handdator

Visa fullständig version : 60 år gammal gitarr


AngryFinnishGuy
2011-05-25, 09:50
Har en ca 60 år gammal gitarr hemma. Enligt företaget dom gjort den 63 år gammal om man skall vara exakt. Företaget började tillverka gitarrer runt år 1942, och denna är trorligtvis tillverkad 48..

Kontaktade företaget och ägaren var intresserad av att köpa den av mig för att ha i deras museum. Den måste bli restaurerad pga skavanker, den är inte i bästa skick..

Vad kan jag vänta mig? Mycket/lite pengar? Vad skall jag tänka på, vill ju få den bevarad för framtiden genom att få den till museumet och få den restaurerad.. Men har ej ekonomin till detta själv. Och sen vore extra pengar i börsen guld för mig nujust.. Jag har ej betalat något för gitarren själv, utan den är hittad på en vind. Vill få en balans mellan att inte bli 'lurad' och ha den kvar i framtiden.

Ägaren sade också att han redan köpt upp och restaurerat ca 50-60 gamla gitarrer


http://i52.tinypic.com/i2mzvd.jpg
http://i52.tinypic.com/t5gi2o.jpg

andnel
2011-05-25, 10:01
Är det en Landola?

Om det är detta är fallet så är väl inte dessa något "high-end"-märke direkt. Men en såpass gammal gitarr är ju ändå värd en del slantar. Allt beror på hur eftertraktad på marknaden (vilket den inte är) och i hur bra skick den är. Skitsvårt att säga hur mycket de är villiga att ge för den. Men utgå från att de bjuder ett underpris.

AngryFinnishGuy
2011-05-25, 10:09
Är det en Landola?

Om det är detta är fallet så är väl inte dessa något "high-end"-märke direkt. Men en såpass gammal gitarr är ju ändå värd en del slantar. Allt beror på hur eftertraktad på marknaden (vilket den inte är) och i hur bra skick den är. Skitsvårt att säga hur mycket de är villiga att ge för den. Men utgå från att de bjuder ett underpris.

Mjo, det är sant.

Det är en Landola, korrekt. Från Jakobstad fabriken..

Tror jag kommer göra såhär att jag tar emot ägarens prisförslag, för att..

Jag bor i jakobstad och det känns mest rätt att den kommer till ett museum då de är intresserade av den

Jag har varit väldigt musikintresserad så det känns bättre så. Vill inte att en random 15 åring skall springa runt med den till gitarrlektioner, den är endå 60 år gammal och kommer från en fabrik i min stad

Jag har ej betalat något för den, så allt är på plus. (och den sammlar bara damm här hemma..)


Vore roligt att ha den själv dock. MEN jag kommer inte de närmaste åren att få den restaurerad, och den är typ ivägen nu så..

shut teh face
2011-05-25, 10:46
Du får skriva hur mkt du fick för den sen :D

AngryFinnishGuy
2011-05-25, 10:47
Du får skriva hur mkt du fick för den sen :D

Kan jag göra :)

agazza
2011-05-25, 10:54
Lägg ut den på ebay eller tradera och kolla vad budena blir, sen efter det ger du fan att sälja den bara

AngryFinnishGuy
2011-05-25, 10:55
Lägg ut den på ebay eller tradera och kolla vad budena blir, sen efter det ger du fan att sälja den bara

Det kunde man ju göra faktist!

Nils.R
2011-05-25, 11:34
Ta med den till en musikaffär kan du göra med.

Edit: eller regga dig på nåt musik-forum och fråga där.

TheGhr
2011-05-25, 17:37
Ta med den till en musikaffär kan du göra med.

Edit: eller regga dig på nåt musik-forum och fråga där.

That. Jag är inte säker på att Tradera är ett bra ställe, främst eftersom du då säkert kommer ha dåligt med feedback på kontot om du nu inte tänkt slutföra själva säljet. Köpare blir lite försiktiga. Men om du satsar på det, var tydlig med vad portot kommer att bli så du kan räkna in det i totalpriset sen.

<Mike>
2011-05-25, 17:57
Jag skulle också regga mig på ett musikforum. Alternativt kan du gå till en musikaffär och be dem se över den.

På tal om gamla gitarrer, när jag var prao på en musikaffär i åttan kom det in en gubbe med en riktigt gammal Fender. Tror den var från 50-talet någon gång. Den var i princip i nyskick. Gubben sa att den legat i garderoben, och nu undrade han om han kunde få någon tusenlapp för den. Det slutade med att butiksägaren hjälpte till att sälja den för lite över 250 tusen.

Riktigt så mycket kanske du inte får (:D) men det passade att berätta den storyn här. Var rätt sjukt att uppleva det själv.

andnel
2011-05-25, 20:49
Regga dig på Ackegura-forumet, de kan fruktansvärt mycket!