handdator

Visa fullständig version : Senknuta(böld på handleden)- Kan jag fortsätta träna?


orreborre
2011-05-24, 18:18
Hallå! Det här är min första post här men har kikat anonymt rätt länge ;)

Jag har nyligen upptäckt vad jag tror är en ganglion/senknut (http://www.smartoteket.se/ledvark/senknuta-ganglion/). Den gör inte ont och är väldigt liten, ser ut som att jag har en liten ärta innanför huden på vänster undersida av handleden. Då den inte gör ont så har jag förstått att jag inte behöver uppsöka vård och jag har läst att den kan försvinna av sig själv efter "några veckor.."

Nu är jag inte så sugen på att lägga ner styrketräningen helt i "några veckor" då jag äntligen kommit upp i ett bra tempo. Någon som har haft samma sak och vad gjorde ni? Kan jag köra på som vanligt men undvika rak stång och sådana saker som anstränger handleden extra? Bör jag köra med handledsskydd/hjälpmedel? Bör jag träna underarmarna mer eller ska jag vänta med det?

Tack på förhand!

Scratch89
2011-05-28, 06:43
Vänster sida av vilken hand? Jag har en knöl där, som många andra, men det jag känner är ett av handens ben, os. pisiforme.

Arne Persson
2011-06-03, 12:17
Ta fram en bibel eller en tjock läkarbok... be sedan någon ta denna i sina händer och med påtaglig kraft drämma aktuella bok över "senknutan" så att den brister. En klassisk behandlingsmetod.:)