handdator

Visa fullständig version : Skarpa bröstsmärtor (obs - endast 19 år, man)


Inge Enveten
2011-05-25, 06:26
Har haft ganska så skarpa bröstsmärtor från och till i cirka en vecka nu. Minns att de uppstod efter att jag grillat med några polare. Kan någon av dessa vara anledningen?

Inandning av gasen från grillkol?
Stor konsumtion kött vid en sittning, typ 1 kg?
Lågt fettintag dagligen i ca 7~ dagar (minst 10-20 g iaf dock, kroppsvikt 77~)
Och sist men kanske inte minst så har jag börjat ta ett tillskott som innehåller Chocamine, koffein, grönt teextrakt (60% EGCG), beta-fenyletylamin HCL blend, synefrin hcl, bioperine, mikrokristallin cellulosa, kiseldioxid.
Dock lagt ner användningen för se om produkten är boven

All right. Thx.

Tjuckot
2011-05-25, 06:40
Bröstsmärtor -> doktor -> nu!

Förhoppningsvis är det också det enda svaret du kommer få höra härifrån.

Inge Enveten
2011-05-25, 06:45
Bröstsmärtor -> doktor -> nu!

Förhoppningsvis är det också det enda svaret du kommer få höra härifrån.

Vårdcentralen öppnar inte förens 08:00 men jag har tänkt dra dit i alla fall. Tack.

Åsberg
2011-05-25, 06:45
Som sagt. Uppsök läkare. Synefrin kan mycket väl vara en orsak.

Onigiri
2011-05-25, 06:54
"Varning för efedrin och synefrin

Livsmedelsverket har tidigare flera gånger varnat för efedrin i sportpreparat och bantningsprodukter. Produkterna kan ge allvarliga biverkningar på hjärta och blodkärl.

Synefrin är ett ämne som liknar efedrin. Synefrin förekommer i sportpodukter och bantningspreparat, ofta som ersättning för efedrin. Även synefrin kan ge biverkningar på hjärta och kärl."

Mer här: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Efedrin-Ephedra-arter/Varning-for-efedrin-och-synefrin/

Onigiri
2011-05-25, 06:56
Kommer själv ihåg när jag ville testa synefrin hcl för ett halvår sen eller så. Blev några rejäla hugg/slag mitt i bröstet ibland och nästan lite tunnelseende strax efter huggen. Aldrig varit så innan eller efter synefrinet. Kunde nästan höra hjärtat slå i halsen med ibland, kluckade liksom.

Nitrometan
2011-05-25, 06:57
Vårdcentralen öppnar inte förens 08:00 men jag har tänkt dra dit i alla fall. Tack.

Det finns väl akutmottagningar eller ambulanser också?

Bröstsmärtor är serious cat.

Inge Enveten
2011-05-25, 07:16
Orka bry sig om det bara är smärtor och inget annat dock. Att det bara gör ont är ju skitsamma. Stör mig dock enormt på att ordentliga andetag är lite svåra att göra samt smärtsamma.

Ringt vårdcentralen nu. Lite lol på att de öppnade 15 minuter sedan och så är jag på plats 13 i telefonkön. Grymt att de i alla fall hade en funktion så att jag kan bli uppringd av dem istället för att vänta.

Intressant info angående synefrinet förresten. Tack för det.

Sheogorath
2011-05-25, 07:18
Bra hållpunkter för bröstsmärtor är att skarpa sticksmärtor som känns i sidan vid inandning är betydligt mer godartade än känslan av ett kraftigt dovt tryck över bröstet eller en utbredd central smärta. Om en sådan känsla finns tillsammans med en smärta som går ut i vänsterarmen ska man kanske vara särskilt snabb på telefonen.

Inge Enveten
2011-05-25, 07:21
Skulle nog närmast påstå att det var mer av ett kraftigt centralt tryck som känns endast vid ordentlig inandning. Sitter jag och chillar, endast inandning smått via näsan = would never notice

Sheogorath
2011-05-25, 07:35
Skulle nog närmast påstå att det var mer av ett kraftigt centralt tryck som känns endast vid ordentlig inandning. Sitter jag och chillar, endast inandning smått via näsan = would never notice

Låter som bra att kolla upp då tycker jag. Säkert ingen fara men you never know. :)

Angel
2011-05-25, 08:29
1. Pulvret, skippa de
2. Tietsz Syndrom



Glöm inte uppdatera oss. Tror det är lugnt med ditt hjärta.

