handdator

Visa fullständig version : Hur man inte ska träna idrottare


z_bumbi
2011-05-24, 14:35
"One single workout put 13 Iowa Hawkeyes in the hospital, with a condition called Rhabdomyolosis - a muscle disorder caused by extreme exertion. The University of Iowa did a two month investigation, but found no fault.

The National Strength and Conditioning Association believes the University's report is flawed. And to prove it, they put CBS 2 Sports Director Jared Aarons through a workout similar to the one done by the Hawkeyes.

The results speak for themselves, and show why the NSCA believes this workout has no place in college athletics."

http://www.kfxa.tv/shared/newsroom/top_stories/videos/kfxa_vid_6392.shtml?sms_ss=facebook&at_xt=4ddb91616d4a4c4c%2C0

hurril
2011-05-24, 14:39
Nog för att det säkerligen var ett efterblivet program. Men att lasta fram ett reporterpäron som referens? Kom igen ...

Nitrometan
2011-05-24, 14:47
13 skadade på ett träningspass? Var coachen kanske mutad av nåt av de andra lagen?

emi23j
2011-05-24, 14:49
Detta handlar om basketlaget va?

var det inte en som kollapsade under träning och blev förd till sjukhus där han senare dog? har för mig att det skulle bli hans första år på college men detta var under sommaren innan skolan började och laget egentligen inte ens är tillåtet att träna enligt NCAA regler.

z_bumbi
2011-05-24, 14:52
Nog för att det säkerligen var ett efterblivet program. Men att lasta fram ett reporterpäron som referens? Kom igen ...

Jo referensen var ingen höjdare.

z_bumbi
2011-05-24, 14:53
13 skadade på ett träningspass? Var coachen kanske mutad av nåt av de andra lagen?

Nja han fick tydligen vara kvar så han kanske är snäll mot hundar eller något.

Nitrometan
2011-05-24, 14:53
Detta handlar om basketlaget va?
Är inte Hawkeyes ett am. fotbollslag?

Tydligen är alla sporter på Iowa University "Hawkeyes":
Men's Teams
Baseball
Basketball
Cross Country
Football
Golf
Gymnastics
Swimming & Diving
Tennis
Track
Wrestling

Women's Teams
Basketball
Cross Country
Field Hockey
Golf
Gymnastics
Rowing
Soccer
Softball
Swimming & Diving
Tennis
Track and Field
Volleyball

cero
2011-05-24, 14:53
Problem med videon, någon som har lust att skriva ned vad passet bestod av?

L-Sami
2011-05-24, 14:54
Detta handlar om basketlaget va?

var det inte en som kollapsade under träning och blev förd till sjukhus där han senare dog? har för mig att det skulle bli hans första år på college men detta var under sommaren innan skolan började och laget egentligen inte ens är tillåtet att träna enligt NCAA regler.

Verkar vara Am.Fotbollsspelare.

http://www.edharperlaw.com/blog/2011/4/recent-over-exer/

z_bumbi
2011-05-24, 14:57
Problem med videon, någon som har lust att skriva ned vad passet bestod av?

Massor av böj
Massor av chins
Prowlers

Typ

Nitrometan
2011-05-24, 14:59
På Elite FTS har de nåt de kallar för "Prowler Flu" - folk som drabbas kräx.

Mycket Prowler = utmattad och kanske kräxig.

cero
2011-05-24, 15:02
Massor av böj
Massor av chins
Prowlers

Typ

Sa dem något om reps? Måste varit extremt mycket (?)

L-Sami
2011-05-24, 15:03
Från länken

"Of specific interest is the claim by one of the players, who desired to remain anonymous, the trauma was likely induced by performing 100 squat maneuvers with a weight of more than 240 pounds."

Maneuvers är det reps? 100 reps på 110kg är väl inget, 10 x 10 i böj @ 110kg.

Tricklew
2011-05-24, 15:06
Det beror ju förstås på hur setten ser ut, L-Sami, dra iväg till gymmet och dra iväg 1x100 på 240 pounds och återkom sedan med din rapport.

Förövrigt så, om man tittar på videon som inte funkade för dig, så verkade det som att han supersettat dom i set av 20, för att ta bort lite vikt efter varje set.

L-Sami
2011-05-24, 15:11
Det beror ju förstås på hur setten ser ut, L-Sami, dra iväg till gymmet och dra iväg 1x100 på 240 pounds och återkom sedan med din rapport.

Förövrigt så, om man tittar på videon som inte funkade för dig, så verkade det som att han supersettat dom i set av 20, för att ta bort lite vikt efter varje set.

Det är helt annat om man om man kör 100 reps i rad :D

Dav0d
2011-05-24, 15:16
Jag har kört 100 repetitioner djupa knäböj på 90 kg så snabbt jag kan. Vet inte riktigt vilken tid jag lyckades med, men kring 10 minuter. Däremot fortsatte jag träna 1 timme efter det och blev inte så mäktigt påverkad. Det låter konstigt att ytterligare 20 kg skulle lagt mig på sjukhuset. Kan ju påpekas att jag till och med har problem med knäna sidan tidigare och känner mig inte så jätte stark i knäböj.

