handdator

Visa fullständig version : Första deffen


Hockeyman
2011-05-25, 19:21
Jag ska nu börja min första deff och har ett par funderingar. Mitt mål med deffen är ju såklart att tappa en bra mängd fett, och behålla musklerna jag har.

Jag har ett par funderingar kring deffen

Bör jag ligga på ett kaloriunderskott på 500 kcal för att inte tappa muskelmassa eller kan man ligga på ännu lägre utan att tappa muskelmassa?

Hur många reps bör jag köra för bäst resultat att behålla muskelmassan jag har. Jag vet att det är lågreps men är det 1 rep eller 3 eller 6 osv.

Hur många gånger tycker ni man ska gyma när man deffar?

Detta är de frågorna som ploppar upp just nu i huvudet, säger till om jag kommer på några fler.

Anledningen att jag frågar detta är att jag inte vill faila totalt på min första deff.

Fredron
2011-05-25, 20:02
Jag ska nu börja min första deff och har ett par funderingar. Mitt mål med deffen är ju såklart att tappa en bra mängd fett, och behålla musklerna jag har.

Jag har ett par funderingar kring deffen

Bör jag ligga på ett kaloriunderskott på 500 kcal för att inte tappa muskelmassa eller kan man ligga på ännu lägre utan att tappa muskelmassa?

500 är en bra riktlinje, annars 70kcal x varje kg kroppsfett du har på kroppen.

Hur många reps bör jag köra för bäst resultat att behålla muskelmassan jag har. Jag vet att det är lågreps men är det 1 rep eller 3 eller 6 osv.

4-6 är lagom.

Hur många gånger tycker ni man ska gyma när man deffar?

Vad är du van vid? 3 gånger i veckan kanske om du delar upp kroppen på 3 dagar.

Detta är de frågorna som ploppar upp just nu i huvudet, säger till om jag kommer på några fler.

Anledningen att jag frågar detta är att jag inte vill faila totalt på min första deff.

Det viktigaste är nog att få i sig mycket protein, inte skynda för mycket, träna hårt, sova ordentligt.

Se ovan.

vicarious
2011-05-25, 20:03
Man kan ligga på ett större underskott än -500 utan att tappa muskler, särskilt om man har mycket överflödigt fett.

Reps, 4-8 ungefär. 3-4 pass i veckan tycker jag är lagom.

Sikta på minst 2g protein per kilogram kroppsvikt.

Hockeyman
2011-05-25, 20:41
Man kan ligga på ett större underskott än -500 utan att tappa muskler, särskilt om man har mycket överflödigt fett.

Reps, 4-8 ungefär. 3-4 pass i veckan tycker jag är lagom.

Sikta på minst 2g protein per kilogram kroppsvikt.

Tack så mycket, vilket underskott anser du att man ska ligga på för att gå ner i vikt fort men samtidigt inte tappa muskler?

vicarious
2011-05-25, 21:16
Tack så mycket, vilket underskott anser du att man ska ligga på för att gå ner i vikt fort men samtidigt inte tappa muskler?

I teorin kan du ha ett underskott på 70kcal per kilogram kroppsfett du har.

Jag tycker inte man bör ha ett större än -1000 kcal om dagen. När man börjar komma lägre i kroppsfettprocent bör man också sänka underskottet något för att inte riskera att förlora muskler.

En kille som har 20% kroppsfett kanske kan ligga på ett underskott av 1000 kcal varje dag utan att tappa några muskler medan ett sånt upplägg vore rent idiotiskt för någon med, säg 10% kroppsfett.

Inte bara muskelförlust man bör ha i åtanke heller. Kör man en riktig svältdiet anser jag att riskerna för återfall och svullande ökar.