handdator

Visa fullständig version : Vad är mest opti runt träning?


teo123
2011-05-25, 10:57
Nu ska jag förnya kosttillskottsförrådet och undrar vad som är absolut 100% mest opti (under deff då).
Äta BCAA 5ggr om dagen?
Äta "vanligt", med vassle efter?
EAA innan och efter?

Helt enkelt: Varför inte gå 100% opti? Får man 1% mer resultat från alla tillskott så finns fortfarande placebo (vad skulle man göra utan placebo?!).

Tackar för alla svar!
Mvh

WHITEFOLKS
2011-05-25, 12:35
Det korta svaret, ingen vet.

teo123
2011-05-25, 12:52
Och det finns ingen teori "Just Nu"?
Känns som Grub eller någon annan borde kunna sammanfatta alla studier och ge ett svar från det.
Jag förstår ingenting när jag läser dem så skulle verkligen uppskatta något liknande! :)

Mvh

Crocker
2011-05-25, 12:56
Nja, det finns ju akuta effekter. Men överlag vad som är bäst finns det ingen studie på.

NiHa
2011-05-25, 14:25
Ganska enkelt faktiskt då ALLT beror på hur du äter vanlig mat och hur den är komponerad :)
När du redovisat det så kan säkert flera råda dig hur det kan optimeras (med för dagen tillgänglig forskning).
Aminosyror i blodet är en viktig beståndsdel så se till att alltid äta något som innehåller bra mängder med protein i varje mål. Lecuin är en viktig aminosyra för att "aktivera" proteinsyntesen.
Det jag vill säga är att ät bra mat så gör det det mesta av näringstillförseln för vad dessa kosttillskott gör på muskeltillväxten på 1 eller 2 år det vet man inte, kanske någon procent men slarvar man med maten så är ju självklart kosttillskotten väldigt viktiga men som jag skrev så TOTALT så påverkar det säkert inte så mycket om man äter ordentligt.

Crocker
2011-05-25, 14:47
Ganska enkelt faktiskt då ALLT beror på hur du äter vanlig mat och hur den är komponerad :)
När du redovisat det så kan säkert flera råda dig hur det kan optimeras (med för dagen tillgänglig forskning).
Aminosyror i blodet är en viktig beståndsdel så se till att alltid äta något som innehåller bra mängder med protein i varje mål. Lecuin är en viktig aminosyra för att "aktivera" proteinsyntesen.
Det jag vill säga är att ät bra mat så gör det det mesta av näringstillförseln för vad dessa kosttillskott gör på muskeltillväxten på 1 eller 2 år det vet man inte, kanske någon procent men slarvar man med maten så är ju självklart kosttillskotten väldigt viktiga men som jag skrev så TOTALT så påverkar det säkert inte så mycket om man äter ordentligt.
This is the shit typ.

teo123
2011-05-25, 19:23
Tänkte bara att jag lika gärna köpa det som är mest Opti när jag ändå ska köpa på mig en del.
Skulle BCAA 3ggr per dag göra skillnad gentemot bara vassle efter träning?

HondaRider
2011-05-25, 19:29
Tänkte bara att jag lika gärna köpa det som är mest Opti när jag ändå ska köpa på mig en del.
Skulle BCAA 3ggr per dag göra skillnad gentemot bara vassle efter träning?

Ska du använda fria aminosyror som ersättning för protein så kör EAA och inte BCAA.

I verkligheten är det bara på morgonen och vid träning det gör skillnad mellan EAA och andra aminosyrekällor.

Spridis
2011-05-25, 19:29
Nej, troligen inte gällande träningsresultat.

teo123
2011-05-25, 19:48
Åkej, och runt träning gäller?..
Inte fått ett helt rakt svar än, vad är mest opti runt träning?
Kört BCAA innan och Vassle efter, hört att det blir som EAA innan och efter.

Spridis
2011-05-25, 19:58
Du får inget rakt svar för att ingen vet. Det som gäller är att få upp leucin-nivån i blodmloppet efter träning för att stimulera muskelproteinsytensen. Detta får du genom att suplementera med protein. Detta i form av proteinrik mat i den form som passar dej bäst, proteinpulver, aminosyror eller normal föda. I det långa loppet har det garanterat ingen stor betydelse vilket du väljer.

HondaRider
2011-05-25, 20:16
Åkej, och runt träning gäller?..
Inte fått ett helt rakt svar än, vad är mest opti runt träning?
Kört BCAA innan och Vassle efter, hört att det blir som EAA innan och efter.

Kolla innehållsförteckningen och tänk efter lite så inser du snart att det inte stämmer.

