handdator

Visa fullständig version : Kolesterolintag och åldersrelaterad hörselförlust


King Grub
2011-05-26, 08:02
We aimed to assess associations between dietary intake of fats (saturated and monounsaturated fats and cholesterol) and certain food groups (butter, margarine, and nuts) with the prevalence, incidence, and progression of age-related hearing loss. We also aimed to investigate the link between serum lipids and cholesterol-lowering medication (statins) and hearing loss. The Blue Mountains Hearing Study is a population-based survey of age-related hearing loss. Hearing loss was measured in 2956 participants (aged ≥50 y) and was defined as the pure-tone average (PTA) of frequencies 0.5, 1.0, 2.0, and 4.0 kHz > 25 dB hearing level (PTA0.5–4kHz). Dietary data were collected using a semiquantitative FFQ. After multivariable adjustment, the likelihood of prevalent hearing loss increased from the lowest (reference) to the highest quartile of dietary cholesterol intake (P-trend = 0.04). Among persons self-reporting statin use (n = 274), a 48% reduced odds of prevalent hearing loss was observed after multivariable adjustment [OR = 0.52 (95% CI = 0.29–0.93)]. Participants in the second and 3rd quartiles of dietary monounsaturated fat intake compared with those in the first quartile (reference) had a significantly reduced risk of hearing loss progression 5 y later [multivariable-adjusted OR = 0.39 (95% CI = 0.21–0.71)] and [OR = 0.51 (95% CI = 0.29–0.91)], respectively. Our results suggest that a diet high in cholesterol could have adverse influences on hearing, whereas treatment with statins and consumption of monounsaturated fats may have a beneficial influence.

Dietary Intake of Cholesterol Is Positively and Use of Cholesterol-Lowering Medication Is Negatively Associated with Prevalent Age-Related Hearing Loss J. Nutr. 2011 May 25, 2011.

http://jn.nutrition.org/content/early/2011/05/25/jn.111.138610.full.pdf+html

Pepz
2011-05-26, 08:09
kolo-slutsatsen:
man blir döv av ägg

rätt intressant faktiskt.
En fråga för en som inte ser fullängdaren.
Har de tagit hänsyn till fysisk aktivitet?

bustz0rz
2011-05-26, 09:00
Så alla dessa smörsorter som påstås sänka ens kolesterol på reklamerna är dåliga för hörseln? :D:D

Catstyle
2011-05-26, 09:05
Så alla dessa smörsorter som påstås sänka ens kolesterol på reklamerna är dåliga för hörseln? :D:D
Det finns ingen reklam för smör som påstås sänka kolesterolet.

prOtotype
2011-05-26, 09:10
Det finns ingen reklam för smör som påstås sänka kolesterolet.

Becel Pro Activ. Och i dagligtal kallar man det smör.

Catstyle
2011-05-26, 09:15
Becel Pro Activ. Och i dagligtal kallar man det smör.
Att man i "dagligtal" kallar det smör, innebär inte att det är lämpligt med felaktiga benämningar när man diskuterar kostspecifika frågor.

Det är inte för att vara petig eller så, men det är två helt olika livsmedel.

maRRtin
2011-05-26, 09:27
Så alla dessa smörsorter som påstås sänka ens kolesterol på reklamerna är dåliga för hörseln? :D:D
Nej, tvärt om.

Anders The Peak
2011-05-26, 09:53
Nej, tvärt om.

Our results suggest that a diet high in cholesterol could have adverse influences on hearing, whereas treatment with statins and consumption of monounsaturated fats may have a beneficial influence.

....

Catstyle
2011-05-26, 09:59
Och de margariner (som bustz0rz felaktigt kallar smör) har generellt sett en stor del enkel- och fleromättade fetter?

Silencer
2011-05-26, 10:04
Becel Pro Activ. Och i dagligtal kallar man det smör.

