handdator

Visa fullständig version : Tillskott efter träning


OnMyWay
2011-05-25, 14:44
Tjena

Blev rekommenderad att kolla in hemsidan bodybuilding.com och började kolla på ett par videor, verkar vara riktigt bra.

http://www.bodybuilding.com/guides/male-teen-muscle-building/supplements

Mot slutet av den videon påstår han att det förekommer en sk "anabolic window" 15-30 min efter ett träningspass och att man under den tiden ska få i sig:
* Snabba kalorier
* Vassle proetein
* Kreatin

Stämmer detta?

Om det stämmer, hur bör jag äta för att mätta dessa behov? Tex proteinbar (kalorier + protein) och sedan en liten skopa kreatin? Har för mig att kreatin endast ska tas innan passet?

Tack på förhand för svar!

Crocker
2011-05-25, 14:45
Nä det gör det inte, du kan få i dig det efter 45 minuter och efter 1 minut. Spelar nog inte så stor roll i längden. Men tja.. Ett bra riktmärke är det väl.

vicarious
2011-05-25, 14:47
En proteindrink efter träningen är ett utmärkt alternativ.

Maod
2011-05-25, 15:26
Det man har störst nytta av att ta efter styrketräning är aminosyror/protein. Ju tätare inpå passet desto bättre.

OnMyWay
2011-05-25, 15:39
Om jag tar en en skopa EAA efter träning, räcker det? Eller skulle det vara ännu bättre om jag lägger till en vassledrink + 5g kreatin ?

vicarious
2011-05-25, 15:54
Om jag tar en en skopa EAA efter träning, räcker det? Eller skulle det vara ännu bättre om jag lägger till en vassledrink + 5g kreatin ?

Räcker med EAA. Kreatinet spelar det inte så stor roll när du tar, så länge du är konsekvent och tar varje dag. 5g.

karlingen
2011-05-25, 16:02
EAA / Vassle räcker förutsatt att du äter en måltid när du väl har kommit hem..

Snabba kalorier? Antar att de menar snabba kolhydrater. Detta för att fylla på glykogendepåerna. Tror inte att ~45 min styrketräning (låg rep) tömmer depåerna så mycket att du behöver fylla på dessa direkt efter träningen.

vicarious
2011-05-25, 16:07
EAA / Vassle räcker förutsatt att du äter en måltid när du väl har kommit hem..

Snabba kalorier? Antar att de menar snabba kolhydrater. Detta för att fylla på glykogendepåerna. Tror inte att ~45 min styrketräning (låg rep) tömmer depåerna så mycket att du behöver fylla på dessa direkt efter träningen.

Fast du vet väl inte hur han tränar? Håller med annars om att det oftast är onödigt. Oftast men inte alltid :)

karlingen
2011-05-25, 16:09
Fast du vet väl inte hur han tränar? Håller med annars om att det oftast är onödigt. Oftast men inte alltid :)

Om du tittar på videon som han länkade till så handlar det om styrketräning och inte nån typ av glykogentömmande aktivitet.

Notera att jag även skrev "Låg rep" och inte något annat.

StampChamp
2011-05-25, 16:12
Man ska inte underskatta de snabba kolhydraterna efter ett pass heller.

karlingen
2011-05-25, 16:16
Om man nu ska inta snabba kolhydrater så ska det främst vara efter ett träningspass, helt klart.

Men om man verkligen gör det i praktiken är en annan femma.

Eller så skippar man dessa snabba kolhydrater och väntar tills man har kommit hem och får i sig långsamma kolhydrater istället.