*edit*
Jag la tillbaka stången då och då, vilade inte med att ha den på nacken.

emi23j
2011-05-24, 16:43
känns väldigt konstigt att en division 1 skolan håller på med såna här saker...

Hade inte varit förvånad om det var någon skola i de lägre divisionerna med mindre resurser. Men en d.1 skola? wtf...
Dock så är jag väl ändå inte så förvånad med tanke på hur våra träningar såg ut. För att ta ett exempel så körde vi på tredje dagen av pre-season (04:30 på morgonen) någonstans mellan 160 och 200 sprints innan vi gick in i gymmet. Needless to say så var det noll fokus på tekniken från alla tränare och allt som räknades var totalt utförda reps. Kan nämna att vi senare på dagen hade 2 timmar scrimmage.

Jockefoten
2011-05-24, 16:54
21personer döda i offseasonträning de senaste 10åren. Rätt mycket för ett fotbollslag.

Exdiaq
2011-05-24, 16:55
känns väldigt konstigt att en division 1 skolan håller på med såna här saker...

Hade inte varit förvånad om det var någon skola i de lägre divisionerna med mindre resurser. Men en d.1 skola? wtf...
Dock så är jag väl ändå inte så förvånad med tanke på hur våra träningar såg ut. För att ta ett exempel så körde vi på tredje dagen av pre-season (04:30 på morgonen) någonstans mellan 160 och 200 sprints innan vi gick in i gymmet. Needless to say så var det noll fokus på tekniken från alla tränare och allt som räknades var totalt utförda reps. Kan nämna att vi senare på dagen hade 2 timmar scrimmage.

Kan säga att idiotträningar inte är vidare ovanligt, inte ens på Div1-nivå. När jag fått höra vad vänner och bekanta fått göra när de varit över på någon Div1-skola och spelat så är första tanken; Hur fan överlevde du? Andra tanken är; Varför gjorde ni det ens? Kvantitet före kvalitet som sagt.

Men å andra sidan har de väldigt ofta "lyxen" att kunna köra folk i botten där borta eftersom det alltid finns någon bakom som kan ta dennes plats. De behöver helt enkelt inte träna smart likt väldigt många sporter i Sverige måste göra.

z_bumbi
2011-05-24, 17:00
Jag har kört 100 repetitioner djupa knäböj på 90 kg så snabbt jag kan. Vet inte riktigt vilken tid jag lyckades med, men kring 10 minuter. Däremot fortsatte jag träna 1 timme efter det och blev inte så mäktigt påverkad. Det låter konstigt att ytterligare 20 kg skulle lagt mig på sjukhuset. Kan ju påpekas att jag till och med har problem med knäna sidan tidigare och känner mig inte så jätte stark i knäböj.

*edit*
Jag la tillbaka stången då och då, vilade inte med att ha den på nacken.

Hur går det med fotbollen om du har dåliga knän?

Dav0d
2011-05-24, 18:03
Hur går det med fotbollen om du har dåliga knän?

Spelar inte fotboll.

emi23j
2011-05-24, 18:18
Kan säga att idiotträningar inte är vidare ovanligt, inte ens på Div1-nivå. När jag fått höra vad vänner och bekanta fått göra när de varit över på någon Div1-skola och spelat så är första tanken; Hur fan överlevde du? Andra tanken är; Varför gjorde ni det ens? Kvantitet före kvalitet som sagt.

Men å andra sidan har de väldigt ofta "lyxen" att kunna köra folk i botten där borta eftersom det alltid finns någon bakom som kan ta dennes plats. De behöver helt enkelt inte träna smart likt väldigt många sporter i Sverige måste göra.

Jo. alltså tanken med den mesta av träningen är ju att bara sålla ut de psykiskt svaga. (eller jag antar att det är det).
Men jag måste ändå tro att de på de riktiga topp skolorna har lite större idé bakom det hela.

z_bumbi
2011-05-24, 18:45
Spelar inte fotboll.

Jag antog bara att du var i en liknande situation som de som hamnade på
sjukhuset och fick sina ev karriärer förstörda när du skrev.
"Det låter konstigt att ytterligare 20 kg skulle lagt mig på sjukhuset"

Att man kan vänja sig vid olika former av träning är ju ingen nyhet fast i det här fallet fanns det ju ingen som helst anledning att köra på det sättet som de gjorde.

z_bumbi
2011-05-24, 18:46
Jo. alltså tanken med den mesta av träningen är ju att bara sålla ut de psykiskt svaga. (eller jag antar att det är det).

De sållar iofs också ut de psykiskt starka som råkar vara känsliga för att göra idiotiska grejer så vinner de överhuvudtaget något på det?

emi23j
2011-05-24, 18:56
De sållar iofs också ut de psykiskt starka som råkar vara känsliga för att göra idiotiska grejer så vinner de överhuvudtaget något på det?


Nej. Jag tycker själv det hela är idiotiskt.

JB12K
2011-05-24, 19:03
Så dom gjorde ett dropsset typ 5x20?

Edit: nvm det var ju reportern som gjorde det.