handdator

Visa fullständig version : Vilken muskel är det som smärtar?


-Knox-
2011-05-24, 18:52
Hej

Har ett tag haft problem med att köra biceps, har smärtat i vänstra biceps fästet vid de flesta övningar. Har inte riktigt kunnat lokalisera vilken del av biceps det är förräns nu. Idag så kände jag att den riktiga smärtan är när jag försöker vrida underarmen. Alltså om jag håller handen med ovansidan uppåt och sedan roterar handen åt vänster tills handflatan pekar uppåt. Detta när armbågsleden är i 90 grader. Vred ett handtag som gick trögt och då stack det till ordentligt.

Vilken del i armen utför denna rotation och vad är tipset för läkning, träna lätt, stretcha mycket?

Tacksam för svar

Sheogorath
2011-05-24, 19:11
Det är inte säkert att det är ett fel i själva muskeln som är boven. I den rörelsen du beskriver (supination) aktiveras förutom biceps även supinatorn. Genom den muskeln löper en gren av radialisnerven som ger smärta om den komprimeras, vilket sker om det är tajt i luckan där den går in. Om detta är felet finns det inte mycket man kan göra sjukgymnastiskt (det finns mycket man KAN göra men inte mycket som är effektivt). Även prognosen på operationerna för den åkomman är dålig. Det är antingen att lära sig leva med det, hoppas att det ger med sig efter X antal år eller backa i kroppsvikt så att det inte blir tajt om nerven längre (finns ingen garanti för att detta hjälper dock).

Men vill du utreda vad som är vad så ta kontakt med en sjukgymnast och hoppas att det är någon som är duktig på att diffa mellan olika laterala armbågssmärtor. ;)

-Knox-
2011-05-24, 20:32
Tackar så mycket för svar. Ska ta och kontakta en sjukgymnast omgående. Kan de fastställa om det är "för trångt"?

Sheogorath
2011-05-24, 20:42
Tackar så mycket för svar. Ska ta och kontakta en sjukgymnast omgående. Kan de fastställa om det är "för trångt"?

Sjukgymnaster har olika kompetens. Att särskilja t.ex. en sådan här nervinklämning från tennisarmbåge är inte helt lätt i alla fall. Var bor du?

-Knox-
2011-05-24, 21:24
Sveg, Härjedalen..långt från det mesta..

Sheogorath
2011-05-24, 21:28
Sveg, Härjedalen..långt från det mesta..

OK, can't help you there ;) Du får göra lite research eller chansa på att du hittar rätt behandlare.

mattilainen
2011-05-24, 21:53
Är det samma ställe som smärtar som det är för mig?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165496

Sheogorath du kan väl också kika in. Har pratat med min lärare som är sjukgymnast också men hon vågar inte ge sig in på diagnoser då det var ett tag sedan hon arbetade kliniskt om man säger så.

-Knox-
2011-05-25, 14:00
Njae, för mig skulle jag säga att det är kring "C" som det smärtar värst. Problemen känns ju även när man belastar i andra övningar än just bicepsträning. Hantelflyes för bröst är svårt att köra pga smärtan.
Hur "behandlar" du din skada?

Sheogorath
2011-05-25, 16:12
Njae, för mig skulle jag säga att det är kring "C" som det smärtar värst. Problemen känns ju även när man belastar i andra övningar än just bicepsträning. Hantelflyes för bröst är svårt att köra pga smärtan.
Hur "behandlar" du din skada?

Att du känner det där ("C") och att du känner det när du kör flyes talar starkt för att det faktiskt är en fråga om en skada på själva bicepsmuskeln (i fästet rentav). Det är jättebra om man jämför med t.ex. supinatorsyndromet som jag beskrev.

Scratch89
2011-05-28, 06:39
Tackar så mycket för svar. Ska ta och kontakta en sjukgymnast omgående. Kan de fastställa om det är "för trångt"?

Du kan även ta kontakt med en arbetsterapeut; de brukar vara ordentligt duktiga på armbågssmärtor och diverse åkommor. Inte omöjligt att det går att lösa kirurgiskt.