handdator

Visa fullständig version : Åkesson goes inglis på BBC


Baluu
2011-05-25, 23:37
http://www.youtube.com/watch?v=ZKtZ05rzKGE

Lite sött när han försöker komma på engelska ordet för "överrepresenterade" och inte lyckas *love*

ekmanc
2011-05-25, 23:39
haha jesus vilken usel engelska :P

Jens.Andersson
2011-05-25, 23:44
Haha usch riktigt jobbigt att titta på. Han får slipa på engelskan om han ska vara riksdagsman.

Kwon
2011-05-25, 23:48
Looks like he failed to give a good impression on the British Interviewer/Journalist :D

stevebc
2011-05-25, 23:56
Det här är bara så pinsamt. De får fixa någon mer professionell talesman, som i FI.

Jens.Andersson
2011-05-26, 00:02
Det här är bara så pinsamt. De får fixa någon mer professionell talesman, som i FI.

:D

Skulle iofs gärna höra Ohly eller Juholt snacka engelska det är nog inte
mycket bättre där.

Herr Oberst
2011-05-26, 00:02
Finns ju andra som är sämre (Mona har t.o.m manus och behöver inte svara på några oväntade frågor)
MdXXQ51FwxI

Kwon
2011-05-26, 00:11
MrgRAQvnjss

Pansartax
2011-05-26, 00:21
Jag förstår inte varför det anses vara så pinsamt att som svensk ha dåliga engelska, varför är vi så äckligt amerikaniserade?

Om man bortser ifrån ungar som ser på MTV och TV hela dagarna eller sitter på nätet, hur pass stor kontakt kommer vi med engelskan?

hidden
2011-05-26, 00:24
Jag förstår inte varför det anses vara så pinsamt att som svensk ha dåliga engelska, varför är vi så äckligt amerikaniserade?

Om man bortser ifrån ungar som ser på MTV och TV hela dagarna eller sitter på nätet, hur pass stor kontakt kommer vi med engelskan?

Musik från radio? Biofilmer? :s dunno. Men man bör lära sig engelska tbh, vi bor trots allt i en mer globaliserad värld.

Baluu
2011-05-26, 00:30
I Sverige lär vi oss engelska sen åk 1. Det minsta man kan förvänta sig är att en person kan skillnaden mellan has och have.

grondahl
2011-05-26, 00:39
När infördes engelska i lågstadiet? Nån gång på 90-talet? Lite försent för att påverka Åkesson kanske.

Baluu
2011-05-26, 00:46
När infördes engelska i lågstadiet? Nån gång på 90-talet? Lite försent för att påverka Åkesson kanske.
Ok, sedan åk 4. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lgr_80

Manta
2011-05-26, 00:56
Jag förstår inte varför det anses vara så pinsamt att som svensk ha dåliga engelska, varför är vi så äckligt amerikaniserade?

Anledningen är den samma som får dig att tro att engelskan har den starka ställning den har i världen och Sverige beror på en amerikanisering. Det tyder på dålig bildning.

Pudzianovski
2011-05-26, 06:18
Tyckte den var ok. Troligtvis minst lika bra/dålig som de flesta i den här tråden och svenskar i allmänhet. :thumbup:
Lätt och snacka om hur kass andras engelska är på ett forum. Att få frågor live/icke live vid intervju i BBC är sannolikt nervöst.

Stoltz
2011-05-26, 08:22
Tycker att många gör en för stor grej av knakig engelska. De flesta som jag fått chansen att se behöva tala inför folk på engelska har haft långt ifrån felfri sådan. Det blir lite press och då blir det ibland lite fel, det är inga konstigheter.

Min engelska är suverän hemma i huset, men även jag måste öva upp den en del när jag måste prata inför grupper och det blir inte perfekt då heller.

tp_88
2011-05-26, 09:03
Tycker inte heller att det var så farligt som en del vill göra gällande. Inte bra, men heller inte dåligt.

Ska bli spännande att se Juholts första intervju på engelska. Det enda jag har sett honom prestera på engelska hittils var att han inte ens kunde skriva sin egen "slogan" som han körde med i samband med att han hade blivit vald, i någon chat på Aftonbladet. "I want back down" blev det. I övrigt så var svenskan så gott som felfri vill jag minnas så det berodde inte på stress etc.