Tjuckot
2011-05-25, 09:21
2. Tietsze Syndrom


Antar jag du menar, wikipedia sa att det andra var något om albinism :)

Angel
2011-05-25, 09:33
Antar jag du menar, wikipedia sa att det andra var något om albinism :)

Vem vet :)

Mats J
2011-05-25, 09:36
Tyvärr är det ju typiskt tecken vid hjärtmuskelinflamation, stickande kraftig smärta just vid djup inandning.

Mr.Sarkastisk
2011-05-25, 10:26
Låter inte speciellt bra. Ta dig försiktigt till läkare och undvik ansträngning.

Inge Enveten
2011-05-25, 11:03
Tack för eran omtanke!

Läkaren hade ingen aning. Alla mina värden var tydligen bra. Han sa att ett fall som mitt uppstod "en gång per tjugo år". Han funderade på att skicka mig till en akutmottagning eller något sånt men sa att det kanske vore dumt eftersom jag troligtvis skulle få vänta 6-8h och sen bli hemskickad. Han skulle ringa någon snubbe och sen höra av sig till mig senare idag om han fick reda på något nytt.

Konstiga är att jag inte alls haft problem med detta när jag tränat (styrketräning) trots att jag blivit andfådd.

Har i alla fall lagt ner den produkten jag nämnde då den började intas lite innan detta. Om problemen går bort så kommer jag nog börja med den igen och om problemen kommer igen så är jag ju säker på att det var produkten som orsakade problemen.

hultman
2011-05-25, 11:05
Hehe. Jag har själv haft bröstsmärtor av varierande grad, ibland liknande den du beskriver. Farsgubben, som just är hjärtläkare, har alltid ryckt på axlarna och sagt att det inte är någon fara. Sedan har han nämnt någonting om att det på något sätt var fullt normalt. Men som vanligt börjar skällan ljuda direkt när folk beskriver detta fenomen på ett forum.

hultman
2011-05-25, 11:07
Tack för eran omtanke!

Läkaren hade ingen aning. Alla mina värden var tydligen bra. Han sa att ett fall som mitt uppstod "en gång per tjugo år". Han funderade på att skicka mig till en akutmottagning eller något sånt men sa att det kanske vore dumt eftersom jag troligtvis skulle få vänta 6-8h och sen bli hemskickad. Han skulle ringa någon snubbe och sen höra av sig till mig senare idag om han fick reda på något nytt.

Konstiga är att jag inte alls haft problem med detta när jag tränat (styrketräning) trots att jag blivit andfådd.

Har i alla fall lagt ner den produkten jag nämnde då den började intas lite innan detta. Om problemen går bort så kommer jag nog börja med den igen och om problemen kommer igen så är jag ju säker på att det var produkten som orsakade problemen.

Ett fall som ditt uppstår varje tjugonde år? Som vadå, när det smärtar lite diffust en stund utan att något är fel? Föga troligt...

Pungis
2011-05-25, 11:09
Tack för eran omtanke!

Läkaren hade ingen aning. Alla mina värden var tydligen bra. Han sa att ett fall som mitt uppstod "en gång per tjugo år". Han funderade på att skicka mig till en akutmottagning eller något sånt men sa att det kanske vore dumt eftersom jag troligtvis skulle få vänta 6-8h och sen bli hemskickad. Han skulle ringa någon snubbe och sen höra av sig till mig senare idag om han fick reda på något nytt.

Konstiga är att jag inte alls haft problem med detta när jag tränat (styrketräning) trots att jag blivit andfådd.

Har i alla fall lagt ner den produkten jag nämnde då den började intas lite innan detta. Om problemen går bort så kommer jag nog börja med den igen och om problemen kommer igen så är jag ju säker på att det var produkten som orsakade problemen.


Vad tog dom för tester?


En kompis till mig hade mindre bröstsmärtor som han ignorerade.
En månad senare dog han framför TV-n.
Han var 24 år.

