handdator

Visa fullständig version : Hur dåligt är några/någon cigg i veckan?


RashcashDMC
2011-05-25, 16:36
Hur dåligt är det egentligen att röka någon cigg om dagen eller någon gång i veckan, påverkar det konditionen eller musklerna/fettförbränning någonting. Skulle gärna vilja veta om det är lugnt :smash:

MVH Rash

Sundqvist
2011-05-25, 16:44
kan säga för mig själv:
jag rökte aktivt under ett år cirka, sen slutade jag helt, träning blev direkt mycket bättre och man orkade mer, nu röker jag endast på helgen och ibland på någon vila dock, absolut inte på träningsdagar :)

hurril
2011-05-25, 16:47
Orsakar en miljard olika riktigt genomusla saker med hälsan. För varje cigarett. Men det som stör dig är om din proteinsyntes eller ditt cool påverkas på gymmet?

Ponitus
2011-05-25, 20:37
Trivs du med att röka - fortsätt röka då och då. Man måste leva med. Så ser jag på saken iaf.

daloatf
2011-05-25, 21:22
Du kommer dö!!!

Andreas Guiance
2011-05-25, 23:11
Trivs du med att röka - fortsätt röka då och då. Man måste leva med. Så ser jag på saken iaf.

Just därför röker man inte;)

2HE
2011-05-25, 23:29
Någon cigg i veckan är förmodligen inte så farligt ur ett hälso synvinkel. Men du ska veta att man alltid börjar med "någon" cigg i veckan. Fortsätter med nån cigg om dagen. Något packe i veckan... Jag tror du förstår vart jag vill komma fram till.

Jag har rökt aktivt (heltid) under fyra år men har nu slutat sedan 9-10 månader sedan. Mitt bästa råd till dig är att lägga av med det helt medans du har chansen.

Gick kanske väldigt mycket utanför temat men ville bara ge dig ett bra råd.

Ponitus
2011-05-26, 00:12
Just därför röker man inte;)

Äsch, så fort dör man inte ;)

Fartman
2011-05-26, 15:15
Rökning är ju ungefär det sämsta man kan göra, det är ungefär som om nån trollat fram en magisk pinne som ger ökad risk för ungefär alla sjukdomar i hela världen. Mindre är alltid bättre när det gäller rökning, inget är såklart bäst. Det är inte lugnt att röka några cigg då och då, men det är bättre än att röka flera cigg varje dag.

hertzman
2011-05-26, 15:19
Hur dåligt är det egentligen att röka någon cigg om dagen eller någon gång i veckan, påverkar det konditionen eller musklerna/fettförbränning någonting. Skulle gärna vilja veta om det är lugnt :smash:

MVH Rash

Nej, det är inte "lugnt". Du kommer snart att röka betydligt mer och sedan är du fast på riktigt. Därefter kan du förvänta dig massor av riktigt genomusla effekter på hälsan och på lång sikt direkt dödlig utgång. Du är korkad om du fortsätter nu när du har chansen att sluta.

hertzman
2011-05-26, 15:20
Trivs du med att röka - fortsätt röka då och då. Man måste leva med. Så ser jag på saken iaf.

Ingen "trivs" med att röka, det är ren inbillning. Vad är det att trivas med?

Sundqvist
2011-05-26, 15:24
jag kan dock säga att jag är inte beroende, jag har rökt dagligen i lite mer än ett år, slutade för några månader sen, nu röker jag endast när jag festar och ibland på vilodagar, då jag känner att röker jag innan träning så presterar jag inte lika mycket.

och de kommer inte bli mer än så :)

så de med att du kommer börja röka mer och bli beroende, gå från 1 cigg till 1 pack per dag, gäller inte alla :)

KaptenKnäsvag
2011-05-26, 15:32
så de med att du kommer börja röka mer och bli beroende, gå från 1 cigg till 1 pack per dag, gäller inte alla :)

+1

Jag snittar 2-3 cigaretter i månaden och har gjort det i flera år och jag har aldrig rökt mer än så, man behöver inte sitta i klistret direkt, även om chansen är stor för många...

On topic: Även jag är intresserad av frågan :)

Sundqvist
2011-05-26, 15:33
+1

Jag snittar 2-3 cigaretter i månaden och har gjort det i flera år och jag har aldrig rökt mer än så, man behöver inte sitta i klistret direkt, även om chansen är stor för många...

On topic: Även jag är intresserad av frågan :)

jag snittar väll runt 3-5 cigg i veckan, om jag inte åker typ utomlands, eller på valborg etc. Mer än så blir det inte :).

Jag är också väldigt intresserad av frågan! Enda jag kan säga av egna erfarenheter är att när jag slutade röka regelbundet, så orkade jag mycket mer på gymmet, och kände mig allmänt piggare! :)

hertzman
2011-05-26, 16:09
jag kan dock säga att jag är inte beroende, jag har rökt dagligen i lite mer än ett år, slutade för några månader sen, nu röker jag endast när jag festar och ibland på vilodagar, då jag känner att röker jag innan träning så presterar jag inte lika mycket.

och de kommer inte bli mer än så :)

så de med att du kommer börja röka mer och bli beroende, gå från 1 cigg till 1 pack per dag, gäller inte alla :)

Givetvis är du beroende, annars skulle du inte röka.

2HE
2011-05-26, 17:10
Givetvis är du beroende, annars skulle du inte röka.

Precis. Det är som en kedja. Röker man igen så är man beroende oavsett mängden. Mer eller mindre.

hoog
2011-05-26, 17:18
Givetvis är du beroende, annars skulle du inte röka.

Så man kan inte röka utan att vara beroende?

Hade vart kul att höra din åsikter kring andra grejer, dom lär vara helt skruvade.

hertzman
2011-05-26, 17:23
Så man kan inte röka utan att vara beroende?

Hade vart kul att höra din åsikter kring andra grejer, dom lär vara helt skruvade.

Så vad finner du för anledningar, om du är ärlig mot dig själv, att röka? Givetvis är det ett beronde. Man inbillar sig att något ger njutning och försöker motivera det på olika sätt. Sanningen är ju givetvis att cigg smakar helvete. Jag är själv före detta rökare, så jag vet mycket väl vad jag pratar om. Jag fick länge och trodde att jag inte var beronde, en illusion jag behöll till den dag jag försökte sluta.

KaptenKnäsvag
2011-05-26, 17:23
Precis. Det är som en kedja. Röker man igen så är man beroende oavsett mängden. Mer eller mindre.

Så handlar man mer kläder än vad man behöver är man en shoppingberoende?

hertzman
2011-05-26, 17:25
Den stora frågan är ju hur man kan inbilla sig själv att man faktiskt får ut något av att röka. Det ger ju ingenting positivt. Alkohol, som är en bra jämförelse, blir man berusad av. Rökning ger ingen likande positiv effekt, annat än möjligen en väldigt kortvarig nicokick. Den försvinner givetvis när man rökt ett tag.

King Grub
2011-05-26, 17:54
Så man kan inte röka utan att vara beroende?

Kan man väl, men då måste man ju vara korkad eller felaktigt inbilla sig att man är "cool" om man gör det.

WHITEFOLKS
2011-05-26, 18:10
Nu gör inte jag det men jag håller det inte som helt omöjligt att någon tycker att det smakar bra. Säkert inte vanligaste anledningen men finns säkert någon som gillar smaken.

spoon
2011-05-26, 18:16
Den stora frågan är ju hur man kan inbilla sig själv att man faktiskt får ut något av att röka. Det ger ju ingenting positivt. Alkohol, som är en bra jämförelse, blir man berusad av. Rökning ger ingen likande positiv effekt, annat än möjligen en väldigt kortvarig nicokick. Den försvinner givetvis när man rökt ett tag.

Alla dricker inte för att bli berusade. En öl till maten kan smaka gott på samma sätt som en cigg i solen kan göra.

Familyguy
2011-05-26, 18:25
alla dricker inte för att bli berusade. En öl till maten kan smaka gott på samma sätt som en cigg i solen kan göra.


+1

hertzman
2011-05-26, 18:30
Alla dricker inte för att bli berusade. En öl till maten kan smaka gott på samma sätt som en cigg i solen kan göra.

Nej.

Sundqvist
2011-05-26, 18:45
jo, precis som alla säger :)

bara för du dricker en öl då och då är du beroende? är du alkolist då? nej.

jag tycker att en cigg ute i solen nån gång ibland är mycket trevligare än att ta en öl :)

hurril
2011-05-26, 18:48
Det värsta med att röka måste ändå vara medlemsskapet i Allmänna WT & Socialgrupp2.5-föreningen som kommer med posten.

SiSenior
2011-05-26, 18:51
Det värsta med att röka måste ändå vara medlemsskapet i Allmänna WT & Socialgrupp2.5-föreningen som kommer med posten.

Amen to that.

Morrris
2011-05-26, 18:54
Nikotin är lustig. Har väl rökt ett par paket och snusat kanske 10 dosor i hela mitt liv. Blir fortfarande sugen på båda då och då.

revilo
2011-05-26, 19:02
Klart som fan man kan röka utan att vara beroende.

Det kan ha sociala skäl på olika festliga tillställningar, "kom så tar vi en cigg" brukar jag dra för att komma lite avsides med bruden av intresse.

Nikotin har ju en rad tillfälliga positiva effekter, "Users report feelings of relaxation, sharpness, calmness, and alertness", varför man visst kan motivera ett par cigg i veckan utan anledningar så som "jag vill vara cool".

mikaelj
2011-05-26, 19:34
Klart som fan man kan röka utan att vara beroende.

Det kan ha sociala skäl på olika festliga tillställningar, "kom så tar vi en cigg" brukar jag dra för att komma lite avsides med bruden av intresse.

"Hej, skall vi gå iväg och bajsa på varandra? Det är en jätterolig gemensam aktivitet!"

Nikotin har ju en rad tillfälliga positiva effekter, "Users report feelings of relaxation, sharpness, calmness, and alertness", varför man visst kan motivera ett par cigg i veckan utan anledningar så som "jag vill vara cool".

Haha, du är ju helt borta. Den enda anledningen till att de upplever de där känslorna är för att de är beroende och måste röka för att fortsätta uppleva precis samma saker som vi människor med fler än 1 hjärncell gör ändå.

jo, precis som alla säger :)

bara för du dricker en öl då och då är du beroende? är du alkolist då? nej.

jag tycker att en cigg ute i solen nån gång ibland är mycket trevligare än att ta en öl :)

Ja, för att du är beroende, annars hade du inte tyckt att en cigg i solen hade varit särskilt trevligt. Du fattar verkligen inte?

Men rökare är ju rent generellt rätt rejält mycket mindre intelligenta än icke-rökare, så det är väl väntat.

Gurkyngel
2011-05-26, 19:35
Jag har en vän som röker då och då och påstår att hon inte är beroende och kan sluta hur lätt som helst. Det köper jag! Men det gör väl ändå inte rökningen mindre farlig? Som med i stort sett allt annat; en gång ÄR en gång. Varje cigg påverkar kroppen.
Jag vill/kan inte tvinga någon att sluta men jag råder er att göra det. Det kanske ger njutning för stunden (eller??) men konsekvenser kommer förr eller senare. Sluta innan ni drabbas av KOL, en sjukdom jag inte ens skulle önska min värsta fiende

mikaelj
2011-05-26, 19:37
Även unga rökare kan få kol - UNT: http://www.unt.se/uppsala/aven-unga-rokare-kan-fa-kol-1327629.aspx

"En allmän uppfattning är att det krävs minst 20 till 25 års rökande av minst ett paket cigarretter per dag för att lungorna ska bli så skadade att man får kol.

– Bland de förhållandevis unga vuxna personerna som utvecklade kol i vår studie hade dock hälften rökt kortare tid och färre cigarretter än så, "

Förvuxna fjortisar...

Sundqvist
2011-05-26, 19:39
Ja, för att du är beroende, annars hade du inte tyckt att en cigg i solen hade varit särskilt trevligt. Du fattar verkligen inte?



Hur kan DU veta det? bara för jag tycker något är trevlig är jag beroende då? Du vet inte vad jag uppskattar här i livet eller hur?
så du kan inte säga vad jag fattar eller inte, de är upp till mig.



Men rökare är ju rent generellt rätt rejält mycket mindre intelligenta än icke-rökare, så det är väl väntat.

men jävlar vilket dumt påstående? Ta fram någon som på bevisar det.

mikaelj
2011-05-26, 19:41
Hur kan DU veta det? bara för jag tycker något är trevlig är jag beroende då? Du vet inte vad jag uppskattar här i livet eller hur?
så du kan inte säga vad jag fattar eller inte, de är upp till mig.

Sluta röka då. Klarar du att hålla uppe i ett år? Kommer du tänka att du hemskt gärna skulle vilja ta en cigg vid de där tillfällena du brukar röka?

Om inte? Grattis. Annars: du är beroende.

men jävlar vilket dumt påstående? Ta fram någon som på bevisar det.

Per definition, för att du röker? Det är ju helt självklart.

Sundqvist
2011-05-26, 19:44
Sluta röka då. Klarar du att hålla uppe i ett år? Kommer du tänka att du hemskt gärna skulle vilja ta en cigg vid de där tillfällena du brukar röka?

Om inte? Grattis. Annars: du är beroende.
.

ja kan sluta röka i ett år om jag vill det :) men jag tycker somsagt de kan vara trevligt att ta en cigg ibland, de har ingenting med att jag är "beroende" och göra, de är väll upp till mig och bestämma eller hur ?

Dinaa resonemang stämmer inte, och dina argument håller inte heller för den delen.

mikaelj
2011-05-26, 19:48
ja kan sluta röka i ett år om jag vill det :) men jag tycker somsagt de kan vara trevligt att ta en cigg ibland

Nikotinets beroende är psykiskt (och dessutom rejält beroendeframkallande, betydligt värre än de flesta andra droger), inte fysiskt (halveringstid på någon timme).
Att du tycker att det är trevligt att ta en cigg är för att du (häpp) är beroende. Inte för att det är "trevligt" att lukta askkopp och kvadda lungorna.

Du har fel och jag har rätt. Ju förr du inser det, desto bättre.

Dinaa resonemang stämmer inte, och dina argument håller inte heller för den delen.

Nej, och inte din stavning heller.

Faktum kvarstår att med dagens kunskapsläge om hur skadligt rökning borde det rimligtvis inte finnas någon som frivilligt väljer att börja röka, såvida man nu inte är mentalt svag och lite lätt efterbliven och börjar röka för att vara lika cool som de andra WT-kidsen.