Tolkia
2011-05-26, 09:07
Mitt intryck är att svenskar generellt, framför allt de som är typ under 40, överskattar både sin egen och genomsnittssvenskens engelskakunskaper något så in i helvete.

Edit: För tydlighets skull alltså inte riktat mot våra politiker, utan mot deras belackare.

L-Sami
2011-05-26, 09:09
Våldtar invandrare mer? Var har han fått det påståendet ifrån?

jaaaaag
2011-05-26, 09:10
lol

BigSpawn
2011-05-26, 09:14
Som redan har sagts men tål att sägas igen, en sak att prata inför kompisar i lugnt och ro mot att säga det inför BBC:)
Blir man nervös så är det svårt nog att säga rätt på sitt modersmål och ännu svårare på engelska.

olle lindblad
2011-05-26, 09:31
+ massor på Tolkia
Jag tyckte att jag talade mer eller mindre flytande innan jag läste ett år engelska på universitetet. Det tog ett par veckor innan jag insåg hur kass jag var, och hur många konstiga uttalsfel svenskar generellt gör. Vi har t ex inte läspljud och tonade s, vilket oundvikligt leder till svårigheter för oss. Jag tyckte inte att min engelska blev någorlunda skaplig förrän jag bott och arbetat i USA. Efter ett antal år utan att prata engelska i vardagen är jag (nästan) tillbaka på ruta ett.

Khyron_
2011-05-26, 09:31
Våldtar invandrare mer? Var har han fått det påståendet ifrån?
Det är ett faktum att de är överrepresenterade.
http://politisktinkorrekt.info/2011/05/26/invandrare-kraftigt-overrepresenterade-i-norsk-valdtaktsstatistik/

Sen kan du fortsätta blunda och inte göra någonting..
Medans norrmännen utbildar de invandrare de har att det är fel att våldta kvinnor och att man åker i fänglse ifall man gör det.

PRound
2011-05-26, 09:33
Så dåligt var det inte.

Hejmannen
2011-05-26, 09:38
Det är ett faktum att de är överrepresenterade.
http://politisktinkorrekt.info/2011/05/26/invandrare-kraftigt-overrepresenterade-i-norsk-valdtaktsstatistik/

Sen kan du fortsätta blunda och inte göra någonting..
Medans norrmännen utbildar de invandrare de har att det är fel att våldta kvinnor och att man åker i fänglse ifall man gör det.

Och svensk statistik:

Tabell 3. Andel registrerade för brott i procent inom olika grupper i populationen under åren
1997-2001. Tabellen visar också hur stor överrisken i de olika grupperna är att vara registrerad
för brott jämfört med dem som har två svenskfödda föräldrar.

1) Andel registrerade för brott i %
2) Överrisk

Norden utom Sverige 1) 8,7 2) 1,7
USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland 1) 5,5 2) 1,1
Västasien 1) 18,8 2) 3,8
Nordafrika 1)23,3 2) 4,7
Östafrika 1)17,5 2) 3,5
Övriga Afrika 1)26,3 2) 5,3

Vissa grupper står ju ut mer än andra, om man säger så...

Källa: http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf sid 63

Det är brott i allmänhet. Våldtäkt:

Våldtäkt/försök till våldtäkt (av både barn och vuxna)

(överrisk att vara misstänk)

Båda föräldrarna födda i Sverige 0,9
Själv född utrikes 4,3

Eftersom vissa grupper begår fler brott än andra och eftersom våra grannländer är lite mer frispråkiga när det gäller etnicitet och statistik kan man ju själv lägga ihop 1 och 1 när det gäller vilka invandrargrupper som begår flest våldtäkter per capita.

ThisIsTheOne
2011-05-26, 09:54
Mitt intryck är att svenskar generellt, framför allt de som är typ under 40, överskattar både sin egen och genomsnittssvenskens engelskakunskaper något så in i helvete.

Stämmer till 100%.

