handdator

Visa fullständig version : hur negativt påverkar min stora mängd konditionsträning?


adrenalineSeeker
2011-05-25, 10:00
Jag tränar styrketräning ungefär 5-6ggr/vecka, oftast runt 12:00 tiden och sedan på kvällen spelar jag nästan alltid fotboll, 6-7ggr/vecka, d.v.s. två träningspass per dag. När man lägger sig för att sova så är man helt slut och sömnen blir så bra den kan bli.


Nu undrar jag hur pass mycket mina muskler går i katabolism om jag kör detta schema?

Bör tilläggas att jag äter som ett djur och tar diverse preparat såsom gainer, xtend, vitaminer osv.


EDIT: ligger på 175cm/80kg

forslund
2011-05-25, 10:07
Vid den mängden rätt mycket, antagligen. Ju större volym desto sämre för din styrketräning. Det går inte att svara på exakt hur mycket.

vicarious
2011-05-25, 10:09
Förväntar du dig en siffra eller? Helt omöjligt att säga.

adrenalineSeeker
2011-05-25, 10:17
Vid den mängden rätt mycket, antagligen. Ju större volym desto sämre för din styrketräning. Det går inte att svara på exakt hur mycket.

jag ligger på en anning bulk så det är inte bulken som går åt först innan musklerna?

Så det du säger är att om jag ska bibehålla nuvarande schema och få en muskelökning är dopa mig?

Mr.Sarkastisk
2011-05-25, 10:20
Väldigt mycket.

forslund
2011-05-25, 10:20
jag ligger på en anning bulk så det är inte bulken som går åt först innan musklerna?

Så det du säger är att om jag ska bibehålla nuvarande schema och få en muskelökning är dopa mig?

Det handlar inte om att du bryter ned dina muskler utan att konditionsträning har en hämmande effekt på muskelbyggning.

Ett förklarande exempel:

Med konditionsträning bygger du 5 gram muskelmassa.
Utan konditionsträning bygger du 10 gram muskelmassa.

Det handlar alltså om att du får bättre styrke/muskelvolym-resultat när konditionsträning inte är med i bilden, inte att du inte kan bygga med samtida konditionsträning.

Och nej, jag säger verkligen inte att du måste dopa dig.

adrenalineSeeker
2011-05-25, 10:35
Det handlar inte om att du bryter ned dina muskler utan att konditionsträning har en hämmande effekt på muskelbyggning.

Ett förklarande exempel:

Med konditionsträning bygger du 5 gram muskelmassa.
Utan konditionsträning bygger du 10 gram muskelmassa.

Det handlar alltså om att du får bättre styrke/muskelvolym-resultat när konditionsträning inte är med i bilden, inte att du inte kan bygga med samtida konditionsträning.

Och nej, jag säger verkligen inte att du måste dopa dig.

okej men då är slutsatsen att konditionsträning inte är en kataboliserande faktor vid muskelökning.

vicarious
2011-05-25, 10:44
okej men då är slutsatsen att konditionsträning inte är en kataboliserande faktor vid muskelökning.

Inte kataboliserande men hämmande för anabolismen.

adrenalineSeeker
2011-05-25, 10:48
Inte kataboliserande men hämmande för anabolismen.


Då är det ingen fara, har ju knappast bråttom att öka.

WHITEFOLKS
2011-05-25, 11:36
Det skulle även kunna ha en sådan effekt att nettot blir negativt om muskelnedbrytningen är tillräckligt stor och uppbyggnaden blir hämmad så mycket att totala nerbrytningen blir större än uppbyggningen.

Nu säger jag inte att det är så men jag tror inte man ska säga rakt av att det "bara går långsammare" heller, man kan nog hamna i ett läge där man inte går framåt alls eller till och med bakåt pga. konditionsträningen.

Beroende på utgångsläge osv då.

Yeahvlen
2011-05-25, 11:47
man kan nog hamna i ett läge där man inte går framåt alls eller till och med bakåt pga. konditionsträningen.



Absolut. Det har jag själv erfarat. Ifall det beror på taskig styrketräning eller på tok för stor mängd konditionsträning vet jag inte.