Tack för att du styrkte mitt resonemang.

kettlebellGuden
2011-05-26, 19:51
Jag tror väl inte på det där att nikotin skulle vara mer beroendeframkallande än de vanliga drogerna som man brukar slumpa ihopa i den där högen (koks, heroin, mdma, etc.). Tycker att de jag har sett tända av på heroin verkar ha det fan så mycket värre än rökare.

hertzman
2011-05-26, 19:56
Jag har en vän som röker då och då och påstår att hon inte är beroende och kan sluta hur lätt som helst. Det köper jag! Men det gör väl ändå inte rökningen mindre farlig? Som med i stort sett allt annat; en gång ÄR en gång. Varje cigg påverkar kroppen.
Jag vill/kan inte tvinga någon att sluta men jag råder er att göra det. Det kanske ger njutning för stunden (eller??) men konsekvenser kommer förr eller senare. Sluta innan ni drabbas av KOL, en sjukdom jag inte ens skulle önska min värsta fiende

Bara rökare (som jag själv varit) inbillar sig något sådant urbota korkat.

Jag snusar nu och upplever det givetvis som både otroligt behagligt och välsmakande. Men det vore ju direkt korkat att påstå att det faktiskt ÄR så. Givetvis upplever jag det bara så eftersom jag är nikotinberoende.

revilo
2011-05-26, 20:10
"Hej, skall vi gå iväg och bajsa på varandra? Det är en jätterolig gemensam aktivitet!"



Haha, du är ju helt borta. Den enda anledningen till att de upplever de där känslorna är för att de är beroende och måste röka för att fortsätta uppleva precis samma saker som vi människor med fler än 1 hjärncell gör ändå.
Okej, låt oss backa upp våra påståenden och se vem som har mest på fötterna. Jag börjar:

http://chronicle.uchicago.edu/020328/nicotine.shtml
http://www.nature.com/npp/journal/v31/n6/full/1300905a.html
http://www.springerlink.com/content/75034q53031260j8/?p=afde608485604678839ab0e950be77f9&pi=0

Nu är det din tur, visa oss något som stödjer din tes att nikotin endast har kortvarigt positiva effekter för de som redan är beroende.

Jätteroligt trollande om bajsandet där, är det argumenten som tryter?

2HE
2011-05-26, 20:12
Så handlar man mer kläder än vad man behöver är man en shoppingberoende?

Ja om dessa kläder är gjorda av nikotin.

mikaelj
2011-05-26, 20:17
<maximal ironi>

Välkommen till Kolozzeum - Mötesplatsen för dig som tränar. Jag ser att du letar efter Flashback - Mötesplatsen för dig som är drogromantiker.

Du har tyvärr kommit fel.

hoog
2011-05-26, 20:20
Välkommen till Kolozzeum - Mötesplatsen för dig som tränar. Jag ser att du letar efter Flashback - Mötesplatsen för dig som är drogromantiker.

Du har tyvärr kommit fel.

Det är tyvärr du som har kommit fel.

Sidan du söker är familjeliv - sidan för dig som är trångsynt.

mikaelj
2011-05-26, 20:22
Det är tyvärr du som har kommit fel.

Sidan du söker är familjeliv - sidan för dig som är trångsynt.

Du kanske kan visa mig dit?

kettlebellGuden
2011-05-26, 20:23
Vad jag inte förstår är vad den här tråden gör i "Kost & Näring".

salmiak
2011-05-26, 20:27
Alla ni som diskuterar beroende kan ju först definiera de olika typerna av "beroende" samt vilken typ ni behandlar i era argument.

halverst ot: Min uppfattning är att "beroende" som inte är de rent fysiologiska "withdrawal symtoms" är högst subjektiva och psykologiskt komplicerade. Gener spelar definitivt in.

revilo
2011-05-26, 20:34
Välkommen till Kolozzeum - Mötesplatsen för dig som tränar. Jag ser att du letar efter Flashback - Mötesplatsen för dig som är drogromantiker.

Du har tyvärr kommit fel.
Jag presenterade kalla fakta. Anledningen till att du uppfattar mig som drogromantiker är för att du slutar lyssna på fakta, när droger kommer upp på agendan och din moralpanik tilltar.

Jag tycker vanerökande är en idiotisk företeelse, men när man gapar och skriker så mycket över vanligt folk som har ett rekreationellt bruk av nikotin, dvs röker någon gång på helgen, då måste man vara djupt världsfrånvänd.

Om ni hade några kompisar som inte bara hängde med skivstången/datorskärmen+joltcolan så kanske ni också hade förstått att det är väldigt vanligt förekommande med folk som tar en cigg då och då, men inte är beroende av nikotinet.

mikaelj
2011-05-26, 20:38
Hjälp. Dina fakta innehåller godbitar som följande:

" Overall, these data demonstrate that rats can voluntarily consume quantities of nicotine sufficient to increase the sensitivity of brain reward systems, an action likely crucial in establishing and maintaining the nicotine habit"

Allt det du tyckte var "wow nikotin är grymt!" är fortfarande att du tycker "wow det är grymt!" för att du är beroende. Du lurar bara dig själv.

Sedan förstår jag inte alls ditt argument om beroende av nikotin? Här i tråden diskuteras cigarettrökning och hur nyttigt det är för kroppen. Vilket det inte är.
Rökning är en duktigt korkad nyttoavvägning mot skadan det gör.

Familyguy
2011-05-26, 20:46
Det beror ju på hur man definerar ett beroende, jag skulle inte kalla någon för nikotinberoende om den tar en cigg i veckan iallafall, förstår inte ens varför den frågan kom upp på tapeten. Frågan var ju hurvida det missgynnade muskeltillväxt eller fettförbränning och kondition, och jag tror iallafall inte det skadar märkbart mycket. En cigg blir inte alltid 2 och 3 mikaelj, inte för alla.

revilo
2011-05-26, 20:48
Senaste cigaretten jag tog var över två månader sedan, och jag har aldrig rökt mer än två cigg per vecka. Det är många med mig, stick ut huvudet genom fönstret så kommer du också hitta folk som håller det på den nivån.

Har aldrig påstått att det inte skulle vara skadligt eller beroendeframkallande.

Jag är som sagt inte beroende av cigaretter, du verkar däremot rätt beroende av att det här med halmgubbar (http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel#Halmgubbe).

mikaelj
2011-05-26, 20:55
Beroende kan te sig i många former. Jag pratar om vill, inte om måste som du beskriver. Det är precis lika mycket ett beroende.

kettlebellGuden
2011-05-26, 21:00
Beroende kan te sig i många former. Jag pratar om vill, inte om måste som du beskriver. Det är precis lika mycket ett beroende.

*screwy*

revilo
2011-05-26, 21:00
Okej jag ger upp mannen. Jag vill ta en cigg lite då och då och därför är jag beroende.

Du måste använda dig av halmgubbar för att vinna diskussioner på diverse forum och upprätthålla din status som internethjälte, och därför är du beroende.

hertzman
2011-05-26, 21:04
Okej jag ger upp mannen. Jag vill ta en cigg lite då och då och därför är jag beroende.

Du måste använda dig av halmgubbar för att vinna diskussioner på diverse forum och upprätthålla din status som internethjälte, och därför är du beroende.

Men varför vill du ta en cigg?!

revilo
2011-05-26, 21:08
Varför vill du inte läsa mina tidigare poster, där din fråga redan finns besvarad?!

kettlebellGuden
2011-05-26, 21:11
Inte nikotin men det är väl ungefär samma här...

Jag vill ta en holk ibland.. varför? Jag tycker om ruset och att det förhöjer min livskvalitet. Ser inte det som något beroende.

coolboynesko
2011-05-26, 21:18
Beroende kan te sig i många former. Jag pratar om vill, inte om måste som du beskriver. Det är precis lika mycket ett beroende.

Jag vill lyssna på musik nu, är jag beroende?

mikaelj
2011-05-26, 21:19
Jag vill lyssna på musik nu, är jag beroende?

Det är inte skadligt att lyssna på musik.

hoog
2011-05-26, 21:22
jag presenterade kalla fakta. Anledningen till att du uppfattar mig som drogromantiker är för att du slutar lyssna på fakta, när droger kommer upp på agendan och din moralpanik tilltar.

Jag tycker vanerökande är en idiotisk företeelse, men när man gapar och skriker så mycket över vanligt folk som har ett rekreationellt bruk av nikotin, dvs röker någon gång på helgen, då måste man vara djupt världsfrånvänd.

Om ni hade några kompisar som inte bara hängde med skivstången/datorskärmen+joltcolan så kanske ni också hade förstått att det är väldigt vanligt förekommande med folk som tar en cigg då och då, men inte är beroende av nikotinet.

1+

kettlebellGuden
2011-05-26, 21:22
Det är inte skadligt att lyssna på musik.

Så det är enbart beroende om man vill göra något som är potentiellt skadligt ?

Jag vill äta lite ko nu. Jag är visst beroende.

mikaelj
2011-05-26, 21:24
Så det är enbart beroende om man vill göra något som är potentiellt skadligt ?

Det sade jag inte. Jag hoppade bara över följande konversation:

mikaelj: "nej, det är inte ett beroende"
c: "men jag vill ju?"
mikaelj: "javisst, men det är inte skadligt, så det spelar ingen roll att det är ett beroende"

och gick direkt till det relevanta.

hoog
2011-05-26, 21:25
Beroende kan te sig i många former. Jag pratar om vill, inte om måste som du beskriver. Det är precis lika mycket ett beroende.

Sättet du resonerar på håller ju inte.

Om man gillar att dricka en öl på lördagskvällen så är man alltså alkoholberoende, hör du inte hur jävla dumt det låter?


Sen att påstå att rökare har lägre intelligens visar ju hur jävla kort man tänker.

kettlebellGuden
2011-05-26, 21:27
Du påstod precis att vilja göra något var lika med beroende.

Huruvida 2 cigg / vecka är skadligt tror jag inte det finns särskilt mycket forskning på ärligt talat. Tror det är betydligt skadligare att bo t.ex. i Göteborg (tänker på partiklar ii luften och så y0) jmf. med att bo ute på lanned och röka 2 cigg / vecka.

Sundqvist
2011-05-26, 21:27
Sättet du resonerar på håller ju inte.

Om man gillar att dricka en öl på lördagskvällen så är man alltså alkoholberoende, hör du inte hur jävla dumt det låter?


Sen att påstå att rökare har lägre intelligens visar ju hur jävla kort man tänker.

+1 äntligen några som håller med.

men ah, jag är beroende av massa saker nu ju :(

Tolkia
2011-05-26, 21:29
Svaret ges flera gånger redan på första sidan i tråden. Man behöver inte ta i beroendefrågan överhuvudtaget för att konstatera att ja, det påverkar din hälsa negativt om du röker. Huruvida cancer, KOL och kärlsjukdom är dåligt för muskelproteinsyntesen eller inte blir ju en retorisk fråga.

mikaelj
2011-05-26, 21:41
The Tobacco Conspiracy.

gBcBHlIEhKo

Det finns stora pengar involverade i att få er alla att röka...

Sundqvist
2011-05-26, 21:43
jaha? de finns ännu större pengar i att få folk att dricka alkohol ?
men juste, där är man ju inte beroende om man dricker en öl då och då :)

mikaelj
2011-05-26, 21:46
jaha? de finns ännu större pengar i att få folk att dricka alkohol ?
men juste, där är man ju inte beroende om man dricker en öl då och då :)

Alkohol är nästan ännu värre än cigaretter, men på den nivån som de flesta dricker stör det i alla fall inte mig. Det gör cigaretter, alltid.

Nu handlar tråden dock inte om alkohol.

Danne2k
2011-05-26, 21:47
Ingen "trivs" med att röka, det är ren inbillning. Vad är det att trivas med?

+1

Jävligt korkad kommentar..

Edit: Vilket svar förväntade sig TS att få på den frågan på ett träningsforum, egentligen?

Sundqvist
2011-05-26, 21:50
så va tycker du själv är mest idiotiskt, förvärrar kroppen mest? att dricka 5-10 öl i veckan, eller röka 5-10 cigg? :)

kettlebellGuden
2011-05-26, 21:53
Att ingen trivs med att röka är ju inte ens sant. Jag kan tänka mig väldigt många situationer där jag hade trivts med det ruset en cigg ger.

revilo
2011-05-26, 22:17
The Tobacco Conspiracy.

gBcBHlIEhKo

Det finns stora pengar involverade i att få er alla att röka...
oh really? jag som alltid trott cigaretter delades ut som välgörenhet. Kunde inte i min vildaste fantasi förstå att det var KAPITALISTJÄVLAR som SÅLDE cigg

Patarei
2011-05-27, 07:51
Jag har rökt cigarrer samt cigariller i över tio år nu, och jag har svårt att finna någon större njutning än att sitta på någon trevlig plats och avnjuta en cigarr efter en god middag.
Inte heller jag är beroende då jag ibland kan göra uppehåll på flera veckor.

Ponitus
2011-05-27, 08:14
Underhållande tråd.

Fatcan
2011-05-27, 10:24
Jag har själv slutat röka nu, har aldrig varit någon storrökare utan legat på kanske 3-5 cigg om dagen, och ibland haft uppehåll på ett par månader. Det var förvånansvärt svårt att lyckas sluta helt även fast jag rökte så pass lite, jag kunde vara nere på en cigg varannan dag men att ge upp den och sluta helt...det var svårt.

Det som stör mig är väl att jag fortfarande suktar efter cigg, t.ex. när jag är ute med båten och fiskar tänker jag "fan vad skönt det vore att ha en cigarett nu", tror aldrig man blir av med det psykiska beroendet helt. Jag tyckte helt ärligt att det var jävligt nice att röka men insåg att jag måste lägga av för eller senare ändå.

2HE
2011-05-27, 10:43
Nikotin och alkohol är en stor skillnad. Nikotin är i särklass världens snabbaste beroendeframkallande drog. Sedan så finns det en annan mentalitet hos oss människor kring tobak (främst cigg antar jag) till skillnad från alkohol.

Det jag vill säga och många andra här inne är att om man röker en cigg i veckan eller liknande då är det ett beroende. Inget mer med det. Om du däremot aldrig rökt och du röker en cigg på något bröllop en gång om året. Det är en annan femma.

Ni som säger att ni inte är beroende. Försök att sluta HELT så ska vi se vad ni säger sedan.

Fartman
2011-05-27, 11:08
Till er som tror att lite cigg inte är nån fara kan det vara värt att påpeka att när man gör studier på rökning osv så brukar ett krav på kontrollgruppen(alltså dom rökfria som man jämför mot) vara att dom inte ska ha rökt över 100cigg totalt, under sin livstid! Detta då även låga doser cigg anses påverka såpass mycket..

Men bortsett från den uppenbara hälsofaran, cigg är skabbigt. Det är så jävla skabbigt när man måste sitta brevid nån rökare efter att dom just vart ut och sugit i sig en skön cancerpinne. Luktar ju satan, löjligt som fan ser det också ut när rökarna står där frysande med armarna i kors och suger i sig sina älskade cigg i snålblåsten utanför entren till random arbetsklass. Verkar verkligen vara en fördjävla skön stund den där rökpausen.

stevebc
2011-05-27, 11:47
Det är tyvärr du som har kommit fel.