Många har en (felaktig) uppfattning om att svenskar generellt pratar bra engelska. Och det gör vi, om bra engelska är synonymt med att med hjälp av lite gester lyckas beställa en stor öl på restaurang i Turkiet.

stevebc
2011-05-26, 09:57
Jag förstår inte varför det anses vara så pinsamt att som svensk ha dåliga engelska, varför är vi så äckligt amerikaniserade?

Om man bortser ifrån ungar som ser på MTV och TV hela dagarna eller sitter på nätet, hur pass stor kontakt kommer vi med engelskan?Engelskan har tillhört världens stormakt(er) sedan tidigt 1800-tal fram till idag.

När jag sa "pinsamt" så handlade det inte bara om hans svengelska. Det handlade om hela framförandet. Argumentet, poängerna, karisman (eller snarare bristen på). Det var plågsamt, vad ska man säga?

Jag hade skrivit exakt samma sak om jag röstade på SD. Eller antagligen mer då, eftersom jag nog hade varit mer upprörd och brytt mig mer.

Loke
2011-05-26, 10:04
Mitt intryck är att svenskar generellt, framför allt de som är typ under 40, överskattar både sin egen och genomsnittssvenskens engelskakunskaper något så in i helvete.

Edit: För tydlighets skull alltså inte riktat mot våra politiker, utan mot deras belackare.

Kan verkligen inte hålla med. Måste säga att jag är sjukt imponerad över vilken nivå det är på engelskan när vi har utländska lärare, till exempel.

Därmot kanske folk underskattar svårigheten att på stående fot översätta koncept som är väletablerade inom den svenska poliken till engelska. Det är betydligt svårare än att bara behärska språket. Därför är det inte så konstigt att poliker blir osäkra och stakar sig.

Vi har t ex inte läspljud och tonade s, vilket oundvikligt leder till svårigheter för oss.

Vilken gymnasieelev klara inte av att få till skapliga läspljud? Och de flesta 5-åringar kan nog imitera en geting. Felet är väl mest att folk slarvar, men det gör ju många med engelska som modersmål också, så.

Baluu
2011-05-26, 10:20
De ente en farlig ente ekona ebratta en anat språket?

Manta
2011-05-26, 10:22
Stämmer till 100%.

Många har en (felaktig) uppfattning om att svenskar generellt pratar bra engelska. Och det gör vi, om bra engelska är synonymt med att med hjälp av lite gester lyckas beställa en stor öl på restaurang i Turkiet.

Skitsnack. Svenskars engelskkunskaper är generellt mycket högre än så och förmodligen bättre än nästan alla andra länder som inte har engelskan som modersmål. Jag har bott i ett engelsktalande land i över fem år och träffat flertalet personer som besökt Sverige och träffat andra svenskar och vad alla säger är hur pass bra engelska svenkar talar.

Visst överskattar säkert många svenskar sin förmåga, framför allt förstår många inte vilken skillnad det är på att förstå och själv tala, men att påstå att svenskar med nöd och näppe kan beställa en öl är bortom löjligt.

Minimjölk
2011-05-26, 10:27
Överlag är unga svenskar rätt bra på Engelska jämfört med folk från andra länder inom Europ/Asiena etc. Det är väl egentligen bara Holländare som är bättre överlag. Uttalet blir kanske ibland en aning försvenskat vilket vi som svenskar inte alltid hör. I många andra länder är det enbart de som jobbar internationellt som hanterar Engelska bra medan i Sverige är denna kunskap utspridd till Kreti och Pleti.

Sedan kan jag hålla med om att många överskattar sin egen förmåga bara för at tde kan svänga sig med lite coola utrck som de hämtat från senaste MTV-produktionen men denna övertro beror nog mer på ungdomlig entusiasm än nationalitet.

Edit: Så mycket pucktvåa att det är löjligt. :)

stevebc
2011-05-26, 10:30
Holländare och skandinaver är tveklöst de bästa i Europa på engelska, överlag. Av flera skäl: samma språkfamilj, importerad (icke-dubbad) kultur, geografisk närhet, grundämne i skolan osv. Detta påtalar nästan alltid engelsmän när jag träffar dessa. Dutch people 'n Scandinavians.

Den enda gång jag stötte på engelska i Frankrike var typ var tionde amerikansk R n B-låt på radion. That's it, verkligen.

