handdator

Visa fullständig version : Hur är det med LCHF diet även efter träning?


Barbastark
2011-05-26, 08:01
Hejhej!

Jag undrar om det är fördelaktigt, ingen skillnad eller sämre att äta LCHF även efter styrketräning och konditionsträning?

Jag har ju alltid hört om vilken positiv effekt kombinationen av protein och kolhydrater är för en muskelbyggande effekt efter träning och att mycket kolhydrater efter styrketräning leder till hög insulinutsöndring och mycket inlagring och näring till musklerna = bästa muskelbyggande effekten.

Så hur är det? Bör man tex äta LCHF under alla andra mål, men just efter styrketräning dra på med mycket ris eller andra kolhydrater eller köra på LCHF både före och efter för bästa resultat?

MVH

mikaelj
2011-05-26, 08:09
"Targeted Ketogenic Diet" är termen du letar efter.

vicarious
2011-05-26, 08:18
För att stimulera muskeluppbyggnaden maximalt efter träning är protein det enda som behövs.

Lord Humungus
2011-05-26, 12:03
Läste nånstans att kolhydrater efter träningen bara var till nackdel då det försämrade insulinlänsligheten och högre insulinkänslighet ger bättre proteinsyntes

Sniggel
2011-05-26, 12:52
Fast kolhydrater kan ju alltid användas som bränsle till ett kommande pass. Möjligt att det i teorin inte behövs kolhydrater alls om man kör träning med låg volym och få reps då låga nivåer glykogen räcker och man i stort sett bara tömmer sina ATP- och CP-förråd vid varje set (som sen laddas om inför nästa set).

Sen finns där teorier om att en muskel med höga glykogennivåer lättare bygger in mer kontraktilt protein, vilket isåfall talar till kolhydraternas fördel.

Sen går det att träna med högre volym om man har större glykogenförråd och ibland behövs det nog mer utfört arbete för att stimulera muskeltillväxt "beyond a certain point".

Sverker
2011-05-26, 17:15
Läste nånstans att kolhydrater efter träningen bara var till nackdel då det försämrade insulinlänsligheten och högre insulinkänslighet ger bättre proteinsyntes

Det där stämmer nog inte. Träningen ökar insulinkänsligheten timmarna efteråt.


Hur det är med insulinkänslighet och proteinsyntes har jag ingen aning om. Men det är alltid viktigt för allmänhälsan att ha hög insulinkänslighet...vilket du får av träning.

Lord Humungus
2011-05-26, 21:14
Det där stämmer nog inte. Träningen ökar insulinkänsligheten timmarna efteråt.


Hur det är med insulinkänslighet och proteinsyntes har jag ingen aning om. Men det är alltid viktigt för allmänhälsan att ha hög insulinkänslighet...vilket du får av träning.

Men så var det att äter man inte kolhydrater efter träningen varar den ökade insulinkänsligheten längre än om man äter kolhydrater vilket då är positivt för proteinsyntesen, nu var detta bara nånting jag läste så har ingen aning om det stämmer

Sverker
2011-05-27, 05:58
Vad ska du med ökad insulinkänslighet när du inte äter. Då behöver du inte insulin för att bygga glykogen eller skicka in aminosyror i musklerna:confused:
Får du inte in mer aminosyror i musklerna för att ersätta de som förlorats under träningen kommer nettoproteinsyntesen aldrig vara possitiv.



Berätta vad du vill uppnå så ska det säkert gå att reda ut.