Sidan du söker är familjeliv - sidan för dig som är trångsynt.Hahahahaahahaha.

Reticulum
2011-05-27, 11:47
Ett beroende enligt ordets definition är ju att du inte kan styra över, eller sluta med, bruket av en viss substans. Hur är man då beroende om man styr över bruket till den gränsen att man tar det på en fest för njutningens skull? Och jo, man kan njuta utav det även om man vet att det är ohälsosamt.

Mikaelj, jag såg dig faktiskt som en kunnig och vettig person fram tills att du drog bajsargumentet. Aldrig mer.

edit: Det är oväsentligt om det är korkat/inte korkat att göra det, det handlar om att det går vilket av någon anledning här i tråden har påpekats att det inte går.

mikaelj
2011-05-27, 11:55
Ett beroende enligt ordets definition är ju att du inte kan styra över, eller sluta med, bruket av en viss substans. Hur är man då beroende om man styr över bruket till den gränsen att man tar det på en fest för njutningens skull? Och jo, man kan njuta utav det även om man vet att det är ohälsosamt.

Mm, och då är man korkad.

Se i övrigt inlägg #76 och #77.

Mikaelj, jag såg dig faktiskt som en kunnig och vettig person fram tills att du drog bajsargumentet. Aldrig mer.

Det bjuder jag på! För "hörru stumpan skaru me å dela en cigg?" måste vara den sämsta raggningsreplik jag någonsin hört. Det kan å andra sidan bero på att jag inte hänger i WT-kretsar där sinnessvaghet är normen.

stevebc
2011-05-27, 11:56
oh really? jag som alltid trott cigaretter delades ut som välgörenhet. Kunde inte i min vildaste fantasi förstå att det var KAPITALISTJÄVLAR som SÅLDE ciggDet är inte alltid det går rätt till i den branschen kan jag säga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_and_Williamson#Controversy

Wigand soon found his research and recommendations discouraged, ignored and censored, leading to confrontations with the CEO, Thomas Sandefur. Thwarted and frustrated, Wigand turned his attention to improving tobacco additives, some of which were designed for "impact boosting", using chemicals like ammonia to enhance absorption of nicotine in the lungs and affect the brain and central nervous system faster. Wigand believed this process was a deliberate attempt to increase addiction to cigarettes.

http://www.youtube.com/watch?v=jQUNk5meJHs

Soon after this incident, the seven executives of "Big Tobacco" testified during congressional hearings that they believed "nicotine is not addictive".

Så i smyg försöker man förstärka nikotinets effekt för att öka beroendet hos befolkningen och därmed sälja mer cigaretter. Men inför kongressen så säger man sig inte ha en aning om att det är ens beroendeframkallande.

Det är mer än kapitalism. Det är svineri på allra högsta nivå. De lever på att göra folk sjuka.

kettlebellGuden
2011-05-27, 11:59
Ett beroende enligt ordets definition är ju att du inte kan styra över, eller sluta med, bruket av en viss substans. Hur är man då beroende om man styr över bruket till den gränsen att man tar det på en fest för njutningens skull? Och jo, man kan njuta utav det även om man vet att det är ohälsosamt.

Mikaelj, jag såg dig faktiskt som en kunnig och vettig person fram tills att du drog bajsargumentet. Aldrig mer.

edit: Det är oväsentligt om det är korkat/inte korkat att göra det, det handlar om att det går vilket av någon anledning här i tråden har påpekats att det inte går.

Ja det är helt absurdt att påstå att någon som väljer att röka en cigg då och då skulle ha något beroende.

kettlebellGuden
2011-05-27, 12:01
Det är mer än kapitalism. Det är svineri på allra högsta nivå. De lever på att göra folk sjuka.

Som "rött kött"-industrin dårå?


För "hörru stumpan skaru me å dela en cigg?" måste vara den sämsta raggningsreplik jag någonsin hört.

Den är grymt bra.

stevebc
2011-05-27, 12:03
Som "rött kött"-industrin dårå?Nej. Om det nu inte är så att de tillsätter och/eller förstärker beroendeframkallande ämnen i smyg och att medelkonsumtionen av densamma ofta leder till tiotalet år kortare livslängd, cancer och KOL.

En bättre liknelse vore väl alkoholindustrin då?

Reticulum
2011-05-27, 12:04
Mm, och då är man korkad.

Se i övrigt inlägg #76 och #77.

Som jag sa så har korkad/inte korkad ingenting med saken att göra. Det är ju mer korkat att vara så trångsynt att man tror att folk är beroende trots att de själva styr över sitt bruk.


Det bjuder jag på! För "hörru stumpan skaru me å dela en cigg?" måste vara den sämsta raggningsreplik jag någonsin hört. Det kan å andra sidan bero på att jag inte hänger i WT-kretsar där sinnessvaghet är normen.

Intressant, vart hänger du då?

kettlebellGuden
2011-05-27, 12:04
Nej. Om det nu inte är så att de tillsätter och/eller förstärker beroendeframkallande ämnen i smyg och att medelkonsumtionen av densamma ofta leder till tiotalet år kortare livslängd, cancer och KOL.

En bättre liknelse vore väl alkoholindustrin då?

Det är mycket möjligt.

För att göra hela diskussionen lättare så kan vi stryka tobaksindustrin och hålla oss till råtobak eller hemmaodlad tobak.

mikaelj
2011-05-27, 12:07
att man tror att folk är beroende trots att de själva styr över sitt bruk.

Se inlägg #76.

Intressant, vart hänger du då?

Inte bland vitt patrask där det där vore en legitim raggningsreplik, naturligtvi? Om "wöö röka cigg bruden?!" är det allra bästa man har att komma med har man verkligen inte mycket att erbjuda mänskligheten. Det är så dumt att jag saknar ord.

Reticulum
2011-05-27, 12:09
Se inlägg #76..

Se inlägg #79.



Inte bland vitt patrask där det där vore en legitim raggningsreplik, naturligtvi? Om det är det allra bästa man har att komma med har man verkligen inte mycket att erbjuda mänskligheten. Det är så dumt att jag saknar ord.

Kan du lära mig hur jag ska erbjuda mer åt mänskligheten?

kettlebellGuden
2011-05-27, 12:09
Se inlägg #76.



Inlägg #76 är inte mycket värt att titta på.

stevebc
2011-05-27, 12:11
Det är mycket möjligt.

För att göra hela diskussionen lättare så kan vi stryka tobaksindustrin och hålla oss till råtobak eller hemmaodlad tobak.Ja, jag är mest bitter över att ha förlorat nära och kära i rökning. Så ser man dom feta svinen sitta och tjäna pengar på det. Då blir det lätt att man argumenterar känslomässigt.

kettlebellGuden
2011-05-27, 12:15
Ja, jag är mest bitter över att ha förlorat nära och kära i rökning. Så ser man dom feta svinen sitta och tjäna pengar på det. Då blir det lätt att man argumenterar känslomässigt.

Ja me too. Det är tråkig upplevelse.

För mig är det rätt uppenbart att rökning inte är någon hälsokur. Men att man skulle vara beroende för att man trivs med att röka en cigg då och då tycker jag är tramsigt. Det är vad jag säger.

mikaelj
2011-05-27, 12:16
Se inlägg #79.

I inlägg #76 argumenteras det för att de som säger att de kan sluta närsomhelst (mest använda frasen blanda alla rökare?) för sitt eget höga nöjes skull, egentligen inte alls är särskilt oberoende när det kommer till kritan. Se t ex inlägg #75 av Fatcan:

jag kunde vara nere på en cigg varannan dag men att ge upp den och sluta helt...det var svårt.

Beroenden, som togs upp av salmiak tidigare, kan vara av olika natur. Psykiska och fysiska. Att vilja röka (återigen, se #77 och #76) är för att du har utvecklat ett psykiskt beroende till hur nikotin får dig att känna, annars hade du inte haft det beroendet.

Nu kan man argumentera för att vi också är beroende av att äta, dricka, sova osv., men då nikotin dels har skadliga bieffekter (och rökning framförallt) går det inte att jämföra med något som man måste få i sig. Det verkar inte gå fram till de som förespråkar rökning här.

En till fråga jag skulle vilja ha svar på: skulle du vilja att din dotter, son, mor eller far skulle börja röka? Jag förutsätter det eftersom rökare ju föregår med ett gott (med deras mått mätt) exempel genom att faktiskt röka och på så vis indikera att det är bra att göra.

Kan du lära mig hur jag ska erbjuda mer åt mänskligheten?

Du kan börja med att sluta uppmuntra rökning. Återigen, om det är din främsta egenskap du bjuder på när du raggar på en tjej uppmuntrar jag dig till att kamma dig och skaffa dig ett jobb.

Det förutsatt att du är en sådan som skulle säga så. Det vet jag inte om du är. Jag utgick från personen som sade så, men jag kanske får anta att du också skulle säga så eftersom du försvarar personen ifråga.

Inlägg #76 är inte mycket värt att titta på.

Berätta varför.

Reticulum
2011-05-27, 12:17
Ja me too. Det är tråkig upplevelse.

För mig är det rätt uppenbart att rökning inte är någon hälsokur. Men att man skulle vara beroende för att man trivs med att röka en cigg då och då tycker jag är tramsigt. Det är vad jag säger.

+1
Sammanfattar allt jag har att säga om ämnet.

kettlebellGuden
2011-05-27, 12:25
Berätta varför.

Att röka en cigg någon gång i veckan uteslutande för att man tycker det är något trevligt att göra, men likabra kan låta bli.. Det är inget beroende vilket inlägg #76 försöker få det till att vara.

Inlägg #76 utgår, av någon oförklarad anledning, från att de som röker någon enstaka cigg i veckan enbart för att de tycker just den ciggen är trevlig inte likaväl skulle kunna låta bli den. Det är en felaktig premiss. Därför är inlägg #76 inte mycket att hänga i julgranen.

kettlebellGuden
2011-05-27, 12:26
Att vilja röka (återigen, se #77 och #76) är för att du har utvecklat ett psykiskt beroende till hur nikotin får dig att känna, annars hade du inte haft det beroendet.


Du måste väl för kattsingen inse att man kan gilla vad något gör för en utan att vara beroende. *slap*

Reticulum
2011-05-27, 12:27
I inlägg #76 argumenteras det för att de som säger att de kan sluta närsomhelst (mest använda frasen blanda alla rökare?) för sitt eget höga nöjes skull, egentligen inte alls är särskilt oberoende när det kommer till kritan.

Från den minut att jag bestämde mig för att inte röka på ett bra tag så var jag helt och hållet utan nikton i 14 månader. Oberoende nog?



En till fråga jag skulle vilja ha svar på: skulle du vilja att din dotter, son, mor eller far skulle börja röka? Jag förutsätter det eftersom rökare ju föregår med ett gott (med deras mått mätt) exempel genom att faktiskt röka och på så vis indikera att det är bra att göra.

Skulle du kalla din dotter eller son för white trash för att de blev erbjudna cigg/snus på en fest?


Du kan börja med att sluta uppmuntra rökning. Återigen, om det är din främsta egenskap du bjuder på när du raggar på en tjej uppmuntrar jag dig till att kamma dig och skaffa dig ett jobb.

Hur kan du ha missat att jag flera gånger påpekat att jag vet att rökning är ohälsosamt? För att klargöra det så tycker jag att alla som inte vill röka ska sluta för det är inte omöjligt, inte ens om man rökt i 15-20 år.

Och vad är det egentligen frågan om? Var du ensam och umgicks aldrig med människor i din ungdom? Cigg finns ofta på många fester jag går på oavsett om det är med gamla kompisar, folk från idrottsklassen/hockeylaget eller släktingar.

Och vad gäller inlägg #76;

*uppdate* 2HE på kolozzeum med 26 posts säger att man är beroende om man röker en cigg trots minst en veckas mellanrum. *uppdate*

mikaelj
2011-05-27, 12:28
Att röka en cigg någon gång i veckan uteslutande för att man tycker det är något trevligt att göra, men likabra kan låta bli.. Det är inget beroende vilket inlägg #76 försöker få det till att vara.

Inlägg #76 utgår, av någon oförklarad anledning, från att de som röker någon enstaka cigg i veckan enbart för att de tycker just den ciggen är trevlig inte likaväl skulle kunna låta bli den. Det är en felaktig premiss. Därför är inlägg #76 inte mycket att hänga i julgranen.

"Upp till bevis"! Tills dess är det en korrekt premiss.

Vi får se om vi får något mer svar från 2HE.

Du måste väl för kattsingen inse att man kan gilla vad något gör för en utan att vara beroende. *slap*

Klart man kan, generellt. I fallet nikotin? Upp till bevis.

Utöver det faktum att det är korkat att röka, förstås.

mikaelj
2011-05-27, 12:32
Från den minut att jag bestämde mig för att inte röka på ett bra tag så var jag helt och hållet utan nikton i 14 månader. Oberoende nog?

Du var det, sedan började igen?

Många rökare som börjar efter ett eller två års uppehåll...

Skulle du kalla din dotter eller son för white trash för att de blev erbjudna cigg/snus på en fest?

Det är inte den som blir erbjuden, utan den som erbjuder, som är vitt patrask. Hur lyckades du misstolka det?

Svara nu på min fråga.


Hur kan du ha missat att jag flera gånger påpekat att jag vet att rökning är ohälsosamt? För att klargöra det så tycker jag att alla som inte vill röka ska sluta för det är inte omöjligt, inte ens om man rökt i 15-20 år.

Utmärkt. Men du är f.d.(?) rökare så du har en svag punkt för cigg och tycker ändå att det allt är lite myspys.

Och vad är det egentligen frågan om? Var du ensam och umgicks aldrig med människor i din ungdom? Cigg finns ofta på många fester jag går på oavsett om det är med gamla kompisar, folk från idrottsklassen/hockeylaget eller släktingar.

Visst gjorde jag det och jag är mycket medveten om att det finns rökare omkring mig. Det gör ju inte att jag måste acceptera rökning för det? Särskilt inte när jag blir utsatt för det mot min vilja med allt obehag det ger mig.

Om man nu måste ta död på sig själv kan man hålla sig hemma där vi andra slipper bli passiva rökare.

*uppdate* 2HE på kolozzeum med 26 posts säger att man är beroende om man röker en cigg trots minst en veckas mellanrum. *uppdate*

Mm, antalet inlägg på Kolo är ju det som avgör kredibiliteten i det man säger, som bekant.

kettlebellGuden
2011-05-27, 12:35
"Upp till bevis"! Tills dess är det en korrekt premiss.

Klart man kan, generellt. I fallet nikotin? Upp till bevis.


