handdator

Visa fullständig version : (Ännu) en bicepstråd. Tips?


Brunfel
2011-05-25, 09:15
Ohoj,
Jag har under senaste ungefär 12 månaderna börjat träna "på riktigt" efter några års slackerträning med något/ett par pass i veckan utan tanke på kost.
Jag tycker att jag har utvecklats ganska bra, men är lite orolig för att armarna, och då kanske främst biceps släpar.
Det är ju ganska vanligt att man jämför sig lite med folk och det känns som att jag borde kunna lyfta mer, jämfört med vad jag klarar på andra övningar.
Värt att notera är kanske att jag strävar efter att lyfta väldigt strikt. Inget slängande med hantlarna.

Vikt 93kg
Längd 184cm
Armomfång över spänd biceps 41cm
Lite övriga vikter, om det är relevant för helhetsintrycket:
Bänkpress 110kg
Militärpress, sittandes i smith 85kg
Marklyft 5x5 120kg
Benböj 5x5 100kg (är ganska ny på benböjen så mycket träning går till teknik).

Bicepspass brukar vara (beroende på ledig plats):
6*3 20kg sittande hantelcurls
6*3 17,5 lutande hantelcurls (sittande)
6*3 15kg vertikal preacher hammarcurls
6*3 37,5kg preachercurls med stång
8*?? cablecurl med rep/snören(ja ni vet)(finns inga viktangivelser på plattorna)

Träningspassen är:
Bröst/Triceps/Mage
Biceps/Rygg
Axlar/Ben
Och rotation på dessa. Jag tränar fem pass i veckan för det mesta.
Några uppenbara fel?

Vanish
2011-05-25, 09:23
Inser du hur mycket krut du lägger på en relativt liten muskel? Träna mer rygg och få biceps med på köpet! Lägg in 1-2 övningar biceps men koncentrera dig på ryggen istället.

Känner du att du släpar, pröva lägg upp en bild och låt folk bedöma. Att du "släpar" i vikter mot andra är ju helt orelevant egentligen, eftersom ni antagligen inte lyfter på samma sätt. Om du tex lyfter mycket mer strikt så kommer det såklart göra stor skillnad.

Om du har 3-splitt med 5 pass i veckan, rullar du alltid 3-1-3 eller kör du fasta dagar och alltså skippar en rotation i veckan? Eller kör du bara vidare med nästa pass i ordningen veckan efter?

Andersk
2011-05-25, 09:28
Vetifan om du kör lite väl mycket på biceps ? Kör du 3set eller 6set ?

När jag kör biceps kör jag oftast efter rygg då blir det.

Sittande hantelscurl 3x4-6
Bicepscurl 2x4-6
Valfri övning 1x4-6.

Tar alltid väldigt bra och har sedan jag börjat med de ökat i storlek,styrka och blivit lite ådrigare runt armarna. Tycker du borde köra tungt direkt och köra ut armarna på färre övningar istället för att sprida ut på så många.

Brunfel
2011-05-25, 10:24
Jag kör ganska mycket rygg, men då efter biceps. Är det klokare att köra rygg först?

Jag kör inga 3-set eller dylikt (om det innebär att göra tre olika övning på rad utan vila), utan jag kör ett set, vilar 2 min, kör igen, osv.
Mina tre olika pass roterar jag bara utan att tänka på fasta dagar eller så. Jag kör alltså varje pass 1 till 2 gånger per vecka, om det blir mer uppenbart så :)

Länkar här till dagsformstråd och armtråd här på forumet. Det är från en månad sedan ungefär.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5039247#post5039247
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5038955#post5038955

Mitosis
2011-05-25, 10:38
Ifall du kör biceps före rygg så kommer ju det begränsa din ryggträning, så jag hade kört rygg och sedan biceps.

Rusk
2011-05-25, 10:40
För mkt biceps och för låga reps, vill du bli starkare så fortsätt köra låga men annars bör du öka till 8-12.

Redhaad
2011-05-25, 11:30
hypertrofi bör du lägga repsen mellan 8-15 och köra fler set.

Annars så kör du allt för många övningar tycker jag, kör rygg och sen biceps då räcker de med 1 övning kanske men att du kör den övningen ordentligt och inge slackande.

om du kör biceps sådär så e de inge konstigt om den är underutvecklad, överträningen imo :smash:

robbob
2011-05-25, 11:31
Glöm inte chins/pull ups. Då kombinerar du på ett bra sätt biceps och rygg.

luderlasse
2011-05-25, 11:34
asså vafan, vilken bicepsbarbar :D skivstångscurl är enligt mej överlägset bästa övningen för bipeps, å den har du inte med, inte konstigt att det släpar

Brunfel
2011-05-25, 11:43
Kontentan av kritiken verkar vara att lagom är bäst.
Jag trappade upp något när jag tyckte att jag inte fick så bra utveckling, sen snackas det ju mycket om att allt handlar om mängd förflyttade kg på en given tid.
Jag får prova att flytta ryggpasset först, skära ned/byta ut ett par övningar och kötta vidare *flex*

Övrig kritik från bilderna att döma? Vet att det inte precis är högupplöst, men ändå. Har nån semi-ryggbild här också...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5020649#post5020649

Redhaad
2011-05-25, 11:49
Kontentan av kritiken verkar vara att lagom är bäst.
Jag trappade upp något när jag tyckte att jag inte fick så bra utveckling, sen snackas det ju mycket om att allt handlar om mängd förflyttade kg på en given tid.
Jag får prova att flytta ryggpasset först, skära ned/byta ut ett par övningar och kötta vidare *flex*

Övrig kritik från bilderna att döma? Vet att det inte precis är högupplöst, men ändå. Har nån semi-ryggbild här också...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5020649#post5020649


Det e där varningen är, överdriva e aldrig bra.

Joda bra jobbat med ryggen, av läsandet å döma verkar du haft en hel del utveckling :thumbup:.

JAg känner igen mig där, den 1 Januari, år 2010 vägde jag 62 kg och var 1,80. den 1 Maj år 2011 vägde jag 83 kg och var 1,81 :)

jobba på!

dyxeldoff
2011-05-25, 12:45
jag blev starkare i bic när jag bara körde bänk böj och mark i tre månader.
=)

Redhaad
2011-05-25, 19:54
jag blev starkare i bic när jag bara körde bänk böj och mark i tre månader.
=)

om du blvivit starkare i biceps av bänkpress så är detta väldigt intressant då bänkpress knappt aktiverar biceps :smash:

Marklyft kan jag gå med på, statiskt arbete men knappast så att det känns i biceps! men ett tips för dig som verkligen vill utveckla biceps är att köra:
Fria vikter, inge maskin tönterier. Du bygger starkare muskler med fria vikter.
Biceps curl med stång eller hantlar
Statisk biceps curl
Biceps curl med vridning

3 favorit övningar för mig, värt å testa :)