handdator

Visa fullständig version : Mitt schema - månad 3


Lobello
2011-05-24, 21:04
Jag är 20år gammal, 195cm, 89kg, har tränat med MaxOT i två månader.
Är väldigt seriös med träningen och skulle ni kunna titta igenom mitt
schema, ska testas från och med måndag nästa vecka! Helt fel att kopiera ifrån MaxOT o göra volym träning av det hela? För många övningar/set?

Måndag - Axlar och traps
Axlar:
1. Stående militärpress…..3 set 8-12 reps (efter uppvärmning)
2. Sittande hantelpress....3 set 8-12 reps
3. Hantellyft åt sidan....3 set 8-12 reps
4. Sittande framåtböjda hantellyft....3 set 8-12 reps
Traps:
1. Skivstångsshrugs....4 sets 8-12 reps (efter viktacklimatisering)

Tisdag - vader och ben
Vader:
1. Stående vadpress....4 set 8-12 reps (efter uppvärmning)
2. Sittande vadpress....4 set 8-12 reps
Ben:
1. Knäböj....3 set 8-12 reps (efter uppvärmning)
2. Benpress....3 set 8-12 reps
3. Stela marklyft....3 set 8-12 reps

Onsdag - mage och rygg
Mage:
1. Benlyft....3 set 15-20 reps
2. Kabelcrunches....3 sets 8-12 reps
3. Snea Crunches....3 set 15-20 reps
Rygg:
1. Kabelrodd....3 set 8-12 reps (efter uppvärmning)
2. Latsdrag V....4 set 8-12 reps
3. Latsdrag Rak....3 set 8-12 reps
4. Chins....30reps*

Torsdag - bröst och triceps
Bröst:
1. Sned bänkpress....4 sets 8-12 reps (efter uppvärmning)
2. Bänkpress....4 sets 8-12 reps
3. Dips (vikt?)....4 set 8-12 reps
Triceps:
1. Sned tricepspress....4 set 8-12 reps
2. Liggande tricepspress....4 set 8-12 reps
3. Pushdowns....3 set 8-12 reps

Fredag - biceps & underarmar
Biceps:
1. Skivstångscurl/EZ....4 set 8-12 reps (efter uppvärmning)
2. Växlande hantelcurl....4 set 8-12 reps
3. Hammer Curl....4 set 8-12 reps
Underarm:
1. Handledscurl med skivstång....3 set 8-12 reps
2. Stående handledscurl med hantlar....3 set 8-12 reps

Lördag och söndag - ledig

Lobello
2011-05-25, 17:32
Bump

willtjam
2011-05-25, 17:52
Jag är ingen expert, så nån får rätta mig ifall jag har fel.

På tisdagen, lägg benövningarna och knäböjen först. Om du börjar med annat så kan stabiliserande muskler bli trötta rätt fort vilket gör att knäböjen blir mindre säker att utföra.

Typ samma sak på onsdagen. Lägg ryggövningar först eftersom magen stabiliserar väldigt mycket i nästan alla övningar, så är du trött i magen redan innan så riskerar du att hålla väldigt dålig form. Och behöver du verkligen tre övningar som fokuserar på latsen? Ta bort någon av latsdragen och släng in marklyft i början istället.

På torsdagen: sned bänkpress fokuserar väldigt mycket på övre bröst och axlar. Vill du fokusera på övre bröst och axlar? Om du satsar på hela bröstet (vilket du borde med tanke på att det är ett bröstpass) så borde du lägga vanliga bänkpressen först som tar mindre på axlar.

På fredagen: kör man skivstångscurl med ez-stång så riskerar man att få väldigt stela handleder, så det rekommenderas (har sett lite överallt här på forumet) att man kör med rak stång istället.

Tänk på att fler pass inte automatiskt betyder snabbare resultat, utan tre dagar i veckan räcker gott och väl för dom flesta.

Med reservation för fel. :D

Crocker
2011-05-25, 18:28
Jag är ingen expert, så nån får rätta mig ifall jag har fel.

På tisdagen, lägg benövningarna och knäböjen först. Om du börjar med annat så kan stabiliserande muskler bli trötta rätt fort vilket gör att knäböjen blir mindre säker att utföra.

Typ samma sak på onsdagen. Lägg ryggövningar först eftersom magen stabiliserar väldigt mycket i nästan alla övningar, så är du trött i magen redan innan så riskerar du att hålla väldigt dålig form. Och behöver du verkligen tre övningar som fokuserar på latsen? Ta bort någon av latsdragen och släng in marklyft i början istället.