Vad är det att bevisa? Inhalerande av nikotin ger vissa fysiologiska effekter. Att vissa individer kan uppskatta dessa effekter i vissa sammanhang är ju så grundläggande att det inte ens behövs bevisas.

Om något ska motsatsen bevisas.

Huppi
2011-05-27, 12:45
Kan vi inte bevisa allt och vara vänner? :)

Reticulum
2011-05-27, 12:45
Du var det, sedan började igen?

Många rökare som börjar efter ett eller två års uppehåll...

Vad syftar du på? Att jag har abstinensbesvär trots 14 månaders uppehåll och därmed kommer börja?

Det är inte den som blir erbjuden, utan den som erbjuder, som är vitt patrask. Hur lyckades du misstolka det?

Svara nu på min fråga.

Enligt dig är man ju white trash för att man röker? Är dina vänner white trash? Ifall du har barn eller någonsin får; kommer dina barn att vara white trash för att tar en cigg på någon fest?

Om jag vill att någon anhörig till mig börjar röka? Nej, det kan du väl ändå räkna ut om jag redan flera gånger sagt att jag inte förespråkar rökning överhuvudtaget.


Utmärkt. Men du är f.d.(?) rökare så du har en svag punkt för cigg och tycker ändå att det allt är lite myspys.

Tror du ser det hela bakvänt. Självklart kan man inte tycka om att röka om man inte har testat det. Om man dock har gjort det, och tycker om det, är man inte nödvändigtvis beroende.


Visst gjorde jag det och jag är mycket medveten om att det finns rökare omkring mig. Det gör ju inte att jag måste acceptera rökning för det? Särskilt inte när jag blir utsatt för det mot min vilja med allt obehag det ger mig.

Om man nu måste ta död på sig själv kan man hålla sig hemma där vi andra slipper bli passiva rökare.

Du måste inte acceptera något alls, men du har en attityd/inställning som påpekar att du själv tycker att du är bättre och värd mer än rökare.

Mm, antalet inlägg på Kolo är ju det som avgör kredibiliteten i det man säger, som bekant

Snarare att personen är helt random för mig och därför har jag ingen anledning till att ta åt mig, precis som du inte skulle ta åt dig när någon stor_besepz_98 med 1 post kommenterar dig träningsupplägg.

mikaelj
2011-05-27, 12:51
Man är inte särskilt begåvad om man börjar röka, nej. Det är min ståndpunkt.

Reticulum
2011-05-27, 12:52
Ja, naturligtvis?

Börjar man röka är man ju dum i huvudet. Det är ju helt självklart.

Du är en sorglig människa. Långt ifrån värd att diskutera med.

mikaelj
2011-05-27, 12:55
Du är en sorglig människa. Långt ifrån värd att diskutera med.

Ingen fara, när du växer upp kanske du också blir värd att diskutera med. (17-årig internetkrigare ser jag!)

halvordsson
2011-05-27, 15:17
Man är inte särskilt begåvad om man börjar röka, nej. Det är min ståndpunkt.

Det där är väll ändå ett väldigt korkat uttryck!

De flesta som börjar röka är långt nere i åldrarna. inte ovanligt att det rör sig om pojkar och flickor runt 12-13år som börjar pga grupptryck eller för att det är "häftigt"
Alla vet väll att i den åldern är det ingen lek att vara utanför. Barn är elaka! Då handlar det verkligen inte om att man är korkad! Eller kallar du dina barn för korkade om de börjar röka för att slippa bli mobbade och kanske börjar må väldigt dåligt psykiskt pga att de avstår att vara "häftiga"

Jag känner nog inte ngn som börjat röka på äldre dar. Alla har sin grund å sitt nikotinberoende ifrån början av tonåren.

Med det sagt så drar jag mer än gärna i mig ett paket cigg eller två i månaden just för att jag numera tycker att det är väldigt gott. Och jag anser att det är bättre än att gå på krogen varje helge som väldigt många människor gör!

Rikard Jansson
2011-05-27, 15:20
Givetvis är du beroende, annars skulle du inte röka.

Det är helt omöjligt att det är gott/avslappnande? Alla tycker det är vidrigt, men ett monster inuti dem tvingar dem?

hertzman
2011-05-27, 17:07
Det är helt omöjligt att det är gott/avslappnande? Alla tycker det är vidrigt, men ett monster inuti dem tvingar dem?

Exakt. Nikotin och vana. Cigaretten i sig är knappast god, det är snarare att man förknippar rökandet med en trevlig stund. Som snusare är jag väl medveten om effekten. Det handlar givetvis bara om att man vid tidigare tillfällen när man haft det trevligt, oavsett aktivitet, har rökt och således upplever man nikotinet som än mer stämningshöjande än vad det faktiskt är.

mikaelj
2011-05-27, 17:08
De flesta som börjar röka är långt nere i åldrarna. inte ovanligt att det rör sig om pojkar och flickor runt 12-13år som börjar pga grupptryck eller för att det är "häftigt"
Alla vet väll att i den åldern är det ingen lek att vara utanför. Barn är elaka! Då handlar det verkligen inte om att man är korkad! Eller kallar du dina barn för korkade om de börjar röka för att slippa bli mobbade och kanske börjar må väldigt dåligt psykiskt pga att de avstår att vara "häftiga"

Det enda sättet att vara häftig är att röka? Ja, då har man valt ett underligt sällskap eller haft en dålig miljö hemma. Mig veterligen var det massa tuffa barn i skolan när jag växte upp som rökte, samtidigt som det fanns en masa andra tuffa barn i skolan som inte rökte. De som rökte var naturligtvis de som i själva verket var de mest lågpresterande.

Jag förstår inte alls vad din poäng är.

Jag känner nog inte ngn som börjat röka på äldre dar. Alla har sin grund å sitt nikotinberoende ifrån början av tonåren.

Med det sagt så drar jag mer än gärna i mig ett paket cigg eller två i månaden just för att jag numera tycker att det är väldigt gott. Och jag anser att det är bättre än att gå på krogen varje helge som väldigt många människor gör!

Jaha, så du är intelligensmässigt på en nivå av en 12-13-åring? Eller är det bara självsäkerheten som är på en 12-13-årings nivå? Det vill säga att du måste röka för att ha en plats i samhället, för att vara cool?

Du får jobba lite på det där!

Exakt. Nikotin och vana. Cigaretten i sig är knappast god, det är snarare att man förknippar rökandet med en trevlig stund.

Precis det här har jag fått höra från en aktiv rökare, en f.d. rökare och nu dig. Någon sanning måste det finnas i det. Jag antar att resterande som argumenterar för att rökning är gott mestadels ägnar sig åt självbedrägeri för att rättfärdiga sitt beroende.

hertzman
2011-05-27, 17:16
Precis det här har jag fått höra från en aktiv rökare, en f.d. rökare och nu dig. Någon sanning måste det finnas i det. Jag antar att resterande som argumenterar för att rökning är gott mestadels ägnar sig åt självbedrägeri för att rättfärdiga sitt beroende.

Exakt. Ingen, och jag menar ingen, tycker att den första cigg man röker smakar bra. Påstår någon det är det en ren efterkonstruktion. Det smakar givetvis skit, det är bara att titta på innehållet för att inse det. Man tycker givetvis att det är gott när man rökt ett par cigg eftersom man vill stilla ett behov man utvecklat.

Jag snusar själv, och tycker att det smakar helt fantastiskt och förknippar snus med allt trevligt och bra i livet. Sanningen är ju givetvis att det inte alls smakar gott och att min upplevelse om snus som någonting positivt är helt och hållet kopplat till mitt beroende av det. En icke snusare har helt enkelt inget behov av snus men finner troligen samma saker som jag gör som trevliga, helt utan att ha en snus i käften. För rökning gäller givetvis samma princip.

kettlebellGuden
2011-05-27, 17:29
Exempelperson F.

F tycker om att röka en cigg för de fysiologiska effekter det ger honom. Smaken avskyr han, men tycker om ruset. Han röker gärna en cigg varannan vecka just för att få kicken. Han kan lika bra låta bli om han känner för det.

Och ni menar på fullaste allvar att den här personen är beroende av nikotion.

hejhopp79
2011-05-27, 17:43
Exakt. Nikotin och vana. Cigaretten i sig är knappast god, det är snarare att man förknippar rökandet med en trevlig stund. Som snusare är jag väl medveten om effekten. Det handlar givetvis bara om att man vid tidigare tillfällen när man haft det trevligt, oavsett aktivitet, har rökt och således upplever man nikotinet som än mer stämningshöjande än vad det faktiskt är.

Nikotinet påverkar belöningssystemet positivt. Får du ingen effekt av snus föreslår jag att du gör som jag och kör 2 portionspåsar samtidigt.

Cigaretten är för övrigt god. Precis på samma sätt som snus, kaffe och rödvin är gott, d v s väldigt gott.

Reticulum
2011-05-27, 18:07
Exakt. Nikotin och vana. Cigaretten i sig är knappast god, det är snarare att man förknippar rökandet med en trevlig stund. Som snusare är jag väl medveten om effekten. Det handlar givetvis bara om att man vid tidigare tillfällen när man haft det trevligt, oavsett aktivitet, har rökt och således upplever man nikotinet som än mer stämningshöjande än vad det faktiskt är.

Du får gärna sluta tala för alla rökare som om du vore någon allvetare. Att första ciggen är äcklig säger jag inte emot. Alla som provar tycker att det är äckligt när man röker sin första, men att man ska ha utvecklat ett beroende och endast därför tycker att det är gott att röka efter bara några cigg är inget mer än trams. Det är samma sak som att majoriteten av de som tar en snus för första gången blir illamående, men att detta ändras helt och hållet efter några gånger med snus under läppen.

KaptenKnäsvag
2011-05-27, 18:49
Du får gärna sluta tala för alla rökare som om du vore någon allvetare. Att första ciggen är äcklig säger jag inte emot. Alla som provar tycker att det är äckligt när man röker sin första, men att man ska ha utvecklat ett beroende och endast därför tycker att det är gott att röka efter bara några cigg är inget mer än trams. Det är samma sak som att majoriteten av de som tar en snus för första gången blir illamående, men att detta ändras helt och hållet efter några gånger med snus under läppen.
Exakt. Ingen, och jag menar ingen, tycker att den första cigg man röker smakar bra. Påstår någon det är det en ren efterkonstruktion.
Jag tyckte inte att första ciggen var äcklig, och jag har inte utvecklat ett beroende. Jag har lyckats hålla min röktobakskonsumption på en väldigt låg nivå i flera år och går ibland månader utan att röka. Många faller direkt och måste röka 1 paket om dagen, men inte nödvändigtvis. Jag röker regelbundet men är inte beroende.

Föresten är det trevligt att veta att detta gör mig till ett korkat WT : )

cyclist_90
2011-05-27, 20:52
Ni alla resonerar väldigt konstigt när det gäller rökning. Har man inte behovet av att röka men ändå gör det visar väl det självklart på något typ av beroende(mycket dåligt dessutom). Att sedan folk gör det ändå är väl iof helt ok, vi bestämmer själva över våra kroppar. Men de negativa effekterna talar väl sitt tydliga språk? Rökning är kasst och hade det "uppfunnits" idag hade det säkerligen förbjudits.

Att ni sedan försöker glorifiera det som något coolt eller gott (vilket ofta är fallet) är väl så kontraproduktivt att det inte bara drabbar er själva i slutändan utan också sänder signaler till andra ungdomar om att det ör ok att röka. Jo jag tycker själv at är gott att röka men jag gör det inte för att jag vill inte se andra människor hamna i dåliga ovanor pga av min egen dumhet att signalera att det är ok. Det kallas medmänsklighet och dessutom gud vet hur många som dör varje är till följd av passiv rrökning! Till följd av att du och jag tar en cigg. Vi är inte beroende men vi gör det ändå. Orimligt? Ja. Egoistiskt? Så in i h-vete

kettlebellGuden
2011-05-27, 20:57
Ni alla resonerar väldigt konstigt när det gäller rökning. Har man inte behovet av att röka men ändå gör det visar väl det självklart på något typ av beroende(mycket dåligt dessutom). Att sedan folk gör det ändå är väl iof helt ok, vi bestämmer själva över våra kroppar. Men de negativa effekterna talar väl sitt tydliga språk? Rökning är kasst och hade det "uppfunnits" idag hade det säkerligen förbjudits.

Att ni sedan försöker glorifiera det som något coolt eller gott (vilket ofta är fallet) är väl så kontraproduktivt att det inte bara drabbar er själva i slutändan utan också sänder signaler till andra ungdomar om att det ör ok att röka. Jo jag tycker själv at är gott att röka men jag gör det inte för att jag vill inte se andra människor hamna i dåliga ovanor pga av min egen dumhet att signalera att det är ok. Det kallas medmänsklighet och dessutom gud vet hur många som dör varje är till följd av passiv rrökning! Till följd av att du och jag tar en cigg. Vi är inte beroende men vi gör det ändå. Orimligt? Ja. Egoistiskt? Så in i h-vete

Jag har inte sett någon glorifiera det här. Och ditt påstående att det skulle vara ett beroende är bara dåligt. Jag gillar att äta rött kött. Jag vet att det är dåligt för mig, samhället, och världen i stort. I guess I'm addicted.

Trashcan
2011-05-27, 21:01
Man är inte beroende för att man röker. Man blir inte definitivt beroende av att röka då och då. Jag röker kanske 2-5 cigg om året. Det kommer inte bli mer. Jag röker inte för att det smakar gott, utan för att nikokicken är lite kul. Jag är väldigt lättpåverkad av alkohol och annat också, och även nikotin, så nikokicken är väldigt påtaglig. Jag fnissar lite åt det, och så var det inge mer med det.

cyclist_90
2011-05-27, 21:04
Jag har inte sett någon glorifiera det här. Och ditt påstående att det skulle vara ett beroende är bara dåligt. Jag gillar att äta rött kött. Jag vet att det är dåligt för mig, samhället, och världen i stort. I guess I'm addicted.

Beroende eller ej det gör ju inte saken bättre eller hur? Försöker du förvränga sakerna genom att jämföra rökning/rött kött? Tecken på att du inte har förstått hela poängen. Den främsta anledning till att inte röka är att det påverkar inte bara dig själv negativt men även andra. Vi kan alltid diskutera hurvida det är beroende till den grad att man "måste" ha en cigg då och då MEN att röka för att det skulle finnas några positiva effekter än om möjligt kortsiktiga är ju helt idiotiskt! Drick en kopp kaffe vad fan...

hoog
2011-05-27, 21:14
Exempelperson F.

F tycker om att röka en cigg för de fysiologiska effekter det ger honom. Smaken avskyr han, men tycker om ruset. Han röker gärna en cigg varannan vecka just för att få kicken. Han kan lika bra låta bli om han känner för det.

