handdator

Visa fullständig version : Hjälp med deff-kost!


gQLLe
2011-05-24, 20:53
Hejsan! Jag har deffat nu ett tag men jag känner att jag borde trampa lite extra på pedalen om jag ska hinna få en hyfsad kropp innan sommaren. Så jag ska skriva upp mina dagliga matvanor så får ni säga vad som är bra o vad jag ska ändra på! =)

Morgon: Först en ganska kort promenad ~20 min (har tänkt att öka den till typ det dubbla. Sedan äter jag en dubbelmacka (fullkorn, inget smör) med 2 stekta ägg, 2 stora kalkonskivor och lite lättkeso emellan.

Tar ibland några selleristavar innan det är lunchdags. På lunchen brukar det vara ganska svårt att äta nyttigt.. men jag försöker att välja så lite kolhydrater som möjligt.. blir ungefär såhär: Kolhydrater (ris, pasta eller potatis) 0/10-1/10. Protein (kött, fisk eller bönor) 3/10-4/10. Grönsaker: (t.ex. kål, broccoli, morötter) 6/10-7/10.

Sedan tar jag ibland en banan innan gymmet om jag är hungrig. Gymmar rätt så hårt. Efter gymmet tar jag min protein shake (whey -80) och ibland en frukt, oftast banan.

När jag kommer hem så blir det i princip bara grönsaker och proteiner.. ibland några relativt nyttiga kolhydrater så som råris, bulgur.

Ska börja löpa 3-4 gånger i veckan är tänkt också.

Finns det något jag kan ändra på som kommer sänka mitt intag av kalorier?

Tack på förhand!

MVH

Måns

Benjila
2011-05-24, 21:04
Finns det något jag kan ändra på som kommer sänka mitt intag av kalorier?


Mängden av all mat du får i dig? :smash:

gQLLe
2011-05-24, 21:05
Men... större delen av det jag äter är grönsaker, jag äter aldrig mer än jag behöver heller. Kan väl inte gå runt hungrig? Är väl bättre att käka lite extra broccoli då? =)

StarkaUlf
2011-05-24, 23:23
Ligg på underskott, då firrar du biffen :)

daloatf
2011-05-25, 07:15
Byt ut mackorna mot nåt annat så håller du dig mätt längre

Langster
2011-05-25, 07:20
På lunchen brukar det vara ganska svårt att äta nyttigt.. men jag försöker att välja så lite kolhydrater som möjligt.. blir ungefär såhär: Kolhydrater (ris, pasta eller potatis) 0/10-1/10. Protein (kött, fisk eller bönor) 3/10-4/10. Grönsaker: (t.ex. kål, broccoli, morötter) 6/10-7/10.

Finns det något jag kan ändra på som kommer sänka mitt intag av kalorier?

Ta med dig matlåda istället för att gå ut och käka på lunchen.

Sluta tänk på mat som nyttig och onyttig. Det är mängden kalorier som bestämmer om du går upp eller ner i vikt, inte vart kalorierna kommer ifrån.

Silveta
2011-05-25, 07:21
skippa alla bananer du trycker i dig hade varit min första, jag antar att du blandar proteinshaken med vatten, om inte så börja med det.

Du kommer inte gå hungrigare än nu om du sänker med kanske 200-300kcal skulle jag tro, kanske de första dagarna.

Sniggel
2011-05-25, 10:00
Hejsan! Jag har deffat nu ett tag men jag känner att jag borde trampa lite extra på pedalen om jag ska hinna få en hyfsad kropp innan sommaren. Så jag ska skriva upp mina dagliga matvanor så får ni säga vad som är bra o vad jag ska ändra på! =)

Morgon: Först en ganska kort promenad ~20 min (har tänkt att öka den till typ det dubbla. Sedan äter jag en dubbelmacka (fullkorn, inget smör) med 2 stekta ägg, 2 stora kalkonskivor och lite lättkeso emellan.

Tar ibland några selleristavar innan det är lunchdags. På lunchen brukar det vara ganska svårt att äta nyttigt.. men jag försöker att välja så lite kolhydrater som möjligt.. blir ungefär såhär: Kolhydrater (ris, pasta eller potatis) 0/10-1/10. Protein (kött, fisk eller bönor) 3/10-4/10. Grönsaker: (t.ex. kål, broccoli, morötter) 6/10-7/10.

Sedan tar jag ibland en banan innan gymmet om jag är hungrig. Gymmar rätt så hårt. Efter gymmet tar jag min protein shake (whey -80) och ibland en frukt, oftast banan.

När jag kommer hem så blir det i princip bara grönsaker och proteiner.. ibland några relativt nyttiga kolhydrater så som råris, bulgur.

Ska börja löpa 3-4 gånger i veckan är tänkt också.

Finns det något jag kan ändra på som kommer sänka mitt intag av kalorier?

Tack på förhand!

MVH

Måns

Säger som Langster, gör matlåda. Om du inte är motiverad nog att göra det är det även tveksamt om du är motiverad nog att gå ner i vikt (enligt min erfarenhet).
Undvik bönor och välj oftare kött och fisk (med lägre fettmängd) om du vill ha ner kalorimängderna, alternativt ha bönorna som "kolhydratkälla".