På torsdagen: sned bänkpress fokuserar väldigt mycket på övre bröst och axlar. Vill du fokusera på övre bröst och axlar? Om du satsar på hela bröstet (vilket du borde med tanke på att det är ett bröstpass) så borde du lägga vanliga bänkpressen först som tar mindre på axlar.

På fredagen: kör man skivstångscurl med ez-stång så riskerar man att få väldigt stela handleder, så det rekommenderas (har sett lite överallt här på forumet) att man kör med rak stång istället.

Tänk på att fler pass inte automatiskt betyder snabbare resultat, utan tre dagar i veckan räcker gott och väl för dom flesta.

Med reservation för fel. :D
Otroligt bra skrivet, mer behöver du inte veta om schemat. :thumbup:

Rusk
2011-05-25, 18:43
Lite komiskt att du tränar ben mindre än biceps som är kroppens största muskel.
Biceps är en riktigt liten muskel och du behöver nog inte mer än 4-6set för den.

Crocker
2011-05-25, 18:52
Lite komiskt att du tränar ben mindre än biceps som är kroppens största muskel.
Biceps är en riktigt liten muskel och du behöver nog inte mer än 4-6set för den.
Om man inte vill ha stora ben bör man ju inte träna de.
Men bicepsträningen är väl överdriven.

Rusk
2011-05-25, 19:06
Om man inte vill ha stora ben bör man ju inte träna de.
Men bicepsträningen är väl överdriven.

Aye, är alltid 2 nybörjare på mitt gym och det enda jag någonsin har sett dom träna är biceps, det roligaste är att dom tränar dom i 50-60min:smash:

Lobello
2011-05-25, 20:33
Lite komiskt att du tränar ben mindre än biceps som är kroppens största muskel.
Biceps är en riktigt liten muskel och du behöver nog inte mer än 4-6set för den.

Därför tråden skapades.

Lobello
2011-05-25, 20:36
Lite komiskt att du tränar ben mindre än biceps som är kroppens största muskel.
Biceps är en riktigt liten muskel och du behöver nog inte mer än 4-6set för den.

Därför tråden skapades. Förövrigt så har jag aldrig tidigare kört mer än
Tre övningar på biceps, 3set 4-6rep. Tog ett schema som fanns
O la endast till mer set och reps. Tack för "tipset" :)

Crocker
2011-05-25, 21:00
Aye, är alltid 2 nybörjare på mitt gym och det enda jag någonsin har sett dom träna är biceps, det roligaste är att dom tränar dom i 50-60min:smash:
Låt de göra det då?
Stör mig som tusan på alla som tycker det är kasst att träna ben, nu ville ju TS det. Men det ligger något i kollos natur att kritisera det.

Lobello
2011-05-26, 16:37
Jag är ingen expert, så nån får rätta mig ifall jag har fel.

På tisdagen, lägg benövningarna och knäböjen först. Om du börjar med annat så kan stabiliserande muskler bli trötta rätt fort vilket gör att knäböjen blir mindre säker att utföra.

Typ samma sak på onsdagen. Lägg ryggövningar först eftersom magen stabiliserar väldigt mycket i nästan alla övningar, så är du trött i magen redan innan så riskerar du att hålla väldigt dålig form. Och behöver du verkligen tre övningar som fokuserar på latsen? Ta bort någon av latsdragen och släng in marklyft i början istället.

På torsdagen: sned bänkpress fokuserar väldigt mycket på övre bröst och axlar. Vill du fokusera på övre bröst och axlar? Om du satsar på hela bröstet (vilket du borde med tanke på att det är ett bröstpass) så borde du lägga vanliga bänkpressen först som tar mindre på axlar.

På fredagen: kör man skivstångscurl med ez-stång så riskerar man att få väldigt stela handleder, så det rekommenderas (har sett lite överallt här på forumet) att man kör med rak stång istället.

Tänk på att fler pass inte automatiskt betyder snabbare resultat, utan tre dagar i veckan räcker gott och väl för dom flesta.

Med reservation för fel. :D

Tack för att du tog din tid kompis! skall noteras :)

mpjby
2011-05-26, 18:33
Lite komiskt att du tränar ben mindre än biceps som är kroppens största muskel.


Lite OT men kunde inte låta bli. När du skriver det på det viset menar du att biceps är kroppen största muskel :smash:

OT: Känns lite onödigt att ge biceps en hel dag medan t.ex. rygg får dela med mage. Jag hade flyttat mage till biceps. Jag hade även lagt till marklyft på rygg och skurit ner på latsdragen.

Förutom det är det bara att köra på om du frågar mig!