Och ni menar på fullaste allvar att den här personen är beroende av nikotion.

Hahahah!

Menar du på fullaste allvar du röker för "ruset" och "kicken"
Nikotin ger ju för fan inget rus!

Fan vad många mesar det är i den här tråden, det stinker ju pussy.

hoog
2011-05-27, 21:17
Du får gärna sluta tala för alla rökare som om du vore någon allvetare. Att första ciggen är äcklig säger jag inte emot. Alla som provar tycker att det är äckligt när man röker sin första, men att man ska ha utvecklat ett beroende och endast därför tycker att det är gott att röka efter bara några cigg är inget mer än trams. Det är samma sak som att majoriteten av de som tar en snus för första gången blir illamående, men att detta ändras helt och hållet efter några gånger med snus under läppen.

Första ciggen var inte den godaste, men första ölen smaka ju inte direkt gott den heller.

Trashcan
2011-05-27, 21:20
Hahahah!

Menar du på fullaste allvar du röker för "ruset" och "kicken"
Nikotin ger ju för fan inget rus!

Fan vad många mesar det är i den här tråden, det stinker ju pussy.

Har du någonsin rökt överhuvudtaget? Det ger ett jävla rus, även om det är kort.

kettlebellGuden
2011-05-27, 21:22
Hahahah!

Menar du på fullaste allvar du röker för "ruset" och "kicken"
Nikotin ger ju för fan inget rus!


Varifrån fick du iden att jag är rökare?

Och klart nikotin ger ett rus.

kettlebellGuden
2011-05-27, 21:24
Beroende eller ej det gör ju inte saken bättre eller hur? Försöker du förvränga sakerna genom att jämföra rökning/rött kött? Tecken på att du inte har förstått hela poängen. Den främsta anledning till att inte röka är att det påverkar inte bara dig själv negativt men även andra. Vi kan alltid diskutera hurvida det är beroende till den grad att man "måste" ha en cigg då och då MEN att röka för att det skulle finnas några positiva effekter än om möjligt kortsiktiga är ju helt idiotiskt! Drick en kopp kaffe vad fan...

Det är ju beroende vi diskuterar. Alla är rörande överrens om att rökning inte är någon hälsokur. Har du läst tråden?

Vad du anser är helt idiotiskt får ju stå för dig. Jag låter oftast vuxna människor göra sina egna val och värdera vad de tycker är viktigast.

Librish
2011-05-27, 21:27
Det enda sättet att vara häftig är att röka? Ja, då har man valt ett underligt sällskap eller haft en dålig miljö hemma. Mig veterligen var det massa tuffa barn i skolan när jag växte upp som rökte, samtidigt som det fanns en masa andra tuffa barn i skolan som inte rökte. De som rökte var naturligtvis de som i själva verket var de mest lågpresterande.

Jag förstår inte alls vad din poäng är.



Jaha, så du är intelligensmässigt på en nivå av en 12-13-åring? Eller är det bara självsäkerheten som är på en 12-13-årings nivå? Det vill säga att du måste röka för att ha en plats i samhället, för att vara cool?

Du får jobba lite på det där!



Precis det här har jag fått höra från en aktiv rökare, en f.d. rökare och nu dig. Någon sanning måste det finnas i det. Jag antar att resterande som argumenterar för att rökning är gott mestadels ägnar sig åt självbedrägeri för att rättfärdiga sitt beroende.

Exakt. Ingen, och jag menar ingen, tycker att den första cigg man röker smakar bra. Påstår någon det är det en ren efterkonstruktion. Det smakar givetvis skit, det är bara att titta på innehållet för att inse det. Man tycker givetvis att det är gott när man rökt ett par cigg eftersom man vill stilla ett behov man utvecklat.

Jag snusar själv, och tycker att det smakar helt fantastiskt och förknippar snus med allt trevligt och bra i livet. Sanningen är ju givetvis att det inte alls smakar gott och att min upplevelse om snus som någonting positivt är helt och hållet kopplat till mitt beroende av det. En icke snusare har helt enkelt inget behov av snus men finner troligen samma saker som jag gör som trevliga, helt utan att ha en snus i käften. För rökning gäller givetvis samma princip.

Tyckte ni kaffe/vin/öl var gott första gången ni provade? Jag röker inte själv men kan mycket väl tänka mig att en del tycker det är gott att röka. Hur kan ni veta att dem ljuger? Bara för att man är beroende så behöver inte det betyda att man inte tycker det är gott.

hoog
2011-05-27, 21:29
Varifrån fick du iden att jag är rökare?

Och klart nikotin ger ett rus.

Du tycker säkert att en kopp kaffe ger ett rus med.

kettlebellGuden
2011-05-27, 21:33
Du tycker säkert att en kopp kaffe ger ett rus med.

Ja, det tycker jag definitivt.

Du kan inte på fullaste allvar sitta här och påstå att nikotin inte ger ett rus. *screwy*

hoog
2011-05-27, 21:59
Ja, det tycker jag definitivt.

Du kan inte på fullaste allvar sitta här och påstå att nikotin inte ger ett rus. *screwy*

Tycker inte att man kan kalla det man får av en cigarett ett rus. Du får det till att låta som att nikotin är så skönt så att man blir beroende hur lätt som helst, vilket är helt fel.

Sen måste du vara galet lättpåverkad om du tycket att en kopp kaffe ger ut rus, grattis säger jag bara.

Tolkia
2011-05-27, 22:01
Alltså, att något ger ett "rus" är ju inte liktydigt med att det gör att man raglar runt askalas utan att kunna kontrollera sig, om någon trodde det.

hoog
2011-05-27, 22:01
Har du någonsin rökt överhuvudtaget? Det ger ett jävla rus, även om det är kort.

Driver du med mig?

hoog
2011-05-27, 22:05
Alltså, att något ger ett "rus" är ju inte liktydigt med att det gör att man raglar runt askalas utan att kunna kontrollera sig, om någon trodde det.

Nej det förstår jag väll.

Men många i denna tråden får rökning att framstå som så mycket skönare/beroendeframkallande än vad det är. Vilket är fel.

Sen är ju alla olika starka i psyket men klarar man inte av att röka några cigg utan att bli beroende så bör man inte röra någon drog oavsett om det är nikotin, alkohol, narkotika.

kettlebellGuden
2011-05-27, 22:08
Tycker inte att man kan kalla det man får av en cigarett ett rus. Du får det till att låta som att nikotin är så skönt så att man blir beroende hur lätt som helst, vilket är helt fel.

Sen måste du vara galet lättpåverkad om du tycket att en kopp kaffe ger ut rus, grattis säger jag bara.

Nej, så får jag det inte alls till att låta. Jag påpekar bara att en del tycker om ruset och därför röker någon cigg varannan vecka eller så just för det ändamålet.

Jag är rätt känslig när det gäller substanser helt klart. Mitt tips när det gäller koffein är så här: Kör helt rent från koffein i 10-12 månader, sen brygg en kopp kaffe (3 mått kaffe / kopp) och dra snabbt som fan. Återkom och berätta om du kände något rus eller inte.

hoog
2011-05-27, 22:12
The Tobacco Conspiracy.

gBcBHlIEhKo

Det finns stora pengar involverade i att få er alla att röka...

Jag antar givetvis att du är en nykterist?

Så mycket skit du skriver om cigg så finns det ju inte en chans att du dricker mer än på nyår, om ens det. Med tanke på att alkohol är en bland dom farligaste drogerna som finns.

hoog
2011-05-27, 22:16
Nej, så får jag det inte alls till att låta. Jag påpekar bara att en del tycker om ruset och därför röker någon cigg varannan vecka eller så just för det ändamålet.

Jag är rätt känslig när det gäller substanser helt klart. Mitt tips när det gäller koffein är så här: Kör helt rent från koffein i 10-12 månader, sen brygg en kopp kaffe (3 mått kaffe / kopp) och dra snabbt som fan. Återkom och berätta om du kände något rus eller inte.

Kul för dig, hade med velat vara känslig mot centralsimulanter. Ingen ide att börja dra igång en diskussion om centralsimulanter, vill inte bli bannad. Man får ju tydligen inte nämna ordet droger på detta forum.

kettlebellGuden
2011-05-27, 23:21
Kul för dig, hade med velat vara känslig mot centralsimulanter. Ingen ide att börja dra igång en diskussion om centralsimulanter, vill inte bli bannad. Man får ju tydligen inte nämna ordet droger på detta forum.

Du har missat en hel del trådar i allmänt forum ser jag.

Huppi
2011-05-27, 23:25
Jag gillar att dricka en öl lite då och då (kanske varannan vecka).. Och en konjak slinker ner en gång i månaden ungefär... Jag är nog beroende enligt vissa här. *rolleyes*

Gillade för övrigt inte min första öl eller konjak.

Hamsterkakan
2011-05-28, 00:36
Se inlägg #76.



Inte bland vitt patrask där det där vore en legitim raggningsreplik, naturligtvi? Om "wöö röka cigg bruden?!" är det allra bästa man har att komma med har man verkligen inte mycket att erbjuda mänskligheten. Det är så dumt att jag saknar ord.

Hahhaha oskuldeN

cyclist_90
2011-05-28, 08:33
Det är ju beroende vi diskuterar. Alla är rörande överrens om att rökning inte är någon hälsokur. Har du läst tråden?

Vad du anser är helt idiotiskt får ju stå för dig. Jag låter oftast vuxna människor göra sina egna val och värdera vad de tycker är viktigast.

För det första måste ni ju då definiera ordet beroende. Ni behöver inte cigg men röker för att det är gott? Kanske inte tolkas som beroende men i högsta grad självförnekelse. Går vi dessutom tillbaka till grunden där trådskaparen ställde frågan om några cigg i veckan är farligt kan vi ju dock konstatera att visst det är farligt. Det ni inte förstår är att enstaka cigg då och då kan utbryta i ett regelrätt beroende.

Det är väl ingen här som vill leka moralpolis men då lungcancer är en av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige ligger väl det i allas intresse att föregå med ett gott omdöme eller?

luderlasse
2011-05-28, 08:38
Ska man tvunget bruka tobak så snusa för i helvete, mycket mindre biverkningar, mycket billigare.

Den enda nackdelen med snus kontra cigg är att det inte är lika trevligt.

BengtBurk
2011-05-28, 09:01
Ska man tvunget bruka tobak så snusa för i helvete, mycket mindre biverkningar, mycket billigare.

Den enda nackdelen med snus kontra cigg är att det inte är lika trevligt.

Jo, för jävlar vad trevligt det är med folk som röker!

hoog
2011-05-28, 09:23
Jo, för jävlar vad trevligt det är med folk som röker!

Det är ju så fruktansvärt mycket trevligare med folk som snusar och folk som super och gapar!

BengtBurk
2011-05-28, 09:35
Det är ju så fruktansvärt mycket trevligare med folk som snusar och folk som super och gapar!

Hur kom du ens på tanken att blanda in folk som super och gapar när vi inte nämnde det innan?

Jag kan andas frisk luft i närheten av folk som snusar. Jag luktar inte bajs efter att jag stått bredvid någon som snusat. Men jag hade gärna förbjudit både snus och cigg.

mikaelj
2011-05-28, 10:19
Jag antar givetvis att du är en nykterist?

Ja, naturligtvis. Dubbelmoral lämner en äcklig eftersmak i munnen.

Hahhaha oskuldeN

Mhm. Jag är extremt tafatt bland tjejer och eftersom jag inte vill tänja lite på sanningen (med en så konservativ och strikt moral jag har) är jag således tämligen oerfaren. Det borde om inte annat märkas på hur jag skriver, för vem skulle vilja ens överväga att prata med en torris som mig?
Kan inte du berätta hur man gör för att charma en tjej?

Hur kom du ens på tanken att blanda in folk som super och gapar när vi inte nämnde det innan?

Jag kan andas frisk luft i närheten av folk som snusar. Jag luktar inte bajs efter att jag stått bredvid någon som snusat. Men jag hade gärna förbjudit både snus och cigg.

+1.

Trashcan
2011-05-28, 10:31
Kul för dig, hade med velat vara känslig mot centralsimulanter. Ingen ide att börja dra igång en diskussion om centralsimulanter, vill inte bli bannad. Man får ju tydligen inte nämna ordet droger på detta forum.

Det har jag diskuterat flera gånger på det här forumet utan några bekymmer.


Men många i denna tråden får rökning att framstå som så mycket skönare/beroendeframkallande än vad det är. Vilket är fel.


Vad är fel? Att en del tycker det är ett skönt rus? Är du dum eller? Bara för att du tycker något betyder inte det att alla andra tycker likadant, eller annars har fel.

Hahhaha oskuldeN

Hahhaha lolz fjortiseN?

Hamsterkakan
2011-05-28, 11:16
Det har jag diskuterat flera gånger på det här forumet utan några bekymmer.



Vad är fel? Att en del tycker det är ett skönt rus? Är du dum eller? Bara för att du tycker något betyder inte det att alla andra tycker likadant, eller annars har fel.



Hahhaha lolz fjortiseN?

http://images.cheezburger.com/completestore/2010/12/9/025f3527-964a-4854-bf3e-97d2bf0cbc12.jpg

kettlebellGuden
2011-05-28, 11:20
För det första måste ni ju då definiera ordet beroende. Ni behöver inte cigg men röker för att det är gott? Kanske inte tolkas som beroende men i högsta grad självförnekelse. Går vi dessutom tillbaka till grunden där trådskaparen ställde frågan om några cigg i veckan är farligt kan vi ju dock konstatera att visst det är farligt. Det ni inte förstår är att enstaka cigg då och då kan utbryta i ett regelrätt beroende.

Det är väl ingen här som vill leka moralpolis men då lungcancer är en av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige ligger väl det i allas intresse att föregå med ett gott omdöme eller?

"Ni behöver inte cigg men röker för att det är gott?"
=> Det är helt ok att säga du till mig. Och jag röker inte, varifrån har du fått iden att jag röker? Vidare har jag aldrig påstått att någon röker för att det är gott. Jag påstår att man kan ta en cigg för rusets skull utan att vara beroende.

Sen är det väl ingen som förnekar att många blir beroende av cigg eller att det är skadligt heller?

kettlebellGuden
2011-05-28, 11:41
Jag kan andas frisk luft i närheten av folk som snusar. Jag luktar inte bajs efter att jag stått bredvid någon som snusat. Men jag hade gärna förbjudit både snus och cigg.

Det är ju iofs rätt lätt löst genom att bara tillåta rökning på privat egendom.

cyclist_90
2011-05-28, 13:21
"Ni behöver inte cigg men röker för att det är gott?"
=> Det är helt ok att säga du till mig. Och jag röker inte, varifrån har du fått iden att jag röker? Vidare har jag aldrig påstått att någon röker för att det är gott. Jag påstår att man kan ta en cigg för rusets skull utan att vara beroende.

