handdator

Visa fullständig version : framåt lutande axlar


undraren94
2011-05-26, 14:39
hej jag är en kille som har lite framåt lutande axlar vilket jag inte trivs med så jag har börjat att köra 2 övningar för bakre axlar nu istället för1
har tänkt att kanske bara köra bänk som bröst övning istället för bänk och flys
vad tror ni om detta?

aijou
2011-05-26, 14:47
Tränar du ryggen? :)

undraren94
2011-05-26, 14:49
Tränar du ryggen? :)

japp jag kör chins,rodd och hantel rodd.
sedan kör jag 2 övningar till för bakre axlar/övreryggen:)

kettlebellGuden
2011-05-26, 14:53
Stretcha musklerna som drar fram dina axlar, träna musklerna som drar ihop skulderbladen.

aijou
2011-05-26, 14:57
japp jag kör chins,rodd och hantel rodd.
sedan kör jag 2 övningar till för bakre axlar/övreryggen:)
Det låter ganska bra, tycker jag. Fortsätt med det.
Tror inte att det kommer bli bättre av att ta bort bröstövningar. Mycket möjligt att det bara handlar om din hållning, Sträck på dej. ;)
Det är nog ända rådet jag kan ge av den informationen jag fått.

Paperbasket
2011-05-26, 15:06
Stretcha. Funkat för mig.

prOtotype
2011-05-26, 15:06
http://traningslara.se/ har en hel artikelserie om hållning som är väldigt bra. Läs den och gör övningarna så löser det sig

Superm
2011-05-26, 15:23
http://traningslara.se/ har en hel artikelserie om hållning som är väldigt bra. Läs den och gör övningarna så löser det sig

Kan man få direktlänk till den? Hittar den bara inte...

undraren94
2011-05-26, 17:06
Stretcha. Funkat för mig.

hur ska jag stretcha ?

mpjby
2011-05-26, 18:59
hur ska jag stretcha ?

http://www.muscles.se/stretchovningar/brost-och-axlar/

Peter Hansen
2011-05-26, 22:21
Mycket tror jag också handlar om att tänka på din hållning om dagarna. Titta i spegeln hur mycket du måste pressa tillbaka axlarna innan det ser bra ut och försök sedan hålla det. Jag tror mer på det än stretch

Sarwien
2011-05-26, 22:56
Se videon http://stronglifts.com/shoulders-dislocations/

undraren94
2011-05-26, 23:48
Mycket tror jag också handlar om att tänka på din hållning om dagarna. Titta i spegeln hur mycket du måste pressa tillbaka axlarna innan det ser bra ut och försök sedan hålla det. Jag tror mer på det än stretch

men man kan ju inte gå och tänka på sin hållning hela dagarna :S eller menar du att det blir att man får en bra hållning av sig själv om man tänker på hållningen under ett tag :)?

Guddi
2011-05-27, 09:51
Kan man få direktlänk till den? Hittar den bara inte...http://traningslara.se/hallning-del-1/

entropy
2011-05-27, 10:18
Kör knäböj! :D
Nu är det väl inte övningen som sådan som kommer hjälpa här, men det ger en bra stretch att ha stången långt ner och du får lära dig att verkligen brösta upp dig.

Peter Hansen
2011-05-27, 19:28
men man kan ju inte gå och tänka på sin hållning hela dagarna :S eller menar du att det blir att man får en bra hållning av sig själv om man tänker på hållningen under ett tag :)?

Ja, precis! Du tränar ju musklerna att hålla just den positionen.

Yardbird
2011-05-27, 19:57
Tänkte själv på detta härom dagen. Har tendenser till framskjutande axlar själv men har inte stört mig nämnvärt. Har dock försökt sträcka på mig och hålla bak axlarna men det har alltid känts ganska ansträngt och onaturligt vilket gjort att jag lagt ner det efter ett par dagar...

MEN, så insåg jag plötsligt att jag sitter med ryggen krökt som en jävla ostbåge på dagarna. Jag sitter mest framför datorn när jag jobbar och när jag insåg hur jag kröker ryggen och "hunchar" vid skrivbordet så anade jag varifrån min taskiga hållning kommer. Nu har jag under denna vecka sträckt på ryggen och suttit rakt (tänk samma hållning för ryggen som vid marklyft eller knäböj). Det hjälper delvis att ställa ryggstödet och sitta långt bak på stolen så att man får stöd i ländryggen.

Och se på fan, hållningen är redan bättre...:thumbup:

Woody R
2011-05-27, 20:00
Flyes är ju bra att köra, stretchar ju brösten, så ta inte bort den!

Jokester
2011-06-30, 14:30
Vad är viktigast att träna för att få bättre hållning om man har lite kutrygg? Svank, lats, bröst?

undraren94
2011-06-30, 21:42
Vad är viktigast att träna för att få bättre hållning om man har lite kutrygg? Svank, lats, bröst?

chins och reverse fly
:hbang:

beckman88
2011-07-01, 08:34
chins och reverse fly
:hbang:

Chins kan förvärra problemet så Latisimus Dorsi bidrar precis som tex Pec minor till inåtrotation av axlarna. Själv jar jag slutat köra Rygg (vidd) Efter bröstdagarna och vise versa.