Arf Pingvin
2011-05-26, 10:31
Tycker inte att Åkesson var så himla dålig. Har ni hört er själva prata engelska? Vi är vana att höra engelska. Men prova prata själva och spela in det. Man är inte så jäkla vass som man tror.

ThisIsTheOne
2011-05-26, 10:32
Skitsnack. Svenskars engelskkunskaper är generellt mycket högre än så och förmodligen bättre än nästan alla andra länder som inte har engelskan som modersmål. Jag har bott i ett engelsktalande land i över fem år och träffat flertalet personer som besökt Sverige och träffat andra svenskar och vad alla säger är hur pass bra engelska svenkar talar.

Visst överskattar säkert många svenskar sin förmåga, framför allt förstår många inte vilken skillnad det är på att förstå och själv tala, men att påstå att svenskar med nöd och näppe kan beställa en öl är bortom löjligt.

Jag har bott i England och på Irland ett par år och visst har du rätt i att svenskar ibland får beröm för sin engelska. Men i jämförelse med vad och vad betyder det?

Du förstår förmodligen själv att det om bärsbeställning på semestern var tillspetsat. Om inte kan jag klargöra det nu. Men jag står definitivt fast vid att svenskar överskattar sin förmåga när det kommer till språk. Inte bara det engelska.

Tryman
2011-05-26, 10:33
skandinaver och holländare är väl bra på att förstå och att göra sig förstådda, men det är inte alltid det låter bra ;)

grondahl
2011-05-26, 10:33
http://www.sprakforsvaret.se/sf/uploads/pics/Berglin_20060108.gif

stevebc
2011-05-26, 10:34
Svenskar (om jag får fortsätta på generaliseringsspåret) är även väldigt duktiga på att underskatta sina engelskaförmågor. Tar man med utbytesstudenter, flickvän eller andra icke-svensktalande vänner till en svensk fest så blir det tyst som in i graven (= många fortsätter på svenska, en och annan börjar snacka engelska). Beror lite på vilka som är på festen, men det är många som inte vågar säga något, trots att de ändå snackar hyfsat bra. Jag tror det är rädslan för fel och att göra bort sig eftersom man har lite höga förväntningar på sig. Man kanske överskattar sig själv inombords så att det blir prestationsångest när det väl kommer till kritan.

Arf Pingvin
2011-05-26, 10:38
Svenskar (om jag får fortsätta på generaliseringsspåret) är även väldigt duktiga på att underskatta sina engelskaförmågor. Tar man med utbytesstudenter, flickvän eller andra icke-svensktalande vänner till en svensk fest så blir det tyst som in i graven. Beror lite på vilka som är på festen, men det är många som inte vågar säga något, trots att de ändå snackar hyfsat bra. Jag tror det är rädslan för fel och att göra bort sig eftersom man har lite höga förväntningar på sig. Man kanske överskattar sig själv inombords så att det blir prestationsångest när det väl kommer till kritan.

Det är klart det inte funkar så bra direkt, du måste ju tillsätta mer lösningsmedel i form av alkohol till den där blandningen.

Baluu
2011-05-26, 10:38
Att beställa öl är superenkelt. Kolla bestämt in i ögonen på servitören och säg "Guinness". Mission beerccomplished.

Men Åkesson är väl mer intelligent än medelsvensken, eller är han i samma klass som Juholt och Sahlin?

hidden
2011-05-26, 10:39
Svenskar (om jag får fortsätta på generaliseringsspåret) är även väldigt duktiga på att underskatta sina engelskaförmågor. Tar man med utbytesstudenter, flickvän eller andra icke-svensktalande vänner till en svensk fest så blir det tyst som in i graven (= många fortsätter på svenska, en och annan börjar snacka engelska). Beror lite på vilka som är på festen, men det är många som inte vågar säga något, trots att de ändå snackar hyfsat bra. Jag tror det är rädslan för fel och att göra bort sig eftersom man har lite höga förväntningar på sig. Man kanske överskattar sig själv inombords så att det blir prestationsångest när det väl kommer till kritan.

Word, jag yttrade mig inte ett skvatt när min kompis japanska flickvän var här på besök. Trots att jag anser mig själv vara bra på alldaglig engelska så ville jag inte göra bort mig.