Sen är det väl ingen som förnekar att många blir beroende av cigg eller att det är skadligt heller?

Förstår inte rökarna att det är ruset som gör dem beroende? Rökare vill ha ruset=Beroende

kettlebellGuden
2011-05-28, 13:28
Förstår inte rökarna att det är ruset som gör dem beroende? Rökare vill ha ruset=Beroende

Att vilja ha ett rus är inte detsamma som beroende, nej.

hoog
2011-05-28, 13:51
Jag ger upp nu.

Sorgligt att ni medelåldersmän som sitter här resonerar så fruktansvärt dåligt. Har ni inte lärt er något i livet?

hoog
2011-05-28, 13:53
Det borde om inte annat märkas på hur jag skriver, för vem skulle vilja ens överväga att prata med en torris som mig?

Ingen.

whalle
2011-05-28, 14:10
Den största skillnaden mellan er alla i den här diskussionen är nog bara definitionen av beroende. I min mening har svenskan lite för få ord för att täcka alla skeden av beroenden. Beroende kan ju betyda allt från vanesak till psykiskt beroende till fysiskt beroende.

Röker man en cigg i solen för att man tycker det är gott eller whatever så är det troligtvis mest en vanesak, man gör det för att man brukar göra det och man kommer ihåg att man njöt av det senast även att man vet att det är skadligt. Men vi människor är vanedjur och även minsta lilla vanesak kan vara svår att bryta, det krävs vilja för att bryta en vana. Människor vill att saker och ting ska vara som man är van vid, är man van vid att ha en cigg i munnen när det är soligt så kommer man alltså vilja ha en cigg i munnen även nästa gång det är soligt, alltså är man på sätt och vis beroende. Det betyder dock inte att man måste ha det eller inte kan sluta med vanan, bara det att man måste motiveras till att vilja bryta vanan.


Själv är jag beroende av coca-cola, eaa, koffeintabs, vassle, facebook, frukost, liniment, musik och mycket mer.

BengtBurk
2011-05-28, 14:26
Det är ju iofs rätt lätt löst genom att bara tillåta rökning på privat egendom.

Ja, om den privata egendomen ligger långt ute i skogen. Jag känner lätt om någon granne röker på sin tomt. Sen vill jag ju kunna vara på någon annans privata egendom, typ en kompis, utan att behöva stå i ett moln av skit.

BengtBurk
2011-05-28, 14:27
Jag ger upp nu.

Sorgligt att ni medelåldersmän som sitter här resonerar så fruktansvärt dåligt. Har ni inte lärt er något i livet?

Jo, för ditt resonemang var ju så sjukt bra! Att blanda in andra parametrar som inte ens är relevanta för diskussionen är ett vinnande resonemang.

kettlebellGuden
2011-05-28, 14:32
Ja, om den privata egendomen ligger långt ute i skogen. Jag känner lätt om någon granne röker på sin tomt. Sen vill jag ju kunna vara på någon annans privata egendom, typ en kompis, utan att behöva stå i ett moln av skit.

Jag kan tycka ungefär samma sak om grillning.

BengtBurk
2011-05-28, 14:35
Jag kan tycka ungefär samma sak om grillning.

Tror du att det problemet hade löst sig om det bara hade varit tillåtet att grilla på privat egendom?

Reticulum
2011-05-28, 15:31
Tror du att det problemet hade löst sig om det bara hade varit tillåtet att grilla på privat egendom?

Driver du eller missade du hans poäng?

BengtBurk
2011-05-28, 15:41
Driver du eller missade du hans poäng?

Driver du eller missade du att han körde det argumentet mot mig först?

hoog
2011-05-28, 15:41
Driver du eller missade du hans poäng?

Nej han varken skojade eller missa din poäng, han är född så jävla pantad.

BengtBurk
2011-05-28, 15:43
Nej han varken skojade eller missa din poäng, han är född så jävla pantad.

Haha! Vad har du sagt som är vettigt och vad har jag sagt som är pantat? *popcorn*

mikaelj
2011-05-28, 15:43
Nej han varken skojade eller missa din poäng, han är född så jävla pantad.

Har du något att tillföra eller är det bara okvädesord och varmluft från din sida?
Vi medelålders män uppskattar nämligen en bra diskussion, på samma vis som ni ungdomar uppskattar KOL.

kettlebellGuden
2011-05-28, 15:50
Tror du att det problemet hade löst sig om det bara hade varit tillåtet att grilla på privat egendom?

Driver du eller missade du att han körde det argumentet mot mig först?

Vilket argument? Jag kom med ett förslag om att mycket problematik hade lösts om man bara fick röka på privat egendom. Du påpekar att det enbart fungerar ute i skogen. Jag håller med och menar på att detsamma borde gälla för t.ex. grillning. Alternativt att det sker inomhus.

Sniggel
2011-05-28, 15:51
Har du något att tillföra eller är det bara okvädesord och varmluft från din sida?
Vi medelålders män uppskattar nämligen en bra diskussion, på samma vis som ni ungdomar uppskattar KOL.

KOL är hemskt, verkligen. jag är glad att jag bara har astma, konstanta eksem och allergier med rinnande ögon halva året. KOL vill jag INTE ha. Av de som har KOL är det väldigt sällan någon som inte röker enligt "min" sjuksköterskas (sambo) utsago.
Sen finns det förstås en hel drös med dåliga grejer med att röka. Svårt att hitta något annat som är sämre för totalhälsan (som folk i gemen sysslar med). Även en kraftigt överviktig person som motionerar regelbundet har förmodligen bättre hälsa än en rökare (om man tittar på livet ut).

mikaelj
2011-05-28, 15:56
Även en kraftigt överviktig person som motionerar regelbundet har förmodligen bättre hälsa än en rökare (om man tittar på livet ut).

Ja, men det är ju så gott att andas in tjärhaltig rök till sin öl...

Egentligen borde väl cigaretter ha mer tjära och kolmonoxid i sig så att rökarna självdör ännu snabbare? Då skulle de få fortsätta vara idioter bäst de ville, för de skulle bara vara det en begränsad tid.
Nu kostar de bara samhället pengar (rökpauser, sjukvård) och orsakar mig obehag. Kanske kan ha ett rökartillägg för all sjukvårdskontakt?

BengtBurk
2011-05-28, 15:57
Vilket argument? Jag kom med ett förslag om att mycket problematik hade lösts om man bara fick röka på privat egendom. Du påpekar att det enbart fungerar ute i skogen. Jag håller med och menar på att detsamma borde gälla för t.ex. grillning. Alternativt att det sker inomhus.

Okej, sorry, förslag var väl ett bättre ordval. Dock var det totalt värdelöst och därför frågade jag dig om du tror att lukten osv. från grillningen skulle kunna lösas med att man bara fick grilla på privat egendom. Jag ställde frågan eftersom du inte skrev att du höll med utan bara skrev att du upplevde grillröken som ett problem.

Tolkia
2011-05-28, 15:59
Sjukvårdskostnadsargumentet tycker jag uppriktigt sagt att vi skall lämna åt sidan (även om jag själv gärna såge att alla som röker genast slutade). Med tanke på mängden av ytterst fåniga skäl ytterst självförvållade skador som folk här på forumet har, har haft och skaffar sig. En självförvållad skada är inte mindre självförvållad om man åstadkommit den genom att bryta upp en för tung vikt på gymmet än om man åstadkommit den genom att suga på giftpinnar.

mikaelj
2011-05-28, 16:01
Sjukvårdskostnadsargumentet tycker jag uppriktigt sagt att vi skall lämna åt sidan (även om jag själv gärna såge att alla som röker genast slutade). Med tanke på mängden av ytterst fåniga skäl ytterst självförvållade skador som folk här på forumet har, har haft och skaffar sig. En självförvållad skada är inte mindre självförvållad om man åstadkommit den genom att bryta upp en för tung vikt på gymmet än om man åstadkommit den genom att suga på giftpinnar.

Bara för att: någon som tränar och skadar sig är i snitt friskare och kostar alltså ändå samhället mindre pengar.

Sniggel
2011-05-28, 16:02
Ja, men det är ju så gott att andas in tjärhaltig rök till sin öl...

Egentligen borde väl cigaretter ha mer tjära och kolmonoxid i sig så att rökarna självdör ännu snabbare? Då skulle de få fortsätta vara idioter bäst de ville, för de skulle bara vara det en begränsad tid.
Nu kostar de bara samhället pengar (rökpauser, sjukvård) och orsakar mig obehag. Kanske kan ha ett rökartillägg för all sjukvårdskontakt?

Anekdot:

Bekant till mig fick sparken för att hon tog "äppelpauser" när de andra rökte.
Hon tyckte att hon hade lika mycket rätt till pauser som de som tog rökpaus, hennes arbetsgivare berättade för henne att hon hade fel ;)

Tolkia
2011-05-28, 16:32
Bara för att: någon som tränar och skadar sig är i snitt friskare och kostar alltså ändå samhället mindre pengar.
Bara för att: Du är inte ärlig när du försöker göra din egen syn på vad som är ett finare respektive ett skamligare sätt att förstöra sin kropp på till en objektiv sanning. Jag förstår heller inte varför man skall blanda in moral i det hela; det räcker så bra att konstatera att det är dåligt för kroppen att röka (det ÄR en sanning) och att man därför inte bör göra det.

Sniggel: Ja, det där är ju faktiskt en jävligt störd grej.

mikaelj
2011-05-28, 16:40
Bara för att: Du är inte ärlig när du försöker göra din egen syn på vad som är ett finare respektive ett skamligare sätt att förstöra sin kropp på till en objektiv sanning. Jag förstår heller inte varför man skall blanda in moral i det hela; det räcker så bra att konstatera att det är dåligt för kroppen att röka (det ÄR en sanning) och att man därför inte bör göra det.

Jag är hur ärlig som helst, klart det är ett skamligare och sämre sätt att förstöra sin kropp på.

(Rökning påverkar dessutom som bekant andra än dig själv utan att de har något att säga till om. Det räcker gott och väl som argument.)

Du har din moralpanikmätare lite väl högt uppskruvad när du jämför träningsskador och rökningsskador: att träna är bra för kroppen och skador hör till undantaget när någon gör fel, medans rökning är skadligt från dag ett utan några som helst positiva effekter för kroppen.

Det är du som fastnat i PK-vinkelvolten.

Huppi
2011-05-28, 16:42
Går vi dessutom tillbaka till grunden där trådskaparen ställde frågan om några cigg i veckan är farligt kan vi ju dock konstatera att visst det är farligt.

Jag tror den grundläggande frågan var:

Hur dåligt är det egentligen att röka någon cigg om dagen eller någon gång i veckan, påverkar det konditionen eller musklerna/fettförbränning någonting. Skulle gärna vilja veta om det är lugnt :smash:

MVH Rash

Tolkia
2011-05-28, 16:59
Jag är hur ärlig som helst, klart det är ett skamligare och sämre sätt att förstöra sin kropp på.
Du hade varit ärlig om du hade skrivit "jag tycker ..." istället för "det är ...". Vad som anses skamligt och inte är allt utom objektivt.
Det är du som fastnat i PK-vinkelvolten.
Jag föraktar PK-argumentation, men ändock: Om någon är PK i det här sammanhanget är det väl du? Sedan när blev det "icke PK" att i Sverige hävda att rökning är dåligt och skamligt? Jag tycker personligen att skambeläggande inte har någon plats i den här typen av diskussion. Det behövs ju dessutom inte, vilket du själv konstaterade, så varför ägna sig åt det?

mikaelj
2011-05-28, 17:06
Du hade varit ärlig om du hade skrivit "jag tycker ..." istället för "det är ...". Vad som anses skamligt och inte är allt utom objektivt.

Vi räknar fördelar och nackdelar med träning och rökning.

Fördelar träning: bättre hälsa med färre sjukdomar och bättre humör
Fördelar rökning: -

Nackdelar träning: skaderisk om man är oförsiktig
Nackdelar rökning: försämrad hälsa, alltid.

Slår man ihop det hela, vad skulle du mena är subjektivt i det resonemanget?

Jag föraktar PK-argumentation, men ändock: Om någon är PK i det här sammanhanget är det väl du? Sedan när blev det "icke PK" att i Sverige hävda att rökning är dåligt och skamligt?

Det är PK att säga att alla är lika mycket värda och att det inte finns några rätt och fel. Det vill säga precis som du argumenterar gällande träning mot rökning, en jämförelse som i sig är helt bisarr.

Jag tycker personligen att skambeläggande inte har någon plats i den här typen av diskussion. Det behövs ju dessutom inte, vilket du själv konstaterade, så varför ägna sig åt det?

Bu-huu, då. Röker man har man gjort valet att göra sig till allmänt åtlöje genom att visa för alla att man inte är smartare än en 12-13-åring. Att de inte tål skambeläggandet saknar jag totalt sympati för.

martinmartin
2011-05-28, 17:10
Bu-huu, då. Röker man har man gjort valet att göra sig till allmänt åtlöje genom att visa för alla att man inte är smartare än en 12-13-åring. Att de inte tål skambeläggandet saknar jag totalt sympati för.

Fan vad dryg du är när du så säkert säger att man är mindre intelligent bara för att man röker.

Tolkia
2011-05-28, 17:12
buhu
Om du inte förstår, eller (mer sannolikt) för nöjet att få skapa lite konflikt vill låtsas att du inte förstår, skillnaden mellan en åsikt och ett faktum blir det rätt meningslöst att föra den här diskussionen. Än mer meningslöst blir det när du inte läser vad jag skriver.

mikaelj
2011-05-28, 17:16
Om du inte förstår, eller (mer sannolikt) för nöjet att få skapa lite konflikt vill låtsas att du inte förstår, skillnaden mellan en åsikt och ett faktum blir det rätt meningslöst att föra den här diskussionen. Än mer meningslöst blir det när du inte läser vad jag skriver.

Du ignorerade min fråga. Kan du argumentera mot det jag skrev, eller tänker du fortsätta ha ståndpunkten att träningsskador är lika dåligt som skador orsakade av rökning?

hoog
2011-05-28, 17:21
Bu-huu, då. Röker man har man gjort valet att göra sig till allmänt åtlöje genom att visa för alla att man inte är smartare än en 12-13-åring. Att de inte tål skambeläggandet saknar jag totalt sympati för.

Är det du på bilden?

Man vill verkligen slå bort det där jävla flinet du har. Ditt liv måste vara så fruktansvärt tråkigt, att ta avstånd från allt som inte är nyttigt/ det som är farligt. Ingen kvinna kommer någonsin vilja vara tillsammans med dig, kanske en korkad sådan.

Det är ju lika bra att du tar livet av dig för du kan ju omöjligt ha något att leva för.

martinmartin
2011-05-28, 17:24
Är det du på bilden?

