handdator

Visa fullständig version : Uppskatta volym och vikt hos mat: tumregler, tips&trix?


osk
2011-05-25, 09:40
Bakgrund: Jag arbetar sedan en längre tid tillbaka på en arbetsplats som är välsignad med en fin restaurang med buffé. Denna buffé är omfattande, nedrans billig, varierande, och erbjuder stora möjligheter att äta precis så (o)nyttigt som man själv önskar.

Problemet: att uppskatta mängderna! Åt jag 100 eller 200 gram av ditten eller datten?

Frågan: Vad använder folk här på forumet för tumregler, tankeverktyg, synvinklar, referenseobjekt och övrigt tips&trix för att kunna hålla koll på sitt energiintag? Jag tänker framförallt på när man äter ute, men vad som helst som underlättar kaloriräkning är såklart relevant (alla lösningar som involverar en matvåg bedöms som orealistiska).

Share your secrets!

Trashcan
2011-05-25, 10:06
Vatten väger 100 gram för en deciliter, och de flesta matvaror består till typ 80% av just vatten. Det är ju inte jättesvårt att uppskatta en dl mat liksom. Det är en tumregel jag använder i alla fall. =)

vicarious
2011-05-25, 10:12
Jag uppskattar aldrig mängder när jag äter buffé. All in :eating:

Kör "damage control" genom att i stort sett inte äta nånting annat den dagen än just buffén.

osk
2011-05-25, 10:36
Jag uppskattar aldrig mängder när jag äter buffé. All in :eating:

Kör "damage control" genom att i stort sett inte äta nånting annat den dagen än just buffén.

Om buffén hade varit öppen till 1600 eller liknande hade jag också gjort så:) Nu äter jag ju där 5 dagar i veckan, så all-in blir nedrans svårt att kompensera för. Det är just därför jag eftersöker lite "mentala verktyg" för att kunna ha största möjliga glädje av buffén, både smak- och näringsmässigt.

SiSenior
2011-05-25, 10:40
Jag brukar uppskatta varje livsmedel för sig och sedan multiplicera ihop allt på mobilminiräknaren efteråt. Som t.ex. idag uppskattade jag att min lunch till 400g fiskgryta, 400g potatis och 200g morötter, vilket blev 750kcal~.
Postat via en mobil enhet

Springer
2011-05-25, 10:55
osk, har du prövat med en måltid om dagen? ;)

osk
2011-05-25, 13:12
osk, har du prövat med en måltid om dagen? ;)

Jepp, det har jag. Tyvärr hjälper det mig inte att uppskatta matmängder som utgör en liten bråkdel av den totalt upplagda matmängden:/

Spartansk
2011-05-25, 13:18
Leta upp en tallrik hemma som är så lik i storlek som tallrikarna på buffén. Tillaga några maträtter som liknar de du brukar äta på buffén. Väg och räkna dem så du får det näringsvärde du vill ha. Lägg upp dem på tallriken. Försök "fotografera" i ditt huvud hur måltiden ser ut, och försök sedan efterlikna det varje gång du äter buffé. :)

osk
2011-05-25, 13:46
Leta upp en tallrik hemma som är så lik i storlek som tallrikarna på buffén. Tillaga några maträtter som liknar de du brukar äta på buffén. Väg och räkna dem så du får det näringsvärde du vill ha. Lägg upp dem på tallriken. Försök "fotografera" i ditt huvud hur måltiden ser ut, och försök sedan efterlikna det varje gång du äter buffé. :)

Både det här och siseniors förlag är bra. Tveklöst. Tar tyvärr mkt tid och ansträngning att komma igång, men det får det ju vara värt.

Är det såhär du själv har gjort?

Spartansk
2011-05-25, 13:51
Både det här och siseniors förlag är bra. Tveklöst. Tar tyvärr mkt tid och ansträngning att komma igång, men det får det ju vara värt.

Är det såhär du själv har gjort?

Nej, har inte gjort det, jag hittade på det på rak arm, faktiskt. :) Jag äter typ aldrig buffé (tyvärr).

Ett annat knep är att tänka att si och så mycket av detta motsvarar si och så mycket av detta. Kyckling är t ex ungefär 100 kcal per 100 g. Nötfärs 15 % är ungefär 200 kcal per 100 g. Så om du har koll på hur många gram en viss volym kyckling är, så kan du äta halva den volymen nötfärs.

Eddie Vedder
2011-05-25, 14:18
Lägger upp mestadels protein och fettkällor, grönsaker och sedan lite potatis typ. Både för att jag tycker det är godast, mest näringsrikt samt att jag är snål och sovlet är ju dyrast. ;)

osk
2011-05-25, 14:33
Nej, har inte gjort det, jag hittade på det på rak arm, faktiskt. :) Jag äter typ aldrig buffé (tyvärr).

Ett annat knep är att tänka att si och så mycket av detta motsvarar si och så mycket av detta. Kyckling är t ex ungefär 100 kcal per 100 g. Nötfärs 15 % är ungefär 200 kcal per 100 g. Så om du har koll på hur många gram en viss volym kyckling är, så kan du äta halva den volymen nötfärs.

Det där var en bra idé! Det känns som ett realistikt upplägg iaf, där man kan börja med ganska lite koll och sedan utöka. Gott. Ska användas.

EV: Jag har gjort som du i ungefär ett år, och av ungefär samma anledningar (kött&grönsaker = gott och prisvärt). Pasta/potatis kan man ju käka hemma, och är dessutom billigt:em: