handdator

Visa fullständig version : Snus och övervikt


King Grub
2011-05-25, 15:48
BACKGROUND:

Snus is a moist smokeless tobacco product which has recently reached beyond its original market of Scandinavia. Snus is now being increasingly used in both the United States and South Africa. The effect of snus use on weight is unknown. This study has therefore investigated the relationship between the use of snus, weight gain ([greater than or equal to]5%) and the incidence of obesity (body mass index [greater than or equal to]30 kg/m2).

METHODS:

The study participants (n=9,954 males living in Stockholm County, Sweden) were recruited in 2002 and reassessed in 2007. Tobacco use was categorized according to information obtained in both the baseline and follow-up surveys. Outcomes were assessed by comparing self-reported weight and body mass index between the baseline and follow-up surveys.

RESULTS:

Stable current snus use (according to both surveys), compared to never having used any kind of tobacco, seemed to be associated with both weight gain (odds ratio=1.31, 95% confidence interval: 1.04-1.65) and incident obesity (odds ratio=1.93, 95% confidence interval: 1.13-3.30) after adjustment for age, baseline weight, alcohol consumption, physical activity, education, consumption of fruit and berries, and the frequency of having breakfast. No associations with incident obesity or weight gain were seen for stable former users of snus (according to both surveys) or among men who quit or began using snus during follow-up.

CONCLUSIONS:

These data suggest that the use of snus is moderately associated with weight gain and incident obesity among men.

BMC Public Health. 2011 May 23;11(1):371. Weight gain and incident obesity among male snus users.

IronBug
2011-05-25, 17:20
Oh noes. Jag som precis börjat snusa. Får se det som en naturlig del av mitt bulkande.

JesperL
2011-05-25, 20:18
Såja gör mig mer motiverad till att sluta, har inte tagit en snus sedan i söndags kväll!

hertzman
2011-05-25, 20:30
Jag upplever snus som aptitdämpade. Rent nikotin har väl, om jag inte missminner mig, en dokumenterad aptitdämpade effekt. Kan det inte vara så att snuset i sig inte har något aptitökande effekt utan att själva bruket av snus snarare har ett samband med en i övrigt ohälsosam livsstil?

mikaelj
2011-05-25, 20:33
Snusande lastbilschaffisar...

hertzman
2011-05-25, 20:41
Snusande lastbilschaffisar...

Exakt min tanke.

Eddie Vedder
2011-05-26, 06:38
att själva bruket av snus snarare har ett samband med en i övrigt ohälsosam livsstil?

Exakt. Det är en observationsstudie. De har ju kontrollerat för confounders, "age, baseline weight, alcohol consumption, physical activity, education, consumption of fruit and berries, and the frequency of having breakfast." men det finns ju naturligtvis mer än så.

nisse1976
2011-05-26, 07:06
Exakt min tanke.

Hockeyspelare snusar också som tokar, deras matvanor känner jag inte till men de är ju inte ohälsosamma vad gäller träningsmängd i alla fall.

Englund
2011-05-26, 09:19
För de icke insatta i vetenskaplig metodik mm.; detta visar inte att man går upp i vikt av snus. Det visar enbart att snusare i genomsnitt väger mer än icke snusare. Det är även fastställt att snus, som innehåller nikotin, höjer förbränningen. Följande slutsatser skulle fortfarande kunna stämma.

-Snus ≠ viktuppgång.
-Snus leder alltså inte per se till viktuppgång.
-Snus leder lika mycket till viktuppgång som skippande av frukost gör.

Eftersom det inte är en experimentell studie så är det svårt att dra exakta slutsatser om eventuell kausalitet mellan variabler. Än hur mycket man tror sig kunna kontrollera för (i detta fall; utbildning, frukostätande, fysisk aktivitet mm.) i en studie som inte är av experimentell typ, så finns det fortfarande flertalet faktorer man inte räknat med och kontrollerat för. Möjliga förklaringar till varför snusare väger mer än icke snusare skulle kunna vara att de äter mer på grund av...

...ett personlighetsdrag som skapar predisposition för både snus och mat.
...att de bryr sig mindre om sin hälsa, varför de både snusar och överäter.
...mm.

Eddie Vedder
2011-05-26, 15:11
Hockeyspelare snusar också som tokar, deras matvanor känner jag inte till men de är ju inte ohälsosamma vad gäller träningsmängd i alla fall.

Den populationen är så liten att det inte ger utslag i såna här studier och även om alla landets hockespelare skulle ingå så exkluderas de om man kontrollerar för kända confounders. Eventuella snusande hockeyspelare är bortplockade här exempelvis.

Pratar du om elitnivå skulle jag nog dessutom hävda att träningsnivån definitivt kan klassas som ohälsosam, elitidrott är inte särskilt hälsosamt. ;)