Man vill verkligen slå bort det där jävla flinet du har. Ditt liv måste vara så fruktansvärt tråkigt, att ta avstånd från allt som inte är nyttigt/ det som är farligt. Ingen kvinna kommer någonsin vilja vara tillsammans med dig, kanske en korkad sådan.

Det är ju lika bra att du tar livet av dig för du kan ju omöjligt ha något att leva för.

Skärp dig nu, för fan.

BengtBurk
2011-05-28, 17:25
Är det du på bilden?

Man vill verkligen slå bort det där jävla flinet du har. Ditt liv måste vara så fruktansvärt tråkigt, att ta avstånd från allt som inte är nyttigt/ det som är farligt. Ingen kvinna kommer någonsin vilja vara tillsammans med dig, kanske en korkad sådan.

Det är ju lika bra att du tar livet av dig för du kan ju omöjligt ha något att leva för.

Väntar fortfarande på svar från din sida, pajas. *popcorn*

hoog
2011-05-28, 17:32
Väntar fortfarande på svar från din sida, pajas. *popcorn*

Fråga på.

BengtBurk
2011-05-28, 17:35
Fråga på.

Du kan ju börja med att besvara dem jag redan ställt.

Haha! Vad har du sagt som är vettigt och vad har jag sagt som är pantat? *popcorn*

hoog
2011-05-28, 17:45
Du kan ju börja med att besvara dem jag redan ställt.

Skrivit många inlägg i denna tråden och känner inte igen ditt användarnamn, vilken sida?

BengtBurk
2011-05-28, 17:48
Skrivit många inlägg i denna tråden och känner inte igen ditt användarnamn, vilken sida?

Du som är så smart borde förstå att du kan gå tillbaka i tråden med hjälp av citaten för att hitta det du söker.

Reticulum
2011-05-28, 17:50
Haha! Vad har du sagt som är vettigt och vad har jag sagt som är pantat? *popcorn*

Alla dina inlägg i tråden är "pantade".

BengtBurk
2011-05-28, 17:51
Alla dina inlägg i tråden är "pantade".

Kan du vara lite mer konkret med vad som är så pantat?

kettlebellGuden
2011-05-28, 17:53
Är det du på bilden?

Man vill verkligen slå bort det där jävla flinet du har. Ditt liv måste vara så fruktansvärt tråkigt, att ta avstånd från allt som inte är nyttigt/ det som är farligt. Ingen kvinna kommer någonsin vilja vara tillsammans med dig, kanske en korkad sådan.

Det är ju lika bra att du tar livet av dig för du kan ju omöjligt ha något att leva för.

Om du verkligen tycker att röka och alkohol är de enda två roliga sakerna i livet så är det lite synd om dig, enligt mig.

kettlebellGuden
2011-05-28, 17:54
Okej, sorry, förslag var väl ett bättre ordval. Dock var det totalt värdelöst och därför frågade jag dig om du tror att lukten osv. från grillningen skulle kunna lösas med att man bara fick grilla på privat egendom. Jag ställde frågan eftersom du inte skrev att du höll med utan bara skrev att du upplevde grillröken som ett problem.

Jag upplever grillrök på ett problem precis som jag upplever cigarettrök som ett problem, helt klart. Det går sällan en dag här utan att jag får in något av de två i lägenheten.

Scratch89
2011-05-28, 19:13
Det är PK att säga att alla är lika mycket värda och att det inte finns några rätt och fel. Det vill säga precis som du argumenterar gällande träning mot rökning, en jämförelse som i sig är helt bisarr.

Bu-huu, då. Röker man har man gjort valet att göra sig till allmänt åtlöje genom att visa för alla att man inte är smartare än en 12-13-åring. Att de inte tål skambeläggandet saknar jag totalt sympati för.

Okej, så rökare är mindre värda och inte smartare än en 12-13-åring? Skärp dig nu, Mikael.

Och kostnadsaspekten har vi redan diskuterat, faktiskt här nere när vi satt och grillade. Varför höll du med då, om du i verkligheten inte gör det? Vem är du att avgöra hur andra får leva sina liv?

mikaelj
2011-05-28, 19:48
Okej, så rökare är mindre värda och inte smartare än en 12-13-åring? Skärp dig nu, Mikael.

Nej, det är man inte. Det är 12-13-åringarna som börjar röka för att det är häftigt. Eller ha som den mest tafatta raggningsrepliken i världshistorien. (Urk, hångla med en askkopp, ha näsan nära hud som mest luktar ... tjära. Sexigt.)

Vi andra vuxna förstår att det inte är så coolt att stinka eller förstöra sin hälsa, och som hertzman argumenterade, inte heller är särskilt njutbart heller, ens för rökare.

Är det omvänt smart att börja röka? Njae, knappast va? Alltså är de som börjar röka mindre intelligenta än de som inte börjar röka. Häpp.

Så fort rökare slutar röka är de tillbaka på normal intelligensnivå, dock.

Och kostnadsaspekten har vi redan diskuterat, faktiskt här nere när vi satt och grillade. Varför höll du med då, om du i verkligheten inte gör det?

Jag höll inte med?

Vem är du att avgöra hur andra får leva sina liv?

Folk får leva sina liv precis som de vill, så länge inte jag blir drabbad. Vilket jag blir av rökare.

Vem är en rökare att avgöra hur jag skall leva mitt liv, skulle jag vilja fråga.

___________

Det är verkligen ett känsligt ämne för många. Särskilt min syn på rökares intelligens verkar svida. Visst mått av igenkänning? Eller varför detta enorma behov av att försvara sitt nikotinberoende?

Scratch89
2011-05-28, 20:08
Jag skulle säga att det inte har med intelligens att göra över huvud taget. Och anledningen till att jag försvarar det är för att jag själv har rökt till och från i 18-22-års-åldern. Oftast är det faktiskt gott, och att ta en cigg efter att ha ätit sig mätt på grillad mat är bland det godaste som finns. Samma sak att röka när man är onykter.

mikaelj
2011-05-28, 20:10
Jag skulle säga att det inte har med intelligens att göra över huvud taget.

Berätta gärna vad det har med att göra.

Och anledningen till att jag försvarar det är för att jag själv har rökt till och från i 18-22-års-åldern. Oftast är det faktiskt gott, och att ta en cigg efter att ha ätit sig mätt på grillad mat är bland det godaste som finns. Samma sak att röka när man är onykter.

(gott? se hertzmans inlägg. hej nikotin!)

Ja, och det är fortfarande precis lika idiotiskt för det?

Som sagt, rökare verkar vara väldigt känsliga och bli krengta för minsta lilla. Klart det är mindre smart att röka än att inte göra det.

En mer politiskt korrekt åsikt vore att säga att de har en affinitet för beroende och att de inte kan hjälpa det. Jag skulle vilja säga att man då (per Pär Ström-tråden i Allmänt) bara får jobba hårdare för att inte ge efter för det. Precis som resten av befolkningen som inte röker.

Morrris
2011-05-28, 20:13
http://lesargotiers.files.wordpress.com/2009/03/einstein-pipe.jpg

mikaelj
2011-05-28, 20:16
http://lesargotiers.files.wordpress.com/2009/03/einstein-pipe.jpg

Non-sequitur. På den tiden visste man inte bättre.

C.E.J.
2011-05-28, 20:17
Varför/hur sänks intelligensen omedelbart man tar ett dåligt beslut?

Librish
2011-05-28, 20:21
Berätta gärna vad det har med att göra.



(gott? se hertzmans inlägg. hej nikotin!)

Ja, och det är fortfarande precis lika idiotiskt för det?

Som sagt, rökare verkar vara väldigt känsliga och bli krengta för minsta lilla. Klart det är mindre smart att röka än att inte göra det.

En mer politiskt korrekt åsikt vore att säga att de har en affinitet för beroende och att de inte kan hjälpa det. Jag skulle vilja säga att man då (per Pär Ström-tråden i Allmänt) bara får jobba hårdare för att inte ge efter för det. Precis som resten av befolkningen som inte röker.


Men återigen, varför har du (och hertzman) ensamrätt på att bestämma vad som är gott och inte? Kan det inte vara gott OCH beroendeframkalande på samma gång? Att sedan kategriskt säga att ALLA som röker är dummare än ALLA som inte röker får dig att framstå som en femåring i trotsåldern. Verkar snarare som att det är du som är känslig.

mikaelj
2011-05-28, 20:21
Varför/hur sänks intelligensen omedelbart man tar ett dåligt beslut?

Den är nog på samma nivå men manifesteras genom det dåliga beslutet. Rökning är ett så extremt tydligt exempel, då det inte finns någon som inte vet att det är dåligt för ens hälsa, samt att det som tidigare nämnts drabbar mig.

C.E.J.
2011-05-28, 20:28
Den är nog på samma nivå men manifesteras genom det dåliga beslutet. Rökning är ett så extremt tydligt exempel, då det inte finns någon som inte vet att det är dåligt för ens hälsa, samt att det som tidigare nämnts drabbar mig.

Tja, det är väl sant. Men är det (rökning) betydligt värre än andra saker folk gör som också går ut över dig? Just rökning verkar vara en hjärtefråga.

Morrris
2011-05-28, 20:29
Einstein var väl medveten om riskerna med rökning. Både hans läkare och fru Upplyste honom regelbundet. Han valde att fortsätta röka.

kettlebellGuden
2011-05-28, 20:31
Förmodligen ansåg väl Einstein att han fick ut något av det hela...

anyway.. över 500g rött kött i veckan fastän man vet om riskerna. Tecken på låg intelligens?

mikaelj
2011-05-28, 20:37
Tja, det är väl sant. Men är det (rökning) betydligt värre än andra saker folk gör som också går ut över dig? Just rökning verkar vara en hjärtefråga.

Korrekt.

hurril
2011-05-28, 20:40
Korrekt.

Jag är säker på att du låst dig i den här tråden. Men kan du verkligen inte se likheter mellan olika kontraproduktiva beteende och konstatera att alla inte handlar logiskt?

Ditt deltagande i den här tråden är t ex inte logiskt eftersom du vet att ingen kommer att ändra sitt beteende tack vare den. Se det som ditt sätt att ta ett bloss. Mot bättre vetande försöker du sakligt få hoog att inse det efterblivna i att röka tobak. Precis som hon utsätter sig för risken att få KOL, dussintalet cancerformer och fan och hans laser mot bättre vetande.

Men ni gör det för att ni kan och för att det roar er.

gothik
2011-05-29, 07:57
Rökning påverkar hälsan negativt. Inget mer med det. MEN att det skulle ha med intelligens eller avsaknaden av är bara strunt. Bifogar nedan en bild för att poängtera detta i samma anda som bilden på Einstein. Märk väl att den här mannen har även brukat substanser som är klart mer hälsovådliga än nikotin. Detta gör honom inte till något mindre än ett geni.

http://static.guim.co.uk/sys-images/BOOKS/Pix/pictures/2011/5/17/1305634735393/William-Burroughs-007.jpg

kettlebellGuden
2011-05-29, 08:47
Rökning påverkar hälsan negativt. Inget mer med det. MEN att det skulle ha med intelligens eller avsaknaden av är bara strunt. Bifogar nedan en bild för att poängtera detta i samma anda som bilden på Einstein. Märk väl att den här mannen har även brukat substanser som är klart mer hälsovådliga än nikotin. Detta gör honom inte till något mindre än ett geni.

http://static.guim.co.uk/sys-images/BOOKS/Pix/pictures/2011/5/17/1305634735393/William-Burroughs-007.jpg

Vad är det som nu plötsligt har gett William genistatus?

gothik
2011-05-29, 09:08
Det är väll ingen hemlighet att han betraktas som en av de mest inflytelserika författarna? Eller är det jag som har missat något?

kettlebellGuden
2011-05-29, 09:24
Det är väll ingen hemlighet att han betraktas som en av de mest inflytelserika författarna? Eller är det jag som har missat något?

Sen när blev att vara inflytelserik likställt med att vara ett geni?

gothik
2011-05-29, 09:30
Off Topic:
Vet inte om det bara är jag som känner att mitt inlägg tolkas som att det bör vara en absolut sanning, det är det inte utan endast mina egna åsikter, no offense anyone! :)

On Topic:
Jag anser väll att har man producerat verk som har varigt så inflytelserika som hans så är man ett geni eftersom att man har producerat något som uppenbarligen föder mer enastående verk och kanske till och med verk som senare kommer att komma betraktas som genialiska.

JojjeG
2011-05-29, 09:46
http://memail.com/wp-content/uploads/2010/06/guinness-is-good-for-you.jpg

Yardbird
2011-06-01, 10:01
Intressant tråd. Alfahannarna tävlar i vem som som kan gapa högst och förolämpa mest. Not impressed.

Visst fan är det korkat att röka. Men att man handlar korkat i vissa sammanhang behöver inte nödvändigtvis betyda att man är ointelligent (även om det säkert är liktydigt i vissa fall). Det finns en del undersökningar som visat att rökning är vanligare hos lågutbildade. Låg utbildning är dock inte att förväxla med låg intelligens. Det handlar mer om vilka förutsättningar man har.

Jag är tämligen övertygad om att ett par ciggaretter i veckan har ganska liten inverkan på träning. Däremot finns alltid en risk att man fastnar utan att man är medveten om det och med det i åtanke är det alltid bäst att låta bli. Nikotin är för övrigt en värdelös drog som ger minimalt i utbyte men kräver maximalt av hälsan.


Ursprungligen postat av Hoog
Är det du på bilden?

Man vill verkligen slå bort det där jävla flinet du har. Ditt liv måste vara så fruktansvärt tråkigt, att ta avstånd från allt som inte är nyttigt/ det som är farligt. Ingen kvinna kommer någonsin vilja vara tillsammans med dig, kanske en korkad sådan.

Det är ju lika bra att du tar livet av dig för du kan ju omöjligt ha något att leva för.

Inte ok! :banned

Cerberus
2011-06-01, 11:10
hallå kolla Keith Richards lever ju än. Då ere okäj!

http://images.jambase.com/fans/keithrichardsforpres/KeithRichards.jpg?231702

Sniggel
2011-06-01, 13:18
Jag är tämligen övertygad om att ett par ciggaretter i veckan har ganska liten inverkan på träning. Däremot finns alltid en risk att man fastnar utan att man är medveten om det och med det i åtanke är det alltid bäst att låta bli. Nikotin är för övrigt en värdelös drog som ger minimalt i utbyte men kräver maximalt av hälsan.


Av ren nyfikenhet. Hur många känner någon som röker "ett par cigg i veckan" och hur länge har personen isåfall varit rökare?
Jag har aldrig stött på någon rökare som röker så lite. Min Far röker numera omkring 4 om dagen från att tidigare ha rökt ett paket i många år. Detta är efter cirka 20 års försök att sluta samt hans mor som dött i lungcancer pga cigaretter (som också försökte sluta efter första gången hon fick cancer och besegrade den, men hon lyckades inte och besegrade inte cancern andra omgången).

