis? ;) Det beror på ens utgångspunkt. Tycker som sagt inte det är så mycket att tjafsa om att äta godis nån gång ibland, och det finns inget magiskt i godis som gör att man får fett istället för muskler. Men visst, vet man med sig att man har lätt att gå upp i vikt så är det onödigt att äta det väldigt regelbundet.