Mest opti är förmodligen(!) EAA före och efter och sedan ett fullvärdigt protein nån halvtimme-timme senare.

Välj ett EAA med hög andel leucin (EAA FX till exempel).

På fem år gör det säkert nåt halvt kilo extra i muskler jämfört med om du tar vassle istället.

Crocker
2011-05-25, 21:09
Kolla innehållsförteckningen och tänk efter lite så inser du snart att det inte stämmer.

Mest opti är förmodligen(!) EAA före och efter och sedan ett fullvärdigt protein nån halvtimme-timme senare.

Välj ett EAA med hög andel leucin (EAA FX till exempel).

På fem år gör det säkert nåt halvt kilo extra i muskler jämfört med om du tar vassle istället.
EAA är väl fullvärdigt? Och varför skulle säg inte vassle vara lika bra under en 5 årsperiod?

Evilkitty
2011-05-25, 21:18
EAA är väl fullvärdigt? Och varför skulle säg inte vassle vara lika bra under en 5 årsperiod?

För att proteinsyntesen uppregleras högre av EAA vilket antyder att det även kan vara mer fördelaktigt vid intag i samband med träning under en längre tidsperiod än vassle. Vassle har ingen fördel som överstiger EAA med avseende på just det, således är det ett rimligt antagande.

Givetvis kan man ifrågasätta det, och hänvisa till att det inte var långtidsstudier - vilket verkar vara precis vad du ville göra.

Crocker
2011-05-25, 21:47
För att proteinsyntesen uppregleras högre av EAA vilket antyder att det även kan vara mer fördelaktigt vid intag i samband med träning under en längre tidsperiod än vassle. Vassle har ingen fördel som överstiger EAA med avseende på just det, således är det ett rimligt antagande.

Givetvis kan man ifrågasätta det, och hänvisa till att det inte var långtidsstudier - vilket verkar vara precis vad du ville göra.
Ja, det finns inga långtidsstudier, att då dra egna paralleller är ganska dumt.

teo123
2011-05-25, 21:50
Aight, jag köper på mig EAA då!
The optinojja must live on!

mattilainen
2011-05-25, 21:57
jag kör vassle som drink mellan maten eller som start på dagen.

Eaa före och efter träning

Koffein ibland före

Omega 3 morgon och ibland kväll

vitaminer/mineraler varje morgon

D-vitamin morgon

Fredrik_S
2011-05-25, 22:31
Aight, jag köper på mig EAA då!
The optinojja must live on!

Om valet stog mellan EAA och vassle skulle jag alla dagar i veckan välja vassle. Det är mycket mer välbeprövat och ger mycket mer protein per investerad krona än EAA.

Allt annat lika tror jag 40 gram vassle utöver resterande kost är bättre än 6 gram EAA utöver resterande kost, av den enkla anledningen att det ger mer protein totalt per dygn.
dvs att det skulle ge lite lite mer muskler per år....

som sagt ingen vet ingen kommer nånsin vetat, omöjligt att mäta...

Sniggel
2011-05-26, 06:30
Det som gör störst skillnad av kosttillskotten är förmodligen kreatin.
Kör regelbundet på 5g om dagen (inled med laddning om du vill).
Utöver det så är det högt proteinintag som gäller. Jag skulle nog lägga mig på 3g protein / kg kroppsvikt om dagen och hålla det så. I detta kan en EAA-drink på 10g efter träning ingå (här kan även kreatinet intas för bra upptag).

Håller med om att vassle känns mer flexibelt än EAA. Skillnaden i effekt på lång sikt är förmodligen marginell och skillnaden mellan att ta kreatin och att inte ta, är nog betydligt mycket större.

vicarious
2011-05-26, 07:04
Om valet stog mellan EAA och vassle skulle jag alla dagar i veckan välja vassle. Det är mycket mer välbeprövat och ger mycket mer protein per investerad krona än EAA.

Allt annat lika tror jag 40 gram vassle utöver resterande kost är bättre än 6 gram EAA utöver resterande kost, av den enkla anledningen att det ger mer protein totalt per dygn.
dvs att det skulle ge lite lite mer muskler per år....

som sagt ingen vet ingen kommer nånsin vetat, omöjligt att mäta...

fast EAA ger mer essentiella aminosyror än vassle ger per krona så jag skulle nog säga att EAA är billigare egentligen.

hugget som stucket känns det som. vassle är ju betydligt roligare och godare att dricka om man ska ta flera gånger om dagen.

Ponitus
2011-05-26, 07:05
I detta kan en EAA-drink på 10g efter träning ingå (här kan även kreatinet intas för bra upptag).