Ljuvligt
2011-05-25, 11:19
Hehe. Jag har själv haft bröstsmärtor av varierande grad, ibland liknande den du beskriver. Farsgubben, som just är hjärtläkare, har alltid ryckt på axlarna och sagt att det inte är någon fara. Sedan har han nämnt någonting om att det på något sätt var fullt normalt. Men som vanligt börjar skällan ljuda direkt när folk beskriver detta fenomen på ett forum.

Det kan tyckas vara riskabelt att använda ett uttalande man själv fått i vårdsammanhang gällande ens egna symtom (i ditt fall då av din far) till att råda andra, speciellt när det kommer till att avfärda bröstsmärtor. Andrahands diagnostisering är väl sällan jättelyckat, speciellt via internet. Personligen tycker jag att man ska vara försiktig med uttalanden av den sorten.

Nitrometan
2011-05-25, 11:25
En kompis till mig hade mindre bröstsmärtor som han ignorerade.
En månad senare dog han framför TV-n.
Han var 24 år.
Asch. Hultman säger att det inte är nån fara. Han inbillar sig nog.

Säg till honom att sluta känna efter.







Eller så gör hultman fel i att uttala sig generellt baserat på ett utlåtande om en annan person (även om det är han själv).

Inge Enveten
2011-05-25, 11:37
Vad tog dom för tester?


En kompis till mig hade mindre bröstsmärtor som han ignorerade.
En månad senare dog han framför TV-n.
Han var 24 år.

Damn :|

Blodtryck, puls, EKG, något annat också.

Lyfte lite på armarna, höll dem bakom huvudet, tryckte på ryggen, bröstet, bad mig andas och lite sånt.

hultman
2011-05-25, 12:27
Det kan tyckas vara riskabelt att använda ett uttalande man själv fått i vårdsammanhang gällande ens egna symtom (i ditt fall då av din far) till att råda andra, speciellt när det kommer till att avfärda bröstsmärtor. Andrahands diagnostisering är väl sällan jättelyckat, speciellt via internet. Personligen tycker jag att man ska vara försiktig med uttalanden av den sorten.

Ja, principiellt så håller jag med. Personligen har jag noll kunskap om hans medicinska tillstånd oh mina symtom är på intet sätt intressanta när det gäller någon annan. Faktum är dock att "inbillning" står för en väldigt kostsam del av sjukvården. Jag har själv arbetat som ekonom för ett primärvårdsföretag och tycker mig ha en hyfsad inblick i dessa verksamheter. Det är inte sällan läkarna klagar över de människor som enligt dem själva "känner efter lite väl mycket".

Asch. Hultman säger att det inte är nån fara. Han inbillar sig nog.

Säg till honom att sluta känna efter.

Eller så gör hultman fel i att uttala sig generellt baserat på ett utlåtande om en annan person (även om det är han själv).

Sluta nu. Jag skrev ett inlägg som frångick den inslagna vägen på temat Beställ En Taxi Till Akuten Och Skriv Ditt Testamente. För det skrämmer bara i onödan.

Mats J
2011-05-25, 12:31
Håller med, jag har haft bröstsmärtor massor med gånger senaste 5 åren, ibland har jag struntat i det men vissa gånger har det tom. blivigt ambulans till akuten. Dock har de aldrig hittat det minsta fel. Så jag har börjat vant mig vid detta trots att det ofta är obehagligt och denna typ av trådar skrämmer en.

Nitrometan
2011-05-25, 12:32
Sluta nu. Jag skrev ett inlägg som frångick den inslagna vägen på temat Beställ En Taxi Till Akuten Och Skriv Ditt Testamente. För det skrämmer bara i onödan.
Hellre ett vårdbesök för mycket när det gäller bröstsmärtor.

Men om man är så tuff so du så klarar man sig utan sjukvård såklart. Då kan man bortse från alla råd.

Dav0d
2011-05-25, 13:03
Nu vill jag inte skrämma dig men detta hände mig och låt mig ge dig en snabb förklaring. Skillnaden är att mina symptom eskalerade väldigt snabbt jämfört med dina.

Jag hade varit ute och käkat kebab ute på stan. Senare på natten la jag märke till att det gjorde ont när jag tog väldigt djupa andetag. Ja gick och la mig för jag trodde att jag höll på att bli förkyld, men det blev bara värre och värre.

