handdator

Visa fullständig version : Lätta mark eller tunga kabelrodd för ryggen?


Slartibartfast
2011-05-24, 13:56
Är det effektivare att köra tunga kabelrodd, säg @9, än att köra lätta marklyft, typ @7-8, ifall repantalen är domsamma?

Dvs, är en basövning alltid bättre?

lirberr
2011-05-24, 13:59
För lats tror jag nog rodd är bättre, men vissa här på kolo tycker annorlunda.

hurril
2011-05-24, 14:00
Får jag lov att konstra genom att föreslå något slags stångrodd som den gyllene medelpenisen?

kottovic
2011-05-24, 14:00
Är det effektivare att köra tunga kabelrodd, säg @9, än att köra lätta marklyft, typ @7-8, ifall repantalen är domsamma?

Dvs, är en basövning alltid bättre?

Marklyft för nedre delen av ryggen / trapz?

Rodd för övre

z_bumbi
2011-05-24, 14:01
Effektivt för vad?

Slartibartfast
2011-05-24, 14:40
Jag håller med hurril angående rodd som effektivaste ryggövningen (för djup), men det jag undrar var mest ifall fjollträning på lätta vikter i mark är lika effektivt för att bygga massa på ryggen, som icke-basövningar som utförs tungt nära failure.

hurril
2011-05-24, 14:43
Jag håller med hurril angående rodd som effektivaste ryggövningen (för djup), men det jag undrar var mest ifall fjollträning på lätta vikter i mark är lika effektivt för att bygga massa på ryggen, som icke-basövningar som utförs tungt nära failure.

Långsiktigt är det alltid värt det att lära sig dra fullgoda marklyft och att göra det regelbundet. Men kort- och långsiktigt för strandens V-form smäller nog stångrodd och/ eller kabelrodd lite högre och av dem gillar jag stångrodd bättre. Jag inbillar mig att stabiliserings/ jobba-emot-komponenten hos stångrodden gagnar din rygghälsa mer än kabelditon kan.

Langster
2011-05-24, 14:46
Jag håller med hurril angående rodd som effektivaste ryggövningen (för djup), men det jag undrar var mest ifall fjollträning på lätta vikter i mark är lika effektivt för att bygga massa på ryggen, som icke-basövningar som utförs tungt nära failure.

Jag säger nej på det.

Rusk
2011-05-24, 14:46
För lats tror jag nog rodd är bättre, men vissa här på kolo tycker annorlunda.

Dom är korkade, säger sig ju självt att en övning som tränar lats specifikt är effektivare.
Marklyft tränar primärt bakre ben, nedre rygg och mage.
Om jag var du skulle jag kört horisontal/diagonal stångrodd, chins och mark, e du klen i chins så får du la köra brett latsdrag istället.
Och Slarti du har la tränat länge nog för att veta detta?:p
Sen ger ju mark djupet i ryggen och roddar/drag övningar bredden.

Rusk
2011-05-24, 15:00
Jag håller med hurril angående rodd som effektivaste ryggövningen (för djup), men det jag undrar var mest ifall fjollträning på lätta vikter i mark är lika effektivt för att bygga massa på ryggen, som icke-basövningar som utförs tungt nära failure.

Varva tungt och icke tungt beroende på ditt mål, vill du bli starkt så träna tungt med låga reps och tvärtom om du vill bli större, var ju en stuide uppe för inte så länge sen som visade att lättare vikter till failure var effektivare för muskeltillväxt.

Landström
2011-05-24, 17:52
Mark och rodd > Mark eller rodd

Bluesparv
2011-05-24, 19:13
Mark och rodd > Mark eller rodd

= dynamisk rodd? :)

Sheogorath
2011-05-24, 19:21
För lats tror jag nog rodd är bättre, men vissa här på kolo tycker annorlunda.

Jaså? Det var, om jag inte minns fel, en tråd som handlade om huruvida latsen TRÄNAS i marklyft. Det förstår alla med en gnutta anatomikunskaper att dom gör. Det fanns ingen i den tråden som påstod sig kunna säga att marklyft bygger mer muskelmassa på latsen än t.ex. stångrodd. Det är en viktig skillnad faktiskt.