Tryman
2011-05-26, 10:40
Svenskar (om jag får fortsätta på generaliseringsspåret) är även väldigt duktiga på att underskatta sina engelskaförmågor. Tar man med utbytesstudenter, flickvän eller andra icke-svensktalande vänner till en svensk fest så blir det tyst som in i graven. Beror lite på vilka som är på festen, men det är många som inte vågar säga något, trots att de ändå snackar hyfsat bra. Jag tror det är rädslan för fel och att göra bort sig eftersom man har lite höga förväntningar på sig. Man kanske överskattar sig själv inombords så att det blir prestationsångest när det väl kommer till kritan.

Är vi inte tysta just pga att vi är just tysta svenskar :naughty:

stevebc
2011-05-26, 10:41
Det är klart det inte funkar så bra direkt, du måste ju tillsätta mer lösningsmedel i form av alkohol till den där blandningen.Jo, det där känner man verkligen igen. Det blir väl bättre med åldern antar jag. Min erfarenhet rör sig om folk 15-28 typ.

Word, jag yttrade mig inte ett skvatt när min kompis japanska flickvän var här på besök. Trots att jag anser mig själv vara bra på alldaglig engelska så ville jag inte göra bort mig.Så var det för mig innan. Nu gör jag grammatiska slarvfel mest hela tiden :D. Oj oj oj vad dålig man är. Innan, när jag var sämre, tyckte jag att jag var bättre. Konstigt det där.

Tolkia
2011-05-26, 10:41
Svenskar (om jag får fortsätta på generaliseringsspåret) är även väldigt duktiga på att underskatta sina engelskaförmågor. Tar man med utbytesstudenter, flickvän eller andra icke-svensktalande vänner till en svensk fest så blir det tyst som in i graven. Beror lite på vilka som är på festen, men det är många som inte vågar säga något, trots att de ändå snackar hyfsat bra. Jag tror det är rädslan för fel och att göra bort sig eftersom man har lite höga förväntningar på sig. Man kanske överskattar sig själv inombords så att det blir prestationsångest när det väl kommer till kritan.
Jag känner igen fenomenet. Jag tror dock att det har mer att göra med en allmän skräck för att göra bort sig (som av någon anledning verkar bli starkare om det är många andra svenskar där än om det är många andra icke-svensktalande där) än med att man underskattar sin engelska (det är skillnad mellan att veta att det inte flyter som modersmålet och att tro att alla kommer att börja skratta, alternativt man kommer att tappa coolpoints för att det inte flyter som modersmålet).

spoon
2011-05-26, 10:42
Holländare och skandinaver är tveklöst de bästa i Europa på engelska, överlag. Av flera skäl: samma språkfamilj, importerad (icke-dubbad) kultur, geografisk närhet, grundämne i skolan osv. Detta påtalar nästan alltid engelsmän när jag träffar dessa. Dutch people 'n Scandinavians.

Den enda gång jag stötte på engelska i Frankrike var typ var tionde amerikansk R n B-låt på radion. That's it, verkligen.

+1

Små länder med marginalspråk inser snabbt att dom behöver ett till språk för att göra sig förstådda utanför gränserna.

Finländare bortsett, eller generaliserar jag där ?

stevebc
2011-05-26, 10:43
Jag känner igen fenomenet. Jag tror dock att det har mer att göra med en allmän skräck för att göra bort sig (som av någon anledning verkar bli starkare om det är många andra svenskar där än om det är många andra icke-svensktalande där) än med att man underskattar sin engelska (det är skillnad mellan att veta att det inte flyter som modersmålet och att tro att alla kommer att börja skratta, alternativt man kommer att tappa coolpoints för att det inte flyter som modersmålet).Ja, det håller jag med om. I ordvalet "underskatta" så syftar jag på rädslan att göra bort sig.

Tolkia
2011-05-26, 10:45
Det blir väl bättre med åldern antar jag. Min erfarenhet rör sig om folk 15-28 typ.