Jag bestämde mig för att ringa akuten, de kom och hämtade mig strax därefter. Jag blev inlagd och då började smärtorna bli extrema. Det visade sig i alla fall att ett virus från köttet passerat min lever och attackerat lungorna samt hjärtat. De hade vätskefyllt båda. Var nära att missta livet eller bli permanent skadad.

Om det eskalerar dra in och be dem röntga dina lungor (för att se ifall det är vätska mellan väggarna). För idioterna på akuten trodde jag hade magkatarr i över 24 timmar. Då snackar vi om en kille som är van att bryta revbena inte kan andas och har så ont att jag inte kunde prata. M.a.o. de ville inte lägga tid eller pengar på att röntga trots att jag hade obeskrivlig smärta.

Ljuvligt
2011-05-25, 13:06
I grund och botten bör inte trådar likt denna skapas (enligt mig), då det är en väldigt liten sannolikhet att rätt diagnos kommer att kunna fastställas överhuvudtaget. För till denna typen av trådar hör alltid ett brett spektrum av olika diagnoser/idéer som bygger på erfarenheter utifrån en själv eller ens brors-flickväns-lillasysters-kompis-pappas erfarenhet. Ja, det finns en stor risk att man, om man då redan är lite orolig, blir mer upptrissad av att höra om värsta tänkbara scenario. Men i slutändan är det precis som Nitrometan säger bättre att uppsöka vård en gång för mycket än en gång för lite. Om inte annat hade det framförallt varit så fruktansvärt onödigt om det faktiskt varit något som varit riktigt tokigt med TS, men så tar han beslutet att avstått från att söka vård grundat på att han inte vara en "typ som känner efter för mycket" som han läst om på något forum. I det avseendet är råden om att det troligen inte är någon fara med bröstsmärtorna så mycket värre än dem som säger "Beställ En Taxi Till Akuten Och Skriv Ditt Testamente".


Nu har dock TS redan varit och undersöks av någon kunnig, så den biten är redan avklarad.

Dav0d
2011-05-25, 13:19
I grund och botten bör inte trådar likt denna skapas (enligt mig), då det är en väldigt liten sannolikhet att rätt diagnos kommer att kunna fastställas överhuvudtaget. För till denna typen av trådar hör alltid ett brett spektrum av olika diagnoser/idéer som bygger på erfarenheter utifrån en själv eller ens brors-flickväns-lillasysters-kompis-pappas erfarenhet. Ja, det finns en stor risk att man, om man då redan är lite orolig, blir mer upptrissad av att höra om värsta tänkbara scenario. Men i slutändan är det precis som Nitrometan säger bättre att uppsöka vård en gång för mycket än en gång för lite. Om inte annat hade det framförallt varit så fruktansvärt onödigt om det faktiskt varit något som varit riktigt tokigt med TS, men så tar han beslutet att avstått från att söka vård grundat på att han inte vara en "typ som känner efter för mycket" som han läst om på något forum. I det avseendet är råden om att det troligen inte är någon fara med bröstsmärtorna så mycket värre än dem som säger "Beställ En Taxi Till Akuten Och Skriv Ditt Testamente".


Nu har dock TS redan varit och undersöks av någon kunnig, så den biten är redan avklarad.

Inte för jag skulle säga att de är kunniga. De gjorde precis samma tester på mig som de gjorde på han, trots de missade de extremt på diagnosen som höll på att kosta mig livet. Nu säger jag inte att han ligger i samma fall, men ibland kan erfarenheter ge något. I mitt fall försöker jag bara tillägga att om trådskaparen får stora smärtor, låt dem inte tro att det är något simpelt utan få dem att röntga hjärta och lungor direkt.

redbrigade
2011-05-25, 13:31
Har du varit förkyld nyligen? jag var det för något år sedan och drog ner en hel del slem i lungorna som satte sig där och gjorde att jag fick liknande känslor när jag tog djupare andetag.

Inge Enveten
2011-05-25, 18:09
Detta har nog varit en av de segaste dagarna i mitt liv. Är nu på akuten och har tagit blodprov för tredje gången idag.

En massa klydd också med var jag skulle, kommunikationen mellan vårdcentralen och sjuhuset har nog inte varit den bästa.

Läkaren här gillade inte alls att jag använt något innehållande synefrin. Hur som helst Så återkmr jag när jag vetmer

Crocker
2011-05-25, 18:10
Detta har nog varit en av de segaste dagarna i mitt liv. Är nu på akuten och har tagit blodprov för tredje gången idag.

