handdator

Visa fullständig version : Proteinintag vid Eat Stop Eat


willtjam
2011-05-24, 16:24
Vid energiunderskott så är det ju viktigare att hålla ett högt proteinintag (2 g/kg KV, som man kan läsa lite överallt) än vid energiöverskott.

Om man ska äta enligt ESE så fastar man en till två gånger i veckan á 24 h. T.ex. från kl 18 på måndag till kl 18 tisdag, vilket resulterar i att man hamnar på kanske 2/3 eller till och med 1/3 av sitt totala energiintag på tisdagen. Eftersom detta kan, om man vill, vara en deffmetod, hur går det då ifall man bara har 2 g protein/kg KV 5 dagar i veckan, eftersom det blir svårt att komma upp i 2 g på fastedagarna?
Ska man då satsa på att käka väldigt proteintäta livsmedel när man bryter fastan? Författaren Brad Pilon skriver att man ska käka som vanligt efter fastan och inte kompensera för nånting.
Oroar jag mig för mycket? ;)

daloatf
2011-05-24, 20:10
Ät kcal och protein för två dagar. Ät mycket proteinrik sista middag innan fastan låter som en bra idè. Ät mat då det kommer utsöndras långsammare.

willtjam
2011-05-24, 20:39
Mat med en kaseinshake kanske. Att käka kcal för två dagar känns dumt då det då inte blir någon deff av det hela.
Men det är väl bara att prova.

Anders The Peak
2011-05-24, 20:58
Det är bara att titta på PF (http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html) Jag tror inte att man behöver oroa sig för att man inte äter protein på x antal timmar och det räcker bra med att fasta 16 timmar över tid och om man ligger på ca 1.5-2.0 gr protein/kg över dygnet bör du täcka alla behov. Det som händer är att du antagligen kommer ligga lite på minus på energiintaget som gör att du tappar vikt i form av fett.

willtjam
2011-05-24, 21:52
Jag har läst om PF också men jag tyckte det kändes krångligt med "måltidsfönster" och makronutrientfördelningen, så jag tror ESE skulle passa mig bättre.
Men det är väl egentligen bara att ligga på lite högre proteinintag på dom andra dagarna, typ 2.5 g, och kompensera med mindre KH.
Detta gör jag som en deff, så förlust av fett gör absolut ingenting.

Anders The Peak
2011-05-25, 06:31
Jag har använt mig av metoden PF ett tag nu och försöker äta hela mitt energiintag varje dag och lägger in någon ätardag när det inte fungerar med matupplägget och jag går stadigt ned i fettvikt och ökar muskulärt vilket brukar vara svårt att göra vid en normal deff/diet. Jag kan varmt rekommendera metoden och man behöver inte överdriva för att få resultat av den utan att bara ligga på kaloribalans så minskar fettprocenten sakta men säkert.

willtjam
2011-05-25, 09:12
Jag satsar på ESE först i någon månad och går det dåligt så hoppar jag definitivt på PF-tåget! Tack för svaren.

Leifallan
2012-01-16, 14:34
Ruckar liv i tråden då jag själv är lite intresserad av upplägget.

Hur har det gått?

willtjam
2012-01-16, 14:58
Jag prövade i en vecka ett litet tag efter att jag startade tråden, men av någon anledning slutade jag. Jag hade mycket problem med ryggen vid den tiden så jag kunde inte styrketräna, och det var nog därför jag slutade dieta.
Jag är fortfarande övertygad om att det är ett skönt sätt då man slipper laga mat och tänka på vad man ska äta ibland. ;)