Jag tror inte att någon kan påstå sig ha sån disciplin att de kan garantera att de inte kommer att hamna i ett beroende där de röker flera cigaretter om dagen. Risken att hamna där är så stor att man inte ens borde börja (jag ska bara testa, lol?). Min bror "feströkte bara" i början men nu röker han hälften av sin vakna tid ser det ut som :P

Cobrastrike
2011-06-01, 15:27
@Sniggel
Nu var ju inte frågan ställd till mig men jag tar mig friheten. En på mitt jobb röker 2-3 cigg i veckan och har gjort det i över 20 år. Enligt honom är det inte något problem över huvudtaget. Min systers kille röker ett par cigg när han festar och har gjort det i många år. Att jag som är okänd på forumet och inte har någon credibility sitter och skriver det bevisar ju ingenting men personligen tror jag det går att göra.
Däremot tror jag att det är väldigt få som klarar av det. Själv är jag just 30 och har rökt i 19 år. Betydligt mer än några i veckan.

stromming
2011-06-01, 16:28
Varför/hur sänks intelligensen omedelbart man tar ett dåligt beslut?

Vad är intelligens om inte förmågan att fatta bra beslut?

Eddie Vedder
2011-06-01, 16:30
Vad är intelligens om inte förmågan att fatta bra beslut?

Du är nog ganska ensam om den definitionen.;)

Reticulum
2011-06-02, 10:45
Vad är intelligens om inte förmågan att fatta bra beslut?

http://ahadu.blogg.se/images/2010/facepalm_114682682.jpg

Sniggel
2011-06-02, 14:02
@Sniggel
Nu var ju inte frågan ställd till mig men jag tar mig friheten. En på mitt jobb röker 2-3 cigg i veckan och har gjort det i över 20 år. Enligt honom är det inte något problem över huvudtaget. Min systers kille röker ett par cigg när han festar och har gjort det i många år. Att jag som är okänd på forumet och inte har någon credibility sitter och skriver det bevisar ju ingenting men personligen tror jag det går att göra.
Däremot tror jag att det är väldigt få som klarar av det. Själv är jag just 30 och har rökt i 19 år. Betydligt mer än några i veckan.

Jag tror inte mitt inlägg säger emot ditt. De personer som faktiskt lyckas hålla det på den nivån, grattis till dessa. Men alla de andra som påstår att det är lika lätt (deras första år eller två), hur många av dessa kan bibehålla denna nivån år 3, 4, 5 osv?
Av de flesta som säger att de kan "röka lagom" tror jag åtminstone 90% har fel och att tiden kommer att visa detta.

Rikard Jansson
2011-06-02, 14:05
Röker minst 4 paket per fylla, samt 1-2 cigaretter i månaden utöver detta. Det innebär väl...

4 paket; 80 cigaretter?
2 fyllor per år
1.5x12: 18
18+160; 178

Ungefär en cigarett varannan dag alltså! Och jag är till 100% övertygad om att jag utan några som helst kval skulle kunna låta bli resten av livet. Det enda tråkiga vore att tacka nej när någon bjuder, känns osocialt

mikaelj
2011-06-02, 14:22
Röker minst 4 paket per fylla, samt 1-2 cigaretter i månaden utöver detta. Det innebär väl...

4 paket; 80 cigaretter?
2 fyllor per år
1.5x12: 18
18+160; 178

Ungefär en cigarett varannan dag alltså! Och jag är till 100% övertygad om att jag utan några som helst kval skulle kunna låta bli resten av livet.

Ha ett uppehåll på ett år, då? Börja nu.


Tänkte väl det.

Det enda tråkiga vore att tacka nej när någon bjuder, känns osocialt

Dummaste jag har hört. Dålig ursäkt för att rättfärdiga beroendet du förnekar.

Fartman
2011-06-02, 14:24
Röker minst 4 paket per fylla, samt 1-2 cigaretter i månaden utöver detta. Det innebär väl...

4 paket; 80 cigaretter?
2 fyllor per år
1.5x12: 18
18+160; 178

Ungefär en cigarett varannan dag alltså! Och jag är till 100% övertygad om att jag utan några som helst kval skulle kunna låta bli resten av livet. Det enda tråkiga vore att tacka nej när någon bjuder, känns osocialt

Hur fan mår du efter 4 paket på en kväll? Kommer ihåg innan rökstoppet på krogen, då brukade även jag feströka.. blev kanske uppåt ett helt paket ibland. Brukade må så djävla dåligt nästa dag, märkte mycket skillnad på hur jag mådde dagen efter om jag rökt eller inte..

Rikard Jansson
2011-06-02, 14:24
Ha ett uppehåll på ett år, då? Börja nu.

Tänkte väl det.

Dummaste jag har hört. Dålig ursäkt för att rättfärdiga beroendet du förnekar.

Senaste gången jag rökte var... nyår? Hade inte ens tänkt på det om det inte vart för den här tråden.

Jag vet mycket väl när jag är beroende av något :) Smygalkoholist, eftersom det suger i mig att vilja dricka jelzin morgon och kväll, snusare, eftersom jag omöjligen kan sluta vilka belöningar det än ger, men rökare? Nej :)

Rikard Jansson
2011-06-02, 14:26
Hur fan mår du efter 4 paket på en kväll? Kommer ihåg innan rökstoppet på krogen, då brukade även jag feströka.. blev kanske uppåt ett helt paket ibland. Brukade må så djävla dåligt nästa dag, märkte mycket skillnad på hur jag mådde dagen efter om jag rökt eller inte..

Märker inte så mycket skillnad, förutom att det vid vissa gånger hänt att jag blivit sjuk efter att ha rökt så mycket, d.v.s. halsont och senare förkylning

mikaelj
2011-06-02, 14:27
Märker inte så mycket skillnad, förutom att det vid vissa gånger hänt att jag blivit sjuk efter att ha rökt så mycket, d.v.s. halsont och senare förkylning

Sedär, Darwin kanske hinner ifatt rökarna!

Fartman
2011-06-02, 14:28
Märker inte så mycket skillnad, förutom att det vid vissa gånger hänt att jag blivit sjuk efter att ha rökt så mycket, d.v.s. halsont och senare förkylning

Hm okej, låter iaf sjukt överdrivet. Kanske ska begränsa det till bara det som du blir bjuden på?

Rikard Jansson
2011-06-02, 14:30
Hm okej, låter iaf sjukt överdrivet. Kanske ska begränsa det till bara det som du blir bjuden på?

Jo, får nog börja göra det ^^ Men så är det väldigt få fyllor per år också

C.E.J.
2011-06-02, 14:49
Röker minst 4 paket per fylla,

Sorry brah, tror jag inte ett skit på.

Rikard Jansson
2011-06-02, 14:51
Sorry brah, tror jag inte ett skit på.

Det skiter väl jag i om du gör :)

Tjuckot
2011-06-02, 20:03
Hoppar in i diskussionen mest för att klistra in en bra skrift om rådgivning och tobaksavvänjning. Tror flera här kan hitta intressanta fakta och kunskap i den.

http://tobaksfakta.se/wp-content/uploads/2011/05/Skrift-om-psykiatri-beroendev-o-socialtj-2011-SLUTVERSION.pdf

Den är ny och har precis skickats ut från tryckerierna den senaste månaden, tror jag det var. Framtagen av psykologer mot tobak i samarbete med ett par till organisationer. Kan vara värt att notera att den förankrar sina påståenden i vetenskapliga referenser.

Edit: kanske ska nämna vad den heter; "Rådgivning och tobaksavvänjning - I psykiatri, beroendevård och socialtjänst."

Tom Warrior
2011-06-02, 21:13
Röka är ju trevligt helt klart, lite som kaffe, en väldigt mild ("ruseffekt" då) som är väldigt beroende av dess roll i massa olika sociala/vardagliga/festliga, eller kort sagt rituella sammanhang. Brukar röka några paket i veckan under mer dekadenta perioder när jag inte tränar, etc. Funkar att röka för mig sålänge man bara tar ikapp muskelminnet, men brukar sluta när jag är förbi det stadiet. Märker helt klart av att det försämrar prestationen då. Förstår inte denna rabiata nästintill hatiska inställning många har mot rökning; det fyller helt klart en liten trivselfunktion i exempelvis sociala sammanhang, det går inte att förneka. Ett milt, trivsamt och oskyldigt litet nöje man inte ska missunna alla kranka själar därute. Det är ju inte direkt som att dra fram sprutor och pump och skjuta i sig en horsemacka mittute bland folk.

Tom Warrior
2011-06-02, 21:17
Förresten, har en känsla av att det finns studier som säger att det är mindre vanligt med depression bland rökare, men även före-detta rökare, än hos folk som aldrig rökt regelbundet?

För övrigt är det ju sjukt estetiskt tilltalande med rökning i vissa sammanhang. Tänk er en riktigt tunn, väderbiten solbränd snubbe i full jeansmundering, 50 plus, som står och reparerar en cykel nånstans, med ciggen hängande ledigt i munnen. Man blir ju taggad.

Eddie Vedder
2011-06-02, 21:23
Förresten, har en känsla av att det finns studier som säger att det är mindre vanligt med depression bland rökare, men även före-detta rökare, än hos folk som aldrig rökt regelbundet?

Det låter inte osannolikt, särskilt icke-rökare. Att lyckas ta sig ur rökning är nog stärkande PLUS det faktum att de som inte är deprimerade antagligen lättare tar sig ur skiten. De som röker mest mår säkert sämst.

Det är även påvisat i forskning att sämst mår de som ger sig in i något försök till beteendeförändring men misslyckas. Att må dåligt och röka är alltså oftast mindre illa än hur dåligt man mår som rökare som misslyckats med försök att sluta.

mikaelj
2011-06-02, 21:26
För övrigt är det ju sjukt estetiskt tilltalande med rökning i vissa sammanhang. Tänk er en riktigt tunn, väderbiten solbränd snubbe i full jeansmundering, 50 plus, som står och reparerar en cykel nånstans, med ciggen hängande ledigt i munnen. Man blir ju taggad.

Alla har vi våra ursäkter till självförnekelse. Bilden du målade upp är vidrig.

Ett milt, trivsamt och oskyldigt litet nöje man inte ska missunna alla kranka själar därute.

Stackars liten då.

Det är ju inte direkt som att dra fram sprutor och pump och skjuta i sig en horsemacka mittute bland folk.

Kör hårt - det förpestar inte min luft som rökning gör.

Tom Warrior
2011-06-02, 21:44
Alla har vi våra ursäkter till självförnekelse. Bilden du målade upp är vidrig.



Stackars liten då.



Kör hårt - det förpestar inte min luft som rökning gör.
Du hugger ju som en hyena. Du är ju helt vild, påg. Vad tusan är med en påg som dig, som agerar helt rått, kallt? Man blir ju rädd för tusan. Lugna ner dig är du snäll? Din stil skrämmer mig, men det jag vill göra helst just nu är att diskutera detta ämne i fredlig ton, gärna med dig men även andra som vill ta del av detta, smeka sina hjärnor, etc.

Menar du att jag är självförnekande? Isf vill jag förtydliga mig i min relation till ciggen. Jag är fullt medveten om att valet jag gör imellanåt inte är rationellt på något vis överhuvudtaget. Jag är fullt medveten om att jag kanske är fast i ett permanent beroende. Jag är fullt medveten om att jag fastnar i temporära beroenden. Jag är fullt medveten om att jag röker pga. rent konkreta fysiska mekanismer som jag inte är mästare över. Ser du någon självförnekelse i detta så vill jag få det utpekat. Det skulle vara jävligt upplysande, befriande, fräscht.

Vad tycker du om dessa scenarion då, ur ett estetiskt perspektiv?

3-4 tjejer i 14-årsåldern tigger cigg utanför Nordstan. Du går förbi, och dom vill att du ska köpa cigg åt dom. Dom spelar på sexuell mystik och försöker fånga dig i deras nät. Helt plötsligt känns det som att du befinner dig i ett harem nånstans för tusen år sen. Du mår som en jävla gud.

En riktigt fräsch tjackis (hockeyfrisyr, solbränna, ådror, jeansjacka, uppkavlad sådan) som nyligen satte en litet väl kraftig panna skakar rejält om händerna när han försöker tända sin cigg. Han ber dig tända ciggen åt honom. Han ber på ett mycket pratsamt, dansant och vänligt vis. Han får dig att känna dig uppskattad och trygg. Du känner stolthet över att vara människa, en levande organism, du känner dig som en del av den kollektiva gemenskapen, från atomer till vatten till stjärnor till ost, lingon, allt är en kosmisk unity, mannen, och du är det, och ett vackert, nästintill nostalgiskt barnsligt magiskt skimmer ramar in hela scenariot.

För övrigt är jag helt klart för officiella horseinjektioner, likväl rökning och mycket annat, så det är bra att vi har en gemensam nämnare iaf! Utöver att vi båda är människor oxo, etc, såklart. För Du är väl inte en reptoid?

Mannen svara nu så hämtar jag ett glas vatten. Det här blir en lång natt min vän.

Yardbird
2011-06-02, 22:56
För övrigt är det ju sjukt estetiskt tilltalande med rökning i vissa sammanhang. Tänk er en riktigt tunn, väderbiten solbränd snubbe i full jeansmundering, 50 plus, som står och reparerar en cykel nånstans, med ciggen hängande ledigt i munnen. Man blir ju taggad.

Nja, nu är det nog så att det är precis det synsättet som tobaksbolagen ägnat rätt mycket tid och pengar åt att pränta in i våra hjärnor. Inte minst genom produktplacering i Hollywoodfilmer (uppenbarligen misslyckades dom med Mikaelj). För dom är det ju kanon att det anses lite coolt och rebelliskt att röka.


Kör hårt - det förpestar inte min luft som rökning gör.

Du umgås väl inte med rökare? Är det dom som röker vid busshållplatsen du tänker på? Själv tycker jag man sällan behöver stå ut med röklukt nu för tiden.


En riktigt fräsch tjackis (hockeyfrisyr, solbränna, ådror, jeansjacka, uppkavlad sådan) som nyligen satte en litet väl kraftig panna skakar rejält om händerna när han försöker tända sin cigg. Han ber dig tända ciggen åt honom. Han ber på ett mycket pratsamt, dansant och vänligt vis. Han får dig att känna dig uppskattad och trygg. Du känner stolthet över att vara människa, en levande organism, du känner dig som en del av den kollektiva gemenskapen, från atomer till vatten till stjärnor till ost, lingon, allt är en kosmisk unity, mannen, och du är det, och ett vackert, nästintill nostalgiskt barnsligt magiskt skimmer ramar in hela scenariot.

Du är stenad eller hur? :D