Jag är böjd att hålla med. Det verkar inte alls vara samma problem för äldre medelålders män, av någon anledning; de kan vara riktigt, riktigt dåliga rent grammatiskt och uttalsmässigt, men ändå vara genier när det gäller att hålla igång en konversation (visserligen baserat på egna iakttagelser, men n är ganska stort).

Manta
2011-05-26, 10:45
Jag har bott i England och på Irland ett par år och visst har du rätt i att svenskar ibland får beröm för sin engelska. Men i jämförelse med vad och vad betyder det?

I jämförelse med andra nationer där engelskan inte är ett nationalspråk/personers modersmål. Vad betyder det? I sig, ingenting. Faktum kvarstår att du klarar dig väldigt långt på engelskan i Sverige, mycket längre än i de flesta andra länder där språket inte talas och att svenskar generellt klarar sig bra i engelskspråkiga länder.

Du förstår förmodligen själv att det om bärsbeställning på semestern var tillspetsat. Om inte kan jag klargöra det nu. Men jag står definitivt fast vid att svenskar överskattar sin förmåga när det kommer till språk. Inte bara det engelska.

Visst förstod jag det. Om du med "tillspetsat" menar helt banalt påhitt.

Tolkia
2011-05-26, 10:49
Det beror ju på vad man menar med "bra på engelska" också. Om man med "svenskar är bra på engelska" menar att en icke svensktalande kan ta sig fram i landet utan att vara hänvisad till charader så visst är svenskar bra på engelska. Det jag är skeptisk till är att så många yngre beskriver det som att de talar "flytande". För standardskolengelska kryddad med lite uttryck från TV-serier (som är hur omoderna då när man väl hamnar i en situation där man kan använda dem ...?) är inte "flytande", något som man om inte annat märker när man hamnar i en situation där man skall tala om något man inte tidigare talat om.

Manta
2011-05-26, 10:57
Det beror ju på vad man menar med "bra på engelska" också. Om man med "svenskar är bra på engelska" menar att en icke svensktalande kan ta sig fram i landet utan att vara hänvisad till charader så visst är svenskar bra på engelska. Det jag är skeptisk till är att så många yngre beskriver det som att de talar "flytande". För standardskolengelska kryddad med lite uttryck från TV-serier (som är hur omoderna då när man väl hamnar i en situation där man kan använda dem ...?) är inte "flytande", något som man om inte annat märker när man hamnar i en situation där man skall tala om något man inte tidigare talat om.

Ingen som inte har bott under en längre period i ett engelsktalande land talar engelska flytande. Många vill tro det för att de kan läsa, förstå och skriva uppsattser i språket.


Sedan det här med tal, det handlar mycket mer om en vanesak än bristande språkkunskaper. Det har en viss mängd övning för att man lätt ska hitta orden på engelska istället för att gå en omväg igenom svenskan. Sedan min senaste flytt tillbaka till Australien skulle jag nästan påstå att mitt talspråk har blivit sämre rent grammatiskt, men det flyter mycket bättre. Jag pratar nu lika obehindrat på engelska som svenska, och tänker inte igenom meningar två gånger innan jag uttrycker dem för att se till att det är korrekta och då smyger småfel in.

ThisIsTheOne
2011-05-26, 10:58
Det beror ju på vad man menar med "bra på engelska" också. Om man med "svenskar är bra på engelska" menar att en icke svensktalande kan ta sig fram i landet utan att vara hänvisad till charader så visst är svenskar bra på engelska. Det jag är skeptisk till är att så många yngre beskriver det som att de talar "flytande". För standardskolengelska kryddad med lite uttryck från TV-serier (som är hur omoderna då när man väl hamnar i en situation där man kan använda dem ...?) är inte "flytande", något som man om inte annat märker när man hamnar i en situation där man skall tala om något man inte tidigare talat om.

Tack. Om jag kunnat hade jag skrivit exakt så. Nu får väl +1 duga.

Baan
2011-05-26, 11:38
Mycket floating haters de sista inläggen alltså!

Loke
2011-05-26, 12:16
Svenskar (om jag får fortsätta på generaliseringsspåret) är även väldigt duktiga på att underskatta sina engelskaförmågor.

Håller med. Så är det.