En massa klydd också med var jag skulle, kommunikationen mellan vårdcentralen och sjuhuset har nog inte varit den bästa.

Läkaren här gillade inte alls att jag använt något innehållande synefrin. Hur som helst Så återkmr jag när jag vetmer
Gör det, hoppas allt är bra! *cupid*

Sheogorath
2011-05-25, 18:11
Detta har nog varit en av de segaste dagarna i mitt liv. Är nu på akuten och har tagit blodprov för tredje gången idag.

En massa klydd också med var jag skulle, kommunikationen mellan vårdcentralen och sjuhuset har nog inte varit den bästa.

Läkaren här gillade inte alls att jag använt något innehållande synefrin. Hur som helst Så återkmr jag när jag vetmer

Dom gillar nog inte att du använt [insert any substance they have never heard of before].

hallar
2011-05-25, 19:26
Bröstsmärta i korthet:

Man tar EKG, och TNT (hjärtskade markör). Måste upprepas så att man har ett blodprov som är taget 6 timmar efter att smärtan har slutat för att vara helt säker. Tar ett litet tag innan det stiger i blodet därför kan initiala blodprover vara negativa.

Om man har bröstsmärta som korrelerar med andningen så börjar man fundera på pneumothorax eller lungemboli. För lungemboli tar man D-dimer om det är låg misstanke och hög misstanke gör man antingen lungscint eller CT-thorax.

I övrigt kan tietzes syndrom ställas på de flesta. Handlar bara om hur hårt man trycker på bröstkorgen. Med andra ord väldigt överdiagnoserad och lite av en slaskdiagnos.


Ofta är det ingen fara med bröstsmärta men man skall söka akuten för att utesluta något farligt. Vårdcentraler brukar bara skicka in en dit (lite beroende på hur välutrustad vc är)

Inge Enveten
2011-05-25, 22:55
Gjort lungröntgen, tagit tre blodprov, EKG-test två gånger och säkert en massa annat jag glömt då jag spenderat mer än tio timmar med allt det här idag.

Slutsatsen var att alla mina värden är ok. Det är högst osannolikt att det är något allvarligt. Hypoteser verkade vara att det kanske hade att göra med bröstmuskulaturen eller att jag hade luft i något fel sorts område eller något sånt.

Aja. Så länge som det inte är allvarligt så. Det stör inte träningen heller. Bara ganska så smärtsamt och obehagligt men jag lär mig nog att undvika det med tiden :)

Eddie Vedder
2011-05-26, 15:15
Hur känner du dig i bröstet idag?

Har du varit väldigt stressad på sistone? Jag har haft en tung period bakom mig och när saker lugnade ner sig blev jag direkt sjuk med rejäla bröstsmärtor i säkert en vecka. Och det har inte helt lämnat mig än. Hjärtklappning och bröstsmärtor har jag fått förut också vid jobbiga perioder.

Inge Enveten
2011-05-26, 15:33
Hur känner du dig i bröstet idag?

Har du varit väldigt stressad på sistone? Jag har haft en tung period bakom mig och när saker lugnade ner sig blev jag direkt sjuk med rejäla bröstsmärtor i säkert en vecka. Och det har inte helt lämnat mig än. Hjärtklappning och bröstsmärtor har jag fått förut också vid jobbiga perioder.

Intressant. Det stämmer bra på mig att jag varit stressad på senaste tiden och faktiskt så har dessa problem kommit precis när saker och ting börjat lugna ner sig.

Idag gör det betydligt mindre ont faktiskt. Även när jag av egen vilja andas in ordentligt.

Dina bröstsmärtor, är de konstanta? Vid speciell andning? Mina kräver ju en ordentlig inandning. Jag kan dock träna och flåsa utan att få problem. Vad jag menar med "ordentlig inandning" är en inandning där luft kommer "hela vägen ner" om ni förstår.

Ska förresten tillbaka till sjukhuset imorgon och kolla något med hjärtat. Kanske var en röntgen. Hoppas mest på att mina problem går över. Det var inte alls trevligt på sjukhuset och akutmottagning igår, såg en massa människor som verkligen såg ut som om de höll på att dö.