Owe
2011-07-01, 14:19
hej jag är en kille som har lite framåt lutande axlar vilket jag inte trivs med så jag har börjat att köra 2 övningar för bakre axlar nu istället för1
har tänkt att kanske bara köra bänk som bröst övning istället för bänk och flys
vad tror ni om detta?

Detta är ett problem som jag har jobbat mycket med, började för min egen del men senare jag jobbat mycket med klienter med.

Här kommer några generella råd:

1. Skippa helt att köra bänk!
Va,,,säger du säkert, men just bänk är i flesta fall den stora "boven" när det gäller killar med framroterade axlar.
Det finns några andledingar till detta:
Först så är bänk en övning som förkortar bröstmusklen pga att man inte jobbar hela musklens längd, med det i minnet så tar vi och kollar på ett inte ovanligt senario bland unga grabbar som ska börja gå på gym.

Man kommer dit o börja träna och inte ovanligt så tränar man gärna det som synns i speglen= bröst o biceps, för att sen bli väldigt prestation inricktad och då bli oftas just bänk det man lägger focus på= man börjar som regel alltid passet med just bänk och många set och tyvärr lägger man inte ner lika mycket tid på köra rygg o baksida axlar.
så småningom så märkar man att man fått framroterade axlar eller ännu värre man har börjat få ont i sina axlar, har sett detta om o om igen på dom gym jag har tränat på.

Så om du nu inte ska köra bänk så undrar du säkert vad ska jag köra i stället då?

Ja, som du var inne på så kan det vara lämpligt att även skippa flys med, då dessa har en ganska hög belastning på axelleden o ligimenten.
Nä jag rekomenderar alltid att köra med hantlar när man kör bröst, då får man jobba hela musklens längd (man kommer djupare) och är man kort i bröstmusklen så brukar jag rekomendeta att man kör dessa "omvända" vill säga istället för att ha utgångsläger med raka armar o även "vila" där, så utgå från bottenläget och samtidigt stretchar musklen, detta innebär att du kommer behöva gå ner i vikt.

Om du vill köra med stång så är sne bänk mycket bättre än vanlig bänk när det gäller komma djupare.

Även en gammal övning som pullover är jätte bra för att öka flexibiteten rund just axel/bröst.

Övriga tips är att som du är inne på att träna baksida axlar, träna gärna axlar en separat dag och börja med just baksida, det är vanligt att se många just lägger baksida sist i progamet, vilket är dum om man har en muskelgrupp som släpar efter, då ska man lägga den träningen först när man är som piggast och har bra focus.

Lycka till
MVH
Owe

Owe
2011-07-07, 13:16
Måste säga det är intressant med personer som ställer frågor, och inte sen bry sig om svaren dom får.

Owe

StampChamp
2011-07-07, 14:42
Jag har lite av det problemet själv, men jag tränar inte särskilt mycket axlar eller bröst och är starkare i ryggen.

Så det jag tror är problemet är mina lats och teres major som är stor och som på något sätt får axlarna att bli inåtroterade. Kan det vara det? Hur löser jag det?

undraren94
2011-07-08, 22:31
Måste säga det är intressant med personer som ställer frågor, och inte sen bry sig om svaren dom får.

Owe
jo då jag bryr mig och har läst ditt inlägg och jag uppskattar det

Owe
2011-07-08, 23:17
jo då jag bryr mig och har läst ditt inlägg och jag uppskattar det

Och ditt sätt att visa uppskattning är då att inte kommentera nått alls,,,jo det var ju logiskt :smash:

Sen är jag möjligt lite extra känslig, eftersom jag har en släng av dyselexsi och ett sånt långt inlägg som jag skrev tar mig en stund att skriva.

MVH
Owe

undraren94
2011-07-09, 00:19
Och ditt sätt att visa uppskattning är då att inte kommentera nått alls,,,jo det var ju logiskt :smash:

Sen är jag möjligt lite extra känslig, eftersom jag har en släng av dyselexsi och ett sånt långt inlägg som jag skrev tar mig en stund att skriva.

MVH
Owe
jo sry men jag har inte varit inne här på forumet på cirka 1 vecka så jag svarde så fort jag såg sry :/
uppskattar det iaf :)

Lodarn
2011-07-09, 02:09
men man kan ju inte gå och tänka på sin hållning hela dagarna :S eller menar du att det blir att man får en bra hållning av sig själv om man tänker på hållningen under ett tag :)?

Ja, jag har haft dålig hållning länge men när jag började träna rygg och mage så blev det bättre. Jag tänkte mycket på att ha bra hållning och träningen hjälpte helt klart. Nu har jag bra hållning och tänker inte på det längre.