Om vi chillade lite mer så skulle kommunikationen bli bättre.

young_george
2011-05-26, 12:59
Lite jobbigt att titta på, men tycker att denna slår alla rekord när det gäller svenska politiker och engelskakunskaper. Drug is drugs.

fpm0Wn7fMJk

häftig
2011-05-26, 13:00
Att tala flytande är inte särskilt svårt, det gör mina svenska vänner som kommer på besök (bor på Irland). Det handlar skulle jag säga mer om självförtroende och tron på sin egen engelska. Perfekt är den inte, men den är helt klart flytande.

Herr Oberst
2011-05-26, 16:40
Lite jobbigt att titta på, men tycker att denna slår alla rekord när det gäller svenska politiker och engelskakunskaper. Drug is drugs.

fpm0Wn7fMJk

Sofia Modigh pratar väl ganska ok engelska även hon. Problemet med henne är väl snarare att hon är dum som en åsna

MtotheM
2011-05-26, 18:14
Sofia Modigh pratar väl ganska ok engelska även hon. Problemet med henne är väl snarare att hon är dum som en åsna

Hur är det bra engelska?

Jag tror hon faktiskt inte ens förstår snubbens argument.

mattepatte
2011-05-26, 18:22
En sak att kunna engelsk grammatik och förstå andra prata engelska, en annan sak att själv prata flytande, då behövs det nog mycket övning.

Och när fan övar man på att prata engelska? Inte är det ofta, så att förvänta sig att någon som pratar 99% svenska under ett år ska prata flytande engelska är fan att ta i lite va?
För att få det att flyta på naturligt så tror jag det krävs mycket övning, som att bo utomlands 2-3 månader.

Herr Oberst
2011-05-26, 18:38
Hur är det bra engelska?

Jag tror hon faktiskt inte ens förstår snubbens argument.

Hur kan du få "ganska ok" till bra?
Nä hon förstår inte snubbens argument. Men det handlar nog inte om språkförbistring, utan om Modighs allmänna dumhet

MtotheM
2011-05-26, 18:51
Hur kan du få "ganska ok" till bra?
Nä hon förstår inte snubbens argument. Men det handlar nog inte om språkförbistring, utan om Modighs allmänna dumhet

Läste fel, men ganska ok är fortfarande i framkant...

Jag tror det beror på en kombination.

MAXX
2011-05-26, 19:42
Tycker Åkesson har fått utstå onödigt mycket kritik för det här. Är man inte van att tala engelska så kan det vara svårt. Jag är själv ganska kass talare på engelska just pga att jag inte talar det till vardags. I skrift är jag ändå hyffsad. Tror inte många av er hade gjort det bättre speciellt inte i en pressad situation som i direktsändning i TV!

Beelz
2011-05-26, 21:09
Vad handlar tråden om? En politiker som är dålig på engelska, hans knasiga åsikter eller hur bra folk i allmänhet är på engelska?

Tricce
2011-05-26, 21:13
Fokuset tycks ligga på engelskan i det här fallet Beelz!

Kwon
2011-05-26, 21:39
Hade det varit Franska eller Tyska (Man fick välja en av dom i högstadiet på min tid) så hade det ju varit acceptabelt med knaggligt språk, men folk tycker det väl är konstigt då vi började tidigt med engelskan i svenska skolor.

Kan förstå dock att man tappar ord och fryser till lite när man blir grillad av BBC's journalister! :)

ekmanc
2011-05-26, 21:52
Inte nog med att hans engelska är urusel, han låter ju dessutom precis som om han pratar svenska? man kan väl iallafall FÖRSÖKA att inte ha samma fula dialekt när man talar ett annat språk...

Minimjölk
2011-05-26, 22:33
Jag håller med ekmanc, det där var fruktansvärt dåligt. Värre än Lars Lagerbäck för 10 år sedan.

Baluu
2011-05-26, 22:40
Jag håller med ekmanc, det där var fruktansvärt dåligt. Värre än Lars Lagerbäck för 10 år sedan.
Jupp! Det är också roligare när intelligenta personer gör bort sig. Jimmie får väl ses som intelligentare än tråkbäck.

Crocker
2011-05-26, 22:54
MrgRAQvnjss
Bara jag som tycker han liknar eddie_vedder utan glasögon? :D 0;13