Fast det blir väl inte bättre upptag av kreatinet för att du stoppar i dig EAA, eller? Iannatfalll om man intar kreatinet med kolhydrater då tas det upp "bättre".

Rätta mig om jag har fel, men har för mig att det står så i "kreatin-tråden".

vicarious
2011-05-26, 07:23
Fast det blir väl inte bättre upptag av kreatinet för att du stoppar i dig EAA, eller? Iannatfalll om man intar kreatinet med kolhydrater då tas det upp "bättre".

Rätta mig om jag har fel, men har för mig att det står så i "kreatin-tråden".

Nej det var inte hans poäng heller. Poängen var nog att det kan vara lika bra att ta det efter träning då kreatindepåerna kommer vara mer tömda.

HondaRider
2011-05-26, 09:26
Ja, det finns inga långtidsstudier, att då dra egna paralleller är ganska dumt.

Du missade kanske att jag skrev "förmodligen(!)"?

Jag uteslöt inte heller vassle, det är ju ett fullvärdigt protein som kan tas en halvtimme-timme efter.

Om det sedan gör ett halvkilo plus eller minus på fem år vet ingen, men nåt i den stilen är det bästa du kan förvänta dig från ett tillskott så... (möjligtvis undantaget arakidonsyra)

HondaRider
2011-05-26, 09:33
Fast det blir väl inte bättre upptag av kreatinet för att du stoppar i dig EAA, eller? Iannatfalll om man intar kreatinet med kolhydrater då tas det upp "bättre".

Rätta mig om jag har fel, men har för mig att det står så i "kreatin-tråden".

Det har egentligen ingen betydelse om du får ett högt insulinpåslag vid intag av kreatin men om det skulle ha det så ger EAA ungefär samma insulinrespons som kolhydrater. Faktum är att vassle också ökar insulinutsöndringen.

Transporten av Kreatin är INTE beroende av insulin utan av CT1 (Creatine Transporter 1) och den transportören är i sin tur beroende av natrium och klorid.

Så om du får i dig för lite NaCl (vanligt bordssalt) kan det vara en idé att ta det tillsammans med kreatin. (jag tror knappast att någon i vårt moderna samhälle är i riskzonen för Natrium brist dock)

teo123
2011-05-26, 09:53
Ooookej, all out vassle då?
Inte planerat att ta det flera gånger per dag, men det kan vara gött att ha som mellanmål.

Att kreatin ger effekt vet jag, deffar dock just nu och vill inte vara helt vattnig.

teo123
2011-05-26, 10:19
Och förresten:
Vad gör Omega-3 och D-Vitamin? Märker man något, eller är det bara att organen mår lite bättre?
Känns som om många höjer just dessa tillskott till skyarna.

vicarious
2011-05-26, 13:10
Ooookej, all out vassle då?
Inte planerat att ta det flera gånger per dag, men det kan vara gött att ha som mellanmål.

Att kreatin ger effekt vet jag, deffar dock just nu och vill inte vara helt vattnig.

Vanligt missförstånd och gammal myt att man blir finning, vattning och ser ut som skit av kreatin. Testa och se själv att du knappt kommer märka någon skillnad.

Anders The Peak
2011-05-26, 13:27
The ingestion of a leucine-protein supplement along with other high-carbohydrate food following intense training on consecutive days enhances subsequent high-intensity endurance performance and may attenuate muscle membrane disruption in well-trained male cyclists.The ingestion of a leucine-protein supplement along with other high-carbohydrate food following intense training on consecutive days enhances subsequent high-intensity endurance performance and may attenuate muscle membrane disruption in well-trained male cyclists.

Kan vara något

teo123
2011-05-26, 18:34
Okej, jag börjar med min kreatin-"kur" imorgon då.

Fortfarande står valet mellan EAA, BCAA och Vassle, Lutar åt EAA men är inte säker, vad rekommenderar ni under deff?

HondaRider
2011-05-26, 21:11
Okej, jag börjar med min kreatin-"kur" imorgon då.

Fortfarande står valet mellan EAA, BCAA och Vassle, Lutar åt EAA men är inte säker, vad rekommenderar ni under deff?

EAA, det innehåller alla essentiella aminosyror och väldigt lite kalorier.

teo123
2011-05-26, 22:07
Mjo, det har lutat åt EAA pga. det ett tag nu.
Tack så mycket allihopa! :)

Crocker
2011-05-26, 22:43
Okej, jag börjar med min kreatin-"kur" imorgon då.

Fortfarande står valet mellan EAA, BCAA och Vassle, Lutar åt EAA men är inte säker, vad rekommenderar ni under deff?
EAA/BCAA under deff.

teo123
2011-05-27, 13:01
EAA/BCAA under deff.

