handdator

Visa fullständig version : biceps.


skumpah
2011-05-25, 13:37
Gjorde en tråd för ett tag sedan om att jag får ont i underarmen av av att sköra skivstångscur. Jag sa också att jag körde med ez-stång och fick svaret att jag skulle köra med vanlig stång. Jag gjorde detta men det gör fortfarande ont i underarmen ? vad kan detta bero på ? klämmer jag åt stången för hårt när jag ska lyfta eller vad kan det bero på ? Det känns även såhär när jag kör bicepscurl.

Woody R
2011-05-25, 13:44
Gjorde en tråd för ett tag sedan om att jag får ont i underarmen av av att sköra skivstångscur. Jag sa också att jag körde med ez-stång och fick svaret att jag skulle köra med vanlig stång. Jag gjorde detta men det gör fortfarande ont i underarmen ? vad kan detta bero på ? klämmer jag åt stången för hårt när jag ska lyfta eller vad kan det bero på ? Det känns även såhär när jag kör bicepscurl.

Jag hade så då jag alltid körde tungt med stång, så slutade köra med stång och började köra med hantlar... Var något år sedan, nu kör jag med stång varannan vecka kanske och känns inget.

Arne Persson
2011-05-25, 13:46
Gjorde en tråd för ett tag sedan om att jag får ont i underarmen av av att sköra skivstångscur. Jag sa också att jag körde med ez-stång och fick svaret att jag skulle köra med vanlig stång. Jag gjorde detta men det gör fortfarande ont i underarmen ? vad kan detta bero på ? klämmer jag åt stången för hårt när jag ska lyfta eller vad kan det bero på ? Det känns även såhär när jag kör bicepscurl.

Det kan ta lite tid för dina strama pronatorer att bli mer flexibla.

skumpah
2011-05-25, 13:47
Jag hade så då jag alltid körde tungt med stång, så slutade köra med stång och började köra med hantlar... Var något år sedan, nu kör jag med stång varannan vecka kanske och känns inget.

tror du man kan bita ihop o skita i att det gör ont ? bara så det inte är farligt menar jag :S ?

Brunfel
2011-05-25, 13:59
Kunde man inte även stretcha ut detta genom att vrida handen försiktigt "utåt"?

skumpah
2011-05-25, 14:00
Kunde man inte även stretcha ut detta genom att vrida handen försiktigt "utåt"?

hmm utåt ? hur menar du ?

skumpah
2011-05-25, 14:25
någon som kan svara på mina 2 senaste frågor :S ?

Scratch89
2011-05-25, 14:30
Om det nu så att det är dina pronatormuskler i handen/handleden som är stela så är det bra att stretcha dessa muskler. Håll handen som om du skulle curla något, så du har handflatan uppåt, tummen utåt och lillfingret in mot kroppen. Ta hjälp av andra handen och vrid så att tummen hamnar mer nedåt och lillfingret uppåt. Detta kommer antagligen att kännas ordentligt i hela handen, underarmen och kanske ända upp till armbågen. Stretcha några gånger per dag i någon veckas tid, och försök att träna biceps med rak stång, kanske att du får köra med en helt tom stång.

Hjälper inte detta kan du alltid kolla upp det hos sjukgymnast. Gör det jätteont i handleden kanske det kan vara karpaltunnelsyndrom.

skumpah
2011-05-25, 14:31
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4ddd0466cd95e_monster_forearms008012.jpg

om vi säger att det är en vänsterarm jag har ringar in där så är det där det gör ont.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4ddd0491959a6_musculature_arm_79846119.jpg

ungefär där blir det på denna bild.

hoppas ni förstår ! Kan jag träna idag med denna smärta och bita ihop bara ?

det är endast när jag efter jag kört curlen som det känns!

Scratch89
2011-05-25, 14:42
Stretcha.

skumpah
2011-05-25, 14:43
Stretcha.

är det som du menar då :O ? Kan jag dra och träna med det ?

Crocker
2011-05-25, 14:44
Stretcha.
Det är pronatorerna du syftar på?

skumpah
2011-05-25, 14:50
behöver verkligen hjälp med detta om det är dessa "pronatorer" det gäller. Någon som vet om man kan träna med detta ? ska jag göra som "scratch89" skrev och stretcha så ?

Scratch89
2011-05-25, 14:51
är det som du menar då :O ? Kan jag dra och träna med det ?
Läs mitt inlägg. Jag skulle inte träna med särskilt hög belastning. Tom stång och försök att köra med en rak, ingen EZ. Lägg till stretch både före och efter, och kanske mellan seten också. Ett par gånger under dagen, i någon vecka. Förhoppningsvis blir det bättre.

Det är pronatorerna du syftar på?

Yes.

skumpah
2011-05-25, 14:56
Läs mitt inlägg. Jag skulle inte träna med särskilt hög belastning. Tom stång och försök att köra med en rak, ingen EZ. Lägg till stretch både före och efter, och kanske mellan seten också. Ett par gånger under dagen, i någon vecka. Förhoppningsvis blir det bättre.



Yes.

okey men då tar jag det lite lugnt nu och stretchar så som du säger och kollar på måndag om det blivit bättre :)

rymdgrisen
2011-05-25, 15:29
Prova Wrist Wraps

skumpah
2011-05-25, 15:53
Prova Wrist Wraps

vad gör det för någon nytta :) ? fattar inte riktigt :)

Lance Uppercut
2011-05-25, 19:22
vad gör det för någon nytta :) ? fattar inte riktigt :)

Stabiliserar handlederna, jag får samma problem som du utan wrist-wraps.

Jockefoten
2011-05-25, 19:28
Du ska verkligen inte "bita ihop o skita i att det gör ont" det kommer bara sluta med skadade handleder. Stretcha tills du kan köra utan smärta. Det finns andra bicepsövingar att köra så länge.

skumpah
2011-05-25, 22:41
Du ska verkligen inte "bita ihop o skita i att det gör ont" det kommer bara sluta med skadade handleder. Stretcha tills du kan köra utan smärta. Det finns andra bicepsövingar att köra så länge.

vilka då tillexempel :) ?

Ponitus
2011-05-26, 00:03
Testa att ha lite bredare/smalare mellan händerna när du curlar med stång. Får själv ont i handlederna ibland och då räcker det med att jag flyttar in/ut händerna lite.

Se även till att du inte, när det blir tungt, vrider upp handleden (som att du skulle träna underarmen), det blir för tung belastning och kan göra ont. Ha fixerad handled.

Sen kan du stretcha. Tag tag i din ena hand med din andra hand och ha 90 grader i armvecket. Böj sedan ut handen du ska stretcha.


Har själv testat allt utom stretching. Har funkat fint för mig iallafall :)