handdator

Visa fullständig version : Traps??


Dr.Stein
2003-12-07, 22:23
Nån som har några bra förslag på traps-övningar??
Har testa lite olika utan att få någon riktig muskel kontakt.

Gärna förslag på nåt speciellt att tänka på när det gäller utförnadet också, långsamma vs. snabba reps osv.:bpump:

Spec^
2003-12-07, 22:52
tja de är väl antingen skivstång eller hantlar som gäller. Jag kör traps i en maskin.

Har aldrig tänkte på om jag kör snabbt eller långsamt, nån blandning, nog långsamt för att känna vad det är man drar med.

jOLTi
2003-12-07, 23:09
skivstångsshrugs eller hantelshrugs som sagt.

nubi
2003-12-08, 00:58
Hur mycket stryk får trapsen av marklyft ,skivstångsrodd samt drag till hakan? :confused: Jag tycker det känns som om de får arbeta rätt fint, så jag skippar att träna traps separat.

AdrenalineRush
2003-12-08, 07:17
HANTEL SHRUGS!! riktigt bra övning fär trapsen :thumbup:

Jimbo
2003-12-08, 07:25
man står i smithen med stången bakom arslet sedan drar man stång upp och bakåt.hoppas ni fattar hur jag menar är inte en stjärna på att förklara direkt

kharon
2003-12-08, 07:28
Originally posted by nubi
Hur mycket stryk får trapsen av marklyft ,skivstångsrodd samt drag till hakan? :confused: Jag tycker det känns som om de får arbeta rätt fint, så jag skippar att träna traps separat.

Javisst arbetar trapsen där. Jag ger ändå trapsen egen träning.

Dr Stein:
Hantelshrugs tycker jag är bättre än skivstång.

Jag gör så att jag lyfter upp så mycket det går, sen gör jag ett litet extra ryck i slutet.. Äh svårt att förklara.
Du känner nog själv vad som ger bäst för dig.

Delta
2003-12-08, 13:03
Axelpress bakom nacken, hantellyft åt sidan, hantelshrugs.

Piranha
2003-12-08, 13:27
Skivstångs-shugs i smith

Stången framför , framåtlutande.

ETK_TIS
2003-12-08, 14:12
Originally posted by Dr.Stein
Nån som har några bra förslag på traps-övningar??
Har testa lite olika utan att få någon riktig muskel kontakt.

Gärna förslag på nåt speciellt att tänka på när det gäller utförnadet också, långsamma vs. snabba reps osv.:bpump:

Ta ryck grepp på stången , och gör shrugs , :hbang:

som avslutning hantelshrugs

Dr.Stein
2003-12-08, 15:20
Tack så mycke för tipsen!!!!!
Problemet är att de är just shrugs jag kört innan utan att få någon kontakt. Borde kanske skrivit de, visste inte att de hette shrugs bara.

Har ni nåt tips på utförande, kan de va en ide att pausa nån sekund längst upp för att göra det lite tyngre??

Ska man prioritera utförande framför vikt??

Finns de några bra axelövningar som tar ordentligt på trapsen också??

Och till sist: hur viktiga e trapsen egentligen? Kan man skita i dom och hoppas att dom utvecklas någorlunda ändå av axelövningarna??

Officer
2003-12-08, 15:44
Originally posted by Dr.Stein
hur viktiga e trapsen egentligen? Kan man skita i dom och hoppas att dom utvecklas någorlunda ändå av axelövningarna??


Ett par maffiga trapezius är ett måste, om du inte vill se bräcklig och svag ut. En person som bara har breda och fylla axlar men obefintliga trapz ser mycket svag ut i mina ögon, det förstör helheltsintrycket direkt.
Trapzen ska inte vara större än axlarna då, det ska va symmetriskt så du inte får en ful flaskhalsform.

z_bumbi
2003-12-08, 16:39
Originally posted by Dr.Stein
Har ni nåt tips på utförande, kan de va en ide att pausa nån sekund längst upp för att göra det lite tyngre??

Ja det är en bra idé.


Ska man prioritera utförande framför vikt??

Ja det verkar lämpligt, det är lätt att skada sig i shrugs då vikterna snabbt smiter iväg uppåt.

Herkulez
2003-12-08, 16:42
Originally posted by AnabolicProtein



Ett par maffiga trapezius är ett måste, om du inte vill se bräcklig och svag ut. En person som bara har breda och fylla axlar men obefintliga trapz ser mycket svag ut i mina ögon, det förstör helheltsintrycket direkt.



:thumbup:

MunsöHustla
2003-12-08, 16:48
har själv lag ner allt vad trapsträning heter de senaste månaderna, tycker de växer helt okej ändå

Fartman
2003-12-08, 18:14
Originally posted by AnabolicProtein



Ett par maffiga trapezius är ett måste, om du inte vill se bräcklig och svag ut. En person som bara har breda och fylla axlar men obefintliga trapz ser mycket svag ut i mina ögon, det förstör helheltsintrycket direkt.
Trapzen ska inte vara större än axlarna då, det ska va symmetriskt så du inte får en ful flaskhalsform.

så sant så, det ser faktiskt riktigt löjligt ut med för små traps.. tycker dock att det är ganska ovanligt.. för mig och flera andra så växen dom rätt symetriskt utan någon specifik träning.. och för många växer dom fan som ogräsa bara dom tänker på shrughs

Allan
2003-12-08, 20:08
Nån som prövat frivändningar?

allan

shirunai
2003-12-08, 20:16
japp när stången ska upp på den andra haken, skulle inte vilja köra den, inte med balans

kharon
2003-12-08, 20:39
Har ni nåt tips på utförande, kan de va en ide att pausa nån sekund längst upp för att göra det lite tyngre??


Det var typ något sånt jag försökte kläcka ur mig tidigare. Pausa en liten stund och sen ett sista "ryck". Sen repetera.


Ska man prioritera utförande framför vikt??


En gyllene mellanväg brukar jag köra efter.


Finns de några bra axelövningar som tar ordentligt på trapsen också??
Upright row - "drag mot hakan" med skivstång tar väl lite i alla fall..

lauria
2003-12-08, 21:23
Jag köra bara shrugs och raka rows och jag tycker att jag får grymt bra kontakt, spc när man kör väldigt tung på shrugs ca 4-6 reps...Lycka till:bpump: :thumbup: :thumbup:


///Tobbe

palme
2003-12-08, 22:26
De får tillräcklig träning när jag kör rygg, men ibland slänger jag in lite hantelshrugs 3-4 set.

Dr.Stein
2003-12-08, 22:28
Hmm, okej. E väl bara att köra på antar jag. Kontakten kanske kommer när man tränat dom ett tag. Hoppas de iaf...:)

Jense
2003-12-09, 15:29
Än en gång, orkade inte läsa alla andras förslag så jag ber om ursäkt till den jag kanske skriver likadant som.

Trapzen är ganska lätta att träna upp, det är svårt att inte få kontakt med dem, för mig iaf, så jag förstår inte riktigt.

direktövningar som hantelshruggs och skivstångsshruggs är väldigt bra, skifta mellan dem ibland. kör dragen sakta och håll emot på nervägen, va noga med det.

sen är där 100 övningar som aktiverar trapsen, själv kan jag nöja mig med framåtlutande skivstångsrodd när det gäller trapz, för träningsvärk i dem efter ett pass av rodd. marklyft tar på trapz, drag till hakan med stång, med händerna ungifär 1-1½ dm ifrån varandra.
press bakom nacken, hantelpress (för axlarna då) tar också på trapzen.. kör på för fullt bara!

Skulle det inte gå mot all förmodan kan du köpa en nackmössa =P