När skulle jag ta BCAA't då, för att bli så opti som möjligt? Som vanligt innan träning eller mer?

Crocker
2011-05-27, 13:27
När skulle jag ta BCAA't då, för att bli så opti som möjligt? Som vanligt innan träning eller mer?
Efter skulle jag nog säga. Men glöm inte att käka ett tag efter.

teo123
2011-05-27, 14:50
Efter skulle jag nog säga. Men glöm inte att käka ett tag efter.

Skulle det göra någon skillnad om man åt det innan och efter? Och vid andra tidpunkter än runt träning?

karlingen
2011-05-27, 15:38
Skulle det göra någon skillnad om man åt det innan och efter? Och vid andra tidpunkter än runt träning?

Stimulering av proteinsyntesen.

Sniggel
2011-05-27, 16:24
Jag föredrar EAA efter träning och vassle vid andra tidpunkter (vilka som helst eftersom det är billigt, även direkt efter en måltid t ex trots att det inte är "opti).

teo123
2011-05-27, 19:02
Stimulering av proteinsyntesen.

Och denna stimuleringen skulle påverka resultatet? Är det en likvärdig effekt som antingen vassle eller EAA skulle ge?

gibben
2011-05-28, 14:40
Brukar blanda eaa+bcaa i vattenflaskan som jag smuttar på under gympasset och ibland vassle då jag kommer hem efter träningen, beroende på hur länge det är tills jag ska äta vanlig mat. Vet inte om det finns någon för/nackdel att göra så?

Sniggel
2011-05-28, 15:25
Nu ska jag förnya kosttillskottsförrådet och undrar vad som är absolut 100% mest opti (under deff då).
Äta BCAA 5ggr om dagen?
Äta "vanligt", med vassle efter?
EAA innan och efter?

Helt enkelt: Varför inte gå 100% opti? Får man 1% mer resultat från alla tillskott så finns fortfarande placebo (vad skulle man göra utan placebo?!).

Tackar för alla svar!
Mvh

Missade att du var ute efter 100% opti :P
Hade jag eftersträvat det hade jag nog testat äta minst 4g/protein per kg kroppsvikt där det mesta kommer från kött + annat animaliskt (minst 1 kg animalier om dagen), 5 g kreatin om dagen, 5 ml fiskolja om dagen med 10g EAA före + efter träning. Även 10g EAA när jag vaknar. 1 kg spenat och 1 kg broccoli om dagen. Som kolhydratskällor hade jag använt rotfrukter (morot o palsternacka t ex) och så hade jag gjort nån sås baserad på raps+olivolja att ha till maträtterna. För att täcka resterande proteinbehov hade jag använt vassle + kaseindrinkar.
Så tror jag personligen hade varit mest opti för mig under en diet. Kanske man testar någon period också när man är lite tätare.

teo123
2011-05-30, 06:33
Det blev BCAA innan, och EAA efter, och när det tar slut har jag en till burk EAA som ska intas innan och efter.

Tack så mycket alla! :)

dawa
2011-05-30, 07:20
Brukar blanda eaa+bcaa i vattenflaskan som jag smuttar på under gympasset och ibland vassle då jag kommer hem efter träningen, beroende på hur länge det är tills jag ska äta vanlig mat. Vet inte om det finns någon för/nackdel att göra så?

Jag kör också EAA under träningen blandat med malte.

Är det slöseri om man tar det under istället för efter?

teo123
2011-05-30, 08:26
Jag kör också EAA under träningen blandat med malte.

Är det slöseri om man tar det under istället för efter?

Som jag har förstått det så är det bra att tillföra aminosyror till musklerna under träning, och att tillföra kolhydrater ökar också prestationsförmågan (eller bara skölja munnen med någon kolhydratslösning).

Dock skulle jag tagit det efter, det är då proteinsyntesen är som störst.

(Rätta mig om jag har fel, försöker lära mig).

Bjern
2011-05-30, 08:44
Missade att du var ute efter 100% opti :P
Hade jag eftersträvat det hade jag nog testat äta minst 4g/protein per kg kroppsvikt där det mesta kommer från kött

Vad grundar du det på? Finns endast som visar att ett proteinintag på 2g är bättre än 0,7g, men finns inga studier som visar att uppåt 4g skulle vara nödvändigt. 3,5g och uppåt är ju skadligt för levern dessutom.

Evilkitty
2011-05-30, 10:36
Vad grundar du det på? Finns endast som visar att ett proteinintag på 2g är bättre än 0,7g, men finns inga studier som visar att uppåt 4g skulle vara nödvändigt. 3,5g och uppåt är ju skadligt för levern dessutom.

