handdator

Visa fullständig version : Stor portion mat eller flera små?


andnel
2011-05-26, 17:00
Jag vet inte vad jag ska söka på för att få svar på frågan.. så:

Numera ser min dag ofta ut så här: frukost - jobb - träning - stor portion mat - kvällsmat. Jag intar min allra största del av protein (runt 500g kött/fisk/fågel) efter träningen. Är detta till fördel/nackdel eller spelar det ingen roll, så länge dagsintaget är detsamma? Kan jag ta upp allt protein på en enda stor middag?

kettlebellGuden
2011-05-26, 17:00
Det spelar ingen roll.

daff__
2011-05-27, 06:20
Kan jag ta upp allt protein på en enda stor middag?

Ja. Inte allt samtidigt såklart, men det spelar ingen roll om du äter 1 gång eller 3. Är det samma mängd så kommer ändå allt tas upp av kroppen efter behov.

Eddie Vedder
2011-05-27, 15:02
Det spelar ingen roll.

Är det verkligen så? Jag tror ju att det i praktiken kanske inte blir någon märkbar skillnad men har man jämfört det ordentligt?

Medusa
2011-05-27, 15:09
självklart spelar det roll, allting annat är ju löjligt att påstå.. äter jag en enda stor måltid efter att jag vaknat och låter bli att äta kommande 24 timmarna kommer allting bli sämre, träning, arbete och humör, blir även trött med, sprider jag ut dem mår jag bättre är är piggare.. sedan har det säkerligen också påverkan på fettinlagring mm, ungefär som att säga KCAL IN UT är allting som betyder något, det är det inte.. är bara okunnigt att häva ur sig sådana generella idiotiska påståenden..

kettlebellGuden
2011-05-27, 15:15
självklart spelar det roll, allting annat är ju löjligt att påstå.. äter jag en enda stor måltid efter att jag vaknat och låter bli att äta kommande 24 timmarna kommer allting bli sämre, träning, arbete och humör, blir även trött med, sprider jag ut dem mår jag bättre är är piggare.. sedan har det säkerligen också påverkan på fettinlagring mm, ungefär som att säga KCAL IN UT är allting som betyder något, det är det inte.. är bara okunnigt att häva ur sig sådana generella idiotiska påståenden..

Tråkigt att det är så för dig, för många är det inte så.

Och ja. Allt handlar om kcal in<->ut


@Eddie: Du vet lika väl som jag att inga längre studier (50år eller så) har gjorts på det här.

Medusa
2011-05-27, 15:16
Tråkigt att det är så för dig, för många är det inte så.

Och ja. Allt handlar om kcal in<->ut


@Eddie: Du vet lika väl som jag att inga längre studier (50år eller så) har gjorts på det här.

ok internetexperten, vi säger så *kissass*

Medusa
2011-05-27, 15:19
yo bro kcal in out is the shizzle, so im gonna swap my veggies slow carbs red meat chicken and healthy fats worth of 4000 kcal for the exact same macros just barbie sugarbombs, coke, some wheyprotein to mix with the coke and some peanutbutter in the evening, kcal in and out is amazing there will be zero difference between eating clean healthy natural food compared to processed crap, HEAR HEAR bro!

jasonmago
2011-05-27, 15:34
Känns som att Grandmaster borde ha ett och annat att säga om det här.

GainoMax
2011-05-27, 16:46
Tråkigt att det är så för dig, för många är det inte så.

Och ja. Allt handlar om kcal in<->ut


@Eddie: Du vet lika väl som jag att inga längre studier (50år eller så) har gjorts på det här.

Synd om dom som får dig som personlig tränare :smash: pengar i sjön

kettlebellGuden
2011-05-27, 16:47
yo bro kcal in out is the shizzle, so im gonna swap my veggies slow carbs red meat chicken and healthy fats worth of 4000 kcal for the exact same macros just barbie sugarbombs, coke, some wheyprotein to mix with the coke and some peanutbutter in the evening, kcal in and out is amazing there will be zero difference between eating clean healthy natural food compared to processed crap, HEAR HEAR bro!

Räknar du med de förändringar i dina energiutgifter som din ändrade diet ger (pga hormoner och sånt där som du kanske har läst om någon gång) så helt klart. Underförstått att du självklart får i dig alla dina essentiella nutrienter och undviker gifter på båda dieter.

kettlebellGuden
2011-05-27, 16:47
Synd om dom som får dig som personlig tränare :smash: pengar i sjön

Jag är nyfiken på vad du baserar det uttalandet på.

Spridis
2011-05-27, 17:41
Crap, shit, fuck... Postade i fel tråd. Sorry!