Nej, man kallar det bordsmargarin. Kallar man becel smör så hör man nog hemma på särskolan.

maRRtin
2011-05-26, 10:15
....
Ja?
Våra resultat tyder på att en kost rik på kolesterol kan ha negativ påverkan på hörsel, medan behandling med statiner och konsumtion av enkelomättade fetter kan ha en positiv inverkan.

Eller vad missar jag?

Silencer
2011-05-26, 10:21
Ja?

Eller vad missar jag?

Du missar ingenting. Det är folk som inte begriper vad du skriver.

Becel = omättat och kolesterolsänkande. Ej smör.

Eddie Vedder
2011-05-26, 15:31
Så alla dessa smörsorter som påstås sänka ens kolesterol på reklamerna är dåliga för hörseln? :D:D

1. De matfetter som påstås sänka kolesterol är INTE smör
2. Kolesteroltransporterande lipoproteiner i blodet är inte samma sak som dietärt kolesterol
3. Det som den här studien visar är att de med sämre hörsel konsumerat mer kolesterol och i mindre grad tagit statiner och konsumerat enkelomättat fett.
4. Det är ännu en av alla dessa observationsstudier som inte visar någon kausalitet

Hypotesen bygger på en enda humanstudie från 1970, den finska mentalsjukhusstudien.

Där säger de följande om sambandet mellan serumkolesterol och hörsel:

However, as we know,
it is an indicator of the type of diet eaten and
it may be the diet, rather than the serum
cholesterol which, directly or indirectly, is causing
the changes in hearing which we are observing
in Hospitals K and N. As a result, any
quantitative work we do with cholesterol may
yield nothing; the only important role the cholesterol
would play would be to indicate that
the “proper” type of diet was being consumed.

http://informahealthcare.com/doi/pdf/10.3109/00016487009181884

Rosen S, Olin P, Rosen HV. Dietary prevention of hearing loss. Acta
Otolaryngol. 1970;70:242–7.

Kolesterolnivåer kanske ger en hint om vad man ätit men säger förmodligen inget om kausala samband med hörseln enligt dom.

bustz0rz
2011-05-26, 18:56
Min kommentar var ju mera ett skämt, därav smileysarna.
Det jag syftade på var rubriken "Dietary Intake of Cholesterol Is Positively and Use of Cholesterol-Lowering Medication Is Negatively Associated with Prevalent Age-Related Hearing Loss J. Nutr. 2011 May 25, 2011. " och speciellt det fetstilta.

Englund
2011-05-28, 14:57
Min kommentar var ju mera ett skämt, därav smileysarna.
Det jag syftade på var rubriken "Dietary Intake of Cholesterol Is Positively and Use of Cholesterol-Lowering Medication Is Negatively Associated with Prevalent Age-Related Hearing Loss J. Nutr. 2011 May 25, 2011. " och speciellt det fetstilta.

Jag tror du inte riktigt är med på vad det citerade betyder. Notera "Negatively" och "Positively", därefter googlar du runt lite och tar reda på vad som menas med begreppet "associated" så kanske det klarnar för dig.

hejhopp79
2011-05-28, 14:59
Statiner motverkar väl också GHRH > GH > IGF-1 och allt det där från hypotalamus?

Är styrketräning, testosteron och anabola processer då besläktade med dålig hörsel?

Bozar
2011-05-29, 23:04
Alla dessa statin-främjande studier, när ska de börja utforma studierna så att alla risker inte syns? Det är ju först då vi alla kan börja äta dem dagligen från födseln....

prOtotype
2011-05-30, 09:23
Nej, man kallar det bordsmargarin. Kallar man becel smör så hör man nog hemma på särskolan.

"Kan du överräcka bordsmargarinet?"
"skickar'u smöret?"

Då föredrar jag nog särskolan du.

Jag misstänker även ett samband mellan att samhällsklass och arbetsmiljöpåverkan på hörsel även är relaterat till kosthållning och kolesterolnivåer.

exevision
2011-06-09, 08:42
En fråga för en som inte ser fullängdaren.
Har de tagit hänsyn till fysisk aktivitet?

Funderar även jag på det. Verkar inte så troligt att de gjorde det.