Måste du ha studier på exakt 4g vs x?

Försök ha förståelse för hur man kan applicera studierna istället. Studien visar att mer protein är bättre än mindre dvs 4g är sannolikt bättre än t.ex 3g med avseende på muskeltillväxt.

Onigiri
2011-05-30, 10:40
Jag hade kört på eaa och ett ytterligare tillskott av leucin. Kostar inte mycket extra för rent naturellt leucin, kan vara värt att prova.

King Grub
2011-05-30, 10:41
Studien visar att mer protein är bättre än mindre dvs 4g är sannolikt bättre än t.ex 3g med avseende på muskeltillväxt.

Vilken studie är det som visar att man inte redan har nått intag för maximal stimulans med 3 gram?

BengtBurk
2011-05-30, 13:11
Vilken är den högsta mängden protein/kgkv som det gjorts studier på?

Bjern
2011-05-30, 17:05
Vilken är den högsta mängden protein/kgkv som det gjorts studier på?

2gram/kgkv.

Sverker
2011-05-30, 17:05
Det har egentligen ingen betydelse om du får ett högt insulinpåslag vid intag av kreatin men om det skulle ha det så ger EAA ungefär samma insulinrespons som kolhydrater. Faktum är att vassle också ökar insulinutsöndringen.

Transporten av Kreatin är INTE beroende av insulin utan av CT1 (Creatine Transporter 1) och den transportören är i sin tur beroende av natrium och klorid.

Så om du får i dig för lite NaCl (vanligt bordssalt) kan det vara en idé att ta det tillsammans med kreatin. (jag tror knappast att någon i vårt moderna samhälle är i riskzonen för Natrium brist dock)

Vi kan kanske spåna lite.

Att kreatintransportören CT1 säkert är bra och anpassad till kroppens normala omsättning av kreatin.
Med tillskott vill vi höja koncentrationen av kreatin i musklerna. Genom att aktivera aminosyratransportörerna med insulin kanske kreatinet åker snålskjuts in i musklerna;)

Sniggel
2011-05-31, 06:29
Vad grundar du det på? Finns endast som visar att ett proteinintag på 2g är bättre än 0,7g, men finns inga studier som visar att uppåt 4g skulle vara nödvändigt. 3,5g och uppåt är ju skadligt för levern dessutom.

Ja du har rätt i att det inte finns några studier som visar att 4g är bättre än 2g. Men det finns inga som motbevisar det heller. Och det finns gott om upplevda erfarenheter som säger att det finns nytta med 3g/kg och även en hel del som upplevt fördelar med 4g/kg. För att vara på den säkra sidan kan man då lika gärna lägga sig väldigt högt om man vill vara optimal(tm). Och påståendet om att det är farligt för levern (njurarna?) finns det inga belägg för, eller jo, när det gäller njurarnas kapacitet finns det en "hypotes" (teoretiskt framräknad siffra), men den är inte vetenskapligt testad, däremot så äter många 4g/kg och mycket högre än så utan att trilla fall knall pga t ex hyperammonia (eller hur det nu uttalas).

Det är sannolikt så att de siffror man kommit fram till är baserade på njurar hos individer som har ett normalt proteinintag och inte njurar som har haft tid att anpassa sig till ett högre proteinintag.

z_bumbi
2011-05-31, 06:46
Missade att du var ute efter 100% opti :P
Hade jag eftersträvat det hade jag nog testat äta minst 4g/protein per kg kroppsvikt där det mesta kommer från kött + annat animaliskt (minst 1 kg animalier om dagen), 5 g kreatin om dagen, 5 ml fiskolja om dagen med 10g EAA före + efter träning. Även 10g EAA när jag vaknar. 1 kg spenat och 1 kg broccoli om dagen. Som kolhydratskällor hade jag använt rotfrukter (morot o palsternacka t ex) och så hade jag gjort nån sås baserad på raps+olivolja att ha till maträtterna. För att täcka resterande proteinbehov hade jag använt vassle + kaseindrinkar.
Så tror jag personligen hade varit mest opti för mig under en diet. Kanske man testar någon period också när man är lite tätare.

Att överdosera fibrer är inte direkt optimalt.

Sniggel
2011-05-31, 07:04
Ok, ja det kanske blir lite mycket för de flesta där.
38g fibrer varav 25g olösliga fibrer för grönsakerna. Lägger man till rotfrukter blir det nog lite mycket. Jag hade nog kunnat äta så. Glömmer ibland bort att min mage är svår att göra upprörd :P
1 kg grönsaker kanske är vettigare då.